Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Jessika82 skrev 2010-10-06 20:02:17 följande:
    Jag älskar att vara gravid, men nu börjar det bli lite jobbigt

Har ont när jag sitter längre stunder. magen spänner , det känns som bebisen är på väg ut genom naveln....  det är tungt att andas.. orkar nada. springerpå toa jämt, misstänker att jag läcker..... klåda under brösten och de läcker, säker något jag glömt...
    Varenda grej känner jag igen. Det där med att bebisen vill ut genom naveln har jag känt i någon månad, andningen har varit jobbig senaste veckorna, toalettbesöken har blivit helt galet många nu senaste tiden. Jag är nästa alltid fuktig runt bröstvårtorna men jag är glad över att jag inte behövt använda några "bröstbindor" som min kompis kallade det än. Fulaste ordet!
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-06 19:29:54 följande:
    Jepp jag sover utan trosor och allt känns så härligt. Kommer ihåg varje månad när man fick mens oooh det var en plåga !!!
    Att ha trosor på och stor binda fy gillade inte detta ..
    Så att sova utan något är underbart ..
    Jo jag har min täcke mellan bennen hihi
    Jag sover med tampong när jag har mens. Det har fungerat bra i flera år så länge man ser ut att det inte blir för många timmar mellan bytena. Förut stod det alltid att man inte skulle göra det i informationstexterna, senaste åren har de flesta märken slutat att skriva det så jag antar att de kommit fram till att det inte är så vanligt att folk får den där tampongsjukdomen som jag inte kommer ihåg vad den heter längre...
    Enda gångerna jag har använt binda senaste åren är när jag har gjort operationer i underlivet. Kladdigt, varmt, kliigt....

Men alltså tjejer, ni som använder bindor. VIlka är bäst tycker ni? Jag måste ju köpa så att jag har efter förlossningen och jag har verkligen ingen koll på bindor längre...

• Stefanie
    Mrs TH skrev 2010-10-06 22:08:04 följande:
    Kikar in en snabbis för att tala om att jag nog fått den första "december"bebisen. Vattnet gick 101004 kl 0:30 på natten, hade kraftiga värkar som inte gick att stoppa, och fick föras till akis i usala. Där konstaterade de att jag hade nån form av infektion och jag vart akutsnittad kl 22:30 den 4:e. Lilla Elise är född 22:53, hon vägde 1234gr och var 40.5cm lång. Hon var vid förlossningen medvetslös och livlös med lungorna fulla i var. Dock lyckades de få igång henne och nu 2 dagar senare andas hon själv

Det var inte så här det skulle bli, och itne så här det skulle gå, men vi har fått världens vackraste lilla dotter som inte viker sig. Vi vet att det är en lång väg kvar att gå, men hon är här nu och hon är vår. Doktorerna är optimistiska och det är vi med. Hon föddes alltså i v28+5.

Hoppas allt är bra med er och att era bebisar väljer att stanna i magen.
    Oj, vad läskigt. Men gud vad härligt att hon verkar kämpa på och mår bra! Fint namn har ni valt, Elise.  Jag ska hålla tummarna för att allt fortsätter att gå bra för er! Du får titta in igen sen och berätta om hur allt går.

• Stefanie
    Mrs TH skrev 2010-10-06 22:08:04 följande:
    Kikar in en snabbis för att tala om att jag nog fått den första "december"bebisen. Vattnet gick 101004 kl 0:30 på natten, hade kraftiga värkar som inte gick att stoppa, och fick föras till akis i usala. Där konstaterade de att jag hade nån form av infektion och jag vart akutsnittad kl 22:30 den 4:e. Lilla Elise är född 22:53, hon vägde 1234gr och var 40.5cm lång. Hon var vid förlossningen medvetslös och livlös med lungorna fulla i var. Dock lyckades de få igång henne och nu 2 dagar senare andas hon själv

Det var inte så här det skulle bli, och itne så här det skulle gå, men vi har fått världens vackraste lilla dotter som inte viker sig. Vi vet att det är en lång väg kvar att gå, men hon är här nu och hon är vår. Doktorerna är optimistiska och det är vi med. Hon föddes alltså i v28+5.

Hoppas allt är bra med er och att era bebisar väljer att stanna i magen.
    Oj, vad läskigt. Men gud vad härligt att hon verkar kämpa på och mår bra! Fint namn har ni valt, Elise.  Jag ska hålla tummarna för att allt fortsätter att gå bra för er! Du får titta in igen sen och berätta om hur allt går.
  • Stefanie
    Momalicious skrev 2010-10-06 23:19:33 följande:
    Är helt i trans. Tänk att en av bebisarna redan är ute i världen. Kan inte ens föreställa mig att föda nu! Allt blev så verkligt nu på nåt sätt, att det faktiskt kan hända oss också. Vår bebis har just nu tryckt upp en fot under revbenet och det är verkligen inte skönt vill jag lova.

Gud, jag är verkligen helt chockad!  
    Jag har ju ägnat så mycket tid senaste månaden åt att oroa mig över just det där scenariot så tanken känns inte främmande. Jag har läst en massa trådar för folk som har fött så tidigt, letat statistik och försökt att lugna mig... Men det känns läskigt att få höra att det faktiskt händer någon som skrivit i tråden. Och skönt att höra att det verkar gå bra trots allt!

• Stefanie
    NhjärtaD skrev 2010-10-07 10:02:40 följande:

Nu kommer ett gnäll inlägg, men jag blir tokig!!

Orkar inte göra nånting extra än det jag måste, typ ta hand om barnen....är så stor & tung & trött i kroppen...är sååå sugen på höst städningen men ORKAR inte....det är så frustrerande!!! nu fick jag be sambon om hjälp, han kommer fixa det, men mår dåligt att lasta över det på honom...

Fogarna  gör ont trots man inte anstränger sej....

Kommer jag fixa detta fram till FL, 60 dagar kvar är juh ingenting, men för mej är det pain in the as!!!!! Vill bara ha min bebis nu & må bra igen....

Är så avis på er som orkar fungera, för det gör verkligen inte jag...sitter/ligger i denna jäkla soffa som jag börjar avsky, börjar avsky mitt hem för det inte ser ut som jag vill....är rätt pedantisk men ändå... usch & fy.....

Jag känner igen mig. Det hade varit en sak att vara tvungen att ligga om hemmet varit skinande. Är också pedant och får magknip av att veta att det står disk på diskbänken (inge diskmaskin), badrummet dammar igen, köksgolvet smuligt...
    Sambon hjälper till, men han gör inte det där extra som jag hade gjort vilket gör att jag inte känner mig nöjd i allafall. 

När jag hade duschat och klätt på mig i morse satte jag mig i soffan och väntade på att te vattnet skulle bli klart och suckade "gud vad skönt att sätta sig ner". Sambon skrattade och sa "Ja, gud vad jobbigt det är att duscha och klä på sig!" som om han inte förstod alls. Han sa det nog mest för att försöka skämta bort det jobbiga, inte för att vara dum eller nedlåtande.

Men det är ju verkligen jobbigt. Att duscha är en plåga, önskar att jag hade en stol i duschen. Att få på sig ett par byxor är en ansträngning bara det.
    Dessutom hade jag diskat lite grejer från igår, plockat undan lite grejer i vardagsrummet och slängt sopor medan han var i duschen.

På lördag fyller sambon år och vi ska ha fika här för hela släkten. Jag vill verkligen inte lämpa över allt fix på honom så i morgon när han är i plugget blir det att fixa här hemma. Har övertalat syrran att hjälpa mig att handla och baka, jag skulle inte klara det själv.

Dumma jag vill att han ska få en bra kväll efter släktkalaset och just nu vet jag att det han längtar efter mest är en kul kväll men lite öl, trevligt sällskap och inget gravidprat. Så nu håller jag på och förbereder en liten överraskningsfest här hemma. Vet inte hur jag ska kunna hålla mig vaken hela dagen och kvällen, men det är värt ett försök. Han är värd en kul födelsedag. 
  • Stefanie

På tal om att göra mer än man orkar (skyll mig själv, ingen som tvingat mig) så tänker jag baka en tårta eller två inför lördagen när det är öppethus för alla släktingar hela dagen.

Är det någon som har något tips på någon lättgjord supergod tårta?

Jag skulle nog vilja göra någon fräsch variant, alltså ingen chokladtårta eftersom att jag kommer att baka kladdkaka också.

• Stefanie

Är vi fler som drömmer konstiga drömmar? Jag kommer ihåg minst en dröm per natt och den ena är konstigare än den andra.....

Nattens dröm kan jag inte riktigt skaka av mig.

Sambon hade fått för sig att nu var en utmärkt tid i livet att flytta till London. Han packade ner halva lägenheten i kartonger och skeppade dem till London.
    Jag fick ha kvar det mesta för han skulle ju komma tillbaka hem om ett år. Vi hade inte gjort slut, var inte osams. Jag var inte arg, mest ledsen.

Plötsligt var barnet fött, en liten son hade jag här hemma. Jag ammade honom för första gången hemma. Kände mig så himla ensam och saknade sambon något hemskt. Jag hade bara de kläder jag redan köpt till Liten hemma, 8 bodies, 2 par byxor och 2 par strumpor. Min pappa hade fixat ett skötbord som stod i badrummet. Det var gigantistk och såg ut som en lågt badkar med långa ben. Det var väl bra tänkte jag, men lite jobbigt att jag behövde klättra upp på det för att nå tvättmaskinen som stod bakom skötbordet.

Sambon kom hem från London och skulle peppra stan med en massa affischer av någon anledning. Han var helt ointresserad av vår fantastiskt söt son. Jag skulle hämta någonting och Liten låg på vår (eller min?) säng så jag bad  sambon att hålla koll på honom när jag gick iväg. Han hade noll koll och när jag kommer tillbaka har Liten rullat runt och var precis på väg att ramla ner på golvet...

Usch, det var så sorgligt. Jag var så glad över sonen men så himla ensam utan sambon...

I går natt drömde jag att vi var på Coop Forum och skulle handla något.
    Plötsligt står sambon med en gigantisk espressomaskin i famnen och letar efter kaffebönor. Vi har länge pratat om att köpa en sån här kaffebryggare
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
    men han hade alltså tydligen ändrat planer nu.
    Sambon går fram till någon som jobbar i butiken och frågar vad maskinen kostar och får veta att om han delar kostnaden med sin kusin så får de betala 37000:- var.
    Jag tycker att sambon är dum i huvudet. Vi har en rätt osäker ekonomi just nu och 37000:- tyckte jag var lite väl mycket att lägga ut bara så där. Till saken hörde att vi har en espressomaskin som vi inte ens använder.
    Men han har bestämt sig och jag skäller inte utan tänker bara att "jaja, är han dum i huvudet så är han väl det".
    Sedan går jag bort till hyllan där han hämtat maskinen och läser om den. Då upptäcker jag varför den var så dyr, det var ingen espressomaskin som sambon trodde utan en cementblandare.
    Sambon sa "Jaha, då var det därför den var så dyr!" och så köpte han den i alla fall. 

• Stefanie
    Licebe skrev 2010-10-08 23:35:08 följande:
    Tack för svaret=)
    Hur "på" var du tvungen att vara då?
    Och var tappen nå påverka?
    Jag sa till min barnmorska att jag får mycket sammandragningar av väldigt lite.
    Ofta när jag bara ligger och vilar också.
    Om man gör ultraljud för att kolla att tappen inte är påverkade är det inte alltid man får se skärmen. Det är inte heller alltid man får se bebis. Jag har gjort det flera gånger och det har varit olika på olika ställen och beroende på läkaren som gör ultraljudet.

Det är ju normalt att ha sammandragningar så jag tror inte att det kollar hur lätt som helst. Mig har de kollat för att jag har haft väldigt många sammandragningar flera dagar i rad som inte har gått över vid vila. Och för att jag har haft smärtsamma sammandragningar. 
  • Stefanie
    Licebe skrev 2010-10-10 03:53:12 följande:

Ett tips som jag fick angående bristningar.
    Att man skulle använda olivolja att smörja magen med för att det innehåller allt som huden behöver.
    Jag gör det då och då och har lyckats frångå bristningar, än så länge=)

Idag har vi köpt lite sängkläder, så jag har bäddat i spjälsängen nu.
    Ser så mysigt ut, så nu längtar man om möjligt ännu mera tills den kommer!=)
    Har ärvt spjälsäng av min mamma, den är i väldigt fint skick.
    Målade om den vit, vilket var seegt.
    Tre lager var jag tvungen att måla, och ni kan ju tänka er alla pinnar som är=)
    Blev många timmars målande sammanlagt.

Hur kommer ni göra de första nätterna, kommer ni sova med bebisen i eran säng?
    Eller ha den i en egen säng bredvid?

Jag har hört att det är många som faktiskt sover med barnet i sängen, något som jag inte alls visste.
    Jag förstår att det är praktiskt med amning och sånt och så klart mysigt.
    Men jag skulle bara oroa mig för att antingen jag, min sambo eller hunden ska mosa den lilla.

Min pappa är hantverkare och har kommit med idén om att och lovat att fixa till vår spjälsäng så att man kan sätta madrassen i samma höj som vår säng och plocka bort (eller dra ner, jag vet inte riktigt vilket han tänkte) gallret på ena sidan av sängen så att den blir som en utbyggnad av vår säng.
    Han gjorde så på spjälsängen när han och hans sambo fick barn för tre år sedan. Han sade det att då slipper man oroa sig för att mosa Liten och man slipper att gå upp varje gång liten vaknar. 
    Först hade jag tänkt att ha ett babynest i sängen, men det här känns smartare. Kommer att ha ett babynest i alla fall för att det är mysigt för liten och bra att ha på andra ställen i hemmet också.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)