Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Jag har precis sytt klart en jättefin amningskudde som jag planerat att göra hur länge som helst!
    Och så vann jag en aktion för en helt ny långsjal på tradera som jag fick hem i  brevlådan idag, så jag har stått och töntat mig framför spegeln och övningsknutit. Tänk att snart, snart, snart kommer att ha en liten bebis att knyta in i den där sjalen!

Vissa ögonblick förstår man det, att den där lilla sparkaren är på riktigt och snart kommer ut. 

• Stefanie
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-27 19:11:17 följande:
    Varför ska man inte ha kudde till nyfödda då? kvävnings risken el??
    Att stoppa en filt i ett örngott är ju precis samma sak som o ha en kudde

Vi hade en jätte tunn kudde till William när han va liten,dels för att de inte e bra för huvudformen o ligga på en "hårdmadrass" o dels för det e mjukare o skönare
    Jag har försökt att ta reda på samma sak. Det är som du säger kvävningsrisken man brukar hänvisa till, men buden är olika från alla håll. 

Ikea rekommenderar inte sina kuddar under första året (pga kvävningsrisk), andra företag säljer kuddar som är speciellt avsedda för de första månaderna.

Vissa hävdar att man ska låta bli, andra hävdar att man absolut ska ha kudde för att huvudet ska behålla formen, så vad som är rätt är väl svårt att säga.

Jag tänker ha en lite kudde. Om man oroar sig kan man lägga den under lakanet. 
  • Stefanie
    Annnika skrev 2010-09-27 20:52:46 följande:
    jasså okej :) jag köpte nämligen en sådan liten kudde på ikea.. tycker inte den är så värst tjock men nu blir man ju lite orolig.. vet inte vart jag ska hitta andra tunna små kuddar.. hmm.. kanske ska köra på att ha den under lakanet då :)
    Nej, men jag tror inte att den är farligare än någon annan kudde. Det finns de som påstår att kuddar är bra, andra som säger att de är dåliga. Ikea säger väl att man inte ska ha kuddar till småbarn. 
  • Stefanie
    Selina04 skrev 2010-09-28 07:33:41 följande:
    Hej hopp alla =)

Jag gick in i vecka 30 i söndags, gud va tiden går fort!!!

Men jag har problem med mitt blodtryck =( Det är för högt så jag har varit på besök hos BM en gång i veckan sista veckorna.

Igår hade jag dessa resultat:

blodt: 150/100
    Socker: 5,4
    HB:124
    Vikt +6kg.

Jag har blivit tillsagd att vila nu, men gud va det är tråkigt!! Jag tycker ju inte att jag håller på med en massa. Jag känner mig liksom lat när jag tar det lugnt.

För övrigt mår jag bra men är orolig för förlossningen.. Men det är ju för sent att ändra sej nu ;)

Ja ja.. ville väl bara skriva av mig lite!!
    Jag är också "under vila" och håller med dig helt, jag tycker också att det är svårt. Jag kommer på mig själv flera gånger om dagen med att känna mig otroligt lat och nästa få dåligt samvete. SÅ jag får påminna mig själv om att jag faktiskt blivit tillsagd att ta det lugnt och egentligen gör MER än jag borde när jag tänker efter.

Och tråkigt är det, det håller jag också med om. Jag försöker sysselsätta mig så gott som det går. Syr lite, skriver listor, planerar inköp inför ankomsten, rensar garderober (för mycket ansträngning egentligen)... Sedan försöker jag bjuda hit kompisar med jämna mellanrum, bara för en kopp te och lite sällskap.

Men eftersom att vi är fler som vilar här så kanske vi kan tipsa varandra när vi kommer på något kul man kan sysselsätta sig med?! 
  • Stefanie
    Momalicious skrev 2010-09-28 22:07:22 följande:
    Jag är tröööööött! Ska bara ta magbild sen är det direkt i säng. Är sjukt snuvig, är det till och från och har varit det ett bra tag. Funderar på om det beror på graviditeten? Jag har bara tänkt att jag är allergisk men fan, vad skulle jag vara allergisk mot? 

Imorgon ska jag ha 3 körlektioner så måste vara utvilad :) 
    Godnatt tjejer! 
    Snuva är jättevanligt bland gravida. Det har att göra md alla slemhinnor som förändras, så du behöver nog inte oroa dig över allergier. Jag har varit småsnuvig hela graviditeten.

Lycka till på lektionerna i morgon och sov gott! 
  • Stefanie
    Lillkillen skrev 2010-09-28 22:21:57 följande:
    Någon här inne som kollar på "Elvis från Glada Hudik" som går nu på tisdagar på SVT kl 21.00?
    Kan varmt rekommendera!

I helgen shoppade jag en vinteroverall till lillasyster =)
    www.polarnopyret.se/Shop/Product/ProductDetai...

Nio veckor kvar =)
    I helgen kände jag verkligen att tröttheten kommit - var ute o gick väldigt mkt o fick mkt sammandragningar. 

Imorgon fyller sambon 30 o vi ska ut o äta - mysigt =)
    Farmor o farfar ska vara barnvakt åt Oliver. 
    Jag kollar på Elvis! Det är så himla mysigt..!

Vad fin overallen var!
  • Stefanie
    ludicrous skrev 2010-09-28 22:16:13 följande:
    Här sitter jag med sammandragningar ca var femte minut! Finns ett litet problem med det.. Sitter PÅ JOBBET! Slutar inte förrän sju imorgon bitti :(

Namn: sambon e omöjlig när det gäller namn o säger att det ser vi när han kommer uuut.. Jag gillar också ELVIN.

Kläder: har köpt några bodys o ett par byxor, beställde även ett startpaket med body,byxor,mössa o tossor från Ellos o det borde komma i veckan :)
    Usch, vad jobbigt med en massa sammandragningar på jobbet. Jag är så imponerad av alla er som jobbar, tänker ofta på er när jag suckar och stönar bara jag behöver gå åka in till barnmorskan...

Kan bli så arg när inte all ni som vill får HP, det borde man ha rätt till som gravid.

Jag ställde ju till det för mig så pass att sade upp mig dagarna innan plusset. Skönt att inte behöva jobba, men det är ju inte direkt så det flödar in pengar... Dessutom är det ett jäkla tjaffs med all byråkrati för att säkra SGI'n inför föräldraledigheten. Bara det skulle göra det värt att gå till jobbet ibland...

Hoppas att det lugnar ner sig och att det inte bli någon jobbig natt! 
  • Stefanie

HP har ju aldrig varit aktuellt för mig eftersom att jag inte jobbar, men jag kom på nu att jag inte ens vet hur det fungerar.

Är det annan ersättning med HP än med pengarna man får som sjukskriven? Eller hur fungerar det där? Kan vara bar att veta tills nästa gång, för då tänker jag nog inte vara arbetslös... 

• Stefanie
    linasmama skrev 2010-09-30 12:39:12 följande:
    Vad jobbigt att vara osams med sin sambo. Vi har varit sams det sista mest för att jag håller mun och inte gnäller längre utan ringer nån kompis och spyr galla istället typ..

Ni som är sjukskrivna/arbetslösa och har ont, foglossning och så. Hur mycket gör ni hemma? Städa, tvätta, laga mat, diska?
    Jag är sjukskriven på 75%. Jag orkar knappt något, men jag håller efter tvätten men vi hjälps åt varannan vecka i tvättstugan, restan tar jag inne här. Jag städar badrum och kök, plockar ur och i diksmaskinen och lagar mat. Det känns som att jag inte gör något men när jag skriver ner det förstår jag att det är en del iaf. Ändå har jag ont dygnet runt och har inte sovit på en månads tid pga mina smärtor.. 
    Jag är sjukskriven på heltid. Och pluggar på distans för att jag inte orkar hålla på och krångla med csn/försäkringskassan med vart pengarna ska komma ifrån. Jag vet inte vad jag är längre.

Jag gör det mesta hemma. 

Det jag lämnar helt till honom nu för tiden är dammsugning och att bära bort returer och sånt. Ganska ofta får han hänga tvätten eftersom att jag skjuter upp det in i det sista och ofta hinner somna på soffan innan det blir gjort. Han brukar inte ha något emot att laga mat, men jag gör det nog oftast.

Jag gör det mesta, men det är inget jag brukar bråka om för det är jag själv som valt att ha det så. Jag vill ha saker på mitt sätt och tycker att det mesta blir bättre när jag gör det. Dessutom orkar jag inte vänta på att han ska få lust att fixa det, jag har lägre smärttröskel när det gäller stöket.

MEN när jag har det som jobbigast gör han allt. Ligger jag i fosterställning i soffan när han kommer hem brukar jag inte behöva resa mig upp något mer den kvällen. Han serverar mig, hämtar saker, masserar... 
    Helt enkelt; när jag behöver det som mest finns han där till 150%. Och när jag sköter allt så är han bra på att visa tacksamhet på olika sätt.

Egentligen gör han allt jag ber honom om, men om jag är pigg och så är han lite seg med att ta initiativen till städningen.

• Stefanie
    NhjärtaD skrev 2010-09-30 13:27:45 följande:
    Låter juh kanon!!

ang krabb med FK & CSN avd menar du då? Jag pluggar med på distans nämligen...
    Jag är sjukskriven och borde därför slippa undan studierna. Men om jag tar ut pengar för sjukskrivningen så kommer jag förmodligen att behöva betala tillbaka till csn. Och dessutom, om jag är sjukskriven en månad från plugget och inte blir sjukskriven mer sedan så måste jag in i studierna igen, men då kommer jag att vara helt körd, kan inte ta igen en månad i efterhand och det betyder att jag förmodligen inte kommer att få ihop de pong jag behöver under resten av hösten. Allt blir lite krångligare eftersom att det är komvux jag pluggar och de delar upp höstterminen i två perioder.

Jag hade vågat chansa om det inte var för att det kan skita sig med att säkra min sgi hos försäkringskassan om det inte funkar. Jag är bara inskriven 50% på arbetsförmedlingen, pluggar 50% just nu, skulle csn anse att jag inte fullföljer de 50% så blir det glapp och jag står utanför systemet och då får jag bara grundbidraget i föräldrapeng sedan.... Krångligt det där och säkert jättedåligt förklarat..? 
Svar på tråden December Bebis 2010 :)