December Bebis 2010 :)
Emelle skrev 2010-08-16 11:57:29 följande:
Måste bara få säga en sak...Jag har ju delad (gemensam) vårdnad till min tre äldsta barn som jag har med mitt ex. han är INTE delaktig alls i dotterns liv och träffar pojkarna ca 4 dygn i månaden.
Hade jag vetat vad jag et idag skulle jag aldrig velat ha gemensam vårdnad, särskilt inte om vi inte varit i ett förhållande då barnen (barnet) fötts.
Det är mycket som kan komma till att ändras i ditt och hans liv i många år framöver och om du väljer att ha ensam vårdnad har ingenting alls att göra med umgänge.
han kan ha bebisen halva tiden osv trots att du har vårdnaden själv...
Skulle du dock vilje flytta, byta dagis, lägga till ett efternamn eller byta (om du träffar någon och så småningom gifter dig) på barnet. Känns nog lååångt borta nu, men belive me, det är många år framöver...
Så kan han lägga sig i ALLT sånt vilket kan vara rktigt jobbigt.
Självklart finns det jättemånga som har delad vårdnad där allt fungerar kanon, men jag vill bara peka på sakerna som ensam vårdnad kan göra enklare.
kanske är jag lite "skadad" men jag skulle välja ensam om jag vore du, han är ju fortfarande barnets pappa på papper och i biologin, han har fortfarande samma umgängesrätt, det hör INTE ihop med vårdnaden alls.
Som någon annan sa så verkar du väldigt klok och du kommer ju bli en fantastisk mamma, men jag skulle gärna velat ha hört lite från båda sidaor om jag var i din situation.
Även om man tänker att allt ska vara rosenrött och fifty/fifty så kasnke inte det alltid är jätteenkelt...

Du har absolut rätt i att det här är väldigt viktigt o tänka på.
Han tänkte mest på pengar och bidrag i början och frågade tom om vi skulle kunna tjäna på att jag inte hade någon pappa till barnet så att han slapp betala för det kontrollerat utan kunde göra upp med mig som han ville.
Jag blev helt bestört o sa att då har ju bebis ingen pappa om det händer mig något, eller om jag vill göra något så kan jag göra vad som helst. PLUS då att det inte är så enkelt att bara skriva att bebis inte har någon pappa o stanna där. Alla vet ju att han är pappa till barnet o det är rätt lätt att bevisa.
Dessutom förklarade jag för honom att betalningsbiten kan vi göra som vi vill med ändå.
Och blir det så att barnet bor hos honom varannan vecka så behöver han ju inte betala något mer än sådana saker man självfallet delar på efter överenskommelse.
Nu när han har börjat fatta att han ska bli pappa tror jag att han tänker annorlunda och jag tror också att han mer kommer propsa på en delad vårdnad. Speciellt av den anledningen att han då kan hålla större koll och ha mer att säga till om.
Men ska prata med honom om det, lägga fram lite olika exempel och se vad han säger och även säga det du skrev, att det hindrar ju inget umgänge eller varannanvecka boende.
Känner att vi måste få till ett möte hos familjerätten rätt snart också så att man har fått prata med dem också om vårdnad osv och hört vad de kanske kan ha att säga.
Pappan lyssnar mer på auktoriteter än någon annan, speciellt mer än mig;).
--
Vi messade nyss om att vi två ska ses snart och prata om allt. Han skrev att han har bestämt lite saker angående oss två nu när vi ska ha bebis.
Jag anar att det är att vi inte ska ses mer på det "sexuella planet" utan bara vara vänner.
Vet ju inte hundra men det gör ändå ont, vi har ju aldrig vart tillsammans men ändå har det känts så eftersom det har varit bara vi i tre år nu i december och han är min livs stora kärlek. Att helt plötsligt bara vara kompis och till hundra procent veta att han numera är fri att träffa nya tjejer kommer göra grymt ont.

Men förr eller senare kommer vi ju sluta där iallafall, det har jag ju alltid vetat.

.