Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Tibell skrev 2010-09-08 20:22:23 följande:
    Usch..hennes lår blev bara mer och mer svullet och det kliade såå på henne =( Hon hade dessutom fått ett bett i pannan med och svullnaden spred sig ner mot ögat!
    Xylocainsalvan hjälpte lite men det fortsatte ju att svullna och klia.
    Tycker ni jag ska ringa hennes allergiläkare i morgon och be honom skriva ut något ?? Eller är myggsäsongen snart slut..kanske inte är lönt ??

Sen har jag en annan fundering jag tänkte ta upp med er.
    Vi vet ju om att stora hönan inte tål mjölkprotein och reagerar med svullen mage, magont, gnäll, förstoppning och sen sitter hon vaken i flera timmar samma natt.
    Nu när hon står på strikt mjölkfri kost sover hon bättre och gnäller mindre. Men däremot är hon jätte svullen om magen titt som tätt och har lite problem med bajseriet och är förstoppad.
    Kan det vara så att magen inte hunnit läka efter provoceringarna sen i somras eller kan det kanske vara någon mer allergi??
    Jag hoppas verkligen inte det. För de senaste 7 månaderna har barnen tillsammans fått 9 allergier. Känns som att det räcker nu...minst sagt =(
    Det är inte så att hon får i sig något litet då o då och därför bara reagerar med svullen mage o om hon får i sig mer så reagerar hon mer med ont i magen?
  • Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-08 20:43:46 följande:
    Jag misstänker ju tyvärr alltid allergier/överkänsligheter i första hand när man hör om barn som är förstoppade, eller inte sover, har eksem osv.

Visst tester i all ära, men av de veteallergikerna som hänger här är det väl bara någon (trållmors) barn som visar på prick/Rast.
    Så då är enda sättet att utesluta och provocera, men ta det med läkaren, för jag gissar att ni behöver intyg till dagis.

Vete är väl också rätt känt för att skapa förstoppning som symptom (eller diarré) men för att veta så behöver ni ju kolla. 2 veckor utan mjölk när det bara är magen är för kort tid för att veta. Och är det då t.ex soja eller ägg eller något annat också så hjälper det ju sällan att få bort en sak utan du behöver ofta ha bort allt.
    jag tror inte det skulle vara något problem att ta bort vete utan intyg till dagis (lilla sonen har ju det) men jag vill ändå inte göra det utan att prata med läkaren först, även om vi redan tagit glutenprover på stora killen.

Kanske ändå bäst att börja med mjölken trots allt...vete vore ju dock enklare med tanke på att lilla sonen redan äter vetefritt får se vad läkaren säger. har dock inte tid med henne förrän om 1½ vecka. De hade ingen tid tidigare så frågan är om vi ska göra nåt på egen hand först?! Gaahhh blir tokig!!

Har precis fått lilla sonen att må bra (när han nu inte får i sig nåt av misstag) o sen blir stora sonen sämre. Han har ju varit dålig mer eller mindre sedan han föddes men mellan "attackerna" (en sån han har nu) så mår han ju bra, men jag börjar misstänka att det är pga magen som han t ex har svårt att koncentrera sig och sitta still. Har inte tänkt på det förut men ju mer jag tänker på det desto mer troligt känns det. Han är nämligen en OTROLIGT lugn kille egentligen så när han blir sådär ofokuserad och har svårt att sitta still känns som något som "inte är han". Man lär ju sig mer och mer...mkt tack vare lillkillen som vi ju sett en otrolig förändring när han inte får i sig vete gällande hans humör.
  • Eligrabbarna

Just nu känner jag att jag håller på att tappa förståndet helt. Tror jag blivit galen! Det är nåt hela tiden känns det som. Stora killen är ju förstoppad. Ska försöka dra ner på vetet och se vad som händer.

Lillkillen har ju inte varit helt bra sedan han fick fel macka på dagis för 1½ vecka sedan. Däremot har det blivit HEMSKT i dag! Hemskt!! Hela förra året spelar upp sig igen. Magen är gigantisk och han har ett HEMSKT humör. Vet inte hur många ggr jag fått ta honom under armen och ha en sparkandes och skrikandes 1.5 åring vråla genom stan/i trädgården/på gatan...INGET har passat honom.

I kväll så ville han ha mat. Jag hade gjort maten färdig. Han satte sig vid bordet och började skrika ohämmat för maten passade minsann inte honom. Till slut fick jag nog så jag tog in honom på hans rum (stängde givetvis inte dörren) för han brukar lugna ner sig när han får vara själv en stund för det hjälper inte vad jag gör eller inte gör, allt är fel. Sagt och gjort...han höll på i minst 25 minuter; skrek, kastade saker och var allmänt förbannad. Efter ca 25 min kom han ut och sa "bat (mat) mamma?". han sattee sig vid bordet. Han skrek i kanske 5 min till men jag ignorerade honom för jag bara vägrar göra annat mat till honom. Sedan (medan jag INTE tittade) slukade han hela portionen!!!

Detta beteende är PRECIS det "problem" vi haft senaste halvåret och det blev ju obefintligt efter att vi tog bort vete, men nu är det som sagt tillbaka. Vet inte vad han fått i sig som är vete i. I går åt vi på restaurang men jag hade tagit med en burkmat som han ignorerade så allt han åt var majs och sedan några pommes från makens tallrik.
    Hemma har han bara ätit mat som han tål.
    Han fick några godisbitar i går också men det får han varje lördag också och det brukar han inte reagera med magont på.
    I natt sa maken att sonen vaknade och var precis likadan. Sparkade och skrek och inget var bra

Blir komplett galen!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-09 19:28:04 följande:
    ELI : Usch stackars lillkillen och vad jobbigt ni måste ha det nu =(
    Lite tankar bara.
    Är kinderna också röda?? Är dem det vet ni ju helt säkert att han fick i sig vete igår. Och då kanske via pommesen ?? Eller om han kommit i kontakt med någon annan mat som innehåller vete
    En annan tanke är att han kanske är förstoppad ?? Han hade väl lite problem  med hård mage för någon dag sedan ?? Stora dottern blir jätte stor om magen om det går lite för långt emellan bajsningarna!! Och när hon är förstoppad får hon ett sjujäkla humör! Blir arg, ledsen och skriker för ingenting
    Hoppas ni snart kan komma på vad som är fel och att han snart mår bra igen

Kram
    Nä förstoppad är han inte. gav t o m laktulos i går just ifall att men han har bajsat bra och normal konsistens så det är det inte. Däremot kan det ju vara pommesen täänkte inte så långt...

han är röd om kinderna, men inte jätteröd, men han har ju varit röd sedan han fick mackan förra veckan...tar ju ett tag innan det försvinner.
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-09 19:46:32 följande:
    Eli : Då är det kanske pommesen då. Hör med K Kavat, Hennes son är ju super känslig mot vete. Hon kanske vet om det kan finnas spår av vete på fritirad pommes !!
    ja uppenbarligen är sonen EXTREMT känslig...trodde inte han var så känslig faktiskt...men får väl jobba mer på att vara noga!
  • Eligrabbarna

Nu ska vi ta bort mjölk för stora sonen igen. Känner att vi måste göra något och det är lättast att börja där och det är det som läkarna tror mest på så då är det lika bra att börja med det redan nu så har vi 1-1½ veckas försprång i alla fall. Ska kräva en utredning för att se så det inte är något annat innan man börjar rota i flera allergier.

Han har nu fått massor av laxermedel men bajsar ändå inte så idag måste vi ge lavemang igen. Äter ingen mat i stort sätt. I går åt han 2 bett på en macka, en halv korv och 2/3 pannkaka på hela dagen. Han drack ganska bra mot dagen innan, kanske 1 L totalt. Försökte få i honom russin, aprikoser, katrinplommon mm men det gick inte att få i honom. Svårt med en bestämd 4 åring! Hur gör man???

Försöker förklara det där med mjölkfritt för honom nu...men det är inte heller lätt. Han blir så ledsen att han inte får äta allt. Å andra sidan har han ratat mjölk o yoghurt själv senaste veckorna.

• Eligrabbarna

tack alla för era svar.
    äntligen har jag fått med mig maken på tåget. vi ska nu köra mjölkfritt hemma även om vi och lilla sonen inte behöver det egentligen däremot kan ju mjölken vara jobbig för hans känsliga mage så det skadar ju inte. Det är också bättre för stora sonen att se att vi alla äter samma mat. Har pratat med dagis och kokerskan i dag om stora sonens mjölkproteinfria diet som han ska ha nu.

vi har också bestämt att vi ska ta bort flingorna för lilla sonen. vi ska ta bort godiset för lilla sonen, han kan få typ popcorn eller liknande i stället. Vi har bestämt att vi ska ta med mat till lilla sonen om vi t ex åker till något köpcenter eller liknande för att vara säker på att han får rätt mat.

Nu måste vi köra på ordentligt. Båda våra barn har kassa magar och det är inte acceptabelt! Vi har tyckt det varit svårt innan men nu får vi banne mig köra på ordentligt för annars kommer vi aldrig få två glada och mysiga barn!

Stora killen har fått lavemang i dag med, men  det är fortfarande massor kvar Så nu gäller det att se till att han får i sig bra saker. Jag känner mig dock lite osäker på vad vi ska undvika till lilla sonen när det gäller vete mer än de vanliga sakerna.
    Alla glukos/frukossirap? vanlig sirap? hur vet jag vad det innehåller??

vart ska jag liksom dra gränsen??

• Eligrabbarna

Lillkillen är ju bara 21 mån så han äter ju inte så mkt godis men det är svårt med nolltolerans när storebror får.
    Ang majsbaserad godis. Köpt sånt förut men de är så hårda så sonen har satt dem i halsen varje gång så jag vågar inte ge dem. Vi fixar det på nåt sätt för nu ska han inte få mer sånt.

Ok då struntar jag i odeklarerade saker. Vi ska som sagt ta bort havre också för att se.

I fortsättningen ska vi ta med mat till E när vi är på "utflykt" så då behöver vi inte oroa oss för sånt.

Tack!!!

Nu jäklar ska barnen må bra!!!! Orkar inte med detta längre. Gör ont att se dem lida.

• Eligrabbarna

Fasen vad svårt det är. Nu har lilla sonen fått utslag i ansiktet, nacken och lite på låren...
    Han hade ju feber i tisdags så det är säkert nåt virus men tanken om man har ett allergibarn är ju ändå att det kan vara en allergi eftersom han varit så grinig senaste tiden...

Stora killen har dock kommit igång med magen nu och vi kör på mjölkfritt så vi får se vad det blir för resultat av det så småningom.

• Eligrabbarna

Det måste varit pommesen han reagerade på. Nu är han inte sådär kinkig längre och magen börjar bli mindre och inte lika hård i magen.

Han är mkt känsligare än vi någonsin trott! Vi har nu tagit bort havre igen också för om inte annat lugna magen lite.

Svar på tråden Allergitråden