Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Vad trevliga de är på barnskoshoppen, beställde lite skor från rean o så var ett par skor slut så hon mejlade o frågade om jag ville ha något annat men jag orkade inte leta bland alla sidor igen så hon föreslog ett par som var liknande de jag beställt så de fick det bli Hoppas nu de kommer snabbt, skulle vilja ha de där "klackaskorna" till dop på söndag Lilla Melina ska ju döpas Hjärta Åh inte har jag handlat present än...hmm...kan ju inte fråga om tips här heller!!!! Har ni nåt tips kan ni väl inboxa så hålls grekis nyfikenhet på avstånd

• Zvartaliljan

Alltså vad sur jag blir när jag beställer tre tröjor o bara får två...inget mail, ingen lapp med om att den var slut utan bara borttagen från fakturan o så har hon skickat de andra två. Hon kunde ju iaf mejlat o frågat om jag ville ha en annan storlek tycker jag, ville ju så gärna ha den tröjan Dessutom är frakten så dyr så de två tröjorna jag köpte blev ju genast dyrare, jag hade inte beställt där om jag bara skulle haft de två. Nej det var första och SISTA gången jag handlade från Poppilopp sen den bytt ägare!!

• Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2010-10-14 09:39:38 följande:
    Vad har hon gjort?
    Liams tand är nästan svart, eller ja, riktigt mörk grå ialla fall, ser sådär halv roligt ut.

Ja precis
    Jag gillar inte alls tårta, absolut inte om det är grädde i den *kräk*
    ett tips är annars mosad banan på ett lager och dulce de leche (argentinsk kolakräm) på det andra, sen kan man täcka med chokladsmörkräm. Och så ska det ju vara chokladbottnar då. Låter kanske komplicerat men det är så enkelt som det kan bli! Dulce de leche är så enkelt som att du bara behöver koka en burk kondenserad mjölk o så är det färdigt liksom Säg bara till om du vill ha instruktioner på allt. Jag gjorde den tårtan sist till sambons lillasyster och den blev mycket uppskattad, supergod Tungan ute
  • Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2010-10-14 10:16:04 följande:
    Det lät ju super smarrigt, och smidigt...förutom chokladbottnar,  för det kan man inte köpa färdiga va? Jag vääägrar göra egna efter misslyckade tårtbottnar till Liams kalas
    jodå, Ica Maxi har iaf färdiga chokladbottnar! Kostar inte mer än vanliga.

Köp en burk kondenserad mjölk (sötad, finns även osötad i vissa butiker) och ta av lappen. Ställ i en kastrull och fyll på med vatten så det  precis når ca.1-2cm från toppen av burken. Sätt på lock på kastrullen och puttra på medelsvag värme (ska inte stormkoka, utan mer småkoka) i ca.2 timmar. Öppna burken och voila, godaste kolakrämen som finns Tungan ute I Argentina är den jättevanlig, går att köpa litervis färdig i butikerna för inga pengar alls. De använder den till typ allt, kakor, på frukostmackan eller på en croissant t.ex MUMMA Tungan ute Så var det något jag fick lära mig så fort jag flyttade in med en argentinare var ju hur jag gör Dulce de leche

Så bara på med en massa mosade bananer i första lagret, kan ju blandas med chokladmousse (finns ju färdig på paket, bara att vispa) för lite extra chokladsmak. Och sen brer du på dulce de leche på andra lagret, eller blandar ihop den med vispad grädde, det är också gott, smakar typ kolaglass
    Toppa tårtan med en chokladsmörkräm (finns en god marängsmörkräm som passar bättre, men den är svår att få till) gjord på 100gram rumstempererat smör, 100gram philadelphia och 1dl Nutella, så har du världens smaskigaste tårta Väldigt söt så för lite mer "vuxen" smak kan du ta 100gram smält mörk choklad i smörkrämen istället för Nutella.

Sen toppar du enkelt med krossade maränger på toppen och ringla lite choklad/kolasås över, och runt tårtan sätter du fingerkex, då blir den både supergod och dessutom riktigt fin På ett superenkelt sätt!

Marängsviss som tårta typ
  • Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2010-10-14 11:34:47 följande:
    Åh tack Det där lät verkligen super mumsigt, är ju inget tårtfreak men jag är en riktigt choklad gris så det där låter som en tårta i min smak
    Ska kolla om vårat ica har chokladbottnar, funkar det med vanliga annars?
    ja vanliga funkar såklart också, du kan ju ta lite krossad choklad på bananerna bara så blir det mer chokladsmak
  • Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2010-10-14 12:41:24 följande:
    Bra Tror inte jag sett choklad bottnar här men jag ska hålla en tumme, annars får det bli mer choklad i tårtan
    Den kondenserade mjölken, är det en burk till en tårta?
    Den brukar finnas bland bakgrejerna ja (typ marsipan, blockchoklad o sånt), en aluminiumburk, det står kondenserad mjölk på den. Kostar runt 25kr på Ica. City gross har ett billigare importerat alternativ bland deras internationella mat, lite knepigare o hitta bara.
    Helle skrev 2010-10-14 13:09:41 följande:
    Spanade lite i BT ... så mycket fina barn

Och så måste jag säga till Liljan: vilken underbar syskonbild på barnen - en "förstora upp" - bild! Solig 
    Tack Hjärta Ja sambon undrade varför jag skulle fotografera barnen på öf nästa vecka, har ju ett uppskov av fina syskonbilder. Men det är ju ändå lite skillnad med riktiga "studio"kort.

Och på tal om det så funderar jag på röd/vit katvigsuit med röda byxor över till Mateo och röd/vit klänning med röda leggings till Maia till fotograferingen, vad tycker ni om det?
  • Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2010-10-14 13:33:44 följande:
    Ja men då vet jag vad det är för nåt
    Hur mycket går det åt till en tårta då? Ska göra 2 st så ska jag köpa 2 burkar då?
    en burk ger ca.2,5dl kräm vilket jag brukar använda till ett lager på en tårta, så rekommenderar två burkar. Du kan koka dom i samma kastrull bredvid varandra (de ska stå upp alltså, inte ligga så de far runt i kastrullen).
    Det går att öppna och koka till krämen över vattenbad också, men då måste man stå o röra o passa o sånt o så tycker jag det blir godare när den får koka långsamt i burken.
  • Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2010-10-14 13:57:11 följande:

Ha ha, exakt nuuuuu för 1 år sen så gick vattnet med Meja, kommer aaaaaldrig glömma det, exakt samma graviditets dag som vattnet med Liam gick
    Minns att jag vaknade på morgonen och hade det lixom på känn, så när jag var nere och tände i kaminen och blev helt blöt om benen så började jag asgarva

Det är läskigt hur det kan bli så Med Maia gick vattnet på tisdagen, natten till onsdagen, hon föddes på söndagen. Med Mateo började jag ju ha känningar på julafton (samma dag i graviditeten som vattnet gick med Maia) så jag åkte in men de bara skickade hem mig igen o tyckte jag var nojig, sa att han säkert skulle stanna över bf (alltså över en månad till). Sen den 29 på samma graviditetsdag som Maia föddes så satte värkarna igång på riktigt (hade haft pinvärkar i flera dagar) och tidigt den 30 är han född
  • Zvartaliljan
    CamillaJ skrev 2010-10-14 15:07:49 följande:
    Hm idag trängde jag på Tuva kikkid klänningen den lila i 80 men det funkar liksom inte längre hon ha haft den typ 3 gånger max .. hmm ska tvätta den nu för andra gången illa!! Men finns den någonstans i 80 ? Tänkte annars är den väl hyfsat eftertraktad?
    Tjolla ville ha en, fast kan inte din tjej ha den så kan nog inte Lia det heller Obestämd
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17