Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

IdaVi: Sonens eksem blir också rödare när han badar men det lägger sig efter en stund. Vatten är ju uttorkande i sig så jag tänker som så att en eksemig hy kanske blir värre av bad. Att det inte är så mycket att göra åt förutom att vara noga med att smörja och välja bra tvål och schampo.

Sen kan man ju fråga sig vad eksemen beror på. Det är inte säkert att det visas på tester. Har ni uteslutit vete? Kavat la in en artikel för inte så länge sen där det stod att sädesslagsallergi var mycket vanligare än man kunde tro. Var tionde barn är allergiskt mot något/ några av sädesslagen, enligt artikeln. Ofta var det även barnen som hade problem med eksem..

• Sephyria

IdaVi: vi hade också svårt att se nån röd tråd men sonen blev en annan unge efter att vi uteslutit säden (vete, korn, råg, havre). Även saker som vi inte kopplat till allergin blev bättre. Eftersom han fick i sig dagligen såg vi inga kraftiga reaktioner men de dagar då han fått i sig mer än vanligt (bröd, pasta) så reagerade han mer!

• Sephyria

En tanke slog mig precis. Kan sonen reagera på mögel?!

Han har sedan han var 5 månader haft klåda i ögonen till och ifrån men vi vet inte varför. Sedan i somras har han haft många allergiska reaktioner som jag inte kommit fram till vad det beror på. Även eksem som kommer och går. Senaste månaden har han haft flera reaktioner varje vecka. Han får då röda, irriterade kinder, kliar och slår sig i ansiktet (kinder, näsa, ögon) och ett hemskt humör.

Vi har precis fått ett badrum renoverat i lägenheten för att det har varit fuktskadat. Han har även nyss börjat på dagis och även där ska de haft problem med fukt, men det skulle ha varit åtgärdat i somras. Dock är det fruktansvärt dålig ventilation där. På dagis får han precis samma mat som hemma och kokerskan är verkligen jätte noggrann så tror inte att reaktionerna beror på att hon ger honom fel mat..

• Sephyria

Och yngsta sonen, som ännu inte blivit 3 månader, har redan haft en lunginflammation med lungkollaps och en vanlig förkylning med andningssvårigheter så vi har redan fått börja inhalera honom. Dessutom har även han börjat klia sig runt ögonen men tror att det beror på röda knottror som han har i ögonbrynen och upp mot pannan..

• Sephyria

Fy blir snart tokig! Reaktioner var och varannan dag här nu! Röd i ansiktet, på uselt humör, speedad och omöjlig att få att sova. Tackar gudarna för Tavegyl! Men skulle ju hellre komma på orsaken till problemen...

• Sephyria

Yngste sonen fick vaccinet som ges när barnet är 3-månader igår och idag har det blossat upp flera stora röda eksem i ansiktet. Dessutom var det lite blod i avföringen vilket det inte varit sedan jag uteslöt mjölk ur min kost (ammar). Är det någonting i vaccinet han reagerar på eller är det vanligt med såna biverkningar? Nån som vet?

• Sephyria

2små2stora och mandelskorpan: tack för svar! Då vet jag att det inte var något i vaccinet han reagerade på åtminstone
    Men när ni nämnde ägg kom jag på att jag åt en omelett samma dag som han fick vaccinet. Äter annars inte så mycket ägg men har ätit det tidigare någon gång utan att ha sett någon reaktion (som jag tänkt på åtminstone). Annars kanske det kunde vara nån form av biverkning av vaccinet?

• Sephyria

Glömde säga att jag även tog med det nya vaccinet som man får betala för. Kan det vara hemophilus influenzae typ b som är nytt? Är så dålig på det här vad som ingår i vaccinationerna..

• Sephyria

AAEV: oj hade helt missat att du svarat! Det va jag som fråga om möglet...

Sonens röda kinder kommer nästan alltid på eftermiddagen och är som värst sent på kvällen. Om det hade varit fuktskadan som orsakade sonens problem, borde han då inte vara värst på morgonen när han vistats i lägenheten som längst. Oftast lägger sig det röda under natten här så ja kanske har fel i mina misstankar. Men blir inte klok på orsaken till det röda i ansiktet. Han kan ha varit ute i blåsten i 2 timmar och vara jätte fin i ansiktet när han kommer in så det är inte "vädret" som gör det heller. Å hittar inget samband med maten.. Igår va han hur hemsk som helst i ansiktet, röda torra fläckar, men i morse vakna han och är knappt torr ens..

• Sephyria

Molina: ja Risdryck funkar bra till risgrynsgröt. Vi brukar även ha i kokosmjölk, blir supergott! Använder ett recept som jag tror är taget från kavats blogg. Kan leta upp det om du vill..?

• Sephyria

Molina: här kommer receptet på risgrynsgröten. Enligt min mening t.o.m. godare än vanlig gröt.

2,5 dl grötris
    5 dl vatten
    3/4 tsk salt

Koka upp och rör om. Låt koka i 10 min och tillsätt sedan:

2 dl kokosmjölk
    Ca 7,5 dl Risdryck
    Ev 2 msk socker
    (Ev 2 msk vaniljsocker om du vill göra risifrutti)

Låt koka på svag värme i ca 40 min. Det stelnar lite till när det svalnat.

Svar på tråden Allergitråden