Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-02-22 13:17:36 följande:
    grejen är juden att jag är ssk själv men det är ju en annan sak med barn (jag jobbar med vuxna i vanliga fall) samt att man ju alltid blir emotionellt påverkad när det är ens eget barn

Det är inte konstigt om han blir såhär om han vore riktigt magsjuk men det verkar han ju inte vara. Han har ju haft väldigt lite diarré och bara kräkts några ggr. Inte speciellt hög feber så det märkliga är atat han är SÅÅÅÅ slö han som är så otroligt livlig annars, han är ju inte still mer än 2 min åt gången annars
    Han har alltså bara gått från ett rum till ett annat i dag EN GÅNG det är allt han rört på sig, annars har han suttit eller legat och nu sover han som sagt igen.
    Han BORDE som sagt inte vara slö...

Ska avvakta en stund till sedan får jag väl ringa och rådgöra.
    Ja jag vet att du är sjuksköterska, det var därför jag berättade om min faster. Tror det kan vara svårt att vara objektiv när det gäller ens egna barn. Om det känns fel så tror jag du ska lyssna på det. Är det sen igen fara så är det ju ingen skada skedd ändå. Hoppas han blir bättre snart!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-22 13:31:22 följande:
    Japp storasyster är hyffsat frisk nu. Har ätit lunch och är ganska pigg. Nu har lillan vaknat och jag har fått i henne lite vatten och ganská mycket "glass" (fryst vispgrädde av havre med hallon och duocal) så nu känner jag mig lugnare. Nu ska jag bara få i henne massor mer så det inte blir nått vikttapp av alla kräkningar idag Drömmer. Tänkte ställa mig och göra chokladbollar nu och hoppas på att hon gillar det. Och kanske kan jag få i henne lite mat snart också Skrattande
    Ja att muta med godsaker kan ju verkligen vara en bra ide om de inte får i sig något annat.

ELI: Ingen orsak. Det var det minsta man kunde göra!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-22 13:45:27 följande:
    Inte försökt, men när vi har tagit napp med förstort hål så har han bara hostat och satt i halsen.. Men nu kanske det är på väg att vända hoppas vi. Maken fick i honom flaska i för middags. Enda problemet nu är att jag skulle behöva en pump. Har så svårt att handmjölka eller handpumpa (har en apotekets pump = misshandel)..

TIPS någon? Elektrisk?
    Elektrisk tror jag är bäst fast de kan väl vara ganska dyra?
    Meddela har också en handpump som ser precis ut som en elektrisk. den är ganska billig och den tycker jag funkade bra ifall man inte vill lägga ut jättemycket pengar på en dyr elektrisk.

Har en här hemma som bara är använd 1 gång (köpte ny när jag fick dottern men det funkade aldrig med amning och tid för att pumpa fanns inte) om du vill ha den.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-22 14:10:46 följande:
    ingen av mina grabbar har kunnat amma så jag pumoade och hade en meleda eller vad heter de. köpte den för typ 4-500 kr men den var superbra. elektrisk!
    Är de såpass billiga ändå?
    Trodde de elektriska kostade ett par tusen.
  • mithrandil

Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-22 20:08:26 följande:
    NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!
    Det var på tiden!
    Hoppas det går bra!
    Lycka till!
  • mithrandil

Just det.
    Läkaren ringde ju förut om lillans provsvar, men när hon sa hur vi skulle göra för att utesluta mjölk så sa hon att vi ska göra det i 14 dagar och på den 15e dagen skulle vi blanda en flaska med hälften mjölkbaserad välling med enago. eller allra helst 1/4 Nan med 3/4 Nutramigen. När jag läst här så ser jag ju att det är alldeles för kort tid att utesluta och alldeles för mycket att provocera in. eller har jag fel?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-22 20:17:21 följande:
    Känner mig helt knas, för många nya samtidigt. Men ni utesluter väl redan mjölk?

Lita på dig själv säger jag. VET du att det är gluten hon reagerar på?
    Nä, jag tror ju att det är mjölk eftersom hon var dåligt redan när hon åt enbart ersättning.
    Vi utesluter ju mjölk redan men gjorde det trots att de sagt att vi absolut inte skulle göra det.
    Hon blev ganska paff när jag sa att vi redan uteslutit men argumenterade inte att vi gått emot vad de sagt.
  • mithrandil
    Nä, jag tror ju att det är mjölk eftersom hon var dåligt redan när hon åt enbart ersättning.
    Vi utesluter ju mjölk redan men gjorde det trots att de sagt att vi absolut inte skulle göra det.
    Hon blev ganska paff när jag sa att vi redan uteslutit men argumenterade inte att vi gått emot vad de sagt.
    Mer olja i maten?

Har ni vågat testa Nutra igen. Annars testa Pepticate eller Althéra är mit råd. Då har ni testat vassle. Eller då Profylac, men den smakar inte lika gott.

Men har hon skrikit hela dagen idag ändå? Trots mjölkfritt och ingen Nutra?
    Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
    Vi har testat nutran, men hon vägrar äta. Igår åt hon enbart välling, men så är hon ju sjuk nu också.
    Hon drack kanske någon eller några ml men sen ville hon inte ha mer. Ska testa igen när hon är frisk annars så får jag försöka hitta nån annan ersättning.

Hon har skrikit för att hon är sjuk bara. Förkylning och 40 graders feber. Tydligen så klarar min lilla tjeja inte av att vara sjuk för hon var verkligen ledsen och kunde inte sova på hela natten. men idag är hon glad igen och febern är nästan borta.

T0va: Tur ni aldrig tog 200ml då om han reagerade på så lite. Kanske inte alltid man ska lyssna på vad läkarna säger.

ELI: Hur går det för lilleman? Är han något piggare nu?
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-23 13:44:00 följande:
    ja han är piggare. Har varit vaken i 3 timmar. Sover nu igen. Han har dock lekt lite i dag så det är ju bra. Han har ätit några bitar frukt, ett halvt rån och druckit ett glas med saft hittills...han har fått alvedon nu också så jag hoppas han är piggare när han vaknar igen.
    Skönt att höra! Han blir säkert lite piggare om han slipper ha ont och har han dessutom börjat äta lite så kommer ju även det ge lite energi. Det är så synd om de små när de är sjuka.
Svar på tråden Allergitråden