ängeln83 skrev 2010-10-14 10:16:04 följande:
Det lät ju super smarrigt, och smidigt...förutom chokladbottnar, för det kan man inte köpa färdiga va? Jag vääägrar göra egna efter misslyckade tårtbottnar till Liams kalas

jodå, Ica Maxi har iaf färdiga chokladbottnar! Kostar inte mer än vanliga.
Köp en burk kondenserad mjölk (sötad, finns även osötad i vissa butiker) och ta av lappen. Ställ i en kastrull och fyll på med vatten så det precis når ca.1-2cm från toppen av burken. Sätt på lock på kastrullen och puttra på medelsvag värme (ska inte stormkoka, utan mer småkoka) i ca.2 timmar. Öppna burken och voila, godaste kolakrämen som finns

I Argentina är den jättevanlig, går att köpa litervis färdig i butikerna för inga pengar alls. De använder den till typ allt, kakor, på frukostmackan eller på en croissant t.ex MUMMA

Så var det något jag fick lära mig så fort jag flyttade in med en argentinare var ju hur jag gör Dulce de leche
Så bara på med en massa mosade bananer i första lagret, kan ju blandas med chokladmousse (finns ju färdig på paket, bara att vispa) för lite extra chokladsmak. Och sen brer du på dulce de leche på andra lagret, eller blandar ihop den med vispad grädde, det är också gott, smakar typ kolaglass
Toppa tårtan med en chokladsmörkräm (finns en god marängsmörkräm som passar bättre, men den är svår att få till) gjord på 100gram rumstempererat smör, 100gram philadelphia och 1dl Nutella, så har du världens smaskigaste tårta

Väldigt söt så för lite mer "vuxen" smak kan du ta 100gram smält mörk choklad i smörkrämen istället för Nutella.
Sen toppar du enkelt med krossade maränger på toppen och ringla lite choklad/kolasås över, och runt tårtan sätter du fingerkex, då blir den både supergod och dessutom riktigt fin

På ett superenkelt sätt!
Marängsviss som tårta typ