• SanTan

Allergitråden

Tack för svar! Det är toppen att ha sådan "expertis" att bolla frågor med!

Jag har ett tag varit inne på att dottern har pollenallergi.... Då hon fick positivt pricktest (och 3 på RAST) på hasselnöt blev jag förvånad. Hon har ju inte haft några problem att äta varken ballerinakex eller nogger. Men jag tror fortfarande att detta är en korsreaktion. Och så nu moroten också... Och med ditt svar mithrandil från FASS så känns sannorlikheten större....

Hon har inga typiska reaktioner under pollensäsong som röda ögon och rinnande näsa, men jag tycker att hennes eksem blir värre, men läkaren tror inte riktigt att man kan få eksem av pollen.... Förvånad Men kan man bli rödflammig med vita prickar av en morot på ryggen så....

Jag väntar på en kallelse till allergicentrum för att göra provokation på hasselnöt och då har jag även begärt pricktest på pollen... Får se om dom gör det.

Både jag och hennes pappa har pollenallergi. Jag får typiska symptom men hennes pappa visar inga typiska reaktioner utan får "bara" astma. Så visst kan man ha pollenallergi utan kliande ögon och rinnande näsa....

• SanTan
    mithrandil skrev 2011-09-02 11:49:17 följande:
    Kommer inte alls ihåg tyvärr. Det var något närproducerat så det stod namnet på orten korvarna kom ifrån.

Har kanske kommit på problemet vi har här hemma. Har jag tur är det inte alls någon ny allergi, utan snarare så att allergierna missköts hemma hos pappa.

Alexander kom igår och sa "mamma, jag får väl inga havrekuddar?" Man får så dåligt samvete, men eftersom jag vet att han blir dålig fick jag ju säga att han inte får några havrekuddar för att jag inte vill att han ska behöva må dåligt. Så då svarade han "nej, hemma mamma får man inga havrekuddar och på dagis får man inga havrekuddar" så han förstår ju på sätt och vis. Men när han sa så så undrar man ju, så jag frågade honom om han får äta det hemma hos pappa och då sken han upp som en sol och sa att det fick han.

Så enkelt var det med det. "vetemagen" beror väl på vete då antar jag.
    Hur kan man ta upp det här med deras pappa utan att vi för den delens skull ska behöva bli ovänner?
    Varför ger han alexander havrekuddar när jag gett honom klara direktiv på vad han får och inte får äta? Struntar han bara i det eller förstår han inte? Förstår ju att ni inte kan svara på dessa frågorna, det är det ju bara Andreas som vet men man blir faktiskt ledsen.

Haft stormöte på förskolan idag med massor av chefer och de kom fram till att de ska plocka bort ägg från hela förskolan istället för bara avdelningen. Blir väl mest rättvist antar jag och det känns skönt att alla tar det på ett så pass bra sätt med tanke på problemen vi hade inför inskolningen.
    Man kan ju hoppas att det beror på att han inte förstår och att han inte struntar i det medvetet... Men jag tycker att min man inte alls är lika noga som mig med barnens allerig. Inte för att han tycker dom ska äta det dom är allergiska mot utan för att han inte tänker på det.
    Det är många gånger vi har ätit på restaurang eller köpt fika och han har beställt och jag sen i efterhand frågar om det inte är nötter/ägg i det han beställt.... Svaret blir då: "Oj då, det glömde jag kolla....."
    Ett par gånger har vi fått ändra och beställa annan mat....
    Så man hoppas ju i ditt fall att pappan helt enkelt inte tänkt på pojken inte tål havrekuddarna...

Lycka till! (Skönt om det inte är någon "ny" allergi trots allt)
  • SanTan

Måste fråga er som har bra koll på det mesta!

Igår ringde dom från dagis och påstod att dottern hade fått schalakansfeber. (Det går på dagis och flera barn har fått det så det var väl inte helt otroligt).
    När jag hämtade henne var hon rödflammig på kinderna, hade fått nässleutslag längs med sidan på bröstkorgen och ut på armen. Hon var hängig och hon hade sagt till fröknarna att hon mådde illa.
    Illamåendet hade dock gått över när jag kom och hämtade henne.

Jag ringde så klart vårdcentralen men dom tyckte inte att symptomen var som schalakansfeber.

Efter någon timme hade rodnaden på kinderna lagt sig. Hon var matfrisk och började piggna till.

Jag tyckte rodnaden på kinderna såg ut som det kan göra ibland när hon får i sig ägg, så jag gav henne en sked Aerius. Efter ytterligare någon timme hade nässelutslagen lagt dig också.

Jag tyckte allt verkade vara som en allergisk reaktion av nått slag. Men hon hade inte ätit nått konstigt. Fil och flingor till frukost (som hon ätit i flera år till frukost!!) och på dagis hade dom bara hunnit med frukten.

Men där kommer min fråga in. Hon hade ätit apelsin och en halv banan på fruktstunden. 2 timmar senare sa hon att hon mådde illa (hon kräktes aldrig och blev aldrig lös i magen). Men fröknarna såg hur nässeluslagen började poppa upp på bröstet.

Hon brukar inte äta banan så ofta, ibland när hon har ätit det så har hon sagt att hon får "ont i munnen", men vi hra inte gjort någon grej av detta då det inte alltid blir så!

Vad tror ni? Kan man få en allergisk reaktion av banan, med nässelutslag och lätt illamående? Är det möjligt att det kan vara det som orsakade dotterns reaktion igår? (Idag är hon frisk och på dagis igen!)

Hon är allergisk mot ägg, jordnötter och råa morötter. (dessa grejer visar hon reaktion mot). Hon visar även positivt på pricktest på hasselnötter men vi har aldrig märkt någon reaktion av detta, då hon ätit ballerina kex eller nogger typ...

Vad tror ni??? Ska jag ringa hennes allergiläkare??

• SanTan
    kutiom skrev 2012-02-22 20:35:11 följande:
    Hon har inte visat några direkta reaktioner, senaste gången kliade det bara lite i munnen men jag är lite osäker på om man kan bygga upp så att man blir allergisk. Hade ju varit ytterst tråkigt. Hittar dock ingen information på nätet när jag letar, ni kanske vet något om detta?
    Många gånger när man känner av nötter "lite gran" med "bara" kli i munnen beror detta på en korsreaktion av pollenallergi. Jag tycker ni ska försöka reda ut om er dotter är äkta allergisk mot nötter (gissar på att det är hasselnötter du pratar om???) eller om det är en korsreaktion.

Jag själv kallar mig inte nötallergiker, men jag skulle tro att jag får utslag om jag skulle testa hasselnöt vid ett pricktest. Jag äter alla typer av hasselnötscreme, nogger, Geicha etc men har svårt för att äta hela hasselnötter. Då kliar det i munnen, läpparna känns obehagliga och det kliar i öronen (!!!). Men jag undviker inte nötter för det... plockar bara bort då jag ser att något innehåller hela hasselnötter.

Jag får samma typ av reaktion av äpple och kiwi, men jag äter detta med.... I alla fall äpple. Kiwi är så lätt att undvika men jag älskar äpple!

Nysningar kan jag få när jag skalar potatis.

Men som sagt, jag känner inte att jag är allergisk mot nått av detta. Däremot är jag allergisk mot pollen (Björk, Ek, Gräs, Gråbo, Hö) och Pälsdjur (Häst, Hund, Katt).

Jag tror inte att allergin kan bli värre om man som i mitt fal äter nötter även om man känner att det är lite obehagligt ibland. Men jag vet inte säkert... Kanske har jag fel!!!!!
  • SanTan
    kutiom skrev 2012-02-23 11:20:34 följande:
    Jag har bokat tid för ett pricktest till henne, vill ju gärna veta om ifall hon nu är allergisk. De sa däremot att de inte tog med nötter då utan då var man tvungen att ta ett blodprov och få en läkare till att ordinera det? Konstig värld. Så vi testar med pricktestet först.

Lustigt det där med korsreaktioner, de kan ju lura en till att tro att det är värre än det är! Hoppas få lite klarhet om några veckor när vi väl får pratat med de lite mer kunniga.

Jag skulle tro att det är hasselnötter det gäller men då det väl brukar vara dessa man blandar i choklad men då det inte fanns någon innehållsförteckning kan det ha varit lite vad som helst.
    Båda mina tjejer är allergiska mot jordnötter. Dom reagerar på det och mår dåligt då dom äter det. FÖr att få det bekräftat så gjordes ett pricktest på jordnöt och andra nötter (jordnöt är ju eg ingen nöt). Båda tjejerna fick däremot utslag på hasselnöt på pricktestet, men ingen av dom har visat någon reaktion av det!

Efter pricktested fick vi besked om att undvika hasselnöt. Vi ska dock få komma och göra en provoaktion på allergimottagningen av just hasselnöt. Lilla tjejen har kontaktreaktion mot rå morot och har även obehag på läpparna av äpple och banan. Jag tror att båda tjejerna fick reaktion på hasselnöt för att dom har pollenallergi, och att dom då eg kan äta typ nogger och ballerinakex. Det har ju inte varit nått problem innan dom gjorde pricktestet! Hade det inte varit för att dom är allergiska mot jordnöt hade vi nog inte fått veta att dom är allergiska (???) mot hasselnöt.... MEn dom visade på hasselnötsallergi på blodprovet med, men det kan dom göra även om det är en korsreaktion enligt sköterskan....

Skumt det där. Men så klart ska man vara uppmärksam och noga med det där med nötter. Det kan vara en farlig allergi.

Men vi undviker sådant som det står "spår av jordnötter" på, men inte "spår av nötter", då vi aldrig märkt nått av allergi mot nöt. HOppas vi snart får komma och göra provoaktionen... Det tar TID att få en tid!!!
  • SanTan
    Ela skrev 2012-02-26 23:01:32 följande:
    Usch, dottern vaknade igen och var fortfarande påverkad så nu fick maken ta henne till barnakuten.
    Har det gått bra för er??? Hoppas ni kan reda ut vad hon är allergisk mot.
  • SanTan

Ett nytt pricktest avklarat. Nya saker att lägga till på listan. Inte förvånande eg, det var ju som vi misstänkt:

* Ägg (Fortfarande tyvärr. Denna prick skulle ju helst vara i princip borta. Men den är lika stor som för ett år sedan)
    * Jordnötter
    * Hasselnötter
    * Råa morötter
    * Banan
    * Björk

Får även klåda i munnen av äpple och päron men det pricktestade vi inte. Gissningsvis hänger moroten och hasselnöten ihop med hennes Björk-pollen allergi.... Vi ska troligvis få komma och göra ett blodprov där dom kollar om hennes hasselnötsallergi är en ÄKTA allergi eller korsreaktion. Vad jag har förstått är en äkta allergi värre och kan ge kraftigare reaktioner????

Men bananen är svårare! Vad jag har googlat mig fram kan det vara en korsreaktion mot latex, men dom kollade det och där blev det ingen reaktion.

Har hört att när ägg-allergin växer bort så kommer med största sannolikhet pollen-allergi. Men nu har tjejan pollen-allergi OCH äggallergi. Håller tummarna för att det ändå kommer att växa bort. Hon har precis fyllt 5 år.

• SanTan
    Agnes72 skrev 2012-03-25 20:39:31 följande:

Hej, hoppas jag kan få lite expert råd, hur vet jag om sonen har pollenallergi och inte ögoninflammation? Kanske helt omöjligt att svara på..men

Både jag och min man (pappan) har kraftig pollenallergi, jag får ganska kraftigt i ögon och andningspåverkas, min man har i ögon och får eksem/klåda på kroppen.
    Sonen har börjat klia sig i ögonen sen några dagar, blir självklart röd i ögonen, på morgonen har han varit lite vattning i ögonen och ögonfransar. Men inte en massa var/gult. Under dagen är han gråtonad i ögonvitorna.
    Han nyser och harklar sig. Säger att det kliar på kroppen.

Ringer man vårdcentralen och ber dem ta pricktest?
    Jag vill inte medicinera utan instruktion.

Kan man dessutom göra pricktest eller liknande för nötter?
    vi båda föräldrar är i princip allergiska mot samtliga sorter.

Till att börja med tycker jag du ska kolla pollenprognosen och se om det är pollen i luften där ni bor.
    http://www.nrm.se/pollen

Sen tycker jag absolut du ska ringa vårdcentralen för ett pricktest! Hur gammal är din son? Har ni någon barn-allergimottagning? I så fall skulle jag nog ringt dit för rådgivning om han inte är så stor!

Det är inga problem att pricktesta nötter och pollen samtidigt, låter rimligt att göra det tycker i alla fall jag. Framförallt hasselnöt korsreagerar med björkpollen så det hänger ofta ihop! Har ni märkt någon allergi för nötter hos er son?

Jag tycker också du kan testa att ge lite allergimedecin om han är så stor att det finns receptfritt. Det är inte farligt och du kan se om det hjälper för honom. Om klådan och snuvan minskar. Men detta utesluter ju inte ett besök på vårdcentralen. Jag tycker även han bör kolla så han inte har astma! För det måste ju också behandlas med spray i så fall!

Tänk dock på att han inte ska ha tagit några antihistaminer 3 dagar före besöket för pricktest!!!

Lycka till!
  • SanTan

Dottern (5 år) har konstaterats att hon är allergisk mot björkpollen. Det är både jag och hennes pappa med. Nu har vi hassel och Al i luften och jag känner av min allergi. Grusiga ögon och kli i näsan.
    Hennes pappa har allergisk astma.

Hur hon reagerar på pollen vet vi eg inte.... Hon visade positivt på pricktest för någon månad sedan. Vi antog att hon hade pollenallergi då hon reagerar på rå morot, äpple, päron, hasselnöt etc (typiska kors reaktioner för björk) och fick därför pricktesta sig.

Nå ja, nu har hon i alla fall fått rosslig hosta. Jag oroar mig för att det är allergi och att hon, precis som från sin pappas sida, får astma. Men det kan ju lika gärna vara vanlig förkylningshosta!!

Så min fråga är, hur länge ska man ha hosta innan vi ska söka för detta? Alltså, hur länge sitter en förkylningshosta i? Om hon får Aerius (antihistamin) som vi har utskrivet till henne, hjälper det då även mot hostan (om nu den skulle komma från allergin) eller måste man behandla den med astma-spray?

Och så några frågor till... ska vi behandla med Aerius direkt nu bara för hon har fått utslag på pricktest eller ska vi avvakta tills vi ser tydliga symptom (som vi eg inte vet vad dom är.... förra året fick jag för mig att hon fick mer eksem under pollensäsong men jag vet inte.....)

• SanTan
    mithrandil skrev 2012-04-03 10:49:05 följande:
    Hur stor är chansen att få ett icke allergiskt barn om dess två äldre helsyskon är multiallergiska?
    Jag tror inte det spelar så stor roll huruvida syskon är allergiska... Det mest avögrande är ju föräldrarna....

Har hört några siffror att om en förälder är allergisk är det 25% risk att barnet blir allergiskt. Om båda föräldrarna är allergiska är det 75% risk att barnet blir allergiskt. Vet inte om det stämmer men det är vad jag har hört....
  • SanTan

Dottern har fått bekräftad björkpollenallergi. Hon får klassiska besvär som nysningar, snuva och kliande ögon. Hon får Aerius mot besvären. Jag tycker det hjälper rätt bra men hon är väldigt trött. Trötthet är ju också ett symptom man kan få av allergin, men min fråga är om antihistaminer biter på trötthet också? Borde hon bli piggare om hon får sin medicin??? (Hon har ätit Aerius regelbundet tidigare men jag har aldrig märkt att hon påverkas med trötthet av den)

• SanTan

Sephyria:
    Jag tycker det låter som pollenallergi. Om jag var dig skulle jag fortsätta att ge Aerius. Det är inte farligt och verkar humöret bli bättre så är det bara att fortsätta. Sen skulle jag nog bett om ett pricktest på pollen och pälsdjur framåt hösten när säsongen är över. Så får ni svart på vitt.

Har han astma och han verkar få astma-liknande symptom nu är det är pollen i luften så bör detta kollas upp på en gång skulle jag tro. Det är inte bra att gå runt med obehandlad astma!

Nu är jag ju ingen doktor så bästa rådet är väl att vända sig till hans allergi-läkare som jag gissar på att han har då du skriver att ni har Aerius hemma och han har astma.

Jag vill samtidigt förtydliga min fråga lite. Jag vet att man kan bli väldigt trött av pollenallergi, men frågan är om antihistaminer även biter på tröttheten!

• SanTan

Sephyria:
    Hur gammal är din pojk? Är dom små är det väldigt vanligt att dom inte visar nått på pricktest för pollen (och pälsdjur med tror jag)
    Min dotter pricktestes mot björk får 2 år sedan (3 år). Jag tyckte att hon då fick mer eksem under pollensäsong. Men hon fick inget positivt utslag på pricktesten.
    Nu gjorde hon ett nytt pricktest för några veckor sedan (5 år) och nu visade det en tydlig reaktion...

2små2stora:
    Tack för ditt svar! Då borde hon alltså inte vara så trött nu eftersom hon får Aerius..... Men det är hon ju! Vårtrötthet kanske....

• SanTan

Slinker in med en pollenallergi-fråga:
    Jag vet att jag har pollenallergi. Tar receptfria tabletter dagligen. Kompleterar även ibland med ögondroppar när det behövs.

Nu har jag under några dagar fått torrhosta/rethosta och är hes. Framförallt på natten/morgonen. Känner mig inte sjuk för övrigt. Ev förkyld eller om det är allergin, det vet inte riktigt...

Tränar som vanligt och det funkar bra.

Kan torrhosta och att vara hes bero på pollenallergi?? Tänker framförallt på hes-heten. Har aldrig blvit det innan. Eller är detta en förkylning? Det är så svårt att veta vad som är vad....

Svar på tråden Allergitråden