• Bei Bei

Allergitråden

2små2stora skrev 2012-08-16 19:30:46 följande:
    Havre innehåller inte gluten
    En del med celiaki tål inte havre heller, även den fria havren, tyvärr.
  • Bei Bei
    Trottoarbonden skrev 2012-08-17 20:43:29 följande:
    Vi fortsätter att köra på med väldigt begränsad eliminationsdiet. Under några dagar, då vi även tagit bort majs, har jag tyckt att det blivit bättre. Men bakslag idag, klagade på klåda två gånger... Undrar vad det betyder.

Aerius tablett innehåller majsstärkelse så nu har vi bytt medicin till Clarityn sirap som tycks vara utan allt... Vilkenn djungel det är med vete och majs och allt som kommer därifrån. Jag vet att vi troligen inte kommer behöva vara så supernoga men just nu vill jag verkligen utesluta allt.

Sonens mage har pajjat ihop helt. Han har diarré. Kan det bero på dieten tror ni (äter i huvudsak ris, älg, nöt, äpple, morot)? Eller kanske det är för han varit så oerhört nervös för skolstart och födelsedag...

Är så fundersam. Vore enklare om han hade mått tydligt bättre eller varit helt oförändrad. Nu är det inte tydligt alls, kanske aningens bättre, eller också inte...

Födelsedag här imorgon, har just gjort puffat ris med choklad och pärlsocker på toppen i härliga formar med pirater och prinsessor. Ska göra en tunn tårtbotten med utgångspunkt i receptet på semlor från Utan allt (fast jag inte alls tycker den är god, men har inget alternativ). Ska koka "vaniljkräm" med vatten, socker, vaniljstång och rismjöl. Ska försöka mig på någon slags chokladkräm också och sen lägga på massor av konserverade persikor. Om inte annat så satsar jag på att få den snygg!
    Ska även överraska sonen med chokladglass!
    Hoppas hoppas hoppas han blir nöjd med sin födelsedag, trots att mitt mamma-hjärta gråter då jag inte kan göra tårta och ge godis osv som han egentligen vill.
    Åh vad kämpigt ni har det, stor kram <3
  • Bei Bei

Hm, det där med bovete.. På många ställen står det att bovete är glutenfritt, men på andra ställen att det inte är det? Vad stämmer??

• Bei Bei

Dottern kom hem med magont i går, troligtvis fick hon i sig gluten i skolan i går eftersom hon fick ta maten själv bland den vanliga maten och inte få ur ett värmeskåp som hon brukar.
    Känns som att jag tjatar hål i huvudet på pedagogerna och läraren, men vad ska man göra? Hon måste ju få rätt kost. =/ Lite lätt uppgiven.

• Bei Bei

Hjälp. Dottern fick sin celiaki-diagnos i somras. Biopsi är gjord och uppföljnings prover. Hon har nu ätit strikt glutenfritt sen i april i år. Men hon får utslag och "myggbett" som hon sedan kliar sönder. Nästan alltid något sår i hårbotten som hon river upp. Hon har även torra fläckar lite här och där. Kan detta vara allergi? Kan hon vara allergisk mot något mer? Kan hon ha fått i sig gluten?! Kanske borde kontakta barnmottagningen igen? Hon har blivit helt bra i övrigt och hon var riktigt dålig i våras, hade förstoppning, hunörsvängningar, trött, tappade aptiten och tappade vikt och all ork. (orkade inte leka med kompisarna) och hade dagligen vansinnigt ont i magen. Vad hade ni gjort?

♥ Ronja ♥ Hannes ♥ Minna
  • Bei Bei

Längtan 80 och Kavat: Ja hon äter havre, men då ren havre. (sempers fria)
    Vad menar ni med naturligt glutenfritt? *nybörjare på det hära*

• Bei Bei

Ida V, min dotter tappade aptiten, åt verkligen superlite och var förstoppad. Hon har celiaki. Läs på om symptom för celiaki, kanske mer som kan stämma in?

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Bei Bei

Längtan 80, ok, tack för hjälpen. Ska ringa barnmottagningen i morgon igen. Tack för info.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Bei Bei

Jag har ett dilemma. Min 7-åring har ju fått celiaki och jag har skrivit en del om henne i tråden, men jag misstänker att även lillasyster (3 år) har någon matallergi.
    Hon började i julas att få nässelutslag, vi var till vc och fick tavegyl. Några månader senare började hon klaga på magont. Detta hände även på dagis och vid kalas mm, så det kändes som att hon inte "hittade på" ringde vårdcentralen som inte ville ta i det utan skickade remiss till barnmottagningen. I väntan på remiss fick hon fler nässelutslag. Blodprov på gluten och mjölkprotein togs. Bägge visade ingenting.
    I samma veva slutade hon klaga på magont och vi gissade på att hon kanske tagit efter storasyster (hon var då 2,5 år) som vid den tidpunkten hade vansinnigt ont i magen under lång tid (höst till sommar)
    Utredningen lades ned. I somras fick hon utslagen igen och nu har det blossat upp rejält igen. Barnmottagningen vill inte utreda eftersom vi inte har en aning om vad det kan bero på. ...HM!
    "Små barn får någon reaktion ibland"

Jo, men 5 gånger på mindre än ett år? Hon har klåda och hon svullnar upp innan tavegylen kickar in. Hon svullnar framförallt på fötterna och händerna, men även kinderna.

Borde jag stå på mig och kräva pricktest? Både mjölkprotein och gluten är ju kända för att kunna ge missvisande svar på blodprov...

Hur hade ni gjort? Hon har ingen feber, är inte snorig eller sjuk i övrigt. Dock klagat på magont 2 dagar nu.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥ Minna
  • Bei Bei
    32101 skrev 2012-11-15 19:02:14 följande:
    Jo jag tycker också det är solklart, men enl kommunen ska det ju vara åtgärdat samt att personalen säger att hon inte är snuvig och hostig där på dagarna vad som dom märker av.
    Hon har testats mot mögel men då var inte airius utsatt så kontrollpricken blev väldigt liten, å andra sidan så gav inte pollen utslag men hon blev för tredje året i rad väldigt mycket försämrad när pollen bröt ut så läkaren sa att hon med säkerhet är allergisk mot det. Hon reagerar mer på pollen än på hund och katt som gav ganska stora utslag på pricktestet.
    Jag skulle nog byta dagis, för säkerhets skull. Mögel är ju skitfarligt. (även om de säger att det är åtgärdat så verkar det ju inte vara så, annars hade din dotter varit bättre nu.)

Min 7-åring hostade oförklarligt i 1,5 år hela nätterna. (Vi genomförde utredningar, men de hittade inget)  När vi bytte bostad upphörde hostan efter bara någon vecka. Misstänker att det var mögel i hennes gamla sovrum.

• Bei Bei

Ni som är erfarna vid matallergier. Är det acceptabelt att skolan serverar fel mat? När jag pratade med köket sa de att "det tyvärr är jätteofta som barnen tar fel eller får fel mat" Vad tusan!?
    Nu har min stora tjej (som har celiaki) fått bland annat vanliga pannkakor, fast laktosfria (hon tåg laktos)
    och annan mat som innehåller mjöl under 3-4 veckors tid i skolan. Detta trots intyg och att jag pratat med fritidspersonal, vikarier, köket och givetvis hennes huvudlärare.
    Hon är 7 år, inte ska hon bära huvudansvaret för om hon kan äta maten? Dessutom litar hon ju på när en vuxen säger att "detta tål du" (en extralärare som blandade ihop hennes allergi med laktos)

Har pratat med allihopa igen, men är rädd att de släpper på kontrollen snart igen.

Vad göra? Kräva att köket gör symboler på allergimaten?

• Bei Bei
    2små2stora skrev 2012-12-07 09:16:21 följande:
    Hos oss är allergimaten på ett ställe och den vanliga maten på ett annat 
    Så är det här med. Problemet är att lärare och fritidspersonal hänvisat min dotter till den vanliga maten och sagt att hon kan äta den. Samt att allergimaten är i ett eget värmeskåp, men där står ju inte bara en allergi, utan laktos, mjölk-ägg-fiskfritt mm. Så det innebär att hon kan ta fel och få laktosfria pannkakor med vanligt mjöl i. Det är där det blivit så fel. :(
  • Bei Bei

Är det någon som har barn med konstaterad celiaki (gluten) och som genomgått en glutenprovokation? Vi ska in på info om det i dag, har googlat och sett att det är oftast 3 månader som man ska ge gluten i kosten. Låter sjukt länge! Nervös eftersom skolan missat några gånger i höst och hon har blivit dålig direkt. =(

Svar på tråden Allergitråden