Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-02-25 15:41:54 följande:
    Låter som ett bra tecken! Solig
    Ja jag känner mig jättepositiv. Framförallt eftersom jag räknat med superförstoppning nu när hon levt på enbart välling i 4 dagar. Visserligen gick hon bara över rekomendationerna för dagligt intag första dagen (då hon åt 7mål), men nu har jag tur om jag får i henne 2 flaskor per dygn. innan blev hon alltid jättehård när hon drack för mycket välling, bara en enda flaska mer än vanligt. Men då kanske det inte var fibrer/gluten som gjorde det utan mjölken istället. Annars borde hon väl blivit hård av för mycket enago också?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Hur ser astma indragningar ut?
    Amanda har indragningar både i halsgropen och utåt nyckelbenen, men det blir inte så djupt som det blev sist.
    Hur mycket indragningar kan de ha utan att man bör oroa sig?

Usch en sån hypokondrisk mamma jag blivit. Var aldrig sån här med sonen men nu är jag verkligen nipprig.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-25 20:07:11 följande:
    En väldigt "blind" fundering.

Liten blir lite lätt rödprickig över bålen och några små på ryggen. Sammanfaller med att han får lite småsmåsmå blåsliknande miniblåsor bakom öronen och nere mellan hals och skuldra. Sammanfaller också med att han får eksem som blossar i ansiktet och blir röd och lite prickig...
    Detta brukar sällan hända när vi är hemma om det inte är så att mina föräldrar är här.. Men det händer i stort sett alltid om vi är iväg någonstans. Försöker hålla honom till hans filt, leksaker osv, men det är inte det lättaste och vill inte vara hypokondrikern när någon vill hålla honom eller ger honom något.

Han sover ju typ aldrig ändå, men vet inte vad som är vad. Verkar inte må jätte dåligt dagtid nu i alla fall, utan skrattar och är nöjd.

Det blev skitkasst när han åt Althéran för 2 -3 veckor sedan och det var mycket värre när jag ätit torsk. Kan det vara något annat än allergi??? Men då hade han även frätande racerbajs och spydde, det har han inte nu.

Känner att jag blir så insnöad på allergier, men i och med att han inte verkar må så dåligt av det så undrar jag lite om jag bara ska skita i det eller inte...

Jag äter ju penicillin också (helammar i stort) och det kan förvärra allergisk klåda och eksem stod det...
    det kan inte vara värmeutslag?
    Vet att amanda fick sådär för några dagar sen när solen sken för fullt och vi fick 30grader här hemma. precis som du beskriver det. Vi var på bvc samma dag för viktkontroll och vår bvc sköterska sa att hon tyckte det såg ut som värmeutslag.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-25 20:24:20 följande:
    Nej. Han får det alltid på bortaplan och sällan hemma. Han kan bäras i sjal och vara jätte varm, nästa svettig utan att bli så...
    okej.. ja, då vet jag tyvärr inte.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 20:44:06 följande:
    Mithrandil : jag har en film i galleriet där min dotter har indragningar i halsgropen och tydlig bukandning. Har ni inga astmamediciner hemma och hon andas så bör ni åka in med henne!
    Indragningar vid revbenen får min lilla bara av att äta men hennes astma är lite knepig just nu !
    Men märker du att hon har det jobbigt bör ni åka in. Hur många andetag i minuten tar hon?

Jag visade läkaren på bvc indragningarna herromdagen och han sa att det var normalt vid förkylningar och att hon lät bra på lungorna. Så jag tänker mig att det är jag som överreagerar. Men sist hon hade samma symptom så sa den barnläkaren vi träffade då att hon var tät i båda lungorna. Vi har varit hos läkare massor gånger pga att jag anser att hon har svårt att andas men de bara säger att hon har tunt brosk eller något sånt så vi har ju inga astmamediciner eftersom de säger hon itne har astma för att hon andas normalt på de tider vi har fått.

När hon var tät i lugnorna runt jul då hon även var förkyld och hade dubbelsidig öroninflammation så fick vi bricanyl orallösning och det har jag gett henne 3 gånger om dagen i 3 dagar nu. Ser ingen skillnad. tycker hon knastrar mer och mer när hon andas också. Låter lite mindre om henne när hon ligger och sover.

• mithrandil

att jag aldrig skriver klart innan jag skickar iväg mina inlägg.. pust.

Hur räknar man andetag? Är ett andetag både in och utandningen?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 21:04:37 följande:
    Nej du räknar bara på inadningen

Kollade du filmen i mitt galleri? Ser hon ut så kanske ni bör överväga att åka in.. Eftersom ni inte har bättre saker hemma..
    Är det knaster eller rossel ?
    Jag tycker det är svårt att beskriva. Ibland låter det liksom rossligt men oftast så låter det knastrande. typ som om man försöker tugga på ett knäckebröd utan att väcka hela huset.

Hon får inte så djupa gropar i halsgropen och magen häver sig inte just lika mycket heller.
    Vill helst bara åka in med henne men vet ju att de kommer säga att hon är "frisk" och det är så pinsamt varje gång man åker hem med henne. nu när det är helg har vi dessutom 7mil till närmsta akutmott som tar emot barn.

var inne och lyssnade på henne nu och tycker hon andas lugnt även om hon fortfarande knastrar så låter det inte lika "hetsigt" längre om du förstår.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 21:18:44 följande:

">

Så låter min dotter när hon knastrar. Man hör även att hon är lite snabbandad, ingen större fara dock.

Är du orolig tycker jag du ska åka in ändå. Annars bokar du en tid i morgon och ber någon ta syresättningen på henne och inte bara lyssnar på lungorna..

Räknade du andetagen ?? Då kan man ha ett litet hum om hur bra/dåligt de mår.

hoppas hon kryar på sig..
    ja, nästan precis så låter det när amanda knastrar också, fast på amanda hör man knastret hela tiden.
    Andningen skulle jag säkert kunna säga låter ungefär lika snabb också, men hon har inte snabb andning speciellt länge, det brukar alltid ge med sig av sig själv. Sen kan det komma och gå.

Har inte räknat andetagen, tycker hon låter som hon andas väldigt lugnt och fint nu och knastret är väldigt lågt. Kanske hon blir mer tungandad och knastrar högre när hon är mer aktiv? Nu verkar hon sova så otroligt skönt.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 21:33:51 följande:
    Då är det nog ingen fara =)

Min dotter andas så snabbt hela tiden. Vissa dagar har hon andats 60 andetag/minut, de ska ligga mellan 20-30 helst.
    Och på henne hör man att det är tydligt på utandningen, att hon liksom pressar ut luften lite och då kommer knastret
    Knastrar det hela tiden eller kan det hjälpa om hon hostar eller skriker till ? Så det inte är så att slemmet sitter i halsen bara??

Men blir hon sämre tycker jag ni ska söka hjälp imorgon. För knastrar hon så kommer läkare absolut höra det på lungorna, det gjorde han i allafall på min dotter
    Vore ju skönt att ha någon astmamedicin att ha hemma om det skulle bli jobbigt hemma.
    Ja, man hör här med att knastret mest kommer från utandning. Sen pustar hon ganska mycket, har inte hört det tidigare än idag. Tycker att hon knastrar lika mycket även efter hosta. Skrika kan hon inte längre, hon bara gnäller. Antar att hon har blivit hes.

Förut när hon var mindre och hon oftast var rosslig då blev det bättre en liten stund av att hon hostade.
    Men det är det här att det kommer och går som förvirrar mig så mycket. Är det astma tycker man ju hon borde ha problemen hela tiden. Igår så kunde hon låta hur fin som helst i nån timme och sen knastra nån timme och så tillbaka till att låta helt ren igen. Men idag har det varit oavbrutet hela dagen, bara olika "högt"

Samma med andningen, först är hon snabbandad (i mina öron) i en stund och sen så lugnar det ner sig och hon andas normalt. Ser inget samband heller. tex om hon är mer snabbandad just efter skrik eller aktivitet utan det kommer och går närhelst det själv vill.
  • mithrandil

älsklingen87: Du ska verkligen ha ett stort tack för hjälpen!
    Ska ge det tills imorn, knastrar hon inte mindre eller om hon blir sämre såklart, så får vi åka till halmstad med henne.

Hur mår förresten ni nu?
    Bättre?

Svar på tråden Allergitråden