Allergitråden
Enagos välling och gröt är helt mjölk och sojafria!
Enagos välling och gröt är helt mjölk och sojafria!
Proviva Shot med såna här lactobaciller, är de ok att dricka om jag undviker mjölk. Nån som vet?
Ikväll fick jag av misstag i mig en pastaskruv med lite smör på och lillen är ju allergisk mot mjölk, vet dock inte hur känslig...
Blir det alltid en reaktion även om jag fått i mig så lite? För en månad sen så fick jag i mig mer då flyget gjort fel mat till mig på vår resa och då var det kämpigt för honom ett par veckor.
Usch och blä!
Amorosa - äter du sojaprodukter och ägg? I så fall skulle jag ta bort det direkt och se om hon blir bättre. Det är mer troligt än lök...
Visst kan det vara så om det är tillfälligt du ätit lök. Ta bort nån vecka och se om det blir bättre.
Jag behöver lite hjälp med min skrutt och hans mage. För ca 2 mån var vi på semester och fram till dess så var han konstant hård i magen, en burk katrinplommon om dagen behövdes för att han inte skulle bajsa harpluttar. Under semestern så blev magen bättre men ca två veckor efter vi kommit hem började han bli lös. Nu är han ganska lös och bajsar lite slemmigt till och från vilket får mig att tro att det är något han reagerar på. Kan tillägga att under semestern så fick han bara barnmat, amning och vatten på flaska och ingen annan har varit långvarig dålig i magen.
Han är konstaterat allergisk mot mjölk, soja och ägg (genom provokation). Jag äter dock baljväxter och han får det i barnmaten och det har funkat bra. Kan det vara det han reagerar emot nu med lös mage och lite slem som han inte gjorde förut?
Hur har era små som är allergiska mot fisk reagerat mot det? Jag misstänkte fiskallergi och uteslöt det ur min kost i höstas men har nu ätit det sedan januari, dock har jag sett att han varit lite känslig när han fått det i barnmaten själv (eksem) så han äter inte fisk (bara testat lax). Han har under långa perioder fram till semstern varit kräk och eksemfri samt inte haft ont i magen. Men nu vet jag inte vad det är...
Har funderat på att sluta amma till han blir 1 år för att det är ett himla meck det här med maten och jag kan inte äta ute alls och knappt hemma hos folk men samtidigt är det så himla mysigt nu när jag inte ammar så ofta. Och nu när han reagerar på något som jag inte alls vet vad det är så känns det som att jag måste börja om från början igen.
Visst är slem i avföringen ett tecken på allergi? Han har inga utslag och verkar inte ha ont. Blir tokig på det här och tycker så synd om honom...
Förkyld har han varit tre gånger sen vi kom hem så kanske det, tom just nu! Avvaktar och ser.
Kavat - magen är konstant lös. Blir dock bättre om han äter blåbärspuré, blir 'allergimagar' bättre av det? Han har helt slutat äta gröt så han får i sig mindre havre/vete än tidigare, jag äter samma som vanligt inte mer el mindre av nåt. Vikten är bra, över mellankurvan.
Kanske ska testa att ta bort baljväxter igen.. Han vägrar tyvärr hemlagad mat nu så det är inte många burkar jag går runt på länge...
Han har iofs inte fått tänder än, kan magen spöka så länge pga det?
Jag har också funderat på det där med glass - för min egen del. Släpar liksom inte runt på en kylväska med 0,5 liters havreglass på stan... Köper Hemglass Fruttipinnar och har hemma i frysen. De är goda och mjölkfria. Har inte heller hittat Oatlys pinnglass.