Inlägg från: Trollungarnasmamma |Visa alla inlägg
  • Trollungarnasmamma

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-09-19 00:11:40 följande:
    Jag testade och göra det själv förut och ja, AJ SOM FAN. 
    delifi2 skrev 2010-09-18 22:45:42 följande:

Så trött idag, vi har haft gäster idag, haft kalas för mannen, William och mig.

Det var bara mannens släkt som kom eftersom min bor kvar uppe i sthlm, blev lite tråkigt faktiskt jag vet inte om de missuppfatta allt elelr om inte vi hade sagt att vi skulel fira oss alla 3.

För det var bara mannen och William som fick presenter, jag bryr mig inte så mycket om presenterna men ett grattis i förskott kanske. Jag ska ju själv inte ha något så det var ju drf vi slog ihop det. Känns lite konstigt men men....

Ska till läkaren på måndag och bli sjukskriven på nytt, ska även fråga dom hur en blodpropp uppstår, har glömt bort allt man har pluggat ju eftersom man inte jobbar med sånt.

Vad tråkigt! Förstår att du känner som du gör. Men förmodligen (förhoppningsvis) så hade de bara missuppfattat. Himla trist ändå såklart!Ja, och det verkar bara bli värre iom graviditeten. Att jag verkligen ska bevisa att jag minsann klarar mig själv och klarar allt som jag gjorde innan. Får ju skylla mig själv, sambon frågar ju jämt om inte han ska göra det där tunga istället men nej nej, det klarar jag. Dock så håller jag på att dö på kvällen och dagen efter men men
    SaraKlippan skrev 2010-09-18 22:48:01 följande:
    Angående kramp så håller ja med dig Moma! Så fort ja känner början till kramp så sträcker ja ut vaden genom att dra tårna uppåt så som du säger! Har lyckats rädda det varje gång och det har aldrig blivit riktig kramp av det! Känner början till kramp varje gång ja sträcker på benen när jag ligger ner, oftast när ja sover eller halv sover för då tänker ja inte på hur ja ska ha fötterna och sträcker dem också neråt!
    Nu har inte jag fått såndär riktig kramp än men jag har alltid gjort så innan om jag fått kramp och det funkar fint. Och när jag dessutom läste att man inte ska sträcka på benen för att det gör så att det blir värre så känns det ju väldigt onödigt Det jag har läst är att man inte ska använda starkt parfymerade sköljmedel (som kläderna får nästan all sin lukt ifrån). Jag tål inte de dyra sköljmedeln som luktar starkt utan använder alltid antingen parfymfria eller de billiga för dom tål jag. Kommer använda det parfymfria till bebis. Kläderna blir ju hårda och kan bli lite elektriska om man inte använder det så det tänker jag absolut!
    Tänker nog tvätta allting. Kanske inte ytterplagg å sådär eftersom det inte sitter direkt emot huden men allt annat. Spjälskyddet ska jag också tvätta eftersom vi fått det av kompisar och det är tvättat i starkt sköljmedel (börjar nysa direkt haha) så det vill jag inte ha nära bebis.

Nappar och flaskor ska man väl koka rätt snabbt, några minuter borde räcka. 5 kanske?
    mamma smurfen skrev 2010-09-18 23:19:30 följande:
    Ang foglossning...

För mig sitter det mest bak i ryggen, på båda sidor om ryggraden, där ryggrad och de bakre "höft-bladen" möts...

Det  typ bränner, hugger, ilar....när jag ligger ner och ska vända mig, så "krasar" det i höftrna å då känns det som  en massa spikar som körs in... typ "grus i maskineriet"...just då känns det som att höftpartiet "delar sig" och som att ryggradn ska åka ner imellan höft-bladen.

Den främre fogen, den vid blygdbenet gör oxå ont, fast mer genom att man trycker på själva benet, än att det gör ont av sig själv...så att säga....

Lägg en kudde mellan knäna när du ska sova, det underlättar, ska du på med skor eller så, sitt ner, undvik att belasta bara ETT ben i taget...vänd dig från höger till vänter i sängen genom att hålla ihop benen, inte genom att ta ett ben i taget, likadant när du ska ställa dig upp...

Hoppas du fick iaf liiite hjälp...Kyss
    Jaaaa tack! {#emotions_dlg.flower} Fast nu är jag säker på att det är foglossning jag har, vilket suger. Jag känner precis som du och jag gjort några veckor men nu har jag dessutom börjat få ont i själva bäckenet. Känner hur bebis ligger och han ligger i tvärläge så det är inte han som är där nere heller. Riktigt obehagligt. Blygdbenet är som du säger, gör inte ont "av sig själv" men gör ont om jag trycker. 
    Tack för tipsen också! Gör allt som du skriver förutom vänder mig med benen ihop i sängen, vet inte hur jag ska lyckas med det Får försöka i natt helt enkelt, kanske går det
    Då e det nog tyvärr foglossning, inte kul....sen finns det juh olika svårighetsgrad....

jag har alltid varit sån & du ska se när jag är irriterad ojojojoj, då får han inte göra nånting
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • Trollungarnasmamma
    Mysmamma70 skrev 2010-09-19 08:21:59 följande:
    Ingen fråga är för dum

GBS är streptokocker typ B som 30 % av alla kvinnor bär på, de allra flesta utan att veta om det, men för en del ger det uvi (jag har dock aldrig haft någon). GBS upptäcks på en urinodling som BM gör rutinmässigt.

Nu vill jag inte skrämma upp någon, men det finns en liten, liten risk att GBS startar värkarna för tidigt eller att vattnet går för tidigt. Men den största risken är att barnet ska smittas vid förlossningen, vilket kan ge blodförgiftning. Därför ger man rutinmässigt (iallafall i Skåne) alla kvinnor som ska föda penicillin minst 6 timmar innan barnet föds. Hinner man inte övervakar man barnet noga efter födseln.

När min dotter föddes -96 tog man inga GBS-prover, och hon hade blodförgiftning när hon föddes och var nära döden. Men efter tre dagar och tre peniciliinkurer vände det och hon har varit frisk sedan dess

Förra året när jag fick min son hade jag inga komplikationer under graviditeten, utan fick penicillin under förslossningen var sjätte timme och det gick jättebra.

Om du har GBS ska det stå i din journal. Ofta testar BM i början av graviditeten och i slutet.

Hoppas du inte blir orolig nu, det är jättevanligt och orsakar sällan problem, men man ska vara uppmärksam på det!
    Aldrig hört talas om detta Förvånad
    Ninnie81 skrev 2010-09-19 09:33:50 följande:
    ok ja de skadar ju inte att fråga.

en liten fråga: har ni känt om eran bebis ligger med rumpan eller huvudet neråt. här har bebis legat med huvudet neråt de sista mån. kanske den snart börjar bestämma sig för att ligga så och börja borra sig neråt.
    Jag är rätt kass på att känna sånt, men jag känner att bebis ligger på vä sida av magen med huvudet typ jämt, även när jag var hos läkaren i fredags, då låg den typ tvärs över magen, så än så länge ligger den inte som den ska...men ofta känner man när den lägger sej till rätta som sagt...
  • Trollungarnasmamma
    delifi2 skrev 2010-09-19 13:28:03 följande:
    jag brukar lyfta magen samtidigt som jag lutar mig fram, då är det inget som är i vägen lixom :)
    ludicrous skrev 2010-09-19 12:29:50 följande:
    En snabb fråga!! Barnet brukar väl inte ligga på samma sida som moderkakan e på? Om ni fattar hur jag menar
    har inte heller nån aning frö jag har alltid haft moderkakn i bakvägg, men jag tror inte de brukar ligga på samma sida.jag har barn födda 30 augusti, september, december & januari och nu var jag beräknat till november men enligt ul blir det december. När jag fick mf så skulle de oxå kommit septmber.

Men jag har velat ha ett sommarbarn men det har aldrig blivit av, konstigt att man kan vra mest fertil vid olika tidpunkter på året :)
    Men jag har hört att vissa kvinnor är mer fertila vissa månader på året, jag har mina i nov, jan & denna har BF i dec juh

Åhhhh finns inget som slår bebis lukten i sej!!!! mmmmmmm, längtar!
  • Trollungarnasmamma
    mamma smurfen skrev 2010-09-20 11:12:10 följande:
    Yes!!

Hämtade posten precis, å hade ett bev från F-Kassan.....
    Med bäääävan slet jag upp kuvertet,
    såg att det stog
    Havandeskapspenning
    Beslut

*yaaiiks* halvpanik...
    .men JIPPIE,  inga prob jag har RÄTT till hel HP

Trodde inte de skulle gå så snabbt, vet att de fick paprena den 13 sept nämligen.

Nu e de "BARA" min sjukskrivning pga foglossningarna som ska gå igenom oxå....håll tummarna!! 
    Väntar med på att min sjukskrivning ska gå igenom!!! hoppas hoppas!
    Jaya skrev 2010-09-20 11:38:02 följande:
    Hej alla underbara gravida!  jag har haft lite otur med att få arbetsgivarintyg lite sent, men har förra veckan ÄNTLIGEN skickat in papperna till FK and inkomst osv för föräldrapenning. Är jag för sent ute?!?  Tänkte börja ta ut FP from. 1 december .Glad
    Ne det ska nog bli klart innan!
  • Trollungarnasmamma
    SaraKlippan skrev 2010-09-20 12:30:46 följande:
    Måste bara säga att de är härligt att ingen här har kommenterat valet! 

På Fb är det ju rena kriget nu... folk säker upp kontakten med sina vänner osv.

Som en sådan sak kan ställa till vänskap verkar det som... är inte själv drabbad då jag väljer att inte diskutera sånt med vänner, tråkigt om man skulle bli ovänner för en sådan sak...

Lova att vi inte ska prata politik här i denna tråden, Bättre att inte veta och va vänner känner jag :)

Ja det är mycket skönt, mest för att jag inte är så inne på politik
    SaraKlippan skrev 2010-09-20 12:50:55 följande:
    Idag går jag in i vecka 30

Sa till sambon igår att nu får vi börja titta på profylax dvd:n o öva för nu närmar det sig

Han blev paff o kan inte förstå att tiden gått så fort!  
    Gör jag med idag Känns kanon!!!
    mamma smurfen skrev 2010-09-20 15:24:40 följande:
    Hej Moma...hur gick de å brumma brumbrum? Glad

Måste bara berätta fortsätningen på historien om den virriga BarnskötarenTungan ute

Jag har nämligen vart hos BM för koll idag...nämnde att jag fått FEL nr till sjukgymnastiken, villket hon först inte ville kännas vid.....å sedan undrade jag om de inte va dax för ett nytt Urinprov, för å kolla havandeskapsförgiftning.....*suck*  "Jaaa, just ja du hade ju haft det tidigare...-slängde hon ur sig*S*
    "Neeee, log jag (sockersött) men iom min ålder (37) och att jag har ny partner som pappa,
    så ökar ju risken för att råka ut för det, eller hur??  

Då SÅG man riktigt hur hon hajja till...å så föreslog hon direkt att jag skulle lämna ett prov som vi kunde kolla där å då*S*
    Sedan skicka hon med mig ett rör, så jag kunde lämna ett NÄSTA gång OXÅ*s*
    Å sedan ska jag tillbaka om 3 veckor, *S* å inte 4a....för "vi kanske ska ha lite mer koll nudå" som hon saDrömmer

När jag  och sambon gick därifrån, så började han garva.....ur HANS perspektiv så hade jag tydligen låtit lite näsvis, å halvtyken, å satt henne PÅ PLATS*flinar*  
    Så kontentan av de hela...vi byter inte BM, men hädan efter e de JAG som säger till om villka prover som ska tas, så det blir RÄTT *asg*
    HAhahahahaha härligt
  • Trollungarnasmamma
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-20 23:29:02 följande:
    Åhhhhhhhhhhhhhhhhh  vad jag vill till Ullared   Blir faktiskt inte ens mindre sugen av o shoppa loss där när man ser de på tv,borde bli avskräckt,men tvärtom,hihi!
    Samma här, tom sambon vill dit så har vi tur blir det en runda dit innan bebis!!!
  • Trollungarnasmamma
    ludicrous skrev 2010-09-21 09:47:00 följande:
    Njaa, både jag o sambon såg något som såg ut som en pung, BM protesterade inte, men bekräftade inte heller när sambon vråla ut "såg du pungen!!!", haha, eller så är det en tjej med gigantiska blygdläppar :P Sen tycker både sambon o jag väldigt mkt om blått, så en blå vagn blev vi glada när vi hittade, o kläder törs man ju inte köpa massa gulliga rosa klänningar om man inte e helt 100 :P Är sååå nyfiken på vad ni väntar! Kan du inte avslöja för miiiig? Känns som vi e dom enda som verkar vänta en son!

Vad gör man när man gör en glukosbelastning?

På torsdag är det dags för första BM besöket för mig =)
    Är väl endel som väntar pojkar med  har jag för mej

Vi vet inte & jag är såååååå nyfiken...ska juh göra TUL v 32 så jag hoppas jag kan få se nått

Går in i vecka 30 idag!!! Känns så skönt!!!! Nu kommer veckorna gå lite fortare ett tag, sen stannar det upp igen i slutet....

Nu ska jag försöka plugga lite, min rygg tar dö på mej!!
  • Trollungarnasmamma

Åhhhh är med så sugen på Janssons har aldrig gjort det sj & sambon tycker inte om det...

• Trollungarnasmamma
    trav3lla skrev 2010-09-21 11:15:27 följande:
    Det är superenkelt att göra och blir SÅ gott.
    Mamalicious: fortfarande nyfiken på ditt egna recept!
    Ja gott vet jag
  • Trollungarnasmamma
    Stoce skrev 2010-09-21 11:49:50 följande:
    Hallå på er. Jag har varit tyst länge, men har haft så ont av mina foglossningar då jag kommit hem från jobbet att jag bara legat. De sista två veckorna har jag fått använda kryckor för att alls ta mig fram på jobbet, så igår var jag till läkarn och blev sjukskriven fram till BF då varken stödbälte eller akupunktur hjälper. Jag hoppas att inte försäkringskassan ska börja krångla. Han skrev "kan ej gå/stå/sitta. Går med svårighet med kryckor". Tror ni försäkringskassan ändå kan böka? Så trist att man ska behöva oroa sig över sånt.

Annars mår jag bara bra, går in i vecka 29 idag. Var hos barnmorskan igår och alla värden ligger bra, bebis mår bra. Var på glukosbelastning nr. två i torsdags. Ingen diabetes, men spydde däremot som en räv efteråt. Vidrigt så sött det är, och nu med en vild bebis som sparkade omkring på det i två timmar också! Har börjat bli täppt i näsan, har drömt hela morgonen om nässpray och hur skönt det vore att ta det, haha!

Nu undrar jag lite över vad man ska göra med all ledig tid... finns massa saker jag vill göra, men fogarna hindrar en till det mesta. Tror det kommer bli en hel del stickat till lill* älsklingen i magen. Har börjat sticka på en tröja i ull med tillhörande mössa nu, stil som lusekoftor ungefär. Blir nog himla varm och gosig. Håller också på med en dopklänning i spetsstickning sedan ett tag tillbaka. Har stickat så mycket till vänner och bekantas barn, att jag kände att någon gång ska vi väl ha barn så jag började på den för säkert två år sedan, men den har blivit liggande. Nu är det plötsligt ganska så aktuellt så det är väl bara att sätta fart 
    Oj vad jobbigt, så svår foglossning har inte jag,men har massa andra besvär som gör allt jobbigt ändå...
    Hoppas oxå på att FK ska godkänna mitt...
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-21 11:59:20 följande:
    Emelle skrev 2010-09-21 11:08:24 följande:
    Och för miiiig med Willes mamma...Jag är med såå nyfiken.
    kan du inte lägga ut kort på sötnosen...tycker det är så roligt att titta på 3D bilderna!
    Hihi....ne ni får allt vänta;-D Är bara ja o sambon o min mamma som vet om,hihi!!!

Ska försöka fota 3D bildenVi får helt enkelt ha en Ullareds dejt allihop som vill dit
    Hahahaa ja absolut
Svar på tråden December Bebis 2010 :)