• LadyM

Allergitråden

Har en teori ang vår sons anafylaktiska chock på dagis häromdagen. Han har ju klarat soja hygsat bra innan, och så flippar hans system på röda linser. Men kom på att han visat kraftig jordnötsallergi på blodprov, korsreaktion pga släkte?

En annan fråga: sempers magdroppar, ofarliga för mjölk/ägg/fisk/soja/jordnöt-allergiker?? Hoppas nån vet!

• LadyM

Kavat: han hade inte andnöd, även om det satte sig lite på luftrören (rosslig) däremot fick han nässelutslag, ansiktet svullnade upp och han ville bara sova. Vågar inte tänka på andnöd men det kanske hade kommit om vi inte varit så snabba med sprutan

Hmmm, ok så man kan klara bönor men inte linser osv. Då får vi kanske ta o göra nån provokation på sjukhuset för att se vad gränsen går...? Att utesluta allt han visar allergi för på proverna i förebyggande syfte känns uteslutet för då skulle han leva få på luft och vatten. Hans pappa t.ex visar teoretiskt allergi mot 23 födoämnen men kan utan problem äta alla utom 5 st. Vilket ger hopp! Fast den här reaktionen har ju grusat hoppet en aning..

• LadyM

St elmo: ok! Låter som min magkänsla säger mig.. Klarar du spår av soja osv?

• LadyM

Gaah! Dagis alltså.... De är SÅ duktiga, engagerade och noggranna när det gäller min sons allergier - de förstår verkligen allvaret vilket glädjer mig. Men med 20 barn och 4 personal varav bara en av dem är pedagog, hinner de inte ha stenkoll hela tiden. I förrgår gav de honom en bulle (mjölk ägg) efts de missuppfattat och trodde den var "ok".

Men efter ett snack med rektorn idag så har han nu gått med på att söka en resursperson till sonen! Nån som har det? Finns det nån chans tror ni?

• LadyM

Barefoot: oj vilken superbra lösning!! Var det svårt att få godkänt? Antar att ditt barn har jättesvår allergi, men testade ni vanligt dagis först?

• LadyM

Fass: För förbättrad absorption bör TAVEGYL intagas före måltid.

Hörrni, är det npn som har recept på äggfria matmuffins? Letar på nätet men hittar inget..

• LadyM

Lillen fick MPRvaccin igår och fick hög feber redan efter 12 h (fast det ska ta 1-2 v) Ibland får jag känslan av att hans immunförsvar står på ständig givakt pga alla allergier hans kropp får brottas med dagligen. Bara en iakttagelse..

• LadyM

Hej! Vi har rätt bra koll på sonens allergier nu, men så har han reagerat konstigt senaste veckorna - bajsar plötsligt 3-4 ggr/dag istället för vanliga 1, har utslag typ nässelutslag som kommer och går på rumpan. Bajset är normalt och märker inget annat. Låter det som reaktion av allergier? Fagis har börjat ge honom kalkon vilket han aldrig ätit tidigare, men han brukar ju reagera mer i ansiktet och runt munnen om det är något....

Svar på tråden Allergitråden