-
Går också att beställa Teff från ekoexpresen.se :)Prince or Princess skrev 2011-11-25 19:39:59 följande:Kavat: visst brukar du köpa teff-mjöl? Var får du tag på det? -
IdaMaria
Finns det någon allergiförskola inom rimligt avstånd? I ett genomsnittligt sve klassrum är halten allergen från katt lika stor som om det vore en katt i rummet. 5h i ett sådant klassrum motsvarar 1 h hemma hos ngn som har katt. Det som påverkar är framför allt hur många djurägare som finns i gruppen/klassen (men också städning och ventilation). Om inte ventilationen är optimal kanske kommunen/miljökontoret kan hjälpa till med detta. Kanske har ni ngt allergiombud som kan hjälpa till att inf om vikten av städrutiner, mindre dammsamlande utrymmen, mindre textiler samt vädja till frldr med djur att barnen har så rena kläder som möjligt. Själv är jag hemma med en pojke på snart 3 och väntar på att kommunen ska fixa den allergiförskola de nu lovat. -
Tes! Vad fint att du fått sådan bra hjälp, håller tummarna! Låt oss höra hur kapslarna fungerar
-
LillSkruttet:
Har du kollat om det finns plats på allergiförskola?
http://www1.vasteras.se/ekeboforskola/om-forskolan/allergianpassad-avdelning.shtml
Lycka till oavsett, förstår din oro
-
Bra tips! Vi brukar alltid skålla quinoan med hett vatten i ett fintrådigt durkslag så alla bitterämnen försvinner, sedan skölja i kallt vatten, sedan koka. Har läst att dessa bitterämnen kan vara allergiframkallande (liksom i hirsen) så viktigt att få bort dem.Prince or Princess skrev 2011-12-08 12:30:33 följande:Ett tips till er med barn som inte gillar quinoa: gör som det står på förp, men när quinoan kokat upp, skölj i kallvatten och tillsätt sen nytt kallvatten och koka färdigt. Vår tjej har bara spottat ut den direkt innan, men idag åt hon 1/2 dl utan att blinka!! På hirsförpackningen står det att man ska göra så, och så jag tänkte att jag testar väl, och jag vet att jag själv tyckt quinoan varit lite besk nån gång. Alltid värt ett försök
-
Håller med!!! Hoppas ni hittar en lösning.Allrona skrev 2011-12-09 22:15:44 följande:Älsklingen - magen är ju jättesvullen!!! Om vi inte hade gått emot läkarna hade vi nog inte hittar ngn av dotterns allergier. Vi har själva tagit bort och sen berättat för läkaren vad vi har tagit bort och vad det gav. Först efter det har de accepterat det som allergier. Innan har de bara slagit ner på våran oro om allergier. Jag tycker helt klart nu ska testa ta bort sädesslag själva och hoppas på att hon mår bättre! -
Grodan81: Tror du/ni har lärt er massor som kommer att hjälpa er son i framtiden men det är så jobbigt att finslipa en kost. Tycker ni ska göra blodprov och se vad det visar. Det kan hjälpa er och kanske kommer ni att behöva läkarintyg etc i framtiden och alltid bra att ha det på papper. Med vår son ville läkaren endast ta 5 födoämnen på blodprov, vi orkade till slut inte bråka om det så vi bekostade ett privattest på LAB i London och tog över 100 födoämnen och fick veta lite mer... De är olika generösa i olika landsting i denna fråga, hoppas ni har tur!
-
Tror vi betalade drygt 4000:- Sjukhuset där vi bor tog blodprovet (3 rör) vilket var en pärs!, sedan skickade vi det själva till http://www.gdx.net/Sephyria skrev 2011-12-11 15:07:27 följande:Får man fråga vad ett sådant test kostar? Och finns det någonstans man kan läsa mer om det?
Det var skönt att få svar men vet inte om det var värt pengarna. Vi fick tex veta att han var allergisk mot bovete och mandel vilket sjukhuset ej tagit prov på. Dessutom visade Genovas test utslag på soja vilket vårt sjukhus test inte gjort.
Vi hade dock extremt otur (samt dålig planering) när vi gjorde detta och brevet med testet fastnade i Paris i över ett dygn (pga sprängningar!) vilket gjorde att det inte skulle hinna fram innan helgen då labbet stängde. På måndagen skulle blodprovet vara för gammalt. Det slutade med att vi per tel här hemma fick betala en taxikurir i London att köra det till ett helgöppet LAB som tog emot det och frös ned det och sedan skickade det vidare till Genova. Inte optimalt på ngt sätt och med facit i hand skulle jag inte göra om det.
Hoppas det löser sig på bästa sätt för er -
Prince: Fint att hon tycker om frikadellerna, ovärdeligt med ngt snabbt och enkelt att ta med! Tänk dock på att fettet kokar ut i vattnet. Om hon tycker om köttbullar (försiktigt värmda under lock tex) så får hon i sig mer av fettet som ju är viktigt för mättnad och viktuppgång mm. Man kan ju också hälla upp fettet från grytan/pannan när man gjort köttbullar, låta det svalna och bre det på en smörgås/riskaka eller varför inte direkt på köttbullen eller ngt annat som barnet kan äta för att ta det tillvara.
-
Vet bara att det funkar utmärkt att göra köttbullar nästan helt utan stekyta på låg värme (en halv grad), gjutjärnspanna med lock, lammfärs, lite salt och ev ngn krydda. Då blir inte heller fettet som blir över i pannan bränt och det kan sparas. Vi använder ingen olja alls eftersom han har reagerat på de vi provat och då blir ju animalsikt fett är helt avgörande för hans mättnad och viktuppgång. Ibland delar jag bara lammfärsen i bitar i pannan vilket gör att nästan allt fett stannar kvar i köttet, rör i lite quinoa i det lilla fett som ändå är på sidan och saltar. Ibland lägger jag i små grönsaksbitar som får värmas med köttet (vår kille tål tillagad morot, blomkål, savojkål, spetskål och lite broccoli. Annars kokar jag grönsakerna på sidan om och klipper i dem i maten. Nu har han lärt sig klippa själv och gissa om det är kul!Prince or Princess skrev 2011-12-14 10:10:19 följande:Myntha: okej, det har jag aldrig tänkt på! Hon får ju inget extra fett alls nu, så det kan ju vara extra viktigt! Jag har bara gått efter rek att inte ge stekt mat.. Men om man försiktigt steker dem kanske det funkar! Ska försöka testa rapsolja igen också och se hur det går! Tack för tipset!
Ett annat tips är ju att göra soppa av färsen :)
Om vi ska ngn stans där andra äter korv formar vi "köttet" som korvar och han är helnöjd med det