Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Usch, vad jag är ledsen.

Var ju hos bm i går, allt såg bra ut förutom att vi kom fram till att det var dags att börja knapra järn. Jag bad om att få en läkartid för att kolla att livmodertappen var oförändrad eftersom att jag fortfarande har mycket sammandragningar och tycker att det har känts annorlunda nere i magen på något vis på sistone och fick en tid redan idag.

Nu har jag varit där Läkaren kände på livmodertappen och kunde på en gång säga att den inte kändes som den skulle utan har blivit mjuk förkortad. Han sjukskrev mig i en månad och skickade en remiss till ultraljud för att mäta tappen.
    IUltraljudet blir redan i morgon men läkaren kunde redan nu säga att jag MÅSTE vila. Det här betyder att jag precis var tvungen att ställa in ett frilansuppdrag på Åland nästa vecka som hade gett mig rätt bra betalt. Jag kommer också att behöva ställa in en resa till Prag som vi skulle åkt på med några kompisar nästa helg och jag hade fullspäckat schema inför valet på söndag eftersom att jag stå på en lista och nu kan jag inte vara med alls...

Jag hoppas och ber till gudarna att jag inte öppnat mig något utan bara förkortats lite, blir så orolig för bebis och vill inte att den ska komma ut än på länge, det är ju alldeles för tidigt har precis idag gått in i vecka 26...

När de ringde och gav mig tiden för ultraljud så blev jag uppmanad att ta med mig en anhörig, det gör nästan att det känns ännu läskigare... Sambon skriver en tenta i morgon så jag bad mamma följa med. 

• Stefanie
    ondar skrev 2010-09-15 18:20:04 följande:
    :( fy va tråkigt o läsa. Men vilken tur att det upptäcktes så att du faktiskt får den vila din kroppp behöver.
    Jag håller alla tummar o tår inför imorgon, skönt att mamma din kan följa med!
    Det dumma är att jag verkligen har tagit det lugnt sen jag var ilagd för bevakning i slutet på juli. Det har liksom inte spelat någon roll...

Läkaren sade att det är ovanligt att man får "en här typen av problem" med första barnet. Sedan berättade han att det också är så att vissa har en mer lättretlig livmoder än andra och att det här brukar gå i arv. Min mamma var sjukskriven pga av prematura sammandragningar när hon var gravid med mig och jag var hennes första barn.

Jag vet att det inte är helt ovanligt och att det inte behöver vara någon fara, men det känns surt ändå... 
  • Stefanie
    Mysmamma70 skrev 2010-09-15 18:32:56 följande:
    Så jobbigt, Stefanie, nu är det bara vila, vila, vila för din del. Jag var på UL i söndags och läkaren sa att livmodertappen inte ska vara kortare än 3 cm (min var 4,7 trots sammandragningar), hoppas det går bra!
    Min var 37 mm sist jag mätte och det var bra. Konstigt att det är så olika...

Vilar gör jag. Och håller tummarna. 
  • Stefanie
    ondar skrev 2010-09-15 18:20:04 följande:
    :( fy va tråkigt o läsa. Men vilken tur att det upptäcktes så att du faktiskt får den vila din kroppp behöver.
    Jag håller alla tummar o tår inför imorgon, skönt att mamma din kan följa med!
    Tack förresten..
  • Stefanie
    Sandragumman skrev 2010-09-15 19:00:17 följande:

Håller tummarna för dig Stefanie.....

själv blev jag en hormon idag, har inte haft nå jobbbigt alls med de, men såååå ledsen man kan bli för inget!

Men iof så känns de som att allt har gått fel idag plus en liten ond och galen kille som fyller 3år på lördag som trottsar....

usch har bara en skit dag!

Tack..!

Trotsåldern är inte lätt. Jag är imponerad över er som har små barn och orkar med att vara gravida. Jag är helt slut hela tiden och tycker att det är skönt att inte behöva ta hand om någon annan än mig själv just nu.  
  • Stefanie
    Saliva123 skrev 2010-09-15 19:07:54 följande:
    Stefanie
    Ja, skit med tajming verkar det som, men ta läkarens rekomendation verkligen på allvar. Min sambos kollega förlöstes akut förra veckan, i v.26, efter att som du känt att hon egentligen inte hade tid att varva ner. Hon började få sammandragningar och de kunde bara skjuta på födseln ett par dagar. Inge kul om man på något sätt kan fördröja det! Ta hand om dig! 
    Tack! Det ska jag göra. Har ägnat kvällen åt att ställa in alla planer de kommande två veckorna, längre fram än så har jag inga planer.

Hur gick det för den lilla som föddes i vecka 26?

• Stefanie
    Emelle skrev 2010-09-15 19:19:12 följande:

Stefani- Vad jobbigt. Håller med alla andra om att nu får du bara vila och ta det lugnt, låta bebis växa lite till så h*n inte kikar ut ännu...*kram*

Sexlivet här är väl inte som mest aktivt, en nån ggn i veckan blir det, vilket är lite om man jämför med innan  grav, men helt ok för oss just nu. När det väl blir, blir det jättebra vilket känns viktigast.
    Jag är ju trött som satan på kvällarna och sambon oftast med efter träning osv så vi myser hellre och är fysiska på andra sätt än rent sexuellt.
    Dagtid är det ju lite svårare att få till det rent praktiskt med massor av barn och jobb osv.
    Men visst längtar jag tills efter förlossningen då man kan komma tillbaka till ha mer och framförallt oftare sex

Har uppdaterat fototråden. Jag har blivit stoooor!! Gravid
    Samma foton finns även i bloggen, länk nedan!

Jag ska ta det så lugnt jag bara kan. Ni är så gulliga allihopa!

På tal om sex så blir det väl inget närmsta tiden för mig nu... 
  • Stefanie

Är det förresten någon som vet om man kan få ut sjukpeng från försäkringskassan fast man är arbetslös eller studerande? Jag har ingen a-kassa, men csn för 50% nu.  Jag har säkrat min sjukpenningsgrundande inkomst sedan förra jobbet så det borde väl funka? Jag undrar mest för att se om jag måste fortsätta plugga under sjukskrivningen för att få ut csn eller om jag kan strunta i det och få sjukersättning istället...

Ska ringa och kolla, men kanske finns någon här som vet i allafall! 

• Stefanie
    Lillkillen skrev 2010-09-15 21:07:53 följande:
    Han var 48cm o 2 790g.

Stefanie: Men stackare, ändå tur att BM tog det på allvar från början - lycka till imorgon.
    Tack..! Jag bad själv om att få kolla upp tappen, är så glad att jag gjorde det.
  • Stefanie
    delifi2 skrev 2010-09-15 21:22:00 följande:
    Stefanie----> ta det verkligen lugnt nu, man måste lyssna på sin kropp även om man känner att man har så mycket annat här i livet som man vill göra.
    Jättejobbigt att ta det lugnt, jag vet. Har tagit det lugnt sen jag blev sjukskriven i Juli. Man vill så mycket just när man  ska ta det lugnt.

NhjärtaD----> så blev det för mig oxå, först trodde jg att bebisen hade vänt sig på nåt sätt, men det var lixom bara stopp och det kändes lite konstigt hände ca för 2 veckor sen och jag har gått ner 1 kilo sen dess. Det konstiga var att jag var hungrig samtidigt som jag var mätt.

Har varit så trött idag, sov 4 timmar mitt på dagen idag. SÅ skönt att William har fått dagisplats så jag kan sova när bägge 2 är på dagis.
    Jag var inlagd i juli och sjukskriven 2 veckor. Sedan dess har jag tagit det väldigt lugnt, men jag har gjort saker biland  och inte bara legat och vilat på sistone. Tydligen lite för mycket i alla fall... Nu blir det ingenting annat än vila!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)