• ondar

December Bebis 2010 :)

delifi2 skrev 2010-08-19 12:44:22 följande:
    158 per minur är INTE för fort, stiger det däremot upp till 170 så är det för fort, allt mellan 155-165 är "lagom" om man så säger, förstår mig inte på vissa bm som säger såna saker som fktiskt kan oroa föräldrar.

Vilken vecka är du i? sf-mått 27 ska man ha ca i vecka 28, sf-måttet följer typ grav veckorna.

med järnet kan det vara så att järdepåerna ska vara på 60 medans man kan ha lägre hb eller högre.

Med mig var det så att mitt hb var jättebra men de kan med blodprov se hur järndepåerna ligger till och då var mina depåer halverade
    När järndepåerna är för låga så hjälper bara tabletter men om har bra depåer och lågt hb så räcker det med att äta mer järnrik mat. tex jordgubbar, broccoli, dricka blutsaft (tycker själv det är bättre än tabletter), äta leverpastej, äta blodpudding
    Precis, jag skrev att det inte är för fort;)
    Jag är i vecka 24 så sfmåttet ligger lite över "normen" men det är inte onormalt:).
  • ondar
    ondar skrev 2010-08-19 13:01:19 följande:
    Precis, jag skrev att det inte är för fort;)
    Jag är i vecka 24 så sfmåttet ligger lite över "normen" men det är inte onormalt:).
    24+1 kanske ja ska tillägga så många här kallar det ju 25 istället men jag räknar som hos BM för enkelhetens skull:).
    Hon nämnde såklart även att C-vitamin hjälper till att ta upp järn så därför kan det vara bra att äta det i samband med järntabletterna. Och vi pratade även om vilken kost som är bra osv.

Skrev¨bara inte det för jag antog att alla förstod det eftersom vi alla är mer eller mindre gravida;).{#emotions_dlg.flower}
  • ondar
    NhjärtaD skrev 2010-08-19 13:04:04 följande:
    SF måttet är juh till för att göra en kurva, finns juh inget man SKA ha, bara riktlinjer, finns juh en "normal" kurva, men oftast skapar man sin egen kurva, samma som på BVC sen med bebis 
    NhjärtaD skrev 2010-08-19 13:04:58 följande:
    Hjärtljud mellan 110-160 är normalt sa de till mej sist...
    Precis:D
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-19 13:48:05 följande:
    Det verkar som att det ordnat sig med min lärare och betyget! Känns superskönt verkligen! Ska berätta lite mer ingående sen men blev så trött så jag ska vila lite.
    Gud vad skönt, känns som en sten fallit från mitt bröst!
    HÄRLIGT!
  • ondar

Måste berätta något äckligt o fråga om någon vet något om det här.
    Jag fick plocka ur min navelpiercing väldigt tidigt, vecka 12 eller något för att det gjorde jätteont när livmodern började växa.

Har sett att "hudsträngen" mellan hålen har vart knallröd några dagar o har mest tänkt att det har vart föra tt huden såklart stramar mer nu när magen börjar bli stor.

Nu såg jag dock att det rinner vitt var ur nedersta håletKräks. Vad är det som händer?

Har haft piercingen i tio år så den var verkligen fullt läkt nu när jag fick ta ur den.

Kan tillägga att jag varar lätt om jag får sår osv, men vad har hänt här, har huden spruckit? Och vad ska ja göra åt det? Tvätta o hoppas att den inte spricker igen?

Försökte få tid hos vårdcentralen förut angående sjukskrivning, hade ju kunnat fråga där samtidigt men de vägrade ge mig en inför nästa vecka så som det ser ut nu dröjer det många dagar innan ja kommer dit.

• ondar
    delifi2 skrev 2010-08-19 17:07:23 följande:
    har du brosk mellan hålen? luktar det illa?

jag har samma fast med min piercing i bröstvårtan, har brosk i den och det rinner ut vit äcklig goja, har fått höra att det kan vara svamp, bara tvätta som vanligt så länge det inte luktar illa, luktar det illa så frå man gå till läkaren så det inte blir nån infektion eller att det blir fult, rött typ.

Måste fråga er om ni har läkare kopplade till er mvc?
    Har fått höra att alla inte har det, trodde att det var så att varje mvc hade sina egna läkare, samma sak med ul, gör ni ul hos er mvc eller är ni tvugna att åka till nåt sjukhus för att göra det?
    Nope ingen brosk bara hud, luktar inte illa o gör inte ont, bara knallrött.
    Skönt iaf o höra nån som har något liknande, då gör så att jag tvättar noga och håller koll på det några dagar:), tack så mkt!

Här har vi inte läkare kopplat, jag trodde/hoppas det då jag har läst här att många har det men kollade med BM idag o så är det tyvärr inte utan man får ringa till vårdcentralen o boka tid hos någon vilket tyvärr inte underlättar då de är grymt oempatiska i receptionen där,hade vart enklare att tala med någon som jobbar dagligen med gravida tror jag.

UL får man åka till sjukhuset för att göra.
    Momalicious skrev 2010-08-19 17:27:24 följande:
    ondar skrev 2010-08-19 16:10:37 följande:

Måste berätta något äckligt o fråga om någon vet något om det här.
    Jag fick plocka ur min navelpiercing väldigt tidigt, vecka 12 eller något för att det gjorde jätteont när livmodern började växa.

Har sett att "hudsträngen" mellan hålen har vart knallröd några dagar o har mest tänkt att det har vart föra tt huden såklart stramar mer nu när magen börjar bli stor.

Nu såg jag dock att det rinner vitt var ur nedersta håletKräks. Vad är det som händer?

Har haft piercingen i tio år så den var verkligen fullt läkt nu när jag fick ta ur den.

Kan tillägga att jag varar lätt om jag får sår osv, men vad har hänt här, har huden spruckit? Och vad ska ja göra åt det? Tvätta o hoppas att den inte spricker igen?

Försökte få tid hos vårdcentralen förut angående sjukskrivning, hade ju kunnat fråga där samtidigt men de vägrade ge mig en inför nästa vecka så som det ser ut nu dröjer det många dagar innan ja kommer dit.

Kan mycket väl vara så att det spruckit lite nånstans. Om du kan så försök "trycka ut" huden som är innuti hålet och titta på den. Kan mycket väl vara så att den spruckit där inne och det därför varar. Läste rätt mycket om det när jag var nygravid för jag funderade på hur det skulle bli med piercingen. Men ja, försök hålla rent och titta om du kan se några sår liksom.
    Tack för svaret, ska försöka titta eller be någon annan titta- jobbar ju trots allt inom vården så någon borde väl klara av det utan att kräkas;), mina vänner är så himla känsliga *fniss*
  • ondar
    TvåBlir3 skrev 2010-08-19 23:48:13 följande:
    delifi2, Stefanie, ondar: Jaha skumt det där. Då jag har vart hos barnmorskan så har jag inte fått reda på någonting om de kommande besöken jag ska göra där. Och det där med barnets hjärtljud kanske kommer? I hope so iaf! Kan knappt bärga mig tills han pluppar ut. Tyst
    Tack för svaren iaf tjejer!
    Ja då kommer det, hur långt gången är du? Hjärtslagen håller de ju koll på så att de vet att liten mår bra så skulle bli väldigt förvånad om det inte är likadant hos dig:).
  • ondar

Ser att ni skriver om vikt, jag hade gått upp fem kilo sen vecka tolv och det var ungefär vad jag hade räknat med då det inte syns någon annanstans än på brösten o magen att jag har blivit större.
    Gick dock upp något innan vecka tolv också men då jag aldrig väger mig hemma eftersom jag inte bryr mig alls så har jag ingen aning om hur vikten var innan så får räkna fr v 12:).

Bebis är aktiv nästan hela tiden nuförtiden, gick så fort från att den någon gång om dagen härjade så magen skumpade till att den nu rör sig konstant, sparkar o slår Hjärta.
    Idag gör jag min sista jobbkväll på schema och imorgon sista dagpasset. Sen kan man välja själv hur man kan o vill jobba vilket känns skönt på ett sätt men skrämmande på ett annat, man ska ju få ihop till hyra osv också och jag höjer min hyra med två tusen nu med flytten så behöver jobba MKT om det här ska gå.

Kommande veckan erbjuder iaf massa roligt:). På söndag är det hundutställning för valpar o veteraner så mamma ska ställa sin lillkille. Sen blir det att packa resten av lägenheten i veckan, åka på utställning på lördag och ställa ut min egna vovve för att på söndag ta med båda mina hundar o åka på minisemester till skåne och hälsa på några vänner där nere under två dagar innan vi kommer hem kvällen innan jag ska flytta in i nya lägenheten.
    Fullt ös!

Bäst o passa på medans kroppen håller något.

Hoppas alla får en fin helg{#emotions_dlg.flower}

• ondar
    ansi skrev 2010-08-20 09:52:14 följande:
    Jag har gått upp ca 5 kg sen jag plussade. Jag försöker verkligen att äta nyttigt och bra, men jag är ju så vansinnigt hungrig och sugen HELA tiden, så jag antar att det kommer att sluta på ganska många kil+ för min del. Men det är ok, så länge jag mår bra.

Jag hade visst ganska stort sf-mått. Vet inte om det betyder stor bebis eller bara att jag bär den högt upp. Jag hoppas på det sista. Jag är nämligen inte så stor själv...

I eftermiddag åker och sambon till Kreta för en veckas underbar solsemester! det är bäst att passa på ;)
    Vad hade du? *nyfiken* Jag hade 27 och är i 24+1. Bla en bekant till mig låg också i övre delen av kurvan i hela grav och dottern var beräknad att ligga runt tre,fyra kg när hon kom. Hon vägde 2.5:). Så det behöver ju inte betyda något. Min bekant är också väldigt liten.

Jag äter det jag vill och behöver men rör mig varje dag. Oavsett hur mkt kroppen strejkar så måste mina hundar ut och mitt jobb måste skötas så det är ju tyvärr bara att bita ihop och göra så gott man kan. Men det är ju samtidigt bra för kroppen att man rör sig också så det är ju inte alltför illa:).

Hoppas ni får en toppenresaSolig
  • ondar

Har vart ute med hunden på en vanlig promenad på halvtimma-timma, är helt kallsvettig, magen gör jätteont o jag vill helst bara lägga mig ner o svimma av en stund. Ser INTE fram emot att jobba ikväll o imorrn:(

Svar på tråden December Bebis 2010 :)