-
Det lät inte så genomtänkt av dem... Hoppas att du mår bättre nu.Maddisen80 skrev 2011-07-16 18:45:31 följande:När jag låg inne på psyk kom hem i onsdags då hade jag sagt att jag iinte tål mjölkprotein eller vete, då gav de mig en chokladpudding med skummmjölk i så jag gav den till en annan patient . -
Ja, det var lite så jag tänkte. Men hon kan äta en hel del pasta ibland och verkar inte reagera särskilt (utom på de sätt jag skrev, men det har inte gått att koppla till att hon har ätit sädesslag). Vi får väl avvakta och se. Om det är så att hon mår dåligt av sädesslag blir reaktionerna kanske tydligare efterhand.Allrona skrev 2011-07-16 11:08:07 följande:Sousafon - när jag läser det du skriver tänker jag att dottern kanske väljer bort pasta och bröd av en anledning? Många här i allergitrådarna har ju sett att deras barn väljer bort saker ur kosten som det senare visar sig att de är allergiska mot. Min dotter gjorde så först med vanlig välling då hon var mjölkallergisk, sen slutade hon dricka den mjölkfria vällingen och det visade sig att hon var allergisk även mot den (sojalecitin). Så kanske mår din dotter dåligt av sädesslag? -
Tack för ditt kloka svar! Ja, vi ska nog avvakta lite. Kanske dra ner på baljväxter och i viss mån kanske övrig fiberrik mat. Och kanske börja koka bönor själv. Jag har blivit lite lat...Miralicia skrev 2011-07-16 11:17:53 följande:Man kan ju bli lite dan i magen av mycket baljväxter även utan att det handlar om någon allergi, så om det inte finns några andra symtom skulle nog jag avvakta och inte börja tänka allergi det första jag gör (även om jag occkså är allergimamma till multiallergiker). Baljväxter innehåller ju lite gasbildande ämnen som kan bidra till att det luktar illa. Man kan ju minska dessa när man kokar själv genom att efter blötläggningen skölja noga och därefter ge ett uppkok i nytt vatten, sen häller man av det och fyller på nytt vatten och kokar upp. Ev kan man om man vill byta vatten ytterligare en gång innan man låter bönorna etc koka klart. Då häller man bort mkt av de gasbildande ämnena.
Vad gäller längd och vikt så går det ju ofta lite i perioder, att ett tag lägger de iväg på längden och står mer still i vikten för att senare öka mer på vikten och mindre på längden. Växer de på längden så får de i sig det de behöver. Sen går ju (och ska gå) viktökningen betydligt långsammare under andra levnadsåret än under första.
Hur ligger hon till på kurvorna i övrigt och inte bara skillnaden mellan förra vägningen/mätningen och den senaste? Titta inte bara på BVC:s kurvor utan jämför också gärna med WHOs kurvor. Hur ser ni föräldrar ut - "långa-smala"/"korta-breda" etc sånt kan ockå påverka. En del är "gjorda" för att följa övre kurvan på längden men nedre på vikten tex. Kurvorna är ju ett medelvvärde där majoriteten av barnen ligger inom, men bara för det måste inte alla exakt följa mittenlinjen utan alla har sin individuella kurva inom det. Sen gissningsvis så har hon förmodligen blivit lite mer aktiv än vid förra mätningen (går, springer etc) och då brukar viktökningen bli lite mindre eftersom de gör av med mer energi - sånt kan också påverka och när de dessutom växer på längden så går energin till det snarare än att lägga på vikten. Har ni tex ammat innan och slutat under den här perioden så brukar de också kunna ha en liten dipp i viktuppgången strax efter avslut. Har hon varit sjuk kan det också påverka. Det finns rätt många faktorer som kan inverka om man tar ett helhetsperspektiv på barnet och inte bara fokuserar på siffror och kurvor. Så vad gäller vikten skulle inte jag hetsa upp mig för mycket så länge som barnet verkar må bra eller om man märker att den nedåtgående trenden fortsätter. Tre månader kan i mitt tycke vara rätt lagom för att ta en ny vikt och längd. Ska ni göra det tidigare så kan det nog bara bli en stress för er "att nu måste vi se till att hon snabbt lägger på sig och ökar i vikt" så att ni då börjar truga med extra mat "en tugga till, en tugga till" och sån stress lägger barn ofta märke till så att det snarast kan få omvänd effekt och leda till en negativ spiral. Så länge som ni inte ärker att hon verkar må dåligt på annat sätt tycker jag att ni ska ta det lite lugnt och fortsätta som vanligt och bara avvakta tre månader som läkaren föreslog.
Hon hade "bytt kurva" lite vad gäller vikt, men inte vad gäller längden (hon är lång). Och visst, hon rör sig ju massor. Ammar gör hon fortfarande, men äter inte välling, vilket kanske gör att hon inte är så "vällingrund" som vissa i samma ålder är.
Min fyraårige pojke (allergiker) hade dippat lite vad gäller längd, kanske mer värt att oroa sig över... För oroa sig måste man ju! -
Hej. Hemma efter några dagar på landet, 4-årige sonens astma är jobbig. Och när vi var borta upptäckte vi att pulmicorten var slut. Åkte hem tidigare än tänkt för att kunna ge honom av den vi hade hemma, men den var också slut! Nu är jag orolig inför natten. Vi har ingen riktig kläm på omfattningen av hans besvär, vi brukar mest märka vid förkylning och han är förkyld nu. Men så här dålig brukar han inte vara. Andas väsigt och ansträngt, hostar hela tiden. Har gett honom airomir många gånger idag, ger två puffar.
Allmäntillståndet är ok. Ganska pigg, men irritabel och gnällig. Just nu sover han, hostar inte. KAn det hända något farligt under natten? -
Sonen fick åka in till akuten igår för astman. Fick betapred och fick inhalera ventolin hela natten. Stackars kille. Och jag är så ledsen, för detta visar att han faktiskt har astma, inte bara "astmasymptom vid förkylning", som vi hoppades på. Och att vi måste vara noga med hans mediciner, inte bara missa att pulmicorten var slut, som vi gjorde. Har så dåligt samvete, men nu vet vi det i alla fall. Nu har de ju dessutom slutat tillverka pulmicort, så han har fått byta till flutide.
Han mår bättre nu och har fått komma hem, men låter fortfarande pipig och tung i andningen och ska ha airomir var tredje timme under natten.
Är det någon som har barn som har underhållsdos av flutide? Sonen har fått pulmicort under några månaders tid innan, och jag antar att man kan göra detsamma med flutide? Ska givetvis kolla med allergiläkaren när han kommer tillbaka i augusti, men ändå.
-
Har ni underhållsdos på den, eller får ert barn den bara vid besvär?Allrona skrev 2011-07-22 20:57:41 följande:Sousafon - jobbigt att behöva åka in akut! Vi har ganska nyligen bytt till flutiden. Det funkar lika som pulmicorten. Styrkan är dock lite annorlunda men läkaren har ju skrivit ut den styrka han ska ha så det behöver ni ju inte tänka på
-
Tack, han är mycket bättre nu. Han får flutide och airomir. Vad är seretide?Molina skrev 2011-07-22 22:19:10 följande:Vi har underhållsdos av Flutide till min dotter och när hon blir dåligare än vanligt får vi ett speciellt schema vi ska följa med riktigt höga doser, jag tycker själv att Flutiden bet bättre på min dotter.
Vad jobbigt för er lilla kille men skönt nu är han nog på bättringsvägen får vi hoppas.
Får han bara Flutide? Eller har ni Seretide åt honom också?
Hade jag varit i eran sits skulle jag ge underhållsdos av Flutiden men annars ring till barnmottagning kanske någon där kan hjälpa er med dosering tills ni får träffa er allergiläkare, bläää för astma.
Ska ge honom flutide enligt schema i tio dagar, men ringer nog och frågar om underhållsdos när de dagarna börjar ta slut. Vill inte riskera att han blir dålig igen.
Vad tacksam man får vara att dessa mediciner finns! Å andra sidan var väl astma och allergi mindre vanligt "förr" när medicinerna inte fanns. Vad är det skit det moderna samhället har ställt till med?!
Är ni många här som har barn med allergi och/eller astma men som själva inte har det? Så är det här. VI har så lätt att börja älta och tänka att vi gjort något fel som gjort att vår som har fått dessa problem. Att vi bodde i för trafikerat storstadsområde när han var liten t.ex... Usch, man blir så ledsen. Vill bara att barnen ska ha det bra och leva normalt och inte behöva riskera allvarliga allergiska reaktioner eller astmaanfall!
Förlåt mitt gnäll. Vet att det finns många här inne som har det ännu jobbigare. -
Stackars lliten, hoppas att det går bra.Ela skrev 2011-08-10 14:09:32 följande:Nu är yngsta dottern iväg och tar blodprov med pappa så att vi kan få svar på vilken/vilka nötter hon inte tål. Hoppas det går ok. Hon gillar INTE sjukvårdsanrättningar - och så är hon två år till på köpet.
Det är säkert olika men är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få resultatet? Analysen kommer att göras på KS i Stockholm.
Det kan nog ta några veckor att få resultatet. -
Mithrandil - men så fruktansvärt att personalen inte är mer tillmötesgående och lyhörd! Att de inte själva föreslår att ni ska ta ett ordentligt samtal med rektor osv. Usch, jag blir arg! Hoppas att det löser sig och att personalen visar sig vara bättre än vad det verkar...
-
Så tråkigt att dottern visat sig ha nötallergi. Vår son är allergisk mot ägg och nötter. Vi har hittills inte vågat äta ute mycket, och skulle nog inte våga på thairestauranger. Men det beror ju mycket på hur kraftig allergin är och hur pass man kan lita på personalen på restaurangen. Men om ni tills vidare ska avstå från alla nötter låter det onödigt att gå på thairestaurang. Men det är ju tråkigt...IdaVi skrev 2011-08-16 10:38:19 följande:Har ju fått konstaterat att vår dotter (snart 3 år) har nötallergi. (och ägg sen 2 år tillbaka) Hittills har de bara kollat mandel (ingen reaktion), hasselnöt och jordnöt. Hon fick en stark reaktion på jordnöt och lite mindre på hasselnöt. Vi väntar på att få komma tillbaka för nya prover och även få träffa läkare. Tills dess ska vi avstå helt från alla slags nötter.
Är det via RAST-test man kollar upp mer om nötallergin eller finns det andra sätt?
Hur är det med thairestauranger etc, törs ni som har nötallergiska barn äta där? Tänker på att de ofta använder cashewnötter och kanske jordnötsolja??