• lo g

Allergitråden

Hejsan!

Jag har en fråga om just förstoppning hos barn!

Vår dotter på 1.5 har varit förstoppad sedan hon var ca 3 månader. Vi fick börja att ge lactulos trots att hon helammade. När hon blev lite äldre så fick vi gå över till movicol junior eftersom hon då fick vuxen dos av lactulos som inte hjälpte!

Jag fick rådet att själv äta mjölkfritt i 2v för att se om det var mjölk hon reagerade på men ingen förbättring sågs. Men efter att vår yngsta dotter nu visats vara mjölkallergiker så har jag förstått att man minst ska hålla upp med mjölk i 4veckor för att vara helt säker när man ammar!

Eftersom vi inte såg någon förbättring då så fick vi bara svaaret att hon helt enkelt bara är kroniskt förstoppad! Men nu sedan vår 2 månaders bara äter mjölkfritt och blivit fri från sin förstoppning så kom tanken upp att vår äldsta kanske inte heller tål mjölk!

Hur kollar man det? Eller om det är någon annan allergi! Vi håller nu på att kolla om hon är glutenintollerant eftrsom jag har det och även många i min familj. Vi misstänker även att hon inte tål ägg. Vi ska nu ta ett blodprov här i början på feb för båda och undrar om man kan kolla även andra allergier vid samma blodprov eller om man måste provocera på något sätt.

Vår barnläkare på BVC har mest kunskap om barnhjärtan så han har redan sagt att han inte kan så mkt om allergier så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig! Han verkar inte heller villig att skriva en remiss till barn mottagningen.  

Hon har både nässelutslag och förstoppning så något borde det ju va hon inte tål! Utslagen och eksemen har blivit värre sedan vi börjat provocera med gluten men hon har alltid varit röd om kinderna och så förstoppningen då!

Så min fråga är finns det något test man kan ta som kollar allt ex mjölk,sädesslag,ägg,soja osv? Eller måsta man testa var för sig?

Nu kan det ju vara så att hon kanske är förstoppad utan anledning men jag tycker att det vore ganska konstigt. Hellst när hon blev det trots helammning!

• lo g
    2små2stora skrev 2012-01-08 22:08:40 följande:
    Mjölk kan man kolla både genom pricktest och med blodprov. Men det är ofta som det inte visar någonting. Det säkraste sättet är att ta bort mjölken helt ur kosten under en tid och sedan provocera med mjölk. 
    Min dotter blir förstoppad av mjölk. 
    Tack för ditt svar!
    Vi har ju funderat på att ge henne mjölkfritt men vet inte om vi kan göra det innan de ska ta testet för gluten och ägg. Om de nu även skulle vilja kolla mjölk via blodprovet! Kan hon äta mjölkfritt några veckor och ändå testa för mjölk? Om jag inte är helt ute och cyklar så borde väl antikropparna ändå finnas kvar! Eller har jag missuppfattat det?
  • lo g

Är han gul i ögonvitorna också?

Gulhud beror ju oftast på gallan och levern om inte mitt trötta minne sviker mig! Det är något i kroppen som inte levern kan rena!

• lo g

Våran dotter på 1.5 sover också som en kratta och vi har nu kommit fram till att hon inte tål mjölk! Även gluten reagerar hon på men det har hon bara fått i två månader så att vi ska kunna få diagnos!!
    När vi slutade med mjölken förra veckan så sover hon betydligt bättre! Hon vaknar som mest bara 5gånger istället för varje kvart el halvtimme! Hon kunde äta 2-3 flaskor välling på natten och vad jag förstått nu är att det var pga magont! Jag tycker man märker ganska stor skillnad när det är en utvecklingsfas när de blivit lite äldre! Dottern slutar prata lika mycket som hon brukar och hon grubblar mer, mer mammig osv

Hennes symtom har varit förstoppning och nässelutslag! När lillasyster blev konstaerad mjölkallergiker så började vi fundera på om det var mjölk på storasyster också! Svaret vi fick från både omgivningen och läkare var att vi letade fel på vårt barn! Vi har märkt ganska fort om hon fått i sig något hon inte tål för då krånglar sömen direkt. Samma gäller lillasyster! Nu försöker vi bara få igenom att få prova Neocate eftersom hon fort inte blivit helt bra på Altheran! Men det ska ju sitta så långt in för att ens få prova den ett tag! De kommer med alla möjliga förklaringar till varför hon fort skriker och gråter i sömnen! Hon blev ju bra ett tag på Altheran men nu har det börjat om igen!

• lo g
    Sephyria skrev 2012-01-17 15:56:44 följande:
    Lo g: sådär var vår son också när han gick i sig mjölk fast han var bara ett spädbarn då. Han åt, åt och åt och sov knappt alls. Enda gångerna han sov var om han fick ligga tätt intill och inte ens då sov han länge i sträck. När vi sluta med mjölk blev han betydligt bättre men det va ju ändå långt ifrån bra.

Tråkigt när omgivningen tror att man letar fel! Man vill ju knappast att barnen ska ha allergier men ser man att dom inte mår bra så vill man ju veta vad som är fel!
    Ja vi har som insett att det varit magen som gjort att hon bara ville amma helatiden och sedan hon började med flaskan så var det nästan bara den som gäller! Flytande kanske är lite snällare för magen!

Jag är själv allergiker och skulle inte önska det för någon! Det är ett helvete rent ut sagt. Än fast forskningen kring allergier har kommit långt så är allmänhetens okunskap skrämmande! Jag har blivit riktigt sjuk flera gånger eftersom de som tillagat maten inte tyckt det varit så viktigt med hur rent köket och redskapen är! Jag kan ju tycka att de som jobbar med barn och allergier borde förstå hur oroliga och jobbigt vi föräldrar har det! Att vår omgivning inte förstår kan jag ta eftersom det handlar om okunskap men att läkare behandlar en så gör mig bara arg och ledsen!
  • lo g

Slänger ut en fråga till er som har glutenintolleranta barn!

När ni tagit blodprov har ni behövt göra en tarmbiopsi om provet varit negativt än fast ni "vetat" att barnet är intollerant?

Har försökt få tag i vår bvcsköterska men hon har inte hört av sig! Vi har provocerat dottern nu i 2månader och ska ta provet nu i veckan ,men provsvaren tar ju ett tag! Vill ju inte sluta med att ge gluten om de vill ta ett tarmprov och då behöva provocera i 2 månader till!

Eller kan de ge diagnosen ändå? Eller behöver man bara ge gluten några dagar innan biopsin? Hon har varit glutenfri fram tills hon var över 1 år därav den långa provoceringen!

• lo g
    Masarin skrev 2012-05-31 16:08:37 följande:
    Trasan0606: Tack för tipset. Har försökt ringa läkaren och få remiss till dietisten igen. Och har försökt ringa dietisten men inget svar. Hoppas på att få kalciumtillskott.

Någon som kokar egen välling?? Utan mjölk, soja, vete?? På vad och hur??
    Vi kokar bovetevälling på bovetemjöl och vatten men man kan byta ut mot rismjölk för kalcium. Vi blandar med mjölkfriersättning.

Vill man ha köpevälling/gröt så har Holle lite olika variater och den ska blandas med mjölkersättning men har man inte mjölkfri hemma kan man använda rismjölk berikad med kalcium istället! Holles gröt /välling brukar finnas på ekologiska affärer eller så finns det att beställa från på nätet!
  • lo g
    Molina skrev 2012-06-05 10:12:41 följande:
    Nu behöver jag er!
    Kan barn/vuxna vara allergisk mot både mjölk och gluten eller alla dessa olika sädesslag som finns.
    Ni som har barn som har gluten/sädesslags allergi vad visar dom för tecken på allergi?
    Kan en reaktion som magvärk komma snabbt vid sånna allergier?

Min tjej har i botten en mjölkallergi som visas genom häftiga kräkningar och svullnad i luftrören men 1 läkare vill gå vidare med ytterligare allergiutredning nu pga av att hon börjar avvika på längd/vikt.
    Då på gluten/sädesslag, havre ja alla dessa varianter för han är nästan säker att hon kommer visa positivt för något mer än mjölken.

Jag själv har en äggallergi ev havre väntar på svar men är ganska känslig mot mjölk.
    Visst är det så att barn har väl lättare att få allergier om någon förälder har det?

Nu på läkaren råd har vi bytit ut havredrycken mot risdryck men vi ska fortfarande ge henne övr mat som innehåller gluten och allt.
    Hej! Vår äldsta tjej som är två är glutenintolerant och mjölk,soja allergisk!

Jag är själv glutenintolerant och vi är det många i min familj så vi visste att chansen var stor att barnen också fick det! Vår dotter blir akut dålig i magen när hon får i sig något med gluten och efter några dagar blossar hennes eksem upp!
    Jag själv kräks inom några minuter då jag får i mig gluten. Med gluten kan det vara allt från förstoppning,diarre,kräkningar, viktökning,viktminskning,hudutslag listan kan göras lång! Och med åren så har de sett att den genetiska faktor har stor betydelse för om barnen får allergier!

Det jag inte förstår är varför ni inte ska ge helt glutenfritt?

Annars så kan ju ändå inte kroppen läka. Det tar veckor för tarmluddet att växa ut igen och då måste man vara helt glutenfri. Lite el mycket gluten spelar ofta ingen roll utan man blir ofta lika dålig ändå! Oj nu blev det långt men hoppas du fick lite svar!
  • lo g

Hej nu sitter jag här och kliar mig i huvudet!

Vår lilltjej på snart 8mån är konstaterad mjölkallergiker och har för ett tag sedan börjat med smakpotioner samt bytt ut två ersättnings mål mot mat och gröt. Men vi har varit sjukt försiktiga eftersom hennes storasyster är mjölk,soja allergiker samt glutenintollerant! Jag är även gluten och några i min släkt också så vi har en hög genetisk faktor att även ta hänsyn till!

Vi brukar ge henne morot och potatispure ibland vilket har gått bra de första gångerna men nu de senaste 3 gångerna har hon reagerat med att klia näsan och bli lite rödprickig runt munnen! Trodde först att det var pga att hon var trött som hon gnuggade näsan och prickarna berodde på nappen och att hon dregglar mkt i denna värme.

Men idag så matade min mamma henne och hon hade reagerat likadant men denna gång så kom prickarna på hela kinderna bak mot öronen! Potatis kan det inte vara eftersom hon har aldrig gjort såhär när hon äter bara det eller pot och palsternacka. Vi såg ev en liknande reaktion på tomat. Men tomaten reagerade hon på direkt första gången hon fick smaka men inte moroten!

Är det vanligt att man inte reagerar de första gångerna men att det kommer vid ett senare tillfälle? Kan det vara allergi eller är det överkänslighet? Är det något annat vi bör vara extra försiktig med nu när hon reagrar på morot. Ex är man mjölkallergiker så ska man ju vara försiktig med soja.
    Vi trodde ju aldrig att hon skulle reagera på något annat än det storasyster har alt inget alls så nu är vi lite förvirrade!

Svar på tråden Allergitråden