Kavat skrev 2012-07-20 13:01:14 följande:
Läs tillbaks några sidor, det var uppe för diskussion nyligen. Alla barn är allergiska här hemma. Men det blir lättare ju fler de är även om det är fler allergier.

Det var absolut jobbigast i början när man inte kunde något och gjorde alla misstag. Så länge de hålls ifrån det de inte tål så är det lättare. Jag tvekade inte att skaffa fler, även om jag visste att risken var stor för allergier. Det är så värt det om du frågar mig.

Herregud! Jag är ju helt senil! Jag har ju frågat detta för 5 dagar sen. Ha ha ha! Jag får skylla på att jag har varit sjuk den senaste tiden och haft hög feber. Det måste vara en minneslucka av något slag.
Tack för svaren föresten! Vi fick vårt första barn och hon måste ha varit allergisk redan i magen för hon bajsade i magen och hade kolik redan första natten ute. Jag tog bort i princip allt ur min kost när jag ammade men när hon 6 mån gammal gjorde patchtest och det visade även sädeslag så fick jag ge upp. Jag som vegetarian kunde inte leva på bladgrönsaker och ris liksom. Vi fick en total chock de första 1,5 åren var så svåra för oss med kolik, sjukhusbesök och total livsomställning att vi sa "Aldrig mer. Vi pallar inte fler barn med så svåra allergier" Det handlade bara om att överleva.
Men nu när barnet är 4 år och helt underbar och vi kommit in i alla rutiner och inte vet om något annat liv än att ha ett allergibarn så kommer suget efter ett syskon. Kärleken till det störta barnet är så stort att jag bara vill ha mer att slösa kärlek på. Jag räknar med att det barnet kommer vara minst lika allergiskt som vårt första och är det mindre allergier iblandat är det bara en bonus. Nu tex funderar jag på om man ska strunta i amningen helt och ge neocate vid minsta lilla tecken så ungstackarn slipper kolik, diarrer, raketspyor, eksem och ilskna plitor... och får sova i lugn och ro i stället.
Fast jag är inte gravid än. Jag kanske inte ens kan bli gravid en gång till? vem vet.
Jag är NOLL allergisk. Tål allt, har haft alla djur man kan tänka sig från jag var nyfödd och ingen i min familj har ens allergi mot pollen eller någont födoämne. Jag är vego för jag inte gillar smaken av kött, fisk eller skaldjur. Min man däremot har djur och pollen allergier och på hans pappas sida har de svåra multi-allergier redan långt bak i släkten. En farfars far åt typ bara potatis hela sitt liv och var supersjuk. Min mans yngsta syskon är dock multiallergisk liknade min dotter.. så det finns kanske 50/50 att barnet blir allergiskt, eller inte. Jag var dock nyfiken på hur det ser ut i era familjer.
Att få ett barn till som inte är allergiskt alls är en tanke som jag helt övergett. Jag höll tummarna när jag väntade vårt först barn dock och hoppades att min sida skulle få övertaget eftersom vi inte har några allergier där alls, men se det gick ju inte.