Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Allrona skrev 2011-02-27 21:43:28 följande:
    Vad skönt att du tog tag i det så ni fick hjälp. De kan bli rossligare direkt efter eftersom slemmet lossnar när de inhalerar.
    okej tack. Känns skönt att höra. Då gör det säkert verkan ändå nu då.
    Ja, det var verkligen jätteskönt. känns som en stor lättnad nu när "jag gjort vad jag kunnat".
    Hon hade gått ner 500g så nu får jag verkligen satsa stenhårt på att få henne upp i vikt igen.
    Några tips på sätt att få i henne mer näring?

På onsdag är det sagt att vi ska börja med mjölk igen, läkaren ska ringa på fredagen för att höra hur det går.
    Hon har då varit utan mjölk i 14dagar. Räcker det tror ni?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-27 21:55:12 följande:
    Extra fett i allt hon äter. 
    ja det har vi. 1 tsk rapsolja i välling och ersättning och 1 tsk milda culinesse i mat och gröt.
    Ska jag öka?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-27 21:59:18 följande:
    Det tycker jag att du kan göra, ha i 2 tsk och använd havregrädde om hon äter sås.

Här står havreglass för en stor del av kaloriintaget.
    Min tjej vägrar äta min hemmalagade mat, precis som sin bror gjorde. Jag måtte laga bra äcklig mat. :-P
    så sås äter hon aldrig. Men man kanske kan blanda i lite havregrädde i burkmaten med?

Havreglass kan hon ju få som efterätt istället för frukt. tack för bra tips!
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-27 22:08:27 följande:
    Burkmaten är nog lättare att förstärka med milda men det skadar inte att ha i en skvätt havregrädde, om inte annat så vänjer hon sig vid andra smaker.

Du kan ju servera frukt och glass Johanna älskar glass med kiwi eller frysta bär på.
    amanda har aldrig varit så speciellt förtjust i mat så hon äter bara pureer än så länge. Men det kanske går att lägga på lite fruktpure på glassen med. Kanske blir jättegott.
    Nu ska jag faktiskt lägga mig. är helt slut. sköterskan sa att många barn kan bli trötta på airomir så jag hoppas hon sover hela natten nu så jag får vila ut ordentligt. Sen imorn är det ju måndag med. Alltid trevligt med nya veckor. Nya veckor, nya möjligheter.. elelr vad man säger. hehe.

Sov gott och ta hand om er.
    Tack för allt!
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-27 22:23:48 följande:
    Du har säkert skrivit det tidigare men hur har det gått utan mjölk? (det är ju så många som skriver så jag kommer inte ihåg vem som skrvier vad alla gånger Drömmer)  Har ni märkt skillnad? Det känns ju tokigt att börja med mjölk om det kan vara orsaken till att hon inte går upp i vikt!
    Jodå, vi tycker det har gått bra. Hon har inte varit förstoppad eller spytt sen nån dag efter att vi slutade ge henne mjölk. Humöret har vi inte sett någon skillnad på eftersom hon blev sjuk så snart efter men däremot så märkte vi att hon började somna om efter nattmålet vid kl 5. vilket hon inte velat göra tidigare.

Anledningen till att de vill att vi ska testa föra in mjölken är för att se om det är den som är "boven" till allt ont. Vi skulle provocera med hälften mjölkfri välling, hälften mjölkbaserad välling. De sa att det räcker med ett uppehåll om 14 dagar för att se resultat när man provocerar in mjölken igen.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-28 10:01:13 följande:
    Jag hade också väntat. Eftersom hon har ätit så dåligt sista tiden så är det ju dumt att mixtra med maten eftersom en ev. reaktion på mjölk kan sänka aptiten. Men gäller det om ni ska få mer ersättning utskrivet eller inte så kanske det är värt men annars hade jag inte gjort det. Och om du provocerar skulle jag börja med mindre mängd. Men försök få kontakt med läkaren och fråga, kanske tycker även läkaren att ni ska vänta nu när hennes astma är dålig och hon precis har varit sjuk och ätit dåligt.
    Jag ringde barnmott precis, de ska ringa upp vid 14 i eftermiddag så får vi se vad de säger. det kanske är så att de också tycker att vi ska avvakta eftersom hon varit dålig. Hon är pigg och glad idag men fortfarande lite knastrig så helt bra är hon ju inte ännu.

Vi har inget recept på ersättning. det har jag köpt utan recept för att jag velat att hon ska ha det.
    Vi skulle väl få recept när vi väl har konstaterat men jag valde ju att utesluta självmant eftersom de inte tyckte jag skulle göra det.

K Kavat: Kan astman bli sämre om hon får i sig mjölk? Då vill jag ju verkligen inte börja provocera nu.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-28 10:54:28 följande:
    Berätta då att du tycker att det har blivit en klar förbättring så tror jag inte att du behöver provocera för att få recept. Tänk på att du har större chans att få med dig läkaren om du själv låter säker på att det är mjölken som är problemet. Tvekar du så kommer även läkaren tveka. Kan ju vara skönt att få ett recept så att ni kan fortsätta mjölkfritt tills det känns ok för er att provocera. Det är skönt att kunna ta det lugnt med provoceringarna och inte behöva stressa fram ett resultat.

Vi provocerade med ägg i helgen. Tror att det gick helt ok, lite dålig mage men är inte säker att det beror på ägget eller nått annat. Vi får prova vidare nästa helg Skrattande. Jag tycker verkligen det känns som att både ägg och mjölk är på väg att växa bort. *hoppas, hoppas*. Senaste gångerna hon har fått i sig små mängder mjölk har vi inte sett några tydliga reaktioner så det är väl nästa sak att testa. Men först ägg sakta men säkert.
    jag har berättat när läkaren ringde om glutenproven förra veckan. Men hon sa att vi ändå behöver provocera. Sen ska vår läkare visst sluta där nästa vecka s¨å hon ville vi skulle provocera innan hon slutar?
    Kanske inte alls är nödvändigt utan mer för hennes skull?

Tänk så skönt om allergierna är påväg bort för er! Så mycket enklare allt blir. Håller tummarna verkligen!
    Så man ska bara prova en gång i veckan då? tänkte ni gjorde i helgen och sen nästa helg igen.
  • mithrandil

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

• mithrandil

Miralicia: Okej, tack. Du har övertygat mig. får säga till om att jag inte kommer kunna provocera förrens hon är helt frisk. Onödigt som du skriver om vi tror att hon får en reaktion om hon ändå egentligen tål mjölk.

AIrro: Jag har också försökt att leka lite. har andats i den själv och suttit och låtit henne plocka med masken mycket när hon inte ska inhalera. Det kändes som ett bra sätt att börja på. Håller tummarna för att det vänder här snart nu då. Tack för länken. Jag som trodde jag var här i tråden lite sporadiskt bara. Kanske blir kvar trots allt.

rasmus päron: Ja den ank masken är ju för härlig. en vänninas son har en sån och båda mina barn är förtjusta i den. Tyvärr har amanda en jättetråkig som vi fick låna hem från barnakuten. men man kan ju leka med den med. Sonen har redan varit på den och visat sin syster hur det ska gå till.

tack för lyckönskningarna.

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-28 15:45:56 följande:
    Mithrandil: ang tvångsmedicinera. Det fick vi göra i början sen upptäckte han att det blev bättre. Nu frågar han själv efter den...
    Okej. Ja, jag antar att de förr eller senare vänjer sig vid det.
    Amanda leker gärna med den, kan sätta den mot näsan och så vid lek men såfort jag sätter den helt tätt och trycker så blir hon helt sjövild. Men detta är ju hennes första dag bara så det blir nog bättre framöver. om vi nu behöver göra detta igen.

mela78: Skönt när de förstår att masken gör så att allt känns bättre! Det blir ju lite tråkigt när lillan ålar runt och sliter sig för då måste jag ju verkligen hålla henne med våld och ju mer hon skriker ju längre tid  behöver hon också ha masken för ansiktet. Fast det är inte helt lätt att förklara det för en 8månaders.

Airomiren verkar inte göra den nyttan den ska. Hon börjar knastra och blir anfådd redan efter 1,5tim ungefär och jag har fått ge henne dubbeldos vid alla tillfällen idag. fast hon är ju överlag mycket bättre än igår så lite nytta gör den ju allt. de ville väl egentligen helst vi skulle komma tillbaka för de tror hon skulle behöva annan, eller en till medicin men vi har fått tid till barnmott här i varberg tills imorn istället. Kan ju inte åka fram och tillbaka till halmstad var och varannan dag.

Pratade med barnmott idag och de tycker samma som ni andra, att vi får avvakta med att provocera tills hon blivit frisk igen + några dagar extra men de säger fortfarande att mängden som gäller är hälften mjölkfritt och hälften mjölkbaserat.
Svar på tråden Allergitråden