Inlägg från: skogsbollen |Visa alla inlägg
  • skogsbollen

December Bebis 2010 :)

@Stoce:
    Det ska ABSOLUT gå bra för oss alla, och alla tummar för MalakiW.

@MalakiW:
    Det är klart att du inte tränger dig på. Du hör lixom hemma här, vi bryr oss om dig och vill veta hur du har det, bra eller dåligt.... det kvittar. Här ska man ju få skriva om allt, oavsett om det är glädje, sorg, ilska... whatever.
    Kram

• skogsbollen

Emelle:
    Vad kul att ni ska hit till Karlskrona en vecka. Här är det vackert på sommaren :)

• skogsbollen

MalakiW:
    Grattiskramar på födelsedagen!!

• skogsbollen

Blä vad jag känner mig nojjig och orolig inför söndagens KUB-test. Drömt massa om det inatt och vaknat i omgångar. Ålderssiffrorna för mig som hunnit bli 36 när bebisen kommer, är 1:200.... inte roliga alls, känner jag. Fast det är klart, jag är ju 35 under den största delen av graviditeten.
    MEN, egentligen är det dumt att oroa sig. Det blir som det blir... Men det jobbiga blir om det nu visar sig vara en riktigt hög risk... att fatta beslut :/
    Wish me/us luck!

• skogsbollen

Gjorde KUB-test idag, men har inte haft möjligheten att ta blodprovet förrän idag, så nu får vi vänta en vecka på resultatet. Jobbigt!
    Nackspalten var tydligen 1,0 mm och jag fattade det som att det var en liten spalt. Mycket mer info fick jag inte alls :/ Fick inte veta nåt om näsben heller. Har ni andra som gjort KUB fått någon sån info?

Nåväl, fick ett BF-datum på Juldagen och fick veta att jag igår gick över de där 12 kritiska veckorna. 

Akinto:
    Japp, nog växer magen snabbare här oxå. Är ganska vanligt, har jag  hört :)
    Med förra barnet var magen precis platt i vecka 12. Svärisarna trodde oss inte ens när vi berättade det då, eftersom det inte syntes alls. Idag, vecka 12+1, putar den riktigt mycket, tycker jag. Nu är den förvisso uppsvälld ändå, men drar jag in den så mycket jag kan så putar den likväl.

• skogsbollen

MFJG:
    Välkommen, välkommen! :)

• skogsbollen

Minifer:
    Har nackspaltens storlek stor betydelse? Jag fick för mig det och frågade under KUB-testet om man kunde säga något om risken med den info man hade (NUPP + min ålder), men hon menade på att man inte kunde säga nåt förrän blodprovsanalysen var klar. Lite konstigt, tycker jag, för vissa gör ju bara NUPP, vilket ska ge 75% säkerhet, medans man, när man kombinerar med blodprov kommer upp i 90-92% säkerhet.
    Antar att hon inte får lov att säga nåt utifrån enbart NUPP, när det är KUB-test som görs(?).

Men, jag fick iaf se en envis bebis med ett hjärta som slog, 2 armar, 2 händer, 2 ben och 2 fötter. Fick lite bilder med oss oxå. Lite segt att sambon inte fick vara med eftersom vi hade sonen med oss (ingen barnvakt).

• skogsbollen

MFJG:
    Vad skönt med så fina siffror. Märkligt att hon jag gjorde hos inte ville säga nåt enbart utifrån NUPP :/ Hade velat ha en liten hint ju.
    Jag har dock en basrisk utifrån min ålder på 1:250 ungefär, vilket anses vara högrisk. Gränsen går vid 1:300, fick jag veta, så jag hoppas att mina siffror korrigeras åt rätt håll nu.

• skogsbollen

Järntips!
    Vet inte om det hjälper alla, men under min förra grav drack jag alltid en slurk Blutsaft varje dag och jag hade hela tiden bättre järnvärden än innan jag blev gravid. Blutsaft är dessutom snällare mot magen än många järntabletter. 
    Finns dessutom nåt som heter Ferronol, som smakar mindre äckligt och är mer koncentrerat. Det kör jag nu.

Är det nån av er som äter extra tillskott/vitaminer nu när ni är gravida?
    Min BM är en riktig ”vitaminkickerska”, så jag har fått följande ”diet”:

Utöver frukost: 2 Omega3-tabletter, en halv tablett Folacin (för folsyran), en slurk Duphalac (mot trög mage) och en slurk Ferronol (för järnet). Ingen mjölk/fil/yoggi till det dock, eftersom det motverkar upptaget av järn.

Förmiddagsmellis: nåt kalciumberikat (ost/yoggi/mjölk)

Utöver lunch: Vatten att dricka och en tablett Ester-C (C-vitamin för bättre järnupptag)

Eftermiddagsmellis: nåt kalciumberikat

Utöver middag: Vatten att dricka och en tablett Ester-C (c-vitamin för bättre järnupptag)

Lättare kvällsmål: fiberrikt bröd

Man känner sig som värsta knarkaren när man petar i sig alla tabletter :D

• skogsbollen

Minifer:
    Hehe... fiskrapar... Kan inte känna att jag får såna av de Omega3 som jag äter :) Vilken sort äter du?
    Läst lite här på FL å här och där har jag läst om bra NUPP-test men där blodprovet försämrar rejält. Sånt gör mig nervös. Ändå konstigt att man då kan ge så hög säkerhet enbart på NUPP. Ajja, det ger sig =)

Majorima:
    Härligt! Men jösses vad man kan bli frustrerad över långsam lina, särskilt om man blivit van vid lite fart.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)