• Lallan

December Bebis 2010 :)

MalakiW skrev 2010-12-12 21:09:42 följande:
    Hej alla!
    Vet inte om ni minns mig? Jag var med här fram till att jag fick MA i maj. Vi startade med IVF 4 november och idag var vi och satte in ett litet embryo. Testdag är 23 december så vi hoppas så klart på en tidig julklapp. Vet att jag skrev att jag ville komma tillbaka till tråden innan årets slut och då som gravid, så det hänger på en tråd :)

Kram alla!!
    Håller tummarna för er!

Willes mamma: Stort grattis!
  • Lallan
    Emelle skrev 2010-12-25 21:48:08 följande:
    Vet att jag frågat förut...men är det bara jag som flaskmatar??
    Jag gör det delvis. Fik börja med det för att fådom att gå upp i vikt och nu verkar jag få fortsätta då den ena inte orkar amma fullt ut och det troligtvis inte heller räcker till båda. 

Här hemma har dom två stora barnen varit dåliga i magen under dan och nu ikväll däckade sambon i magsjuka Tydligen gjorde brorsans sambo detsamma nu ikväll så jag hållertummarna för att vi tre ska klara oss.Vi firade ju självklart med brorsan och sambon igår så klart så oddsen är ju dåliga. Vi tre sover i alla fall i soffan inatt och hoppas på det bästa.
  • Lallan

Kikar in och kollar läget lite.

Här har man precis vaknat upp efter en natt med 40 graders feber pga mjölkstockning men nu är det på bättringsvägen igen som tur är. Dom två stora har tid på förskolan och dagis idag, mycket tacksam för det så att jag hinner vila upp mig lite igen.

Jag har haft lite svårt att ta till mig barnen men nu har dom passerat två månader och äntligen börjar det kännas riktigt bra. Dom börjar bli två personligheter och det är lugnare och mer avslappnat hemma nu när vikterna är bra. Nu senast vägde dom 4,4 resp. 4,5 kg och var 55 cm långa.

• Lallan
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-07 13:19:42 följande:
    Låter som vissa av er har barn som vill bli bärda eller som bara kämpar och är omöjliga att ge mat om dom är hungriga.
    Men har ni tänkt på att man själv som förälder låter barnen göra detta när dom är små ?

Tex jag tar upp honom när han vill ha mat på natten och lägger ner honom efter jag bytt blöja osv och lägger ner honom direkt ner och säger godnatt.
    Där ligger han sen och sover gott.
    Han sitter på sin babysitter eller ligger på sin babygym och jollrar och jag springer inte fram direk jag har ETT ljud från honom det gjorde jag med mina 2 innan och där satta jag sen och vaggade vagnen och hade jobbigt att få dottern att sova jag vågade inte damsuga när hon låg och sov eller jag vågade krappt ha tv på då hon inte skulle vakna till.
    Samma sak var det med sonen med.
    Nu har jag lärt mig jag tar inte upp om han inte vill jag damsuger när han sover jag bär inte omkring honom häller har aldrig bärt honom så att han ska sova utan jag sitter på soffan tttar på tv och har honom hos mig men när jag vill göra något annat lägger jag ner honom på soffan-sambon eller babysittern eller babygymet och gör det jags ka göra.
    Kommer ihåg när sonen var liten när jag skulle göra NR 2 och han ville ha mig hela tiden bara för jag lärde honom vara hos mig hela tiden och gick ha honom i min famn när jag gjorde NR 2 så fort jag la honom på babysittern blev han arg och ville upp.
    med dottern fick jag gå runt med bärsele för att jag bara skulle fixa disken !
    Så nu har jag lättare med elias inte jobbig alls han är bara där SJÄLVKLART gosar jag med honom och håller om honom men jag är inte för mammig alls jag lägger ner honom om jag ska städa eller så och det vet han nog fast han är så liten än ..
    Men jag har massa tid för mig då och han är lugn och snäll

Nu vill jag inget illa men man måste tänka vad man gör nr 1 vet jag man är alltid där nr 2 ja då är man bättre med sig och barnet nr 3 ja då vet man vad man inte ska göra och vad man ska göra.

Ingen av er är dåligt och ni ska inte tänka att ni är dåliga att ni inte räcker till ni är jätte goa föräldrar och ni kan ta hand om era barn.
    Tro mig när jag skrivit detta inlägg kommer jag nog bli påhoppad men jag vet vad jag har gjort fel och nu gör jag rätt för jag vet hur det var innan och jag vet med 100% jag har det mkt bättre nu
    Ligger en del i vad du säger men håller inte med helt och hållet. Jag har burit dom två tidigare väldigt mycket och dom hr varit supernöjda med det. Nu kan jag tyvärr inte bära runt pådom här tvåså mycket som jag skulle vilja pga att jag inte orkar helt enkelt men sörjer den delen en hel del. Hon är dock nöjd och belåten ändå medan han haft problem med magen mm och behöver vara i famnen lite mer.
  • Lallan
    LillSnurr82 skrev 2011-02-07 14:58:26 följande:
    Tror inte heller att man kan skämma bort små månaders gamla bäbisar. Håller med er andra om att alla bäbisar är olika och behöver olika mycket närhet. Tror därimot att man SKA ge sina barn den närhet och kärlek dom behöver för att då bygga upp en trygghet hos dem..

Min Agnes kan ligga i princip vart som och sova helt ensam på dagarna..Men på kvällen vid 21-23 tiden kommer koliken och då funkar det bara att bäras i mammas eller pappas famn i "kolikgreppet" och gå fram och tillbaka i lägenheten tills hon somnar. Då får det självklart vara så om det är så hon vill ha det just nu. Mamma och pappa kommer i andra hand, det är en självklarhet!

En fråga, Agnes har som sagt kvällskolik. Använder oss av minifom och har höjt mängden droppar då 10 droppar bara gjorde skillnad de 2 första kvällarna.. kan eller ska man köpa sempers droppar också? Kan man ge dessa olika preparat samtidigt??
    vi bytte till sempers och dom funkade bättre, fanns visst forskning som tydde på det också. Så skönt att bara behöva komma ihåg 1 gång/dag

Ni som skriver att ni har dom i bärsele hela dan ni har inte funderat på bärsjal istället, avlastar så mycket bättre (beror ju självklart på vad man har för sele eller sjal också)
  • Lallan

Det onda är tyvärr kvar och nu verkar febern vara påväg tillbaka, tur att det finns alvedon och hungriga barn.

Jag känner mig mer låst den här gången då jag inte kan bära omkring på dom. Även om den ena nu oftast är nöjd så är jag lite ledsen över att inte ha möjligheten att ge dom den närheten som dom två tidigare men försöker se det som så att dom har varandra istället.

• Lallan
    NhjärtaD skrev 2011-02-07 16:36:22 följande:
    Ja jag kan tänka mej att du känner dej otillräcklig som inte kan ha båda...det gör juh jag som bara har en liten, känner däremot att jag inte har så mycket tid till alla barnen som jag skulle vilja...kämpar ständigt med den känslan att vara otillräcklig...

har du ringt nån ang din mjölkstockning?
    Den känslan brottas nog alla med flera barn med.

Har inte ringt någon, tidigare har det gått över av sig självt mha lite värme och pumpa. Får se hur det är till i morgon.
  • Lallan
    NhjärtaD skrev 2011-02-07 20:31:19 följande:
    Ikväll har Nemi återigen en missnöjd kväll... matar henne, söver henne, hon vaknar, jag matar henne, söver henne, hon vaknar...gnälligt...hon är juh trött...säkert övertrött...
    Nu får pappa ta över henne lite....
    tycker att det kan vara svårt att veta om det är trötthet eller hunger som gnället handlar om emellanåt.

Här är det också två kräkbarn, går åt massor med dregglisar och handdukar. 
  • Lallan
    NhjärtaD skrev 2011-02-07 21:01:03 följande:
    Hon somnar i famnen efter lite gungning, men så fort vi lagt ner henne vaknar hon
    Jag och dom små bor mest i soffan och dom somnar oftá bredvid mig men går jag därifrån så vaknar dom direkt.
  • Lallan
    AnnaCL skrev 2011-02-08 08:39:04 följande:

Här är mitt snitt-ärr 8 veckor efter förlossningen. Det är mörkt och precis där vill ju liksom magen hänge över lite. Ni som snittats: Har era snitt läkt bra? Har ni börjat röra er som vanligt igen, träning?
    Min mage ser ut ungefär likadant. Ska försöka börja träna lite nu. Jag har varit bortskämd vid dom andra graviditeterna och magen har försvunnit nästan direkt men den här gången tror jag att det är kört.
    Momalicious skrev 2011-02-08 00:12:50 följande:
    Vad sjutton gjorde man med all tid innan man fick barn? Då ville jag bara ha nåt att göra, nu längtar jag efter att få sova hela nätter, skrikfria kvällar och dagar utan måsten. Lär ju ta ett jäkla tag innan man får nåt av det igen och då särskilt det sista ;)

Ligger här och har ont i magen ikapp med Elliot. Minifomen tog slut och Apoteket hade slut så han har varit utan igår (gick jättebra) och idag (jätteont i magen och vill inte sova). Blir så jäkla förvirrad. Varför gick det bra igår och inte idag? Är det verkligen minifomen som gör skillnad eller är det bara att igår var en bra kväll och idag är en dålig? Kan han ha reagerat negativt på semper bifidus?
    Påverkade NAN H.A positivt eller inbillade jag mig bara? Borde jag köpa mer?

Uttröttande det där. Hoppas fan dom får in minifom och det snart. Fast kanske borde testa om det funkar utan? Inte konstigt att jag har ont i magen med alla dessa grejer som gnager hål i skallen. ;)
    Ja du tiden är väl det jag saknar mest, hinner ingenting just nu. Tur att man inte är perfektionist

Det brukar ta någon dag innan man mörker skillnaden med dtropparna och det går åt båda håll. Nu är jag kanske trög men H.A förstår jag inte är det vanlig ersättning du menar så funkar NAN bättre här hemma än Sempers. Nu är det katastrof, båda gallskriker så dom ska få lite uppmärksamhet.
  • Lallan
    Småstadsbönan skrev 2011-02-08 12:15:48 följande:
    Man kan köpa andningslarm som man lägger under barn som sover på mage, min brors son sov på mage och till honom hade dom ett andningslarm.
    Andningslarmet talar ju om när ett andningsuppehåll uppstår men går det alltid att häva då? Om inte så känns det ändå riskabelt. Jag har larm till mina (såna små som man sätter i blöjkanten) men det är mest för att jag åtminstonet vill ha chansen att kunna göra något men har uppfattat det som att det inte är säkert ändå.
  • Lallan
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-08 15:42:12 följande:
    Sover fortfarande och nu har jag hämtat amadeus från dagmamman
    Så han sover och det har nu gått 6½ timme haha
    skönt att hinna göra något men själv skulle jag nog börja nojja efter 2 timmar redan och garanterat när det gått 4 timmar efter matning så då hade jag nog väckt dom själv.
  • Lallan

2 barnsmamman: Oj, då hade mina barn blivit väckta fler gånger om för att kolla om dom var sjuka  Är så nojjig den här gången, har inte alls varit lika nojjig med dom andra.

Vi var till bvc idag, 2 månader och 1 vecka gamla vägde mina "småttingar" 4745g resp 4800g och dom var 56cm långa.  

• Lallan

Min pojke väljer helst tummen, gjorde det redan på bb.

Eftersom att jag hade sambon hemma i hela två månader så är inte dom här så bundna till just mig som dom två tidigare varit. Ganska skönt på ett sätt men samtidigt känner jag fortfarande att jag och mellankillen har ett speciellt band. Honom bar jag jämt och han har varit etremt mammig, nu är det på en mer normal nivå.

Apropå hemmet så spelar det ingen roll hur mycket jag försöker, det ser ut som ett bombnedslag och jag hinner aldrig få det bätttre innan dom andra två dragit fram något mer. Försöker få dom att hjälpa till med sådant som dom kan och tycker är kul men funkar inget vidare. Har just nu dåligt samvete då det känns som att man inte hinner med något av barnen på riktigt.

• Lallan

2 barns mamman: Fy sjutton, skönt att allt gick bra. Så lätt hänt, självklart är du ingen dålig mamma för det

Vi hade en incident i helgen där storebror tappade en sten i huvudet på Milo. Jag satt mellan babysittrarna men med ryggen vinklad mot Milo och hördev en smäll vänder mig om och ser den ganska stora stenen bredvid hans huvud och flyger upp. Skrek duktigt på en vättskrämd storebror som gråtandes springer in på sitt rum. Efter lite närmare titt så verkar det som att stenen ramlat på babysitterkanten som då tagit värsta smällen och sedan glidit ner mot huvudet. Milo blev inte ens ledsen men sekunderna innan man vet hur det gått är hemskt.

Mellansonen störtade nerför vår trappa när han var liten. Han låg i vagnen och vi var på väg ut när telefonen ringde. Jag svarade och stod i princip bredvid vagnen när storebror bestämmer sig för att köra ut vagnen som självklart hamnar på fronten nedanför dom två trappstegen. Hörde ungen skrika men innan jag han se honom såg jag framför mig hur huvudet skulle vara vridet åt fel håll eller nåt. Hade en stor rejäl 60-tals vagn vid tillfället och en stor tjock kudde i så vagnens hårda suflett och kudden gjorde att han inte ens fick ett blåmärke. Ibland ska man ha tur också.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)