Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Försöker igen: nån som har något recept på bröd utan allt som man kan göra i bakmaskin?

• Sephyria

Hallå alla! Var förra veckan hos en helt underbar läkare med sonen, och det kändes som att vi äntligen blev tagna på allvar! Han tyckte att det var bra att vi uteslöt havre, vete, korn och råg för han tyckte utifrån min beskrivning att det lät som om det var något av det som ställde till det med sonens mage och sömn. Det bästa av allt var att han tyckte att vi skulle ta det väääldigt långsamt med att introducera nya saker till honom. Och vi skulle inte ge honom något nytt innan han kunde sova utan antihistamin och kunna bajsa utan movicol Känns så underbart att någon vill komma till botten med problemen och inte bara lindra symtomen som förra läkaren gjorde

Sonen har nu varit utan spannmålen i en dryg vecka (men börjat trappa ner ett par veckor innan det) och har under denna tid inte haft blossande kinder. Humöret har även varit bättre. Trodde även att magen hade rättat till sig för vi kunde sluta med movicol under 5-6 dagar men sen blev han tyvärr hård igen så tror att det bara var en tand som gjorde honom lite lös. 

Hur lång tid kan det ta innan han kan sova och bajsa utan mediciner om det är något av spannmålen som är boven? Läkaren trodde även att det inte rörde sig om någon igE förmedlad allergi utan en fördröjd överkänslighetsreaktion (typ 4 reaktion eller nåt sånt kallade han det). Vet inte om det kan påverka hur kroppen återhämtar sig...

• Sephyria

Mithrandil: grattis till graviditeten har läst att om det inte finns någon atopi i familjen är risken 5-15 % att barnet utvecklar allergi. Finns det ett atopiskt syskon ökar risken till 5-35 % tror jag det var. Har inte länken till vart jag läst det just nu men kan leta upp den i morgon.

Är själv gravid å funderar fram å tillbaka på om jag ska hålla en lågallergen kost tills lillkillen kommer, bara för att gardera sig så att man slipper h**vetet med skrik, sömnlöshet å magsmärtor som det var här första tiden med ettan. Gör nog nästan vad som helst för att slippa det

• Sephyria

Vill bara säga ett tack till kavat som fick mig att utesluta vete, havre, korn å råg ur sonens kost! Han har nu ätit utan spannmålen i 3 veckor, bortsett från 3 gånger då han hittat nåt på golvet när vi varit borta vilket resulterat i röda kinder.

Igår plockade jag bort Aeriusen och han sov för första gången i sitt liv gott utan antihistamin! Hoppas det håller i sig Ska så småningom även sluta med movicol och håller tummarna för att även magen rättat till sig.

Så återigen tack! Känns äntligen som vi är på rätt väg

• Sephyria

Ser att ni skriver om pollen så passar även jag på att komma med en fråga Hoppas det är ok.

Misstänker att min son har ont av pollen men vet inte om det kan vara en vanlig förkylning. Han har kliat sig i ögonen till och ifrån i en månad. Gjorde det i somras också men har inte varit nåt under vintern (tog bort katterna också då för vi trodde att det var dom som orsakade klådan).

I fredags började ena ögat rinna och det har fortsatt sedan dess (klappade katt så trodde först att det berodde på det). Även rinnsnuva och klåda sen dess.

I lördags var vi ute mycket och då blev han röd runt ögonen och var jätte gnällig hela dagen. Fick även samma typ av hosta när han sov ute på dagen som han brukar ha när han får besvär av astma. Gav Aerius på eftermiddagen och humöret blev åtminstone bättre och han hosta inte under natten, men sov oroligt.

Igår fick han Aerius direkt på morgonen och trots att vi var ute mycket var humöret bra, ögonen ej röda och han kliade sig eventuellt lite mindre. Snuva och rinner ur ögat dock.

Vad tror ni? Kan det vara pga pollen? Vet inte om jag ska ge Aerius eller inte. Vill ju helst inte hålla på å medicinera i onödan. Och kan bara ena ögat rinna eller brukar det vara ur båda?

• Sephyria

SanTan: tack för svar! Har pricktestat för Björk, gräs, pälsdjur och kvalster men samtliga har varit negativa. Reagerar även på flera olika födoämnen men får ingen reaktion på pricktest på dessa heller, så tänkte om det kunde vara samma med pollen. Alltså att man reagerar trots negativt pricktest. När det gäller katt sa hans läkare att man, liksom med födoämnen, inte behövde ha en igE- förmedlad allergi utan att det kunde vara en överkänslighet.

Ja vi går hos allergiläkare men de var lediga idag. Hans astma behandlar vi med flutide och airomir. Stod nu på nedtrappning sen senaste förkylningen (flutide en gång per dag) men har nu ökat dosen igen eftersom hostan kommit tillbaka.

• Sephyria

SanTan: han är bara 15 månader så är kanske därför det inte visar! Nåja det lär väl snart visa sig om det bara är en förkylning han har. Tack för hjälpen

• Sephyria

Lantani: har en son på snart 16 månader som redan förra juni fick röda och kliiga ögon. Höll dock i sig ända till december så misstänkte katterna som vi hade då. För när vi lämnade bort dom försvann klådan. Tyvärr har den kommit tillbaka igen, börja ungefär samtidigt som det börja bli besvärligt med pollen ute. Så funderar på om det kan vara det nu. Antingen det eller kvalster.

Enligt sonens läkare kan man visst få pollenallergi tidigt även fast det är vanligare när de blir lite äldre. När det gäller antihistamin har min son haft flytande tavegyl från att han var 7 mån och aerius sen han va ca 8 mån.

• Sephyria

Lantani: min son fick tavegyl enbart mot klåda i ögonen. Fick det utskrivet av en läkare på barn- och ungdomsmedicin. Men vi har å andra sidan aldrig fått testa ögondroppar..

Men om det inte är tillräckligt med dropparna så borde ni ju få testa nåt annat tycker jag. Ni borde ju åtminstone få träffa en läkare och göra en ordentlig undersökning på henne!

Svar på tråden Allergitråden