Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Har nu gjort eget lapptest med soja och mjölk.

Det översta märket är efter mjölken, men den hade han fått av sig redan efter första natten så där blev det inte märke efter mer än klistret på plåstret.

Det nedre märket är efter sojan. Jag tog faktiskt av den lappen ett halvt dygn för tidigt för han hade sån fruktansvärd klåda. Lite svårt att se på denna bilden men vid den röda prcken i mitten hade jag kompressen som jag haft sojamjöl på. På denna bild är det egentligen inte riktigt dags att läsa av än men som det ser ut nu så är det reaktion av sojan i af.

Och angående klistret efter plåstren- är det vanligt att reagera så här på det?  
  • Sephyria
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 20:46:12 följande:
    Förresten, april10! Jag reagerar på sjukhusplåster så där! Kliar massor!
    Ja det märks att det kliar fruktansvärt mycket! Vet inte hur många gånger han vaknat av klådan redan, bara nu i kväll!

Vet du varför man reagerar så på plåstren? Detta är köpt på apoteket och skulle innehålla "hypoallergeniskt polyacrylat" men det hjälpte tydligen inte...  
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-11-09 20:55:42 följande:
    Både jag och mina barn reagerar så där på plåsterhäfta... Men ett dygn efter att de är avtaget brukar plåsterhäfteutslagen lägga sig och det andra bli tydligare.

Det översta tog vi av igår morse men det har inte avtagit än, trots att jag smörjt med hydrokortison. Ja, ja får hoppas att det ger sig snart!

Har du varit med om att något reagerat med andra symtom när de gjort lapptest? Min son blev ilsket röd i ansiktet igår och fick lite feber. Tror inte att han är sjuk för var likadan för bara en dryg vecka sedan. Kan det ha någonting med testet att göra eller är det en reaktion på något annat?  
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-11-09 21:08:26 följande:
    Har du gjort rent det ordentligt (alltså bara där plåstret suttit, inte där sojan suttit)?

För plåsterhäfta sätter ju sig lite ibland. Det finns "plåsterhäfta-lösning" på apoteket. Typ sprit-aktigt, så slipper man gnida så.

Ja, min mellankille mådde inte alls bra av patch, svårt att sova, orolig mm. Men nu har vi testat luftburet rått ägg på allergimottagningen, som han reagerar på luftburet. Men det visste vi inte då och vet inte om det blivit värre eller så heller, snart 4 år sedan han gjorde patch nu.

Nej jag har nog inte gjort rent det så ordentligt. Ska testa med det! Tack
  • Sephyria

Nu är det 72 timmar sen vi tog bort vårt egna lapptest med soja. Pricken i mitten (lite svårt att se) är där kompressen med soja satt, men hade kommit lite utanför denna också tyvärr så eksemen från sojan och de från plåsterhäftat flyter ihop lite. Dock känns det annorlunda där sojan satt, eksemen är mer skrovliga och upphöjda där.

Tycker ni att detta är ett klart positivt test för soja eller kan de vara missvisande. Och om ni tycker att det är positivt, vad är då "nästa steg"?  Ska till läkaren om en vecka och vill vara lite förberedd på vad jag bör ta upp med honom.
  • Sephyria

Och det är förresten inte 72 timmar sen vi tog bort det utan det är 72 timmar sen vi satte dit det Och drygt ett dygn  sedan vi tog bort det

• Sephyria
    Miralicia skrev 2011-11-10 18:16:21 följande:
    Tycker att det helt klart ser ut som en positiv reaktion på sojan.

Återkommer senare vad gäller det andra, behöver läsa bakåt lite i tråden för att få en bättre bild av er situation så det blir lättare att ge relevanta råd och har inte riktigt tid med det närmsta stunden.

Tar tacksamt emot alla råd jag kan få
  • Sephyria

The Luckiest: vi ger Tavegyl till vår son på 9 månader dagligen, men enbart till natten. Detta för att han blir så trött av den. Till dagen har vi istället fått aerius utskrivet men har inte använt den än.

• Sephyria

The luckiest: vi fick den utskrivet för att han har klåda i ögonen. Dessutom sov han inte på natten och det va orsaken till att han valde att skriva ut just tavegyl, för att den ska vara tröttande. Å efter att han börja med den så sov han för första gången på natten sen om det beror på att klådan försvann eller för att han blir trött av tavegylen vet ja inte. Underbart är det i allafall

Det har aldrig varit något prat på att vi skulle ha tavegyl på dagen utan när det blev aktuellt med antihistamin även till dagen så skrev läkaren bara ut nåt som han tyckte var lämpligt.

Vet dock en tonåring som har tavegyl även på dagen och hon säger själv att hon tycker att hon blir trött.

Ni kan inte få behålla tavegylen till natten då och få nåt annat klådstillande utskrivet till dagen om det skulle behövas?

• Sephyria

Miralicia: usch då hosta lät inte nåt vidare, stackars! Hoppas att det snart rättar till sig!

Känn ingen brådska med det du Se nu till att bli frisk i första hand! Men sen när du känner att du får tid, lust och ork får ju gärna komma med lite kloka råd får inte allt för mycket hjälp från sonens läkare så känns som om man vill ha koll på så mycket som möjligt innan vi ska dit igen så att man vet vad man ska fråga om o.s.v.

Svar på tråden Allergitråden