Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Allergitråden

Mmn1 - hoppas det går över fort! Testa med sojalecitin då, det är en bra idé eftersom det är få som reagerar på det.

• Trasan0606
    annahoj87 skrev 2012-04-20 00:20:35 följande:
    Nu har jag spanat här i en vecka och känner att jag behöver skriva. 

Min son som nyligen har fyllt ett har i hela sitt liv haft väldigt orolig mage och fruktansvärt svårt att sova. På BVC har de alltid sagt att det inte är någonting att oroa sig över och att sömnen blir bättre om vi har rutiner och är bestämda. Efter att jag slutade amma för drygt fyra månader sedan har han fått massor med utslag/eksem som han lider massor av. Han har även väldigt ont i magen. Efter många samtal fram och tillbaka med barnkliniken gjorde de ett pricktest, som gav utslag på ägg. Vi plockade bort det från hans kost , men det kom massor med nya utslag i alla fall, då skulle vi testa att plocka bort mjölkprotein också, då lugnade det ned sig i drygt en vecka, avföringen fick konsistens igen, men för en vecka sedan så har han fått hela kroppen full med nya utslag/eksem igen och magen är kaos igen. 

På barnkliniken säger de att man måste testa att ta bort varje födoämne i fyra veckor för att kunna se ett ordentligt resultat. Men det känns helt outhärdligt. Hur länge till ska han behöva ha det såhär? Han vaknar upp emot 8 gånger/natt, vissa gånger bara gallskriker han i timmar och är helt otröstlig, ålar sig och vrider och vänder på sig. Det är helt omöjligt att trösta honom.  

Igår svullnade hans ena öga lite, men gav sig efter ett tag.

Jag börjar bli desperat nu, är det någon som har något tips på vad vi kan göra för att underlätta för honom, eller måste det fortsätta såhär tills vi har prövat alla tänkbara födoämnen under 4 veckorsperioder? 
    Ta inte bort en sak i taget utan ta bort ALLT det du misstänker han är allergisk mot och blir han bra så pröva att provocera med en sak i taget. Annars kan du hålla på i en evighet och liten må dåligt i onödan. Du har säkert koll på sånt som är mjölk/ägg men som inte heter något med mjölk/ägg, typ kvarg, colostrum, olika E koder osv? Det kan vara något sådant som strular också. Det är så himla jobbigt när de mår dåligt och det är så synd om de små.  
  • Trasan0606

Annahoj87 - bort med allt som heter soja. Har även sett att sojalecitin finns i vissa läkemedel (om du ska vara riktigt petig..).

I början känns allt hopplöst och jobbigt men det går ganska snabbt över. Jag uteslöt mjölk, soja, ägg, alla baljväxter och fisk i ca tre månader och kan nu äta fisk och baljväxter igen (ammar fortfarande, lillen är 9 mån). Men får han i sig fisk el ärtor själv så får han eksem så jag vet inte om han är allergisk el bara känslig.

Skånegås - saknar också en massa mat och skulle mer än gärna trycka i mig en pizza. Kom nyligen hem från en härlig semester och på hemresan så måste de ha slarvat med min allergikost för lillen har fått utslag, kräks och sover skitdåligt, förmodligen pga magen som gör ont. Han äter jättedåligt på dagarna också, gör din det med efter reaktion?

• Trasan0606

Skånegås - åh vad skönt att du äntligen fick sova! Hoppas det går i natt med. Utan sömn bli man (läs jag) dum i huvudet och sååå tråkig som mamma.

• Trasan0606

Åh nu kan jag ha gjort nåt dumt. Gjorde en kaviarmacka åt stora killen som han inte åt upp och som jag glatt mumsade i mig. Kan ju äta fisk nuförtiden MEN sen slog det mig att det är ju fiskrom. Och mini är allergisk mot ägg. Snälla säg att det inte är likt vanliga ägg? Hönan och fisken är ju inte direkt nära släkt. Får ångest nu...

• Trasan0606
    Kavat skrev 2012-04-22 16:10:54 följande:
    Det är nog lugnt. Tål han fisk så bör det funka.

Tack - skönt att höra!

Han tål fisk om jag äter det men om han får det själv i barnmat så kräks han, inte massor men mer än vanligt. Hoppas på att han bara är lite känslig.
  • Trasan0606

Ni som inte kan äta mjölk, ägg el soja vad har ni på era mackor? Jag har alltid haft ost men kan inte äta det så länge jag ammar. Börjar tröttna på skinka, salami och leverpastej men kommer inte på nåt mer att äta. Marmelad blir så sött...

Missar jag nåt eller är det bara att bita ihop ett tag till?

• Trasan0606
    pippilirum skrev 2012-04-27 07:55:50 följande:
    Hej!

Jag hoppas det är okej att jag kikar in i tråden. Har en son på 2,5 år som strax innan jul "friades" från sin äggallergi. Han var som spädbarn även mjölkproteinallergiker. De enda egentliga symtom han haft av sina allergier har varit besvärliga eksem. Han är ju som sagt "friad" från de konstaterade allergierna men hans eksem har aldrig varit värre! Han har över hela kroppen nu. Värst i knävecken där han rivit upp stora sår som inte läker. Men handleder, armveck, fötter, mage, nacke, händer  och låren fram och baksida har också eksem. Han gråter och är ledsen flera gånger om dagen för att det kliar och säger att han har ont. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. BVC hänvisar till barnmottagningen/allergimottagningen och de i sin tur tror inte att det är någon allergi utan att vi ska fortsätta smörja med Miniderm (som för övrigt inte hjälper, vi har använt den sen han var liten). Vi prövade att smörja med Locoid innan det blev så här illa men det lyckades inte dämpa något direkt.

Vad ska jag ta mig till? Känner mig helt desperat nu och blir så ledsen varje gång min son gråter i frustration över sin klåda.

På vilket sätt blev han "friad" från sina allergier, med hjälp av pricktest eller blodprov? De är ju tyvärr inte 100% tillförlitliga så det bästa är ju att ta bort från kost och provocera, blir han bättre av att ta bort så hade jag inte provocerat igen. Det låter som att han fortfarande äter något som han reagerar emot - alt kvalster som Färgen skriver om.

Om jag hade varit i din situation så hade jag tagit bort all mjölk och ägg från kosten direkt, smort med Mildison två gånger om dagen (miniderm hjälper inte så bra vid eksem) och då haft på ett tjockt lager som jag masserat in ordentligt, när/om eksemen börjar se bättre ut smörja en gång om dagen och vid behov använda Miniderm.  Har ni fått Tavegyl utskrivet? Det lindrar klådan bra så kontakta barnläkaren så snart du kan. Ersätt inte mjölk med sojaprodukter för det kan vara allergiframkallande också.

Stackars liten som måste ha det så jobbigt och jobbigt för er med som känner er maktlösa och inte kan göra något.  
  • Trasan0606

Pippi - fy för dålig sjukvård. Att dom inte kan upplysa om att testerna inte är 100%!! Hoppas Tavegylen hjälper lite inatt. Skrev lite i mjölkallergitråden idag gällande vad man kan tänka på att undvika när det gäller mjölk så kika där, tror att Allrona fick med det mesta också. Hoppas det blir bättre!

Styrkekram till er!

Svar på tråden Allergitråden