• Mrs TH

December Bebis 2010 :)

Stefanie skrev 2010-08-22 21:42:19 följande:
    I den föräldrautbildning vi ska gå ingår profylax. Men även om det bara skulle vara information och diskussioner så tror jag att det skulle vara bra för honom att vara med.

Tack för alla svar. Jag ska försöka prata mer med honom och ta reda på vad han är rädd för. Och prata med hans kompis, det tror jag är en bra idé. Förhoppningsvis är det så att han lugnar sig med tiden.
    Fast profylax är ju bra och där får han ju lära sig hur han konkret kan underlätta och hjälpa dig!
    Min kompis man var orolig, men  han kände sig lugn efter att de gått profylaxkursen eftersom han kände att han hade lite"koll" kunde vara delaktig och aktiv på ett helt annat sätt. Kort och gott han fick "makt" över situationen på ett helt annat sätt, och han var väldigt nitisk i  hur profylaxandet gick under förlossningen
  • Mrs TH
    Momalicious skrev 2010-08-22 21:55:26 följande:
    Förresten glömde jag säga att vi är 3500 spänn rikare idag då vi fick sålt sambons trummor som bara samlat damm! Underbart. Pengarna ska såklart brukas på bebisgrejer och ett ultraljud! :)
    Vad kul!
  • Mrs TH

Saraklippan: jag känner inte av vår bebis speciellt ofta, min man har känt en ggr, eller han tror att han har känt en ggr. Jag har iofs moderkakan i framvägg, men det är lite tråkigt när hon inte ger sig till känna mer, å andra sidan, lever jag in på att hon är lika lugn när hon är född som i magen

Idag var det dags för jobb igen och herregud vad less jag är på att jobba, det gör ont överallt
    Jag fick datumen till föräldraträffarna, och mkt riktigt, min man kan inte gå på en enda av dem 8:15-10:00 är liksom inte den ideala tiden för gymnasielärare, han vart ledsen för att han känner det som att han sviker mig och jag är ledsen över att jag måste gå själv, fan också!!

Tänkte fråga, jag har sökt havandeskapspenning, och i fredags dvs 1 vecka efter jag skickat in ansökan, så ringde en handläggare upp min chef och hade en massa frågor. Jag väljer att tolka det som att jag har en chans fortfarande, hade de avpolleterat mig direkt så hade de väl inte bekymrat sig med att ringa? Vad tror ni? Jag vet att det är rätt poänglöst att gissa men, entertain me

• Mrs TH
    Momalicious skrev 2010-08-23 23:53:37 följande:
    För föräldraträffarna kan ni ta ut föräldraledighet båda två samtidigt! Så få din man att göra det!
    Ja jag vet, men han har precis börjat det här jobbet. Det är hans drömjobb, och han har bara en provanställning, problemet är att han är den enda läraren i de ämnena, han har 122 elever, lektioner 9-16, dag ut och dag in, är han bort så får eleverna ingen undervisning. Han arbetar på en friskola.

Så egentligen är det så här, han vill gärna gå, men han vill inte börja sitt nya jobb med att vara "omöjlig" speciellt inte när det var ett par 100 sökande till hans tjänst, och han tog examen för 6 månader sen och fick tjänsten före många väldigt meriterande.
  • Mrs TH

Btw Moma: energitjuvar ska man hålla sig lååååångt borta ifrån! Din kompis verkar vara en sådan energitjuv. Nä ta det lugnt gläds åt ditt betyg och mys med magen, och skit i folk som är jobbiga

• Mrs TH
    Stefanie skrev 2010-08-24 00:31:13 följande:
    Jag kanske skrev lite slarvigt, men det var lite det jag menade. Att profylaxen känns bra!

Hoppas att min sambo också upplever det så! 
    Ja men det tror jag på, han kommer nog att gilla det, och som sagt var snacka med hans polare, och få dem att prata om det över en öl så där. Min man blir alltid mkt lugnare när han har fått surrat med sina vänner över en öl( oavsett vad det gäller, det är som universal botemedel )
  • Mrs TH
    Momalicious skrev 2010-08-24 08:51:51 följande:
    Fast om han skulle bli sjuk så fixar de ju en vikare och samma sak gäller ju här. Vad ska ni göra när du är mammaledig sen om du blir sjuk och han måste stanna hemma med barnet? Förstår att det är svårt med en provanställning och så men saker händer ju.
    När går provanställningen ut?
    Mrs TH skrev 2010-08-24 00:00:06 följande:
    Btw Moma: energitjuvar ska man hålla sig lååååångt borta ifrån! Din kompis verkar vara en sådan energitjuv. Nä ta det lugnt gläds åt ditt betyg och mys med magen, och skit i folk som är jobbiga
    Ja, borde verkligen det!
    De kan nog inte fixa en vikarie utan det får bli som det blir om han är sjuk. I december går provanställningen ut, så det kommer inte vara ett "problem" när bebisen är född, utan det är nu som det är lite känsligt. Sen är det just att det är nu i början föräldragruppen är, innan ungarna har kommit igång riktigt. De började ju igår först, och så går hela den här veckan till aktiviteter, så det är nästa måndag som det "riktiga" schemat drar igång och föräldrargruppen är nästa måndag... Men han kan kanske vara med gången efter det, det är ju 3 gånger.
  • Mrs TH

Sitter i kön i försäkringskassan.... har köplats 367 hahahaha fast det går ganska fort ändå.

Blev beviljad havandeskapspenning 75% är så himla glad över det! Men jag har lite frågor om inkomst, etc så därför måste jag ringa. Är glad över att jag fick så pass mkt, klart en heltid hade varit trevligt men jag har sparad semester så ja gkan ta ut 2 dagar i veckan och slippa jobba from 23oktober .-D

• Mrs TH

Men herregud, hur svårt ska det vara att svara på frågor om lön?
    Först får jag sitta i kö i ca 45min, sen när jag väl kommer fram så kan nissen som sitter ochs vara på frågor ingenting, och säger att en handläggare ska ringa upp mig, någon gång imorgon eller nästa vecka, dagtid. Jaha så jag måste passa telefonen nu då non-stop i flera dagar?

• Mrs TH
    LillSnurr82 skrev 2010-08-26 09:36:59 följande:
    Grattis!

Sitter själv och väntar på besked om HP har sökt 100% och hoppas att jag får det också.
    Vad jobbade du med??

Åååhh hata telefon köer..

Hoppas att handledaren ringer upp snart då o lycka till!
    Jag jobbar på ICA, men fick endast hp för varuplock, kassatjänsten på 25% får jag inte för. Jag sökte ju 100% men nöjer mig med 75% eftersom jag vet att de nästan av princip aldrig ger hp för kassatjänst. Antingen får jag kolla om det finns möjlighet för mig att bli sjukskriven 25%( vi har ingen stol och måste stå HELA tiden i kassan, inte så skönt med foglossning) dessutom har jag karpaltunnelsyndrom och det gör att ajg är otroligt fumlig i kassan eftersom jag itne har ngn känsel, dessutom blir jag vek i handlederna och tappar mkt. Men får jag imte sjuksrivning så tar jag 2 semesterdagar i veckan.

Jag vet inte hur det här med SGI fungerar för mig. Jag har en heltidstjänst, som jag har tjänstledigt ifrån med typ 25%, eftersom jag har pluggat i 5år, dvs jag har pluggat och tagit studiemedel men även jobbar ca 60-75% under den här tiden. I maj slutade jag min utbildning( fast jag är inte klar så tekniskt sett pluggar jag fortfarande). Ska min SGI beräknas på förra årets inkomst, som ju är ganska låg iom att jag tagit 75% studiemedel? Eller ska den beräknas på årsinkomsten INNAN jag började plugga? Eller ska den beräknas på de senaste 6 arbetade månaderna? Någon som vet?  För FK vet inte
Svar på tråden December Bebis 2010 :)