Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-25 17:56:50 följande:
    SNABBT HJÄLP !!!!!!!!!!!
    Elias har 38,9 feber har sovit från kl halv 2 tills nu när vi insåg att han var varm !!!!
    Vad ska jag göra ?????
    har ni barn-alvedon hemma? kan ju ge honom lite isf..men är det "bara" feber, eller är han slö/loj oxå?

Jag hade kollat på allmän tillståndet, och ringt rådgivningen, här i sve är det ju 1177...vet inte vad det är för nr hos dig..
    Men är han inte slö, och framför allt ÄTER, så är det nog ingen fara....
    Barn får lätt hög feber utan att det är "farligt" 
  • mamma smurfen
    NhjärtaD skrev 2011-01-25 18:23:39 följande:
    hahaha du var snabbare
    Ja ibland kan även en blind höna hitta ett kornFlört
  • mamma smurfen
    Solig
    Just alldeles nyss, gav lillan prov på vad som komma skall...hon SKRATTA, med ljud å jollraHjärta

Det ALLRA bästa var att jag har det på film eftersom jag tog lite foton på henne just då
    Lilla söta pyret...(vääääldigt STOLT, å tårögd mamma just nu) 
  • mamma smurfen
    ÄlskarNova skrev 2011-01-26 18:35:54 följande:
    ang. ersättningen: 
    Okidoki...men är det "rätt" att göra så med kallt i micro till ättemp.? Jag tänker på bakterier osv..
    Iofs har vi egen brunn så jag kanske måste göra som jag gör hur eller hur..
    eller tror ni jag kan ha kokat vatten som svalnat och förvara det i kylen och göra som ni, bara värma det  vattnet i micron sen när det behövs? 
    Ja, har du egen brunn så SKA du koka vattnet,
    men du kan koka det i 5min, 5 min e rekomenderat för att definitivt få död på bakterier iom eget vatten, för att sedan förvara det kallt i kylen, hälla i flaska sedan värma till ät-temp, i med pulver, skaka och servera herrn
  • mamma smurfen
    ÄlskarNova skrev 2011-01-26 20:11:44 följande:
    Ja, men vad bra. Då gör jag så istället Har tyckt det är så stressande att låta det svalna av i vattenbad från termosen. För jag har ju fattat att jag måste koka vattnet iom vår brunn..
    Fr.o.m. imorgon ska jag testa din metod istället!

För nu hobbyammar jag bara..typ nångång när det faller på under dagen eller inte alls. Men alltid inför natten då det är lättast att söva honom så och så vill jag gärna att han ammar liite iaf-även om jag inte har mkt mjölk kvar.  
    vi började oxå med att koka vatten för varje mål, för att sedan låta de svalna i vatten bad, MEN jag fick sambon att överge det tillvägagångssättet ganska snart....har ju 2 "flask barn" sedan tidigare, där vi gjorde som jag beskrev för dig, å killarna är iaf "ganska" normalaFlört, nu har jag ju komunalt vatten, men gör på samma sätt ändå-)
  • mamma smurfen
    ondar skrev 2011-01-27 07:42:49 följande:
    enligt beskrivningen på ersättningspaketet (iaf Semper, På nan1 står det inte tror jag) ska vattnet värmas upp till 70grader och sen svalna till ät-temperatur om man ska göra som du tipsar om:). Sen funkar det säkert jättebra och göra som ni gör men jag vågar inte chansa utan kokar alltid vattnet för att sen låta det svalna antingen i kastrullen innan eller i vattenbad, går så himla fort o smidigt så skulle aldrig orka hålla på å vela med kylskåp och termometer. Men huvudsaken är att det man har valt funkar för bebis och en själv {#emotions_dlg.flower}
    J precis, huvudsaken är ju att bebis äter och mår BRA..å i 2a hand att man har en rutin på matning som man själv tycker funkar Skrattande
  • mamma smurfen

Jag är STUM av förrundran...
    Ellie somnade kl 21, och jag tänkte att hon som vanlikt vaknar vid tolv..men kl blev tolv, och hon sov...så jag la mig i sängen, tänkte att hon vaknar igen vid 4...som hon brukar.
    MEN
    hon vakna kl 06!!!
    Hon fick ny mat och blöj..å somna om?!! 
    Helt otroligt*S*

Grejen är att jag inte vet om det beror på att jag testa semper isf NAN1, vad tror ni?
    Hon fick 2 mål semper igår, kl 17, och kl 21.
    I vanliga fall brukar hon bli lite gnällig" på kvällen, som att magen "kör" på henne, därav att jag provade Semper.

Tror ni att jag kanske ska använda Semper istf NAN?

Enda andra skillnaden igår var att hon fick 12 droppar minifoam innan matning ist för de rekomenderade 10.

• mamma smurfen
    Momalicious skrev 2011-01-27 08:08:57 följande:
    Vad härligt! Älskar när dom överraskar en sådär! :) 
    Kan ha varit Semper, kan ha varit dropparna, kan bara ha varit ren och skär tur också. Vissa gånger har vi gett Elliot några fler droppar och så har han varit gladare just då, men man vet ju inte om det är tillfällighet eller så. Men kör på med Semper ett tag och testa om hon verkar nöjdare. Även om NAN "ska" vara snällare mot magen så betyder ju inte det att det är snällast mot Ellies mage liksom. 
    *ler* ja de var verkligen underbart att få SOVA, en hel natt, bara så*S*

Ja, jag funderar oxå på om det var ren å skär "tur"...men som du säger så ska jag nog testa semper någon dag här hemma, för om det är det så märks det ju ganska snart, vore underbart om det är så "enkelt"

Ang din sk "otillräklighet" så är du verkligen inte det!!!

Du finns ju där 24-7 för honom.

Visst kan man ta miljoner kort, å köpa en massa saker, för dyra pengar, men tror nog att det han kommer tänka på är när du återberättar om bebis-tiden, när han är större,
    är  nog kärleken och stoltheten i din röst när du gör det, tror att dina kärleksfulla MINNEN ger honom MER i framtiden, än en kristallpryl.

Jag har ju 2 äldre killar, och det jag ångrar med deras bebis-tid är att jag inte tog mig tid att NJUTA av det som skedde DÄR och DÅ.
    Jag såg hela tiden framåt, mot nästa steg i deras utveckling...när de log för första gången, började jag redan tänka på att det ska bli sååå mysigt när de jollrar...och när DET hände så började jag genast se framemot när han skulle sitta själv, och så höll det på...

NU NJUTER jag av det som händer, HÄR och NU, det andra kommer ju SEDAN, tidsnog så att säga.

Sedan apropå avgjutning av fot/hand...
    Jag gjorde en egen med hjälp av gips
    Man trycker ner en fot i typ trolldeg som man har i en form med kant, låter det stelna något pensla med olja, å sedan häller man på gips, när det stelnat tar man bort "fomen" å målar Handen, funkar finfint å kostar inte massa pengar.
  • mamma smurfen
    AnnaCL skrev 2011-01-27 08:56:37 följande:
    En fråga. HUr ofta bajsar era små? Vet att det kan variera mycket. Tidigare bajsade hon varje dag nu är det mest bruna spår i brallan och sist hon bajsade rejält var i söndags. Har det ändrats för er med. Är bara lite nojig att hon inte ska må bra. Hon knösar och stånkar så mycket och kräks mer än tidigare. Vore skönt om magen kom igång mer. Men hon går upp bra i vikt, nu vid 6 och en halv vecka väger hon cirka 4,5 kg från födseln 3,2 kg.
    Hoppas ni får en fin dag.
    Ellie bajjar varje dag, hon får ersättning bara.
    men vet att det är normalt att bara göra det en gång i veckan om man hel ammar,
    eftrsom modersmjölken HELT tas upp av kroppen, å "ut" kommer bara "överskottet", så att säga.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)