Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Jag håller ju på med politik och vi är ett gäng yngre människor som försöker att stötta varandra i partiet. Igår var det knytis hemma hos en och jag bestämde mig för att jag skulle vara med eftersom att det var en massa viktiga diskussioner som jag inte ville missa och så är det kul att komma ut och träffa lite folk.

Dumt beslut visade det sig. Jag var tvungen att gå en bit från bussen och redan efter någon minut kände jag hur sammandragningarna drog igång. Kvällen var trevlig, trots att jag halvlåg i en fåtölj hela kvällen. Men hemvägen var inte kul och när jag kom hem hade jag riktigt ont...

En påminnelse om varför jag är sjukskriven och inte ska ut och röra mig överhuvudtaget.
    Men i helgen ska jag åka iväg på en processledarutbildning, blir spännande att se hur jag klarar av det.

Jag hade en bild av hur jag skulle gå på vattengympa för gravida, ta långa promenader, hänga på caféer och allt vad det kunde vara när jag blev gravid. Det blev ju inte riktigt så tyvärr. Men jag har frisk bebis i magen, och det är egentligen det enda som är viktigt.

• Stefanie
    Jessika82 skrev 2010-10-01 16:04:00 följande:
    Jag är så glad, jag har fått igenom hp
    Grattis! Låter ju underbart!
  • Stefanie
    Annnika skrev 2010-10-01 15:21:05 följande:
    det blir ju sällan som man tänkt sig :) har så jäkla ont i svanskotan nu (antagligen foglossning) så jag kan inte göra speciellt mycket.. får ont i fötterna så fort jag går runt i lägenheten.. hade också tänkt mig en SUPERgraviditet haha.. där allt var som vanligt förutom den putande magen :).. hur har ni det med godisätandet allihop? jag äter inte alls lika mycket som innan (gått upp 13 kilo hittils) men det blir ju nåt gott åtminstone varannan dag.. är så rädd för graviditetsdiabetes.. men kan inte låta bli!!!!!!! haha
    Jag tänker väldigt lite på vad jag äter. Har inte ens slagit mig det där med graviditetsdiabetes. Jag har bara tänkt på viktfaktorn och där har jag ju inte behövt oroa mig alls hittills...

Jag försöker se till att få i mig allt jag behöver, men sedan om jag äter en bulle eller lite glass mer än jag behöver har jag inte tyckt att det spelar någon roll. 
  • Stefanie

Som sagt var blev jag straffade igår kväll och i natt för utflykten igår med en massa sammandragningar.

Det tråkiga är att det har fortsatt hela dagen. Jag har verkligen inte rest mig ur soffan för något annat än för att kissa. Nu tog jag en bricanyl, får se om det hjälper. Blir lite orolig när det aldrig slutar, jag vill att liten ska stanna ett tag till...

• Stefanie

Nu ska jag klaga lite igen. 

Sitter i soffan. Ställde in processledarkursen som jag ville åka på eftersom att sambon som är mycket klokare än jag tyckte att jag skulle stanna hemma. Har haft sammandragningar hela natten och morgonen, de ger sig inte. De gör inte jätteont, men de är där och de slutar inte. Jag funderar på om det är värt att åka in, men det känns så onödigt, vad ska de göra? Så jag bestämde mig för att ta en hel bricanyl (tog en halv i går kväll utan större effekt) och vänta för att se om det blir bättre. Nu börjar den verka för jag får hjärtklappning och blir skakig, gillar inte alls den här känslan...

Sambon åker iväg och grattar sin kusin som fyller 18, jag vill följa med. Men det kan jag glömma. Så nu ska jag sitta här hela dagen IGEN och ha tråkigt. Jag är så trött på det. Dessutom är köket kaos och det luktar mat från igår, jag får inte göra någonting åt det. Låter töntigt, men jag vill inte sitta här hemma i stöket.
    Tycker så fruktansvärt synd om mig själv (graviditetshormonerna spökar)...

Hoppas ni får en roligare lördag! 

• Stefanie

Tack alla söta som undrar hur det är...

Rapport:
    Tog en bricanyl vdi tvåtiden. Tyckte att sammandragningarna lugnade sig lite, men har legat still i soffan hela dagen och plöjt serier på datorn. Ligger kvar här nu.
    Har precis tagit en till bricanyl eftersom att jag märkte att sammandragningarna började dra igång igen när jag satte mig upp.

Eftersom att det har lugnat sig så länge jag ligger still så har jag inte åkt in. Bebisen sparkar och har sig som vanligt vilket lugnar. Bricanylen får mig att känna mig helt väck i huvudet, hjärtklappning, skakningar så ska jag upp och gå får sambon hjälpa mig att resa mig upp.

Jag fortsätter hålla mig liggandes och väntar med att åka in. Är det okej i morgon fortsätter jag ändå hålla mig still och på måndag morgon ringer jag barnmorskan och ber att å en tid så snart som möjligt för att kolla att sammandragningarna inte påverkat livmodertappen något under helgen.

Jag känner mig lite öm i magen, men det är väl som sist när jag hade så här mycket sammandragningar att man får typ träningsvärk.

Jag tänker så här;
    Sammandragningarna är inte smärtsamma vilket borde betyda att bebisen inte är på väg ut just nu. Om jag åker in till akuten kommer de inte kunna göra annat än att ge mig bricanyl och se till att jag ligger ner oavsett om det visar sig att tappen kortats ner eller inte. Därför är håller jag mig still hemma än så länge... 

• Stefanie
    Willes Mamma 08 skrev 2010-10-02 20:30:06 följande:
    tACK
    Skulle din kille följa med sen på F-gruppen?? Jag har fått tiderna,fick med martinas grupp. F, följer  ivarje fall med första gången.

MaMALICIOUS: jätte söta vantar

Stefanie: HOppas de blir bättre..men ring måndag o be o få bli kollad så de inget hänt!!! Kramar om o hoppas de ömma  försvinner!
    ludicrous skrev 2010-10-02 20:00:20 följande:
    Jag tycker tiden går såååååå sakta nu!! Jag vill iaf över v 30 strecket :P, går in i 28 imorgon..
    Har inte packat väska än, vet att jag packa ner massa onödigt när jag väntade Nova och jag tänker nog inte stanna så länge denna gång hoppas jag.
    Sköna kläder, trosor o amningsBH e absoluta, precis som bebiskläderna, men att hålla på med pyjamas o grejer orkar jag inte där tror jag.. eller.. haha får se. Blöjor till mig o bebis såklart :P När Nova kom hade apoteket stoooora bindor som var bra, man blöder ju oftast mer än man tror..

Idag har vi haft barnvakt o jag o Jonas har varit i nkpg hela dagen för han har tävlat =) Det e så roligt att se på, även om jag tycker det är värre för mig som står bredvid å e nervös, än för honom som åker på stryk :P
    Nu har jag ensamkväll.. Men väntar hem karln så vi kan mysa lite ;D
    Magen e gigantisk idag! Bebis måste flytta runt sig mkt eller nått för storleken e olika från dag till dag..
    Det är så trist eftersom jag har ganska mkt kärlekshandtag så känner jag mest att jag ser allmänt stor ut, inte gravid ut, när jag ser mig själv i spegeln, men gravidmagen kommer väl snart =)

Jag vill shoppa bebissaaaaker! Längtar mer o mer efter bebis o börjar väl fatta att jag faktiskt inte kommer vara gravid i all evighet utan nån gång kommer en liten plutt med. pratade med en kompis igår som heeeelt klart hade tyckt sig se att hon väntade en pojk, hennes mamma som var med på UL sa samma sak, men ut kom en flicka, så nu e jag ännu mera sugen på att kolla vad det är, hatar att kanske veta:P
    Hualigen ja va man blödde,trodde inte man skulle blöda så,men lixom floder...yschen! Ja fräsch e nog de sista man känner sig på BB,hahaha!! Men som tur e så blödde inte jag så mycket så länge,kanske va 1 vecka sen blev det som vanlig mens,lite rikligare än jag brukar ha då jag knappt har någon alls annars. det som är värst e att man måste ha BINDA.....ja dör så äckligt!
    Jag går in i v31 på måndag,galet fort de går!!
    Känns som om ja ligger efter med alla bebis inköp,hihi!
    I veckan ska vi beställa vagnen har jag bestämt,känns som om de e dax för de nu
    Skoj o shoppa bebis saker, vill ju till Ullared o shoppa massa fint till bebis,hihi! Västervik har ju inte sååå mycket utbud direkt
    Jag måste hålla med dig om det där med bindor. Jag använder aldrig bindor i vanliga fall men har gjort två operationer i underlivet och haft blödningar motsvarande avslag i upp till två månader efter båda operationerna och då får man ju inte heller använda tamponger. Inte min grej...
  • Stefanie
    ÄlskarNova skrev 2010-10-03 13:10:36 följande:
    ohh..idag har jag haft ont i magen hela dagen! Är rejält öm, liknar det vid att ngn har slagit till en i magen/fått ett magplask ungefär. Har tagit två alvedon för 10minuter sen då jag nästan grät efter att ha varit i affären och handlat. (dumma jag som tror det ska gå över men bara blir värre såklart av att anstränga sig) 
    Känner hur lillebror bökar runt därinne så det lugnar mig lite..

Vad tror ni det kan vara för ngt?  
    Jag känner igen det där. Jag brukar vara väldigt öm i magen ibland. Jag brukar beskriva det som att det känns som att jag har stora blåmärken på hela insidan av magen, men din magplaskbeskrivning var nästan ännu mer rätt.

Jag tror att den känsla är ungefär vad den känns som, man blir ju lite slagen inifrån och magen töjs ju hela tiden ut och det är klart att man kan bli öm efter det.

Men jag kan också ha väldigt ont när jag haft mycket sammandragningar, det känns ungefär likadant.

Jag tror inte att det är något farligt, men vad det än är så skadar det nog inte att lägga dig ner och vila.
    Hoppas att alvedonen hjälper!

• Stefanie
    ÄlskarNova skrev 2010-10-03 14:21:29 följande:
    Nu har det gått en timme sen jag tog 2 alvedon och de har inte hjälpt ett smack tyvärr..  
    Blir det värre sen så ringer jag nog sjukvårdsupplysningen och hör vad de tror det kan vara. Har ju faktiskt hållt på hela dagen sen jag steg upp. Det var bara nu som jag "gav upp" och skulle testa med värktabletter.

Men är det förvärkar du har? Eller gör det jämnont hela tiden? Låter inte alls roligt...

Ja, ring sjukvårdsupplysningen och fråga vad det kan röra sig om, berätta hur det går. 
  • Stefanie
    Annnika skrev 2010-10-03 17:48:35 följande:
    förresten.. ser att många av er har fått sammandragningar.. själv har jag inte kännt av en enda.. det borde jag väl gjort vid
    det här laget? det är ju inte så att jag vill ha ont men man blir ju lite fundersam :) går in i v 31 imorgon..

Du behöver inte oroa dig, alla känner inte av dem. Det brukar barnmorskorna tjata om när jag är inne på undersökningar, vilket kanske inte har känts särskilt tröstande för mig som har haft på tok för många och på tok för tidigt...

"Känner alla av förvärkar/sammandragningar?

Nej, faktiskt inte. Det finns många kvinnor som aldrig känner av förvärkar/sammandragningar utan går direkt in på födslovärkarna. Det finns även de kvinnor som har väldigt milda förvärkar/sammandragningar och som därför knappt känner av dom.
    Om man har få eller inga förvärkar/samandragningar så innebär det inte att förlossningen kommer att bli segare eller svårare. Vi är bara olika och det är inget att oroa sig för."

(www.niomanader.se/content.asp)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)