Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

Hej!

Jag är helt ny här i tråden och nästan helt ny som allergimamma.  Min son är tre och ett halvt och vi har vetat i ett år drygt att han inte tål ägg. Vi kom på det genom att han bajsade massor och ofta och löst, och sedan testades han och visade sig allergisk mot ägg. 

Det senaste månaderna har vi märkt andra saker, och för några veckor sedan togs blodprov och testades för de saker vi misstänkte. Häromdagen kom svaren och det visar sig att han är allergisk mot i princip allt som de testade: ägg, nötter, skaldjur, fisk, pollen, björk, katt. Dessutom vet vi att han blir dålig av äppeljuice och päronjuice, men inte av frukten i sig.

Min man och jag är chockade och ledsna och mycket oroliga. Ska få träffa doktor på måndag för att få veta mer. Tänkte ändå att man kanske kunde få lite tips och råd här. Går det här över eller blir det värre? Vad ska man se till att ha för medicin? Vad kan han mer vara allergisk mot?

Vi åkte in till sjukhuset med honom förra veckan. Då tror vi att det var äppeljuice som han reagerade på. Någon timme efter att han hade druckit den fick han diarré och sedan fick han hosta, rinnsnuva. nös en massa, andades väsigt och blev svullen i ansiktet. Då åkte vi som sagt in med honom och han fick antihistamin (tror jag) och adrenalin. HAn har reagerat på liknande sätt på nötter (förutom att han kräktes då), men då lade det sig av sig själv efter ett tag. Det skulle det kanske ha gjort nu med, men det känns som att reaktionerna blir värre och värre. Det är just det som gör mig så rädd. PLus att vi inte vet om det finns fler saker som han är allergisk mot.

LÅngt och svamligt, men hoppas att någon har några råd att ge. ..

• Sousafon

Någon som vill ge någon respons på mitt lååånga inlägg? Finns någon sida bakåt...

• Sousafon

Nu har vi varit hos barnläkaren för att diskutera sonens testsvar. (Skrev om detta innan, det visar sig att han är allergisk mot nötter, ägg, fisk, skaldjur, pollen, katt.) Kändes skönt att prata med läkaren, och i stunden kände jag mig lite lugnare, men nu efteråt bubblar allt upp igen. Är bara så ledsen över detta, och dessutom och främst så klart orolig över vad som kan hända. 

Men vi har fått betapred och aerius att ge om han får en reaktion. Adrenalinspruta fick vi inte, läkaren menade att man bara skriver ut det om barnet redan har fått en riktigt svår reaktion. Sonens reaktioner har ju bara varit halvsvåra (kräkning/diarré och senare hosta, nysningar, svullnad). Kan ändå känna mig rädd att han ska få en svårare reaktion. Han hade ju klass fem-resultat på äggvita och mandel.

Är det någon av er som har ett barn som är allergiskt och ett som inte är det alls? Vi har en tiomånaders också, som hittills inte verkat allergisk. Men så har hon heller inte fått ägg än, har lite svårt att våga, fast doktorn sade att vi skulle. 

• Sousafon

Det verkar som att de flesta här inne har barn som får mer "långsamma" reaktioner eller vad det heter. Finns det några som får kraftiga direkta reaktioner också? Min son kräks/får diarré ganska snart efter att han har fått i sig något och vid några tillfällen på sistone har han några timmar senare fått reaktioner i andningsvägarna. Jag blir så fruktansvärt nervös över detta och undrar om det finns några här med erfarenhet. Hur lär man sig leva med den oron?

• Sousafon
    Molina skrev 2010-11-25 14:15:28 följande:
    Vad har din son för allergi?
    Min dotter får snabb reaktion från mjölk kon får kräkningar ganska snabbt efter intag och hon har även fått några mindre astmaanfall varav 1 riktigt otäckt och tyvärr så är oron med en men man lär sig att hantera den. Just när andningen är påverkad så är det lite svårare, vad har ni för mediciner åt honom?
    Vi har astmamediciner åt henne ventoline som luftrörsvidgande men ska få starkare allergimedicin om olyckan är framme igen på fsk.
    Min dotter får snabb reaktion från mjölk kon får kräkningar ganska snabbt efter intag och hon har även fått några mindre astmaanfall varav 1 riktigt otäckt och tyvärr så är oron med en men man lär sig att hantera den. Just när andningen är påverkad så är det lite svårare, vad har ni för mediciner åt honom?
    Vi har astmamediciner åt henne ventoline som luftrörsvidgande men ska få starkare allergimedicin om olyckan är framme igen på fsk.
    Han är allergisk mot ägg, nötter, fisk och äppeljuice (och pollen m.m.). Har nyligen fått veta detta (förutom ägg). Vi fick betapred och aerius (stavning?) att ge vid allergisk reaktion. De gånger han reagerat i luftvägarna fick han hosta, nysningar, svullnad i ansiktet och ansträngd andning. Det var när han ätit nöt en gång och druckit äppeljuice en annan. Jag vet inte hur allvarligt det var, men min stora rädsla är att reaktionerna ska bli värre och värre. Jag skulle vilja ha en sådan där adrenalinspruta, men det tyckte doktorn var överdrivet.
  • Sousafon
    Lugnistormen skrev 2010-11-28 13:33:18 följande:
    Var hos min syster i går, vi drack äppelcider. Jag fick för mig att jag kände mig konstig i halsen. Kan man få reaktion på nått sånt när man är nötallergiker?
    Min pojke reagerar på äppeljuice och är allergisk mot nötter, så jo. Han reagerar på pollen också, så äppeljuicen kanske dock hänger mer samman med det.
  • Sousafon

Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.

• Sousafon

KAn man ge EyeQ till någon som är allergisk mot fisk? eller motsvarande tillskott? Min son är allergisk mot fisk, men inte så jätteallergisk. Ägg och nötter är han däremot mycket allergisk mot och jag är orolig över att han inte får i sig allt han ska.

• Sousafon
    ELI 79 skrev 2011-01-04 13:28:52 följande:
    hmm bör jag oroa mig om sonen inte kissat sedan kl. 04 i natt???!!!
    Verkar han sjuk+ Dricker han? hur gammal är han?
  • Sousafon
    JPL skrev 2011-01-04 13:24:33 följande:
    Jag ger eye q tuggisar enbart av den anledning att de är goda. Jag är rätt tveksam till att olika sorter är är bättre än andra. Tror helt enkelt inte att man vet tillräckligt om det ännu. Hur olika sorter marknadsförs handlar nog mest om hur studier har gjorts osv. Däremot som jag skrev tidigare så är det viktigt att få tag i en sort med hög kvalitet och det märks oftast på priset.

Om man inte tål fisk/fiskolja så kan man testa vegeariska alernativ tex kallpressad rapsolja i matlagningen och en bra kallpressad linfröolja. Vill man bevara omega 3 ska man vara försiktig med upphettning och kanske helst ha det som tex salladsdressing. Problemet är att om man har brist på omega 3 kan man ha svårt att tillgodogöra sig fettsyrorna ur veg alternativ. Veg omega 3 har längre molekyler och en  viss omvandling i kroppen krävs. Lite moment 22 över det alltså.
    Tack för svar. Hm, borde kanske prata med en dietist för sonens räkning. Ska dock prova lite med fisk snart och se om han klarar av det.

En annan fråga: Är det någon här som har barn som kan äta äpplen och päron men som inte kan dricka juice gjord av dessa? Så är det med vår son, och alla (inklusive allergiläkare) verkar så förvånade över det.
Svar på tråden Allergitråden