MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:23:56 följande:
Föräldrapenning e skit...man fattar ingenting av alla regler o lagar,hihi
Men de där 10 dagarna,är endast i samband med förlossningen,alltså han kan inte spara de 10 dagarna o ta ut dem tex 1 år senare.
Efter det har han 60 dagar.
Sen får man inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn.
Sen hade ju jag hellre haft lite dagar o ta ut än extra pengar,för de försvinner så fort ändå de där pengarna
Man har ju sina dagar tills barnet fyller 8 år...o de e ju ett tag,hihi!!
Hoppas du blev lite klokare

Haha du säger det ja:), har försökt o ringa o prata med FK, skickat efter papper, googlat, frågat folk o här på FL men fortfarande tror ja inte att ja hänger med:P.
Nä precis, det har jag förstått om de där tio dagarna, och det vill ja ju också såklart, att han ska ta ut dem med en gång och vara hemma med mig o bebis. Men måste det vara tio dagar på raken eller kan man lägga dem så att de täcker upp för tex tre veckors ledighet- om man nu jobbar sällan tex?
Han vill använda de där tio dagarna som så att han lägger dem på alla dagar utom på helgen efter bebis kommit för då vill han jobba (säger han nu iaf;)) Så säg att han jobbar mån,tis,tors,lör,sönd tex.
Håller med, och det sa jag till honom också, att dagarna är bra mkt bättre än pengar, han jobbar ju dessutom o tjänar bra så fattar inte varför han ska plocka ut dagar i "onödan" för att få ännu mer "så att vi kan hitta på något om vi vill". Det är väl viktigare att leva nu:P. Men eftersom han inte har träffat oss så har han ju heller än så länge inga band alls till barnet som det verkar o då e det kanske klart att han fortfarande bara tänker på pengar, karriär och party:/..
Tack för svaret:)
Emelle skrev 2010-08-16 09:27:19 följande:
Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn!

ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen!

Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!
Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt

Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
Tack
Vi ska, som det är tänkt idag ha delad vårdnad-efter bebis fyllt ett år. De där sextio dagarna vet jag om, men det är väl också så att om han vill vara hemma hälften av tiden med barnet så har han sin fulla rätt till det? Och ibland låter det som att han vill det o ibland låter det som att han inte vill det, idag nämnde han bara de där 60 dagarna. Mkt kan man väl fråga på familjerätten också? Eller är det endast FK som kan det?
Nä det låter sjukt mkt... Tack för svaret:).