• Mej 70

    Hur stor är chansen att bli gravid vid 39?

    Hej hej!!!

    Läste på någon sådan "barnsajt" att chansen för en som är närmare 40år att bli gravid endast är 5% per ägglossning....det är ju ingenting.
    Någon som är 39 och blivit gravid på naturlig väg?
    Vi har ett barn på 4 år :)
    kram
    M

  • Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid vid 39?
  • Maria1968

    Känner att jag måste få hoppa in i den här diskussionen & kanske bidra m lite hopp!{#lang_emotions_smile}

    Sån statistik kan ju få en att bli alldeles uppgiven & tappa hoppet totalt...

    Jag födde min dotter samma år jag skulle fylla 39. Hon blev till på andra Pergotime-försöket.

    Efter det har jag lyckats bli naturligt gravid 2 ggr (vid 40 och 41 års ålder) efter akup.behandling/örtmedicin. Tyvärr har bägge slutat i missfall, men i alla fall.

    Men än har varken jag eller min gynekolog/spec. obstetrik gett upp hoppet helt om ett syskon... Jag har dessutom chockat honom ganska rejält vid det här laget genom att bli spontant gravid utan hans hjälp!

    Jag har gått hos en kvinnlig läkare i kinesisk medicin som jag tror starkt har bidragit till att "föryngra mig" radikalt när det gäller fertiliteten.

    Så hörni, var snälla och ta all den här nedslående statistiken med en nypa salt!!

    Jag har tidigare beskrivit här på FL hur mitt FSH på 40 sjönk till 1,8 efter ca 2 månaders akup.beh. Jag var dessutom spontant gravid i vecka 6 (utan att veta om det. FSH-resultatet på 40 hade nämligen fått mig att tappa nästan allt hopp & känna mig jättegammal vid 40 års ålder) när de nya FSH-proverna togs. 

    Vill även verkligen rekommendera boken "The Infertility Cure" av dr Randine Lewis (spec. gyn/obstetrik som behandlar m akupunktur & örtmedicin enligt kinesisk medicin i USA).

    Boken innehåller bl a massor m hoppingivande fallbeskrivningar. Bl a av kvinnor i 40-årsåldern som fött barn efter behandling på dr Lewis klinik i USA.

    I kapitlet "Advanced Maternal Age" (= efter 35 års ålder) skriver hon t ex:

    "...contrary to what Western medicine would lead us to believe, a woman's eggs do not have an 'expiration date'. They respond to their surroundings just as the rest of our bodily systems do." ---   

    Vilket är både goda & dåliga nyheter menar hon: ägg o äggstockar reagerar negativt på dålig kost, droger, gifter, stress osv. Men positivt på bra kost osv.

    "...a woman's fertility is influenced by many factors, no matter what her age. --- With a little help, we should be able to prolong our reproductive health and longevity."

    "If women want to become pregnant in their forties, they need to provide more hormonal fuel and blood flow to their remaining thousands of eggs." 

    Sorry - det här blev långt, men får jag avsluta m ännu ett citat:

    "Certainly, the natural process of aging in every human being brings with it some decrease in fertility. But there are many factors that can help us maintain our fertility regardless of our age. The ocean of our fertility doesn't dry up; it just becomes still. And with help, it can flow once more".

    Och tänk på tanten som var med i Skavlan - var inte hon typ 59 eller nåt o födde ett barn??

    Och med det sätter jag punkt & önskar god natt & lycka till alla modiga & kämpande medsystrar out there!! Försök att strunta i dom där jäkla siffrorna!!

  • Alyana

    I genomsnitt ligger chansen för graviditet för de flesta par där kvinnan är
    i 30-årsåldern på ca 15-20% per ägglossning.

    Till stor del beroende på kvinnans ålder (dvs unga el äldre ägg) men också
    naturligtvis individuellt för varje enskilt par. Vissa kan ha lite större chanser och en hel del har betydligt lägre...


    Eftersom fertiliteten varierar så mellan olika par, olika personer och
    mellan olika tidsperioder i livet så kan det vara värt att börja kolla upp om det kan vara någonting som sänker chanserna eller kanske tom helt omöjliggör en graviditet.
    Ffa om kvinnan är över 35 år så har man inte så mycket tid på sig och då är det en bra idé att öka chanserna redan efter 6-12 mån försök.
    Eftersom det finns olika anledningar till minskad fertilitet (skadade äggledare, pco, få och dåliga spermier, hormonrubbningar, för tidigt klimaktierium osv) så kan det göra att chansen/ÄL är mindre.
    Då kan man göra undersökningar och tester och  förstärka möjligheterna med behandling (ÄL-stimulering, Insemination, IVF.) efter ett till två år för kvinnor under 35 år och efter 6 mån eller mer för kvinnor över 35.


    Det är SÅ mycket som måste stämma för att en graviditet ska uppstå och fortgå så det är är nog eg svårt att förstå.... Sen så är det ju ofta klart lättare ju yngre kvinnan är (eftersom deras ägg sällan har skador) och för att hormonerna oftast är i bra balans...
    Ju äldre vi kvinnor blir desto fler kromosomfel har äggen och ju större är risken för att vi utvecklat ngn typ av åkomma som kan störa fertiliteten.
    Det är stor skillnad på 20 och 30 år när det gäller äggkvalité.
    Det är ännu större skillnad på 30 och 37 år...
    För att inte tala om 37 jämfört med 42!


    Men det är sällan omöjligt före 37 års ålder.
    Därefter kan det hända att man inte kan bli gravid med sina egna ägg längre.
    Eller att man får mf varje ggn...


    För 40-åriga kvinnor är chansen per ägglossning i genomsnitt 5%

    Men en  del kvinnor har lite större chanser, kanske 8-10%...?
    Och andra har mindre, 2-3% eller kanske inget alls...??


    Det gäller ju att mannen har bra spermier också...
    Och så ska man helst ha regelbunden ÄL och dessutom träffa den rätt så precis.
    I slutänden gäller det att ha tur helt enkelt!!
    Och om man väl blir gravid - ja ska man ha turen att få ett barn också!
    Risken för mf vid 39 är väl i genomsnitt sådär en 45%..... {#lang_emotions_surprised}


    Det låter väldigt dåligt ja...
    Men det är helt sant!
    Har du tur så blir du gravid inom ett år till två och har du ännu större tur
    så föder du ett barn! {#lang_emotions_baby}
    Men det finns absolut inga garantier, tyvärr.
    Är man väldigt angelägen så är det bästa att snarast söka för utredning hos en privat fertilitetsklinik och låta dem ffa kolla upp din äggreserv!!
    De kan då ge dig ett mer individuellt besked om just dina/era chanser.
    Dessutom kan de bedöma era chanser att bli gravid och få barn mha IVF.

    Det finns tack och lov också möjlighet till ägg- eller embryodonation! {#lang_emotions_kiss}
    Men då blir det utomlands.

  • isisisis
    Snösport skrev 2010-04-06 15:43:48 följande:
    Man kan ju snacka i % och att inte tro på det mm men det finns ju i så fall de där 5% och jag känner flera som både själv och via IVF har blivit med barn....t o m en som blev naturligt gravid och födde detta vid 46 års ålder...hon hade ett 16 årigt barn när nästa med nya mannen kom. Oddsen är dåliga men det gör oss inte gladare eller hur...satsar vi pengar så vill man ju gärna också tro att just den gången kasnke man är de få %. jag har alltså 5% runt mej så då kasnke jag också´får av kakan?   Vem vet? Och en 40 åring är inte den andra lik vare sej i kropp eller sätt så allt är möjligt. Nä ska inte läsa här ...tycker FL är jättebra men det finns många som verkar gilla att tynga sej med "så här är det" och fakta...men sluta testa då om det är konstaterat att chansen inte är stor. Eller testa så länge ni kan eller vill och håll humöret uppe för blir det negativt så lär ni behöva solen som skiner på andra sidan i hjärnan för att tycka att det är ok att gå vidare eller ok att stanna upp.    Japp, nu blev positiva jag riktigt sne och trött. Klart slut!
    Det beror ju lite grann vilken läggning man har tycker jag.
    Jag är inte ute efter att "förstöra livet" för folk med mitt inlägg.

    Det finns "optimister" och "realister" kallt förklarat.

    Antingen vill man leva på hoppet och tro att man tillhör den klick som har lyckligt lottade gener,och kanske vara beredd att offra 100000 tusentals kronor på IVF efter 43 typ.....eller så vill man kanske bereda sig på något annat?
    Gå vidare med äggdonation tex som förbättrar chanserna med ca 30 %?

    För den sistnämnda klicken skriver JAG mitt inlägg.
    Hoppet är inte slut för att man blir äldre och äggen blir dåliga.
    Man behöver inte ge upp hoppet om ett barn.

    men efter 5 MF och 5 års försök kanske man behöver en spark i ändan att tänka i andra banor?
    Jag behövde det.
    Därför är mitt inlägg somn JAG ser det inte enbart negativt,utan även om man är beredd till det en förändring med hopp.

    Även om det tydligen är provocerande för vissa.
    Som 39 åring har man dock gansk goda chanser trots allt
  • snillis

    Jag var iofs "bara" 36 när jag blev gravid men det blev jag på första försöket

  • isisisis
    snillis skrev 2010-04-07 15:24:01 följande:
    Jag var iofs "bara" 36 när jag blev gravid men det blev jag på första försöket
    Jag blev också gravid på första försöket efter 40,pls 5 ggr till.Alla slutade i MA.
    men svårt att bli gravid har det aldrig varit.
  • snillis
    isisisis skrev 2010-04-07 15:35:01 följande:
    Jag blev också gravid på första försöket efter 40,pls 5 ggr till.Alla slutade i MA.men svårt att bli gravid har det aldrig varit.
    Då skriver jag väl om då.
    Jag var iofs "bara" 36 när jag blev gravid - på första försöket (utan hjälp)
    Födde en flicka nio månader senare.

    Så!
  • Alyana
    snillis skrev 2010-04-07 15:46:33 följande:
    Då skriver jag väl om då.Jag var iofs "bara" 36 när jag blev gravid - på första försöket (utan hjälp)Födde en flicka nio månader senare.Så!
    Grattis! {#lang_emotions_flower}
    Men det är ändå ganska stor skillnad på 36 och 39.... {#lang_emotions_wink}
    när det gäller äggkvalité.
    Fertiliteten börjar sjunka snabbare och snabbare från ffa 37-38 års ålder.

    Men även en med bara 1% chans kan naturligtvis bli gravid på 1.a ÄL! {#lang_emotions_surprised}
    Det är ju en slump....
    Har man tur så har man. {#lang_emotions_tongue_out}
  • karinblarin

    hoppar in igen i debatten... Lite hårda fakta: Jag blev på tjocken när jag var 39 naturligt och snabbt. När jag var 43 bestämde vi oss för att testa ivf. På kliniken sa de att oddsen var mkt små EFTER 42. de hade hyfsade resultat för kvinnor upp till 42 men inte ett enda efter 42, Vi provade ändå men lyckades ej.

  • Snösport

    isisisisisiisiisisiis: öh, ok...nä det var intressant att du uppfattar mej som en som inte är realist   Aldrig hört att jag inte är realist nämligen, roligt vad fel det kan bli när folk bara möts i forum.

    Alla är vi olika men jag måste säga att jag har fått många som genom åren sagt att jag måste bli mer vuxen för det förväntas av en eftersom jag blir äldre och jag har som alltid trivts väldigt bra med här och nu och levt efter det i många år eftersom du vet min ålder så förstår du  det men tyvärr funkade inte spontagravid trots flera års försök så då väljer jag att ha lite hopp och tro att det kan hända och som sagt jag vet flera som är i den kategorin som fått barn...de var inga karriärister heller utan det bara blev så 

    Vi funderar också på annat ev ÄD eller adoption eller bara leva som nu vi har gjort innan  vi har bara gjort 2 IVF försök vi sa 3-4 ggr innan vi går vidare så vi har en plan även om jag som sagt trivs bäst utan extrem planering.

    LYCKA till alla oavsett ålder och attityd {#lang_emotions_tongue_out}

  • Retsina

    Jag är 39 år och ska fylla 40 senare i år. När vi använde ÄL-test så blev jag gravid på andra försöket - så det finns hopp! {#lang_emotions_smile}
    Tyvärr så blev det missfall denna gången, men vi är i full fart med att ta upp bäbisverkstan igen inom kort!

    Huruvida man blir gravid eller ej när man är runt 40 är nog väldigt individuellt, och kollar man bara på statistiken så blir man ju deppig!
    Den säger ju typ att "OM du lyckas på egen hand (alltså tillhör de få %) så är missfallsrisken en ännu högre %, Ha ha ha...då skulle man alltså hamna på minus sidan... {#lang_emotions_wink} 

    Eftersom jag själv har 3 barn sedan tidigare och nu fick mitt första missfall så blir det ju lätt så att man tror att det kanske berodde på min ålder, men det kan man ju aldrig veta..

    Lycka till!

Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid vid 39?