Kavat skrev 2010-09-08 20:43:46 följande:
Jag misstänker ju tyvärr alltid allergier/överkänsligheter i första hand när man hör om barn som är förstoppade, eller inte sover, har eksem osv.
Visst tester i all ära, men av de veteallergikerna som hänger här är det väl bara någon (trållmors) barn som visar på prick/Rast.
Så då är enda sättet att utesluta och provocera, men ta det med läkaren, för jag gissar att ni behöver intyg till dagis.
Vete är väl också rätt känt för att skapa förstoppning som symptom (eller diarré) men för att veta så behöver ni ju kolla. 2 veckor utan mjölk när det bara är magen är för kort tid för att veta. Och är det då t.ex soja eller ägg eller något annat också så hjälper det ju sällan att få bort en sak utan du behöver ofta ha bort allt.
jag tror inte det skulle vara något problem att ta bort vete utan intyg till dagis (lilla sonen har ju det) men jag vill ändå inte göra det utan att prata med läkaren först, även om vi redan tagit glutenprover på stora killen.
Kanske ändå bäst att börja med mjölken trots allt...vete vore ju dock enklare med tanke på att lilla sonen redan äter vetefritt

får se vad läkaren säger. har dock inte tid med henne förrän om 1½ vecka. De hade ingen tid tidigare så frågan är om vi ska göra nåt på egen hand först?! Gaahhh blir tokig!!
Har precis fått lilla sonen att må bra (när han nu inte får i sig nåt av misstag) o sen blir stora sonen sämre. Han har ju varit dålig mer eller mindre sedan han föddes men mellan "attackerna" (en sån han har nu) så mår han ju bra, men jag börjar misstänka att det är pga magen som han t ex har svårt att koncentrera sig och sitta still. Har inte tänkt på det förut men ju mer jag tänker på det desto mer troligt känns det. Han är nämligen en OTROLIGT lugn kille egentligen så när han blir sådär ofokuserad och har svårt att sitta still känns som något som "inte är han". Man lär ju sig mer och mer...mkt tack vare lillkillen som vi ju sett en otrolig förändring när han inte får i sig vete gällande hans humör.