Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-26 21:32:31 följande:
    Sen tänkte jag på en sak du skrev. Du sa att de kan uppstå när som men också försvinna närsom ?
    Kan de komma vid aktivitet och försvinna när hon håller sig lugn ?
    Eller kan det komma även när hon är lugn och försvinna vid aktivitet ?
    För när Bella får indragningar är det antingen inhalation eller vila som gäller för att det ska lugna sig.. Annars slutar det inte =/
    Nej det är vid vila. Antingen att jag burit henne tillräckligt länge eller framför allt om hon fått sova nån timme.
    Släpper jag sen ner henne på golvet och hon godtar att vara där så blir hon tungandad efter ett tag.
    Men hon är mest i famnen nu. blir rent förtvivlad oftast om jag lägger henne på golvet och jag får absolut inte sitta ner med henne utan jag ska ständigt vara i rörelse. Då är hon lugn.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-26 21:42:43 följande:
    Min yngsta hade rossel och pip konstant från att han var nyfödd till han var nästan 1½ år. Jag frågade varenda gång på bvc om han vekrligen skulle låta sådär, blev ännu värre när han åt. De sa att en del barn är sådana, men när han var ca 1½ försvann det bara.
    Sonen hade även under dessa tillfällen många episoder då han blev blå om läppar, kinder, händer och fötter...enligt läkaren hade han ett outvecklat autonomt nervsystem...så det var väl det som växte bort runt 1½ år...
    Han hade ju dock inga indragningar under dessa tillfällen.

Det är ju ändå väldigt viktigt att man frågar och ser till att de kollar igenom barnen ordentligt när det har med andning mm att göra.
    Ja, här blev hon också sämre när hon åt under de där 2mån.
    Några speciella indragningar såg jag aldrig då, men jag visste heller inte att jag skulle titta efter dom förrens vi varit hos sista läkaren i halmstad. Men blå har hon aldrig blivit.
    Till oss sa de att hon var omogen och att hon hade tunt brosk (minns inte om de sa tunt, men det var något med brosket iaf) eller vad de sa och att det var därför hon pep och knastrade. Men jag undrar ja. det påminde väldigt mycket om detta som hon har nu och det hon har nu hade hon även runt jul och då var hon tät i båda lungorna så det hela blir bara för förvirrande för mig.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 21:45:31 följande:

Mitt råd är ju att filma en massa och visa upp eftersom barnen alltid har en förmåga att bli bra när man kommer dit ;)
    Nu både syntes det och hördes på lungorna när vi var hos läkaren sist men jag visade ändå filmerna på hur hon är som "frisk" han höll med om att hon hade ansträngd andning även då
    Jag har ju också slagits med mina hjärnspöken angående hennes astma och liksom trott att hennes symtom varit helt normala... Och det var ju ingen annan än jag som reagerade över att hon rosslade som en kaffekokare, flåsade som en hund vid minsta aktivitet och var snabbandad HELA tiden. Tillslut ( i tisdags ) fick de andra upp ögonen och lilla hönan har därför gått undermedicinerad hela vintern =/
    Men nu verkar det peppar peppar ha gått åt det bättre hållet..

Jag hoppas ni får komma på en undersökning relativt snabbt så din dotter kan ställas på medicin i såfall..
    Men som sagt, får hon dessa indragningar så åk in direkt till akuten..så hinner det väl inte släppa?
    Sen kan ju indragningarna ha med förkylningen att göra med såklart. För är barnet väldigt täppt i näsan måste de använda munnen och magen för att andas och då blir det lite mer ansträngt..
    Och då blir det ju även lite svårare att leka som vanligt..

Vissa verkar visst få allt på en gång. Er tjej har väl massa födoämnes allergier + astma?
    Hur gammal är hon?

Här lär absolut ha hunnit sluta innan vi kommer fram till läkaren men jag får väl se till att busa upp henne lite innan. Vi har 7mål till närmsta barnakut.

Känner såväl igen det där med att vara misstrodd så jag kommer definitvt göra som du råder mig till. Ska filma så ofta och mycket jag kan. Det är väl för att alla misstror en som gör att man själv tvekar på sin eget omdömme. Här pendlar jag mellan att vara helt säker på att något är fel till att det bara är vanliga förkylningssymptom. Men som jag själv skrev herromdagen, bättre åka in 1gång för mycket än 1 gång för lite. Så imorn åker vi oavsett vad sambon säger om det. Han kan åka med sonen till badhuset så länge så slipper de iaf följa med dit.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 22:03:47 följande:
    Fasen, dottern måste ha reagerat på något. Redan vaknat 3 ggr och varit ledsen . Ville dessutom inte ha sin vällingflaska till kvällen, den som i normala fall är livsviktig =/
    Åhhh vad jag hoppas natten blir bra. Den senaste veckan har vi varit uppe mer än sovit pga av alla inhalationer och oroligheter..suck..
    Det var väl troligtvis något på mcd då eftersom hon fick tillbaka sin äggfläck och nu dessutom sover dåligt.
    Stackarn. Har ni aldrig testat ägg?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 22:14:57 följande:
    Jo den enda gången vi provocerade medvetet med ägg fick hon en bit som var lika stor som hennes egen nagel. Den åkte dock ut igen men hon hann i allafall smaka lite.
    Dagen efter var hela hon prickig och hade sedan diarré i 14 dagar.
    Dessvärre fick hon i sig spår av mjölk ( nästan obefintlig mängd ) samma eftermiddag så vi vet ju inte vad som var vad.
    Men jag gissar på ägg eftersom det verkar vara det hon är mest känslig mot..om vi nu har rätt..
    har ni tagit alla allergiprover och så med? vet att de ville testa amanda mot ägg men sen fann de det onödigt eftersom jag aldrig gett henne något med ägg.
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-26 23:05:36 följande:
    Om de aldrig har fått något med det som man vill testa så är det ingen idé att ta några prover eftersom man måste ha varit utsatt för ämnet tidigare föratt kunna utveckla antikroppar mot det. Testar man ändå får man ev ett falskt negativt svar. Dvs testet visade inget så då tror man inte att det kan vara det som de reagerar på när de senare får det som man testat (innan de har fått det nån gång).
    Ja jo,, det är så jag också förstått det hela och de har ju rätt. Ingen ide att testa något som hon aldrig testat eftersom vi bara ville få veta vad det var hon reagerade emot.
    Det jag undrade var om älsklingen fått göra prover för att se om hennes lilla inte tål ägg
    Eftersom hon verkar vara allergisk mot det tänkte jag att det enklaste vore om det bara kunde visa på testerna.

Vet du, om man får negativt på pricktest, kan det visa positivt på blodprov då?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-27 10:21:59 följande:
    Vad jobbigt det är att känna sig hypokondrisk med barnen. Även fast vår dotter har diagnostiserad förkylningsastma så är vi ibland osäkra på hennes symtom. Jag har ibland tyckt hon har varit lite påverkad när vi har varit hos läkaren för andra saker och då bett dem lyssna på lungorna men då säger de att de inte hör ngt alls. Men jag har lärt mig att det faktiskt inte måste höras när de lyssnar att de har problem. Det är därför det är så svårt att ställa en astmadiagnos på så små barn. Ofta krävs det att läkaren enbart lyssnar på föräldrarnas berättelser för att ställa diagnos.

Det finns ganska mycket att läsa på nätet, tex

www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=489
    www.uppsalabarnlakare.se/2608980a-d425-4be8-8...
    Tack.
    Jag var och läste en hel del när amanda var mindre, då hon rosslade och pep i 2 mån. Nu försöker jag undvika det för ju mer jag läser ju mer inbillar jag mig saker. Letar liksom efter symptom om jag kan för mycket om vad de ska ha för symptom.

Idag verkar lillan bättre, hon har varit på golvet endel och verkar gladare, skrattar och ler t.o.m endel. men hon knastrar fortfarande och blir anfådd till och från så sofort min sambo vaknar ska vi åka till halmstad. Tänkte pappa och storebror kan få gå på badhuset medans jag åker till sjukhuset med lillan så slipper ju de vara med om vi bara blir hemskickade.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-27 12:22:40 följande:
    Bra att du åker in. Även vi fick åka några vändor innan vi fick hem läkemedel. Tror vi va till akuten två gånger trots att det egentligen nog krävs tre besök innan de skickade remiss till barnmottagningen som skrev ut inhalationsläkemedel till sonen. Men då var sonen dålig vid akutbesöken, tog flera timmar att häva anfallen vid båda tillfällena, var på håret att vi blev inlagda.
    Tänk även på att när de har det sådär jobbigt med andningen behöver de extra mycket kcal. Det går åt massor med energi till att bara andas när det gått så långt att de har indragningar och det knastrar. Näringsberika maten lite extra så gott ni kan.
    tack för rådet. Lite svårt det där med mat öht. Amanda har ätit ungefär 1-2 flaskor välling per dygn som jag haft 1 msk milda culinesse i. Hon godtar ingenting annat än välling och knappt ens den. Bävar för vad vågen visar. Vi har packat för att åka här men amanda är (eller var, nu sover hon) pigg som en lärka, ville vara på golvet och leka, skrattade och pratade för fulla muggar och andas nästan helt rent. Ibland blir det lite knastrigt och så blir hon lite andfådd men inga indragningar idag. egentligen hoppas jag ju att hon blir frisk men samtidigt så tänker jag att hon gott och väl kan få det lite jobbigt så att de ser att hon har problem. Klockan är ju abra barnet ännu så än finns det tid att åka in.

älsklingen87: Ja, hon har haft feber som pendlar fram och tillbaka hela tiden. Först 40graders feber, sen feberfri, sen 38,5 och sen bara en liten förhöjdning i temp. Imorse var hon helt feberfri men hennes fötter och tånaglar var precis vita? Även hennes händer och fingernaglar var litegranna vita men inte lika som  fötterna.
    Min styvfar sa precis åt mig imorse att åka in direkt eftersom hon kanske skulle kunna ha lunginflammation men läkaren tog ju sänkan i torsdags som då var under 8. Antar att vår packade väska får stå i hallen och vänta så får vi se om vi åker. Ingen ide med att åka om hon andas "rent" Men det kan ju vända innan dagen är slut.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-27 12:39:01 följande:
    Men även om hon andas rent idag så tycker jag du ska kontakta en barnläkare imorgon för berätta vilka symtom hon har. Även fast det förhoppningsvis är över för denna gång är det bättre att ha det nerskrivet i journalen till nästa gång det händer, då är ju chansen större att hon får medicin den gången.
    Ja, jag ska ringa barnmott direkt imorgon och prata med dom. eftersom vi går på utredning för viktnedgång känner jag att de behöver få veta att hon bara ätit 1-2 flaskor välling i 5dagar. Vet inte om det gör något eftersom hon gått ner i vikt pga att hon varit sjuk. Sen tänkte jag även berätta om hennes andningsbesvär som hon haft för som du skriver så är det ju viktigt att de har det i journalerna om vi någon gång ska få bukt med det.
    Händer det här igen och det är som alla skriver att man måste åka in flera gånger med andningsbesvär för att få medicin så behövs det ju verkligen skrivas ner i hennes papper annars kan det ju dröja evigheter innan man får bukt på problemen. Det verkar som om  hon får dessa besvär vid varje förkylning också.
  • mithrandil

tack för alla råd, peppning och bushning!
    Jag tog tag i saken och bet i det sura äpplet. Berättade för min sambo att jag SKULLE in med amanda till halmstad och att jag inte ville höra ett ord om saken. Han muttrade att jag var larvig och hypokondrisk. Hon knastrade ju knappt alls och hon har ju varit så lekfull och glad under dagen.
    visst skämdes jag nästan öronen av mig som åker in trots att ungen är frisk. (så lätt man tvivlar på sina egna instinkter bara för något säger man inbillar sig) när vi kom fram visade det sig att hon hade 96% i syresättning (vad betyder det?) och var visst pipig och tät i lungorna så hon fick inhalera airomir. Blev inte helt bra efter det så vi fick recept och en låne"apparat". Har gett henne 4 puffar till som jag skulle men tycker inte hon låter helt okej ännu ändå. Ska de bli lite extra rossliga precis efter? (samma som med bricanyl lösningen) det lustigaste var att amanda inte knastrade det minsta när läkaren väl tog emot oss, men hon hörde visst på lugnorna ändå.

Läkaren sa att det mest troligt är förkylningsastma som amanda har men att vi behöver komma in ytterligare 1 gång för att få diagnosen. Men hon sa samtidigt att de som kommit in 2 gånger nästan till samtliga fall kommer tillbaka en 3e. Stämmer det tror ni? Fick 4 sådana airomir utskrivet, lite underligt eftersom varje innehåller 200 doser och hon sa att amanda inte hade diagnostiserad förkylningsastma ännu.

Svar på tråden Allergitråden