• ondar

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-08-15 22:54:58 följande:
    Jag förstår att det är jobbigt. Är helt hundra på att jag inte fullföljt graviditeten om det inte var för min sambo. Jag mådde ju hur dåligt som helst de första 17 veckorna i princip. Mår fortfarande illa på mornarna, nästan varje dag. Min sambo är min klippa alltså. Tycker du är såååå duktig som klarar det själv alltså! Du kommer garanterat bli en jättebra mamma
    Tycker det är synd att det ska vara sån tabu att skaffa barn med någon man inte är tillsammans med. Jag tycker det är modigt! 

Vi finns iaf här för dig om du behöver prata. Du förresten, vi bor ju rätt nära varandra. Vad sägs om att ses någon dag? Majorima kanske vill haka på också? Hade varit kul att träffa andra gravida i verkligheten också

Kram på dig!
    Tack det värmde något enormtHjärta
    Man förstår ju samtidigt varför folk tycker att man ska vara två, men det ska vi ju vara också, på något vis:). Jag är helt säker på att det blir lättare när bebis är ute, men som ni säger så är det enormt att vara gravid också och det tror jag inte riktigt att pappan förstår.
    Är väldigt glad att ni andra har bra stöd i era partners iaf {#emotions_dlg.flower}
    Karttikeya skrev 2010-08-15 22:58:51 följande:
    JAVISST Skrattande
    Det hade vart superkul att ses i verkligheten! Efter flytten första september har jag ingenting längre som är uppbokat eller planerat, vi kanske skulle kunna försöka få in en dejt då:)??

Kram på er båda!
  • ondar
    NhjärtaD skrev 2010-08-15 21:31:15 följande:

Jag var ensam under min andra grav, & jag kände mej jätte ensam stundtals...man läser & hör om andra som delar glädjen med sin partner & själv sitter man där ensam på kvällarna & bara vill att nån håller om en & tar på magen....

förstår dej till fullo!!!

Stefanie skrev 2010-08-15 20:09:05 följande:
    Usch. Nu blev jag sur. 

Jag har sedan vi började prata barn suttit och läst på om barnvagnar på nätet och försökt hitta en jag gillar. Efter mycket om och men har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha en barnvagn med svängbara framhjul. Sambon sade tidigt att han ville ha fyra hjul hellre än tre och rabblade fördelarna med det och jag kunde hålla med. Han har också länge sagt att han vill ha stora hjul.

Jag kom för ett bra tag sedan fram till att jag nog vill ha en brio sing eller go. Det enda som talar emot egentligen är att svängbara framhjul innebär mindre framhjul och det kan bli jobbigt om vi får samma snöfall i år som förra vintern. Jag presenterade Brio sing för honom och han har inte sagt något dåligt om den. Förrän nu.

Han: "Jag vill ha stora hjul"
    Jag: "Men stora hjul innebär fasta hjul och jag vill ha svängbara om jag ska åka en massa kollektivt när jag inte har något körkort"
    Han: "Men det finns fler nackdelar med svängbara hjul. Till exempel, om man går i en brant backe så måste man hålla emot så att vagnen inte svänger"

Va?! Jag undrar då om någon överhuvudtaget upplevt det problemet. Hur ofta kommer vi att gå i branta backar? Jag skulle bra gärna vilja veta om någon förälder med en vagn som har svängbara hjul har upplevt det här som ett problem.

Så nu vill han ha fast hjul och kommer att vilja vinna kampen trots att det är jag som kommer att vara mammaledig och hemma med ungen i princip hela tiden. Det är jag som kommer att använda barnvagnen mest och jag kan rabbla tusen själ till varför jag vill ha någon av vagnarna jag nämnde.
    De är smidigare, mer lättkörda, LÄTTARE vilket känns viktigt när jag har en dum rygg.

Hur knäcker jag honom? Någon som har några argument för svängbara hjul som han inte kan knäcka? Eller emot fasta?

Någon som har några tips?
    Har ni haft liknande åsiktsskillnader när det gäller barnvagn med era respektive? 

Har med det jobbigt faktiskt...fast kanske på annat vis, men det är nästan så jag med känner att det  är sista gången...men så tror jag inte det blir, men är deppig över massa saker....vill bara att bebis ska komma ut nu & hoppas det blir bättre med allt & alla!!

Precis, o i alla böcker så står det överallt om hur planerat barnet är med massa kärlek o omsorg o man känner sig som världens sämsta mamma:/. Ja precis, det där med att ha någon annan som delar det o håller om en, det fattas verkligen.
    Skönt att ni är så förstående här inne:)!

Usch va jobbigt:(, hoppas du får bli lite gladare igen snart *kram*
    Snart är bebisarna här iaf, förhoppningsvis blir ju allt bättre med oss alla dåHjärta
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-16 08:48:45 följande:
    Låter bra det! Fram tills den 20 september är jag ledig mest hela tiden så det ska mycket till för att jag inte ska kunna då. 20 september börjar jag intensivkursen i kungälv så då kommer allt handla om körkort körkort körkort i princip Men som sagt, innan dess kan jag, och efter körkortet är färdigt kan jag säkerligen någon dag också, och då har jag ju förhoppningsvis garanterat (låt mig vara positiv somfan) körkort med så då blir det lättare!
    Kram på dig! Hjärta
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Oj vad vi har mkt att prata om till december Drömmer
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-16 08:50:09 följande:
    Glömde svara! 
    Tycker också det blir tröttsamt när det är många som har samma frågor och samma kommentarer. Typ släktkalas är blä, alla ska fråga samma saker och alla ska ha samma kommentarer. Skitsegt. Nästa kalas ska jag samla alla och ha frågestund så slipper jag upprepa allt hundra gånger
    Håller med, skulle på ettårskalas igår och va skitnojjig innan för jag ville verkligen inte återigen behöva höra något om magen. Att den är liten/stor/inte växer/växer fort eller allt vad det är:).
    Men jag fick faktiskt inga kommentarer alls om just magen. Bara påpekningar om att jag borde pasa på att äta tårta för två medans ja kanFlört o två som frågade om när den kommer:).

Haha frågestund lät som en utmärkt ide!! Du kanske kan ta betalt också{#emotions_dlg.djavulsk}
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
    Haha jaa den lille bebisen kostar ju lite den också:), hehe super att sambon blev glatt överraskad:P, kan vara bra att inte lyssna ibland alltså ;). Underbart snällt av mamma din:).

Haha jaa, nog för att de tjänar bra men jag har svårt å se att de skulle tjäna SÅ bra:P. Pappan tjänar dessutom mer än sin kompis så han var helt säker på att han minsann skulle få en halv förmögenhet lät det som. Jag försökte komma in med något om 80% på sjukpenning men han lyssnade inte- såklart:).
    Tack, jag ska genast studsa in och läsa, har gjort det förut men minnet är ju som ett såll så du har nog rätt i att ett sånt infomöte kan va bra. Hittar ja inte tjoar jag:)

Vi måste ju boka tid hos familjerätten innan bebis kommer också och skriva papper på att Pappa är Pappa, komma överens om vårdnad o sånt tråkigt också:(. Ni i tråden som inte är gifta måste skriva papper på att barnets pappa e pappa också va?, fast kan vänta tills efter bebis kommit? Eller e ja ute o cyklar nu igen:)
  • ondar
    MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:23:56 följande:
    Föräldrapenning e skit...man fattar ingenting av alla regler o lagar,hihi
    Men de där 10 dagarna,är endast i samband med förlossningen,alltså han kan inte spara de 10 dagarna o ta ut dem tex 1 år senare.
    Efter det har han 60 dagar.
    Sen får man inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn.
    Sen hade ju jag hellre haft lite dagar o ta ut än extra pengar,för de försvinner så fort ändå de där pengarna
    Man har ju sina dagar tills barnet fyller 8 år...o de e ju ett tag,hihi!!
    Hoppas du blev lite klokare
    Haha du säger det ja:), har försökt o ringa o prata med FK, skickat efter papper, googlat, frågat folk o här på FL men fortfarande tror ja inte att ja hänger med:P.

Nä precis, det har jag förstått om de där tio dagarna, och det vill ja ju också såklart, att han ska ta ut dem med en gång och vara hemma med mig o bebis. Men måste det vara tio dagar på raken eller kan man lägga dem så att de täcker upp för tex tre veckors ledighet- om man nu jobbar sällan tex?
    Han vill använda de där tio dagarna som så att han lägger dem på alla dagar utom på helgen efter bebis kommit för då vill han jobba (säger han nu iaf;)) Så säg att han jobbar mån,tis,tors,lör,sönd tex.

Håller med, och det sa jag till honom också, att dagarna är bra mkt bättre än pengar, han jobbar ju dessutom o tjänar bra så fattar inte varför han ska plocka ut dagar i "onödan" för att få ännu mer "så att vi kan hitta på något om vi vill". Det är väl viktigare att leva nu:P. Men eftersom han inte har träffat oss så har han ju heller än så länge inga band alls till barnet som det verkar o då e det kanske klart att han fortfarande bara tänker på pengar, karriär och party:/..

Tack för svaret:)
    Emelle skrev 2010-08-16 09:27:19 följande:
    Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn! Hjärta
    ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
    Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
    TackHjärta
    Vi ska, som det är tänkt idag ha delad vårdnad-efter bebis fyllt ett år. De där sextio dagarna vet jag om, men det är väl också så att om han vill vara hemma hälften av tiden med barnet så har han sin fulla rätt till det? Och ibland låter det som att han vill det o ibland låter det som att han inte vill det, idag nämnde han bara de där 60 dagarna. Mkt kan man väl fråga på familjerätten också? Eller är det endast FK som kan det?
    Nä det låter sjukt mkt... Tack för svaret:).
  • ondar
    Ninnie81 skrev 2010-08-16 09:30:48 följande:
    för de första ska han veta att de där 10 pappa dagarna han får efter de att bebis är född kan han ta ut inom 3 mån.

fp är beräknad på vilken årsinkomst man har men de finns ett minimum på hur lågt man kan ha oxå. ja har min fp beräknad på 191000 om året så om ja tar ut 7 dagar i veckan får ja ut ca 9000 i mån efter skatt.

min sambo tjänar över 300000 per år och får ut en mycket bättre fp än mig.

och om han ska ta ut fp måste han ha barnet annars får han ju inte ta ut nå fp.
    menar att de är ju du som kommer ha bebis så då är de ju du som ska ta ut fp. han får ta ut de dagar han har bebis.
    tycker som sagt att ni ska fara på en fp träff eller ringa fp och höra ordentligt hur de är.

sen en liten sak som ja fick veta av min sambos systerdotter. hon läste att när man inte är gifta och man skulle gå skilda håll så är de mamman som har hela vårdnaden enligt lag. sen är de upp till varje parter att komma överense hur man vill göra med vårdnaden. trodde före de att när man skaffa barn så hade man alltid delad vårdnad men icke sa nicke..
    Då är det precis så som jag trodde och har läst mig till:) tack.
    Ska bara få _honom_ att förstå det här också, har upprepat detta i ett halvår nu men det är som att prata med döva öron:). Han ser bara pengars värde känns det som, tänker inte på bebis och bebis bästa.

Är själv skiljsmässobarn så det där om vårdnad vet jag tyvärr lite för väl.
    Vi har redan fått papper till familjerätten från BM och ska dit innan bebis är född just för att fixa allting, jag vill ju att han ska ha halva vårdnaden. Kan man ha en bra pappa i sitt liv så ska man ha det också, jag hade det inte så tycker det känns extra viktigt att mitt egna barn får chansen till det:/
  • ondar
    MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:38:04 följande:
    Man får ju skriva på ett faderskapsintyg på att man bekräftar att pappan e just de barnets pappa. Och då fick i varje fall vi även skriva på om vi ville ha gemensam vårdnad om barnet, och de ville ju ju självklart
    Sen kanske det är annorlunda när bebis är liten o tex ammas,men att mamman får rätt till ensam vårdnad gäller väl bara om man inte skrivit på några sådana papper då antar jag??? el att beslutet tex omprövas?
    Så har jag fattat det som iaf. Har en killkompis som fick barn med en tjej han inte längre var tillsammans med och han hade sin dotter varannan helg/vecka redan från nyfödd.
    Så vill dock inte jag ha det, även om pappan självklart har rätt till det. Men jag vill ju få in trygghet och rutiner, binda band och allt sånt där. Så vi har väl tänkt att pappan kommer vara så mkt han bara vill hos oss i början.
    Jag tror inte ens att pappan har köpt en enda pinal heller för den delen så han kan ju ändå inte ha bebis om han så hade velat.
  • ondar
    MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:50:14 följande:
    du låter så klok o finHjärta
    tackSkämsHjärta. Man hoppas ju bara att allt man gör leder till det bästa också:). Är så himla rädd för att något ska galet och man ska bli ovän med pappan, vi har aldrig någonsin vart det tidigare under de fyra år vi har känt varann men det här är ju också en situation vi aldrig har varit i.
  • ondar
    MFJG skrev 2010-08-16 10:01:45 följande:
    Jag beundrar verkligen dig. Du verkar ha en oerhört positiv inställning till den situationen du befinner dig i (där många hade gått under.) Du verkar vara så stark och du kommer vara en suverän mamma. 
    Ninnie81 skrev 2010-08-16 10:04:02 följande:
    tycker oxå du är himla stark och klok. är inte lätt de där. och ja ger dig en stjärna i himlen för att du vill att bebis ska även få en bra relation med pappan. hoppas verkligen att allt slutar bra
    Blir alldeles generad här jue:). Tack, det känns jätteskönt att man kan få stöd härifrån iaf:), det behövs verkligen så att man inte känner sig helt ensam ibland. Man ser ju blickarna från folk om man vill prata om något "du har satt dig här själv" o så blir man tyst igen.
    Jag tror att alla gör så gott de kan från den sitsen de är i. Tvärtom känner jag mig mer lycklig än jag någonsin har varit sen bebis hamnade i magen och kan ibland tycka att vissa gnäller över småsaker.
    Visst att jag inte har fast jobb o att pengarna inte växer på träd, men jag har en frisk bebis i magen, en ny lägenhet på G o en hel framtid som väntar:). O massa människor som redan älskar bebis o som kommer finnas där för oss på det vis vi kommer behöva.
    Tack för att ni finns tjejer{#emotions_dlg.flower}

Nu ska vovven rastas och sen ska det jobbas. på lördag gör ja sista passet på schema, känns skönt att hösten börjar närma sig nu:)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)