Inlägg från: maria1972 |Visa alla inlägg
  • maria1972

Allergitråden

Hej!
    Har två allergiska barn, en 7-åring som inte tål ägg, mjölk, jord och hasselnöt och äpple och en 2.5 åring som inte tål mjölk och ägg.

Båda har reagerat med blodtrycksfall vid små mängder mjölk eller ägg.

Har börjat tappa hoppet att det ska bli bättre. 2.5 åringen har bara tuggat lite på en pannkaka och ätit lite sockerkaka vid en provokation, men hade gått upp från 2 till nästan 5 på rast gällande ägg. Och 7-åringen har inget blivit bättre på.

Någon som har lite erfarenheter som kan ge mig hoppet tillbaka??

Mellankillen har dock klarat sig, men han har dermografi istället :/ 

• maria1972

Någon här som varit på The reef i Fredrikshamn, ska dit med familjen och vår minsting tål inte mjölk, ägg och är dessutom glutenintolerant. Någon som vet om det finns nåt för henne att äta? Vore tacksam för tips..

Mvh
    Maria 

• maria1972
    Angie83 skrev 2012-05-17 22:22:59 följande:
    Ny här i tråden!
    Har precis fått reda på att min 18-månaders son testade positivt på nästan allt på RAST testet (blodprov).. Testade för att jag sett att han reagerat mot två långhåriga innekatter 2 ggr. men aldrig mot något annat. Har massor med djur omkring oss, hästar, hundar , katter, och har aldrig sett något någon annan gång. Misstänkt lite pollenallergi, för samtidigt som denna pollenchock började fick han lite rinnsnuva, och kan hosta till ibland när han sprungit massor.
    Nu är jag lite i chock! Min son som max har varit förkyld 3 gånger i sitt liv, och varit ohälsosamt frisk, ska nu på pappret vara ganska sjuk.. Och han är fortfarande hur pigg som helst, gosar med alla dess sorter djur, sover i sin säng med skumgummimadrass (kvalsterallergi oxå tydligen) utan några symtom alls..
    Helt förvirrad. Hur kan han vara så allergisk utan att jag ser det? Är jag blind? Tittar på han och försöker se olika reaktioner och symtom, men ser inga... Hjälp!
    Hej!
    Har man låga värden på rast så behöver det ju inte vara allergi. En läkare sa en gång att tog man och rasttestade någon som aldrig upplevt att de varit allergiska, så har de ofta lite 1:or och 2:or på rast. Men det låter ju som om han skulle ha problem om allt gav utslag. Har hört att rast är en gradering på hur sannolikt det är att man får en mätbar reaktion. Inget om hur allvarlig den reaktionen är, men har man upp åt 4-5 är det väldigt sannolikt att man får en reaktion om man utsätts. Jag tror att det jag försöker säga är att RAST inte är allt, det är verkligheten som är "sanningen". 
  • maria1972

Någon som har ett bra recept på mjölk, ägg och glutenfri sockerkaka? Den jag provade trillade i bitar..:(

• maria1972
    Kavat skrev 2012-05-19 20:56:16 följande:
    Fy, vad dåligt!

Jag har tagit för vana att alltid förhöra mig. Men vi tar numera alltid med själva eftersom det är så många allergier. Men vi ringer alltid och frågar ut ordentligt vad som ska serveras för att få så likt som möjligt.
    Men nog har det missats ibland på dagis osv, man får bara försöka vara förutseende så gott det går. Jag tycker egentligen att de som bjuder har ett ansvar, men samtidigt är det mina barn som blir ledsna och jag har sett dem ledsna alltför många gånger i onödan så jag vågar inte chansa längre heller..
    Även om folk har sagt att de har fixat så har det ju t.ex varit en banan istället för bulle osv.. Mina äldsta är så med nu och de blir ledsna.

Hur man bemöter föräldrarna.. Ja, jag vet inte. Det är många strider jag inte valt att ta... På dagis är det solklart att man måste säga till men enstaka kalas så hade jag nog skitit i det.. Tror jag.. Eller sagt ok, men hon blev jätte ledsen, nästa gång vore det bra om du säjer till så kan jag ta med mig om du inte kan köpa. Annars är xx ok.
     Hej!
    Vi hade något liknande. Sonen skulle följa med en kompis på bortamatch med fotbollen. Det var överenskommet att han inte skulle få köpa fika eftersom de kände sig osäkra - det var ju helt ok. Sedan när han kom hem var han lite ledsen för att kompisen och hans familj köpt fika och inte han fick...:( Man trodde i sin enfald att alla skulle avstå. Det var lite sent att duka fram fika när han kom hem.. Trist, men det kanske bara är att bita i det sura äpplet och vänja sig..
  • maria1972

I Onsdags hände det som inte fick hända. Vi var på besök hos Dietist för dotterns glutenintolerans när dagis ringde. Hon hade skrikit varit ledsen och börjat svullna så de hade gett anapen, betapred och ringt ambulans. Jag gick till akutmottagningen och väntade de längsta 40 minutrarna i mitt liv på att ambulansen skulle dyka upp. När den kom var hon knallröd och svullen hela hon men annars vid gott mod. De hade gett antihistamin i ambulansen och satt kanyl i armvecket. Sedan fick vi sitta och vänta, och vänta. 2-3 timmar efter hon fått medecinen började svullanden lägga sig och strax efter 16 blev vi utskrivna. Då är dottern precis som innan, det är bara sprutsticken som syns, känns helt overkligt. Jag har varit så ledsen sedan dess. Det visade sig vara mjölk i det glutenfria mjölet hon fick. Hon har varit mjölk och äggallergisk i stort sett hela hennes liv.

Har en större kille med samma allergier som är 8. Flickan är ju ganska välbevakad, men killen springer ju mer fritt. Denna gången gick det bra, men det blir missar med större reaktioner med 2-3 års mellanrum, vad händer nästa gång? Har inga direkta frågor, men måste skriva av mig.. 

Svar på tråden Allergitråden