Inlägg från: barefoot |Visa alla inlägg
  • barefoot

Allergitråden

Prince - för vår son är allt som inte är kokt svårare, han fixar inte skalad ekogurka tex. Vet så klart inte hur vanligt detta är. Har ni provat kokt blomkål? Kokt savojkål? Tycker hon om quinoan? Du skrev tidigare att hon reagerar antingen på quinoa eller hirs, jag skulle försöka tas reda på vilket. Fantastiskt att hon klarar ris!

• barefoot
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 21:38:32 följande:
    Bobbosmamma: ja! Lite bättre känner jag mig nog! tack! Känns som vi är i väldigt lika situation! Visst är det hemskt när inga ersättningsprod funkar det allra jobbigaste är att liten är (var?) så matglad. Storasyster var riktig matvägrare och inget gick ner, fast jag kunde laga massor. Nu när lillasyster älskar mat och har tyckt om det mesta vi gett henne känns det för j**ligt rent ut sagt att inte få ge henne nåt. Hon pekar på vår mat hela tiden och ser jättebesviken och ledsen ut när hon inte får smaka :'( känner mig fruktansvärt elak. inte blir det bättre när storasyster säger "mamma hon vill smaka på mackan" eller vad det nu kan va, heller
    Ja visst är det tråkigt när de inte kan äta. Tror inte det finns några bra lösningar men här hemma har vi gjort så att hela familjen äter ur djuptallrik för att slippa detta jämförande... Vi ger skalad ekogurka ibland fast han inte riktigt fixar det. Det som kan hända i vår killes fall (om han är belastad) är att det kan bli lite pip på inandning högt upp i luftvägarna av gurka. Samma sak med andra saker han inte riktigt fixar - vi ger lite, ibland (oftast vid tillfällen det är särskilt socialt viktigt att få äta mer varierat). Sedan finns ju en lista på mat han absolut inte fixar som han aldrig får...
  • barefoot

Prince: Här kommer mina tankar utifrån egna erfarenheter...

Har samma frågetecken som du kring det allergologen sagt. Om hon får en ersättning som hon klarar och kan äta kött från flera olika djur och ris och eventuellt quinoa samt eventuellt några kokta grönsaker så är väl det jättebra. Hon kanske så småningom kan äta både lamm, vilt, kalv, älg, hjort, fasan och så småningom kalkon (utan GMOsoja foder). Kunde hon redan äta ko förresten... Kanske kan ni också köpa märgben och koka buljong på och i så fall får hon även naturligt i sig det kalcium hon behöver och i en form som våra kroppar vant oss vid sedan stenåldern! Kan ni dessutom få i henne animaliskt fett som hon tål så undrar jag varför man skulle göra annorlunda om det skulle kräva daglig medicinering?

Hoppas ni får hjälp som passar er! 
  • barefoot

3Bus:
    Ville bara säga att vår son inte heller verkar fixa skrädmjölsgröt trots att han dricker havremjölk varje dag utan problem.  Och när vi bakar till honom och bla. använder använder havre och dinkel så verkar det hjälpa att kakorna varit fryst innan han äter dem. 

Gott Nytt År! 

• barefoot

Någon här som provat "Earthing"? Fick tips om det för några månader sedan. Provade först på mig själv med goda resultat, sedan dottern med enastående reusltat! osv. Har länge funderat på att tipsa här men varit rädd för att det låter konstigt. Men eftersom vi fått så bra resultat känns det synd att inte sprida kunskapen vidare, alla får ju göra vad de vill med den. Här finns en svensk sida originalearthing.se/
    Läs t.ex vad professor Karl E. Arfors, f d explorativ forskningschef på Pharmacia AB, skriver om jordningsproblem i laboratoriemiljö samt artikeln från 2000-talets Vetenskap med tips om hur du gör din egen "jordning" under natten för att minska inflammationsprocesser i kroppen! Vi har inte köpt några dyra produkter utan endast koppartråd på Claes Ohlson (som vi grävt ned med en kopparcylinder i gräsmattan utanför) dragit gnm fönstret, fäst i en till liten rund kopparcylinder och stoppat den i strumpan - och det fungerar utmärkt. Går också tex att lägga tråden tvärs över lakanet och ha kontakt med bara ben. Samma effekt som man får genom att gå barfota i gräset!
    Dottern har inte haft en enda hostnatt efter att vi startade (bara när tråden ramlat av) men hostan mjuknar och försvinner när hon får kontakten tillbaka. Sonen verkar tåla mycket mer mat nu... Det finns massor att läsa om det 
    tex www.earthinginstitute.net/index.php/research.
    Här finns några användbara länkar, se tex "Medical considerations" www.earthinginstitute.net/index.php/site/blog.../
    Här finns även boken för den som vill fördjupa sig :) books.google.se/books?id=MISJhp4YHKYC&pg=PA16...#v=onepage&q=earthing%20asthma&f=false
    (Vi resonerade som så att så länge vi inte köper några dyra produkter så har vi inget att förlora)

• barefoot

Fru Fenomena: Vår dotter hade ljusa fläckar runt armhålorna när hon var drygt 1 som ej besvärade och en läkare som tittade på dem misstänkte att det var svamp. Vi gjorde dock inget annat än att sluta bada varje kväll och de försvann så småningom... 

• barefoot

Prince: Vet bara att Aerius stillar klåda, nässelutslag och svullnad men ngn annan här kan säkert svara vad det mer kan hjälpa mot. Ville bara berätta hur det var för oss med lax. Provade första ggn när han var knappt 1 år - en pyttebit som gjorde att han fick nässelutslag på  mage och rygg. Efter detta märkte vi att han blev rödflammig i hyn av att komma i kontakt (hud mot hud) med ngns händer efter de att de ätit lax. Nu är han snart 3 och äter vild lax (finns på ICA där vi bor) några ggr/v. Små portioner men ändå - helt utan symtom. Skulle dock inte prova odlad lax i första taget. Majs har vi aldrig provat efter att han reagerat via amning men kanske är det dags snart.  

• barefoot

Princess: Tänker precis som du med att utesluta för att inte belasta systemet samt för att veta vad som triggar. Var bor ni? Vi åkte ett tag till Vidarkliniken när de fanns i Stockholm (nu endast Järna) och där var man positiv till att utesluta. Det finns ju massor av starka åsikter kring antroposofiska läkemedel/behandling men jag sympatiserar i alla fall med hur den läkaren tänkte kring kosten (de är ju leg läkare med antroposofisk vidareutbildning). Vill du veta mer om våra erfarenheter kring detta kan jag inboxa dig om du bjuder in mig :)

• barefoot
    Bobbosmamma skrev 2012-01-10 13:28:21 följande:
    Måste fråga - vild lax, jag har letat som en galning. Men hittar det ingenstans. Är den fryst? Märke?
    Märket är "Kapten Royal". Fryst vildfångad pinklaxfile med 3 porstionsbitar. Miljömärkt :)
  • barefoot
    Trasan0606 skrev 2012-01-12 13:27:45 följande:
    Vad har ni tillsatt som extra fett i smakportionerna om de små inte klarar rapsolja? Min kille verkar kräkas av det - också... Funkar olivolja? Komjölk och soja går inte heller.
    Här kan man läsa om fler som kräks av rapsolja http://www.cantola.com/
Svar på tråden Allergitråden