Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Jag var hos barnmorskan idag och LITEN LIGGER ALLDELES RÄTT! Stolt mamma(och pappan var minst lika glad)! Det förklarar varför magen ser ut att ha sjunkit lite och jag har känt lite tryck neråt senaste dagarna...
    Men det är konstigt att jag inte kunde lista ut det själv, när barnmorskan kände fick både jag och sambon känna efter och hon förklarade och då var det verkligen hur tydligt som helst!

Vi skrev födelsebrev tillsammans och då förstod jag något jag inte fattat än; Jag har gbs.
    Jag visste ju att testet när jag hade uv visade att det fanns några bakterier i mig, men det är aldrig någon som har sagt gbs så jag har inte kopplat förrän idag.
    Det innebär alltså att jag måste få antibiotika när jag kommer in till förlossningen. Men är det något mer kring det där?
    Var det du, Delfi som har gbs? Eller var det någon annan. Jag blandar ihop allt i den här tråden jämt. Eller egentligen blandar jag ihop allt  överhuvudtaget nu, känns som att mitt minne är i nivå med en guldfisks!

Japp, jag har gbs, har inte lästpå om det så mycket förutom att jag vet att jag ska få medicin när förlossningen startar och att lillfis kan få nån infektion om jag inte får det.

Emynem----> låter som din slempropp
    Cissi7006 skrev 2010-12-02 21:24:23 följande:
    Googla inte för mycket om du har lätt för att oroa dig! Tungan ute

När jag fick min dotter -96 höll hon på att dö pga blodförgiftning orsakad av min GBS som hon smittades av under förlossningen. På den tiden testade man inte för GBS. Allt gick bra iallafall och hon har varit frisk sedan dess. När jag väntade tvåan testade de mig, men fann ingen GBS.

För ett år sen, när Charlie föddes, hade jag symptomfri GBS och fick penicillin under förlossningen, men under natten missade de en injektion då BM var upptagen och jag var så smärtpåverkad så jag hade inte koll. Det gick bra ändå.

Men be din man hålla koll på att du får dina sprutor var sjätte timme!
    nu måste jag fråga vad du menar med var 6 timme?
    jag vet bara att jag skulel få pencellin under förlossningen men sen så har jag inte fått veta så mycket mer
  • delifi2
    Cissi7006 skrev 2010-12-02 22:20:29 följande:
    Enligt Socialstyrelsens rekommendationer ska man ha penicillin var sjätte timme under förlossningen tills barnet är fött.  Behandlingen påbörjas vid förlossningens början och ska ha hunnit ges minst två timmar innan barnet föds för önskad effekt.

Så man ska inte vänta hemma för länge om man har GBS
    under förlossningen menar du?? undras hur det ksa gå till för mina förlossningar tar typ 3 timmar när de kommer av sig själva. Kankse ska prata med min bm om det och fråga hur man sk agöra, visserligen är det inte säkert att det kommer ta kortare tid men iaf.
    Har ju bara lite gbs sa min bm, men jag vet inte hur de räknar ut det.
  • delifi2
    Jenni78 skrev 2010-12-02 22:24:14 följande:
    Jaha, nu vet man hur förvärkar känns... Ont, det gör ont, det gör oooont! Skrattande
    Och ändå håller de inte i sig särskilt länge. Huvaligen. Och slemmis har hälsat på. Nu har jag tagit en Pamol iaf. Får se om jag får sova ngt i natt då. Natti natti!
    ja då kanske du åker in inatt
  • delifi2
    Cissi7006 skrev 2010-12-02 22:35:17 följande:
    Delifi - tror inte mängden GBS har någon betydelse för behandlingsrekommendationerna.

Skulle du inte hinna få penicilinet senast två timmar innan barnet föds så ska det noga övervakas efter förlossningen (tror det är 48 timmar).

Men ring och kolla med din BM imorgon!
    ja jag ska nog göra det, för på henne verkar det vara helt lugnt lixom men hon och jag har träffats en gång i veckan i 30 veckor nu så man lär känna varann rätt bra och hon verkar helt borta ibland. Tänkte ringa fl oxå imorgon och fråga dom oxå.
    Rent så här nu är första tanken  om det inte vore bättre att bli igångsatt eftersom man då har koll på det hela.
    Läste ju allt jag kom åt nu visserligen tror jag inte att risken är så stor men det är bättre att ta det säkra före det osäkra
  • delifi2
    sarashjärta skrev 2010-12-03 04:02:36 följande:
    Delifi: bor du också i Trelleborg?
    japp det gör jag

är så trött idag, ingen lust alls att vara hemma med huliganerna idag men rätt skönt att slippa gå ut i snön.
    Det är sååååååå lugnt i magen, ingen sd ingen slemmis kan hoppas  att det är lygnet före stormen
  • delifi2
    MFJG skrev 2010-12-03 10:45:26 följande:
    Nu ger jag upp ;) Jag har druckit hallonbladste i ex antal veckor. Te me kanel och nejlika. Ätit hel ananas. Jag är så trött på det nu så jag ger helt enkelt upp. Det enda jag tänker fortsätta med är färdknäppandet. Han kommer när han kommer, när han nu bestämmer sig för det. Just nu är jag så less på att längta att jag faktiskt skulle kunna vänta till Januari. Så jag kanske ska börja knipa istället ;D...

Kommit lite mer slem sen igår. Nu har jag helt normala vita flytningar. Så kanske var det bara en del av slemproppen som gick. Hur stor ska den vara egentligen? 

Annars har jag det där trycket neråt. Känns som huvudet är halvvägs ute. En del molvärk i ryggen och ibland strålar den ut över magen. Men annars är det lugna gatan här. Ska bylsa på mig + barn och ge mig ut i snön för lite aktivering inom kort. Ja och fylla på frysen med kött. Så slaktaren är nästa anhalt. Om mannen kunde duscha klart idag!?
    jag funderar oxå på att knipa tills i Januari
    Ingen idé att vänta å vänta tills man blir utled, bättre att förbereda sig på att det kommer dra ut på tiden minst 3 veckor.

Har inte fått tag på min bm än så jag ska prova sen.

Det där trycket tycker jag försvinner ibland men det är väl antagligen för att hon åker uppåt ibland, förösker verkligen sätta mig i den ställning när man känner att hon åker ner för att skynda på det hela, men det är ju lönlöst egentligen men man kan ju alltid föröska
  • delifi2
    Karttikeya skrev 2010-12-03 10:56:57 följande:
    Jösses vad jag är sugen på tomtegröt med kanel och socker och mjölk.. Tungan ute Mmmmm...

Jag upplever också tryck neråt nu, men den ska ju vara fixerad så det är väl därför haha. Och jag får lite flytningar som ser ut som grön/gult snor emellanåt, men era beskrivningar om slemproppen stämmer nog inte in på det jag har, det är inte så mycket som kommer varje gång. Cool

Hade gärna sluppit ryggvärken jag har och nu är jag i en sån där "trött jämt"-svacka igen. Blä!

Idag är det fredag!
    Min slemmis med William var oxå så i ca 1 vecka sen så en kväll så kom det bara massa ut och då satte det igång.

Den här gången verkar det bara vara vita slemmiga flytningar, segt precis som äl-sekret
  • delifi2

är så täppt i näsan, skitjobbigt änr man väl får nån värk då ska man ju andas genom näsan men där är det helt stopp så det är lite jobbigt

• delifi2

Har sovt gott jag och glömt ringa bm.
    Kanske ska ringa fl och fråga vad d har för rutiner på det där så att man vet vad som gäller.

• delifi2
    MrsHelgesson skrev 2010-12-03 15:27:42 följande:
    Var hos bm tidigare idag och allt var bra med både mig och bebisen. Har gått upp 7 kilo totalt och är i vecka 39+5. Bebisens hjärtljud ligger mellan 126-130 ungefär. Sf-mått 36 cm. Bm kände om det hade skett någon förändring på livmodertappen men det hade det inte. Hon sa iofs att den kan utplånas först vid förlossningen så det kändes bra att få höra det. Har haft lite mer värk sen besöket och det ser ut som att magen är väldigt långt ner. Ikväll ska vi försöka vräka ut bebisen, även om det kanske inte ger resultat det första dygnet. Men det är värt ett försök. Ingen hinnsvepning eller prat om igångsättning. Bebisen kommer när den kommer och det är lika bra att acceptera. Sen skadar det ju inte att testa färdknäppen, det är ju mysigt ändå :)
    Precis, lika bra att ge upp när man tror bebis kommer . Å färdknäppen är ju inte helt fel den heller
    TÄnkte föröska ge mig på den oxå ikväll
Svar på tråden December Bebis 2010 :)