Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-02-17 20:27:39 följande:
    Jag håller för att du får en bra natt också

Än så länge har hon inte gjort sig hörd alls.
    Det var ett tag sen nu, hon brukar pipa mycket så man får springa fram och tillbaka.
    Nu har hon ändå sovit i 1,5tim. Jag hoppas ju ganska mycket nu men kan man verkligen se resultat så snabbt?
    Jag har ju gett mjölkbaserad välling under dagen, bara kvällsmålet som jag började med enago.
    Men lite får man lov att hoppas iaf, det är ju hoppet som håller lågan igång.
    Tack!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-17 20:39:47 följande:
    Folk brukar ha en tendens att misstro allergiker, det är inte bara läkare som gör det alltså Flört Man får liksom räkna med att folk tycker man är lite kinkig och inte förstår hur lite av en allergen som kan ge så jobbiga besvär. Det har varit fler än en gång folk har kommenterat med - äsch bara en liten bit kan väl inte vara farligt! Men man lär sig med tiden. Nu är ju jag säker på min dotters allergier och tvekar inte även fast andra tycker att jag är kinkig med henne. Men i början tvekade jag precis som du och tyckte det var jobbigt vad andra tyckte.
    Ja, jag kan tänka mig att det kommer bli enklare att hantera vad folk tycker sen när man är helt säker på att det verkligen är allergi det är frågan om. Nu känner jag mig bara löjlig och hypokondrisk när alla ska ifrågasätta mitt beslut om att utesluta mjölk utan läkares medgivande. Men ni i tråden hjälper mig mycket med att hålla fast vid min sak och det ska ni ha tack för! Hade jag inte kunnat bolla med er hade jag säkert gett upp mina funderingar precis som jag gjorde sist jag var in här och läste lite.

Jag får väl vara hur löjlig jag vill, jag vill mitt barns bästa, det är därför jag gör det här.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-17 20:47:16 följande:
    ja han blir sådär när han får i sig något med vete.
    i början trodde vi också att det var typ kylan o så men det stämde inte med vädret ute. han kunde ibland vara ute i -20 grader i en timme och han var bara lite vanligt rosig om kinderna och så kunde han varit inne en hel dag eller helg och ändå vara han knallröd.

Skriv matdagbok ochh skrivk eksemdagbok. Jag skrev upp när han blev röd och vad han åt och det var ganska tydligt efter ett tag att han fick det av vete.
    NU är han väldigt känslig och blir sådär av t ex haft en lekdeg i munnen nån minut utan att svälja ner det.

jag ser skillnad på när han faktiskt ÄR röd pga kyla eller värme. Då blir han rosig på ett mindre område mitt på kinden och han har "slät" hud. När han får dessa röda kinder pga vete så blir det hela kinderna OCH hakan samt att det blir knottrigt och mkt rödare...
    Tack för ett bra tips!
    Jag har börjat skriva dagbok angående vad amanda äter och hur hon varit på dagen och hur hon sovit.
    Tänkte det kanske kan vara bra att ta med till läkarna sen när jag ska berätta vad jag gjort. :-P
    då kan jag likagärna skriva dagbok angående alexander också.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-17 20:56:31 följande:
    Vet du vad det "roliga" är. Om du läser tillbaks långt och hittar gamla inlägg från de flesta här så har de flesta varit lika osäkra, kännt sig hypokondriska och bara fått höra att vi inbillar oss. Det är väl därför vi hänger kvar här och övertalar andra att faktiskt våga testa. Vad är det värsta som kan hända med att testa mjölkfritt. Du blir lite fattigare ett tag men du kan vinna en massa på det. Och skulle det i slutändan visa sig att det inte är allergi. Ja, då VET du det och slipper hålla på att gissa och inte veta.

Angående din son.. Det finns en hel del här i tråden som kommit på att deras äldre barn är allergiska när de yngres allergier uppdagats. När vi testade min son testade vi även min dotter, för hon hade ungefär samma beteende och utslag, och jajemensann, hon var också allergisk... Sen har inte allt visat på tester, men mina tål idag ungefär samma saker fast dottern reagerar mer på frukt och bär men är inte alls lika känslig mot sädesslag som sin lillebror. Hur minste är återstår att se. Han verkar känsligast av dem alla...
    Tack! Precis vad jag behövde få höra!
    nu känns det mycket bättre.

sonen har alltid haft mycket besvär, förstoppningar, diarrer, slemmig och konstig avföring. eksem, nässelutslag, kolik de första 9mån. så vi har gjort glutenprov och komjölksprov, inget visade något och när vi uteslöt mjölk så var han lika skrikig som vanligt så vi har alltid trott att han bara är sån.. skulle vara lustigt om man nu kom fram till att han också är allergisk. Men en sak i taget. Ska föra dagbok så får vi se.

varför är det att det inte visar något på tester och sådär? tycker ju att det borde visa men vad jag har läst så kan det ibland vara negativt för att bara något år efteråt vara positivt?
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:00:46 följande:
    ELI79: Hoppsan! Såg ut som en bild av hur Leo brukar se ut. Så såg han ut iväll också, om inte ännu värre.  
    Smart med eksemdagbok! Det har jag inte gjort. Vore kanske inte så dumt med tanke på hur svårt det ibland är att veta vad som är vad.

mithandril: När jag började misstänka mjölkallergi så reagerade mamma bara med att surt säga: Jaha, ja jag kan då inte laga någon sådan mat.....lite snorkigt så där. Idag när jag ringde och talade om att allergitestet visat div allergier så var hon betydligt mer mottaglig. Då var det mer att ja, då får man ju försöka hitta bra recept så man vet att man ger honom rätt saker....
    Var lika när jag började tycka att han var gnällig och kände att det var något konstigt. Min mamma var på en gång på mig och sade att men han är ju sååå snäll och glad kille. Jo, när någon ständigt ger honom upmärksamhet, men när det aldrig går att lägga ner honom på golvet utan att han tokskriker eller gnäller, eller kvällarna när det var skrik och gnäll trots att han fick vara i famnen hela tiden. Fanns inte en suck att kunna se/höra något på TVn...
    Visst, jätteglad kille.....NOT!

Är det inte alltid lite sådär.. alla säger att min dotter är så go och glad. de är bara de som träffar henne riktigt ofta som ser hur bökig och grinig hon faktiskt är.
    tråkigt när ens egen mamma inte tar en på allvar, skönt att hon iaf ändrade sin inställning lite nu när det är konstaterat! Hoppas det kommer gå bra för er nu när ni vet!

Miralicia: Ja, och jag har ju inte tänkt att aldrig låta henne äta mjölk. förr eller senare måste jag ju få hjälp av läkare hur eller hur. tänkte bara börja för att försöka bevisa det eftersom de inte tror på det.
  • mithrandil

BlåMyran: Tack, ja jag har bestämt mig för att iaf testa ersättning. se om hon godtar det.
    Erättning är ju bra att ha i kosten fram till 1års ålder iaf.

• mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:08:55 följande:
    Nutramigen har han ätit i drygt 3 veckor nu. Han har blivit en helt annorlunda kille sedan vi började med det. Han har gått att natta i sin säng på kvällarna redan vid kl 20 och vi har för första gången kunnat suttit och tittat på TV i lugn och ro. Trodde knappt det var sanning första kvällen det hände. Men ikväll var han helt omöjlig igen.... Och så röd om kinderna och flammig på magen. Så det blev kortison överallt och tavegyl. Får hoppas att han får sova, nu har han faktiskt sovit en stund *ta i trä*.
    Tråkigt om det kan vara så att han reagerar på majs också. Men jag vet att han fått i sig ganska mycket majs de senaste 2 dagarna, så risken finns väl.
    Var hittar jag rismjöl? Fungerar det lika som majsstärkelse? Rispuffarna, är det de där små som man kan ha i filen, eller är de lika stora som majskrokar (tänkte mest iom att han är så liten fortfarande). Riskakor kanske funkar, de smälter ju rätt fort i munnen. Killen har ju inga tänder ännu.  
    när sonen var liten klarade han absolut inte a v att äta majskrokar. han blev totalförstoppad och kräktes utav det. men av någon konstig anledning så märkte vi inget om han åt majs som var i burkmaten.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:17:42 följande:
    mithrandil skrev 2011-02-17 21:14:16 följande:
    när sonen var liten klarade han absolut inte a v att äta majskrokar. han blev totalförstoppad och kräktes utav det. men av någon konstig anledning så märkte vi inget om han åt majs som var i burkmaten.
    Skumt... Fast majsen i burkmaten kanske är kokad, de kanske kan ha något med saken att göra?

Ja jag vet inte.. konstigt är det iaf.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:23:06 följande:
    Jag känner mig så mycket gladare efter att ha fått "prata" med er här idag. Var så deppig i morse när jag fick veta om allergierna. Men nu ser jag ju att vi är många med barn med allergier. Dessutom är det helt underbart att få alla bra tips här och all hjälp med frågor och funderingar! Maken sade också det, att det är ju tur att det finns folk som vet hur det är och som kan tipsa. 
    Underbara ni!! Kyss  
    Jag håller med dig.
    Känner mig också mycket mer hoppfull efter att ha hittat denna tråden.
    Fantastiska flickor här.
  • mithrandil

Natten som var var en fantastisk natt.
    Lillan vaknade nångång runt 22 och fick nappen men somnade om direkt, behövde inte ens ta upp henne.
    Sen vaknade hon 5.20 och fick lite välling och efter det sov hon ända till kl 7.35. Känns som om man kommit till himmelen. så skönt att slippa vara vaken från kl 5 och framåt. Hon var glad och ville inte vara i famnen alls utan hon ville bara leka. Man började ju fundera lite.. kan det ge resultat så oerhört snabbt?

men sen efter middagen har hon bara skrikit. Oavsett om man burit eller haft henne på golvet så illvrålar hon verkligen. tillslut fick hon en ny flaska välling och sen i säng med henne. Hoppas verkligen hon är gladare när hon vaknar igen.

Jag är iaf glad att hon godtog både enagos gröt och välling. själv tycker jag de smakar fan rent ut sagt.
    Ska se om hon godtar nutramigenen också.

Svar på tråden Allergitråden