Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Bombade bt lite, får passa på när Maia är på dagis o den andra klätterapan sover!
    Han har blivit så stor Gråter knappt bebis längre ju...

Förresten, vet ni vad som gäller under föräldraledighet, får man sälja på tradera då? Jag tar inte ut alla dagar i veckan men börjar bli orolig nu...
    Hörde nämligen om en som blev fälld nu för bidragsbrott för att hon sålt på tradera under tiden hon varit sjukskriven. Då kanske man inte får sälja när man är föräldraledig heller, räknas väl som jobb säkert. Även om det bara är privata saker tydligen, o inte från företag. Denna kvinnan hade sålt loppissaker...

• Zvartaliljan
    Lilla Ego 07 skrev 2010-09-17 11:36:04 följande:
    Det låter ju helt befängt ju!

Jag kollade med skattemyndigheten nyss. Man får sälja "begagnade" saker för 50 000 per år utan att det ska räknas som att man bedriver företag.
    Isf skulle väl alla vi åka dit. Ja menar alla har väl sålt saker u nder man varit föräldraledig? Jag var dessutom sjukskriven en period när jag väntade L. Inte på heltid visserligen.
    Menar du att de lägger ner tid o energi för att ta de stackarna som försöker få in några kronor extra genom att sälja grejor?
    jag säljer nog begagnat för mer än så per år Foten i munnen men inte så jag tjänar på det ju...går absolut inte +. Usch fick ont i magen nu ju...vet att jag är shopoholic o handlar alldeles för mycket till mina barn och därför säljer jag ju mycket också...dumt och inte bra för ekonomin, men trodde aldrig jag gjorde något fel skattemässigt! Har mejlat skatteverket nu och frågat vad som gäller...de får väl i värsta fall gå igenom mina konton...kollar de ut o in så hittar de då inget + i slutändan...
  • Zvartaliljan
    Lilla Ego 07 skrev 2010-09-17 11:55:31 följande:
    Berätta gärna va de sa sen. Ja men shopoholics är vi väl allihopaGlad De flesta säljer nog för mer än så per år.....

Men hur kommer de på att de ska granska nån då? Går de in på T och kollar då eller?

Låter ju mer som om någon missundsam "vän" har satt dit den du hörde om isf. Iofs så kryllar det väl av såna "vänner" där ute så man vet ju aldrig...
    det hon blev fälld för var väl mest att hon sålt under tiden hon var sjukskriven. Även fast hon uppgav att hon bara jobbat med det 30min-1timme per dag så fick hon inte det.

Men om man är sjukskriven så har man inte rätt till någon hobby då eller? För det är ju faktiskt en hobby för de flesta...skillnad är väl om man tjänar mycket pengar på det. Men det gör nog ingen här i tråden...särskilt inte som det är nu då man inte ens får salgpriser för sakerna Och säljer jag något från företaget så får jag oftast inte ens inköpspris (men jag redovisar ju det ändå förstås, men inget av det andra redovisar jag, det är ju privatköpt liksom)
  • Zvartaliljan
    Lilla Ego 07 skrev 2010-09-17 12:40:51 följande:
    Jag håller med dig. Så borde det ju vara kan man ju tycka. Jag har inte lust att betala mer skatt än jag redan gör, det räcker och blir över tycker jagGlad 

Visst har det funnits några plagg man gjort "vinst" på. Men det är ju om man lyckats få tag på nåt plagg på superrea och sen sålt det dyrare sen helt nytt. Men hur ska de kunna veta att man inte köpt det till ordinarie pris?

Nä de kan hålla sig till o jaga de stora svindlarna och låta oss små hobby säljare vara tycker jag.
    tycker det finns så många brottslingar i vårt samhälle som slipper undan straff eller får lågt straff...men de som "fifflar" (eller helt enkelt gör fel utan att veta om det!) med skatter eller bidrag de åker dit som bara den...någonstans är det ju riktigt fel när någon får längre fängelsestraff för skattebrott än för ett mord...
  • Zvartaliljan
    Ocikatten skrev 2010-09-17 12:46:10 följande:
    Om du inte tar ut alla dagar i veckan kan jag inte se nåt problem!?
    Annat om man är sjukskriven på heltid men ändå har möjlighet till att packa/posta auktioner - därför FK reagerar. Tror inte du har nåt att oroa dig för!
    nej jag tar inte ut alla dagar så hoppas verkligen det...men när man läser sånt så blir man såklart orolig...
  • Zvartaliljan

ÄLSKAR bus och rackartyg!! Köpte ju en regnbågsoverall i strl.74 där för över en månad sen, men frågade snällt om jag fick byta den ändå o fick till svar att det löser vi Så himla snällt!! Inte många som går med på byte så långt efteråt! Gjorde ju verkligen ett felköp där liksom...strl.74 när han väger över 9kg nu och är 72cm lång!! Trodde aldrig han skulle växa så fort!!

• Zvartaliljan
    Lilla Ego 07 skrev 2010-09-17 11:36:04 följande:
    Det låter ju helt befängt ju!

Jag kollade med skattemyndigheten nyss. Man får sälja "begagnade" saker för 50 000 per år utan att det ska räknas som att man bedriver företag.
    Isf skulle väl alla vi åka dit. Ja menar alla har väl sålt saker u nder man varit föräldraledig? Jag var dessutom sjukskriven en period när jag väntade L. Inte på heltid visserligen.
    Menar du att de lägger ner tid o energi för att ta de stackarna som försöker få in några kronor extra genom att sälja grejor?
    Fick klartecken i det där nu. Man får sälja för mer än 50.000 per år *phjuu* men om man gör en VINST på mer än 50.000kr/år på begagnade privata prylar som kläder, bil,möbler o.s.v så måste man skatta på den vinsten. (ingen risk att jag eller någon här har en sån vinst tror jag!!)

Säljer man begagnat regelbundet så är man dock redovisningsskyldig och måste behålla kvitton m.m i 7år, även om man går med underskott...
    Nu är frågan vad som räknas som regelbundet...antar att så som de flesta i denna tråden gör (inkl.mig) att vi säljer regelbundet typ vid varje bb/lön...men inte fasen har jag sparat kvitton på allt jag köpt privat...o inte orderbekräftelserna på det jag sålt heller...
  • Zvartaliljan
    stjärna4 skrev 2010-09-19 18:58:46 följande:

Hur är molos fleeceoveraller i storlek?Kan jag köpa strl 92 till min dotter på 20 mån som är ca 81 cm??
    Det finns inget shop som har rea i den storleken va??

86 passar bra, men 92 har mer växtmån. Jag har både 74 och 80 till min son som är ca.71cm lång, 74 sitter precis nu utan någon växtmån. Så tycker nog du kan ta 92 om den ska passa hela hösten o kanske även till våren...
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17