• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Trollungarnasmamma
    Emelle skrev 2010-08-16 11:57:29 följande:
    Måste bara få säga en sak...
    Jag har ju delad (gemensam) vårdnad till min tre äldsta barn som jag har med mitt ex. han är INTE delaktig alls i dotterns liv och träffar pojkarna ca 4 dygn i månaden.
    Hade jag vetat vad jag et idag skulle jag aldrig velat ha gemensam vårdnad, särskilt inte om vi inte varit i ett förhållande då barnen (barnet) fötts.
    Det är mycket som kan komma till att ändras i ditt och hans  liv i många år framöver och om du väljer att ha ensam vårdnad har ingenting alls att göra med umgänge.
    han kan ha bebisen halva tiden osv trots att du har vårdnaden själv...
    Skulle du dock vilje flytta, byta dagis, lägga till ett efternamn eller byta (om du träffar någon och så småningom gifter dig) på barnet. Känns nog lååångt borta nu, men belive me, det är många år framöver...
    Så kan han lägga sig i ALLT sånt vilket kan vara rktigt jobbigt.
    Självklart finns det jättemånga som har delad vårdnad där allt fungerar kanon, men jag vill bara peka på sakerna som ensam vårdnad kan göra enklare.
    kanske är jag lite "skadad" men jag skulle välja ensam om jag vore du, han är ju fortfarande barnets pappa på papper och i biologin, han har fortfarande samma umgängesrätt, det hör INTE ihop med vårdnaden alls.

Som någon annan sa så verkar du väldigt klok och du kommer ju bli en fantastisk mamma, men jag skulle gärna velat ha hört lite från båda sidaor om jag var i din situation.
    Även om man tänker att allt ska vara rosenrött och fifty/fifty så kasnke inte det alltid är jätteenkelt...

{#emotions_dlg.flower}
    Instämmer till fullo!!!!!
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • Karttikeya
    ondar skrev 2010-08-16 08:34:13 följande:
    Det hade vart superkul att ses i verkligheten! Efter flytten första september har jag ingenting längre som är uppbokat eller planerat, vi kanske skulle kunna försöka få in en dejt då:)??

Kram på er båda!
    {#emotions_dlg.flower} Så fort jag får reda på mitt praktikschema, som jag antagligen får efter den 1a september, så vet jag när jag kan Skrattande
  • Stefanie
    Emelle skrev 2010-08-16 09:27:19 följande:
    Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn! Hjärta
    ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
    Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
    Lycka till nu och sätt fart med kortet. Du kommer inte fatta hur du kunde klara dig utan när du väl har det. Även att man verkligen gjorde det utan problem tidigare...
    Jessika82 skrev 2010-08-16 05:02:12 följande:
    Hej på er. Är snart på väg till jobbet. Känns lite jobbigt att börja igen efter 4veckors ledigt.... Klockan är 5 på morgonen och jag har inte sovit bra... Först levde bebisen rövare i magen (det var mysigt) sen när man väl somna så vaknade man stup i kvarten... Hoppas alla har det bra. Kram från mig
    Blääää, jag börjar på Torsdag. Fattar INTE hur jag ska orka jobba!!
    Ska skicka in mina papper om HP så fort jag får mitt moderskapsintyg i veckan!

Stefanie- Jag tog med min sambo till en barnvagns affär och så fick han välja på tre vagnar jag valt ut. Brio Go, Brio Sing och Crescent Diva.
    Vi valde gemensamt Singen, men jag lovar att det är lättare att få som man vill om du har vagnarna framför er!! Lycka till
    Brio go och brio sing står också högst på min lista just nu. Vi ska nog komma överens på nå vis! Alla andra verkar ju göra det till slut.
  • Momalicious

Oj oj vad ni skriver, får svara mer sen/ikväll/imorgon.

I eftermiddag ska jag på handledarkurs och jag har inte lust alls. Kommer vara hemma skitsent och sen måste jag upp tidigt som skam för att åka till arbetsförmedlingen. Blä! Har ingen alls lust.
    Ikväll vet jag kommer suga eftersom det är totalt onödigt och trist och dessutom varar till mitt i natten, och imorgon kommer suga av flera olika anledningar. 
    Saknar sambon som är på jobbet också, hua.

Nu ska jag äta lunch i alla fall och göra mig iordning så är det bara att åka när svärfar kommer sen. 

• Stefanie

Åh, vad dumt. Jag hittade för ett tag sedan en superbra artikel om hur föräldrapengen fungerar. Jag har inte fattat ett dugg när jag försökt att läsa på försäkringskassans sidor, men den här artikeln gjorde det tydligt.

Nu hittar jag inte länken, kan vara så att de ligger på bår stationära dator. Jag ska nog plocka fram den och se om länken är sparad där.

Men en sak som jag kommer ihåg var något om att om man tar ut föräldrapeng på helgen (lör-sön) måste man även ta ut fredagen innan och måndagen efter (eller om det var bara en av dagarna). Det betyder att man inte kan göra så att tillexempel mamman tar ut veckorna och pappan tar ut på helgen för att få lite extra pengar utan det måste i sånt fall vara samma förälder som tar helgdagarna som tar dagen innan eller efter eller dagarna kring helgen.

Om jag hittar artikeln ska jag lägga upp den här! 

• Mrs TH

Vi köpte ju en beg, emmaljuga, med 2 stora fasta hjul, det är mkt möjligt att den inte är speciellt lättkörd i butiker etc,men å andra sidan hänger jag inte nere på stan speciellt ofta. Jag/vi, fast min man sket i vad vi köpte för vagn så länge den var säker och begagnad, valde en som det är bra gung i och som passar bra för låååånga promenader och som är varm och ombonad, och som går bra att dra i snö, för snö kommer det att vara i december och vi bor i Gävle, här är det ALLTID mkt snö, sen bor många av mina vänner och mina föräldrar på landet, där det är ännu sämre plogat
    Skulle jag upptäcka framåt sommaren att den är jätteklumpig, så har den kostat så pass lite att vi utan problem kan köpa en smidigare sittvagn.

Jag känner nog tvärtemot många av er, det rör mig inte ett dugg i ryggen att folk frågar och berättar om sina graviditeter. Jag tycker faktiskt att det är omtänksamt, visst det är kanske inte så kul att få frågan om det är dags snart, av 10 olika kunder samma dag, när december faktiskt ligger ett par månader bort. Men å andra sidan, så är det ett tecken på att de bryr sig tillräckligt mkt för att fråga.
    Vi var på 30årsfest i lördags, och jag kände mig som Buddah, alla vill klappa på magen, men jag kan inte ta illa upp, det är otroligt rörande och gulligt när partymänniskor kommer fram med något varmt i blicken och frågar om de får känna på magen, när de frågar om namnförslag, berättar historier och frågar allmånna frågor. Det är ju för att barn berör, gravida berör, alla har en relation till graviditet och barn, en del minns sina egna, en del längtar, andra är rädda, en del oförstående, hur som haver berör det människor. Och mig får de fråga tills de tappar rösten, jag upprepar gladeligen, jag lyssnar på historier och tycker att det är rätt kul att höra hur det var för 40 år sen. Och klappa på magen får de göra, bara de frågar först En tjej satt i 20 min med händerna på min mage helt fascinerad och pratade med bebisen, man kan inte annat än att bli glad över sådant, iaf kan inte jag låta bli att bli glad!

• MFJG

Jag håller med Mrs T. Folk får fråga mig hur mycket dem vill. Jag tycker bara det är kul om någon intresserar sig för mig. Däremot blir jag lite paff/obekväm när någon vill ta på magen. Förra graviditeten var det främmande som försökte sig på att känna. INTE ACCEPTABELT för min del..

• Mrs TH
    MFJG skrev 2010-08-16 13:41:48 följande:
    Jag håller med Mrs T. Folk får fråga mig hur mycket dem vill. Jag tycker bara det är kul om någon intresserar sig för mig. Däremot blir jag lite paff/obekväm när någon vill ta på magen. Förra graviditeten var det främmande som försökte sig på att känna. INTE ACCEPTABELT för min del..
    Jag tror att anledningen till att jag inte har några som helst problem med att folk tar på min mage är följande

a: jag är mullig, jag är väl medveten om det och jag har inga problem med det heller, men under väldigt många år har min mage varit en källa till ångest och sorg, nu står den för något positivt, något vackert. För en gångs skull kan jag känna stolthet över min mage och därför tar jag inte illa upp, för jag är lika fascinerad av den som andra är ,-)

b: Jag är fysiskt tillgänglig, dvs jag har inga problem direkt med att folk som jag inte känner så väl kramar mig, jag kan själv ge människor en kram eller fysisk närhet om det är vad de behöver trots att jag inte känner dem,e x jag jobbar på ICA och det är väldigt många ensamma människor som kommer dit, speciellt pensionärer, och många av dem vill hålla en i handen eller ge en kram eller klapp på kinden, det är helt ok för mig.

Men jag har aldrig upplevt att en vilt främmande människa har kommit fram och tagit på min mage, det skulle nog göra mig lite obekväm...
  • ondar
    Emelle skrev 2010-08-16 11:57:29 följande:
    Måste bara få säga en sak...
    Jag har ju delad (gemensam) vårdnad till min tre äldsta barn som jag har med mitt ex. han är INTE delaktig alls i dotterns liv och träffar pojkarna ca 4 dygn i månaden.
    Hade jag vetat vad jag et idag skulle jag aldrig velat ha gemensam vårdnad, särskilt inte om vi inte varit i ett förhållande då barnen (barnet) fötts.
    Det är mycket som kan komma till att ändras i ditt och hans  liv i många år framöver och om du väljer att ha ensam vårdnad har ingenting alls att göra med umgänge.
    han kan ha bebisen halva tiden osv trots att du har vårdnaden själv...
    Skulle du dock vilje flytta, byta dagis, lägga till ett efternamn eller byta (om du träffar någon och så småningom gifter dig) på barnet. Känns nog lååångt borta nu, men belive me, det är många år framöver...
    Så kan han lägga sig i ALLT sånt vilket kan vara rktigt jobbigt.
    Självklart finns det jättemånga som har delad vårdnad där allt fungerar kanon, men jag vill bara peka på sakerna som ensam vårdnad kan göra enklare.
    kanske är jag lite "skadad" men jag skulle välja ensam om jag vore du, han är ju fortfarande barnets pappa på papper och i biologin, han har fortfarande samma umgängesrätt, det hör INTE ihop med vårdnaden alls.

Som någon annan sa så verkar du väldigt klok och du kommer ju bli en fantastisk mamma, men jag skulle gärna velat ha hört lite från båda sidaor om jag var i din situation.
    Även om man tänker att allt ska vara rosenrött och fifty/fifty så kasnke inte det alltid är jätteenkelt...

{#emotions_dlg.flower}
    Tack så jättemkt för det du skriver!
    Du har absolut rätt i att det här är väldigt viktigt o tänka på.

Han tänkte mest på pengar och bidrag i början och frågade tom om vi skulle kunna tjäna på att jag inte hade någon pappa till barnet så att han slapp betala för det kontrollerat utan kunde göra upp med mig som han ville.
    Jag blev helt bestört o sa att då har ju bebis ingen pappa om det händer mig något, eller om jag vill göra något så kan jag göra vad som helst. PLUS då att det inte är så enkelt att bara skriva att bebis inte har någon pappa o stanna där. Alla vet ju att han är pappa till barnet o det är rätt lätt att bevisa.
    Dessutom förklarade jag för honom att betalningsbiten kan vi göra som vi vill med ändå.
    Och blir det så att barnet bor hos honom varannan vecka så behöver han ju inte betala något mer än sådana saker man självfallet delar på efter överenskommelse.

Nu när han har börjat fatta att han ska bli pappa tror jag att han tänker annorlunda och jag tror också att han mer kommer propsa på en delad vårdnad. Speciellt av den anledningen att han då kan hålla större koll och ha mer att säga till om.
    Men ska prata med honom om det, lägga fram lite olika exempel och se vad han säger och även säga det du skrev, att det hindrar ju inget umgänge eller varannanvecka boende.

Känner att vi måste få till ett möte hos familjerätten rätt snart också så att man har fått prata med dem också om vårdnad osv och hört vad de kanske kan ha att säga.
    Pappan lyssnar mer på auktoriteter än någon annan, speciellt mer än mig;).

--

Vi messade nyss om att vi två ska ses snart och prata om allt. Han skrev att han har bestämt lite saker angående oss två nu när vi ska ha bebis.
    Jag anar att det är att vi inte ska ses mer på det "sexuella planet" utan bara vara vänner.
    Vet ju inte hundra men det gör ändå ont, vi har ju aldrig vart tillsammans men ändå har det känts så eftersom det har varit bara vi i tre år nu i december och han är min livs stora kärlek. Att helt plötsligt bara vara kompis och till hundra procent veta att han numera är fri att träffa nya tjejer kommer göra grymt ont.Gråter
    Men förr eller senare kommer vi ju sluta där iallafall, det har jag ju alltid vetat.
  • delifi2
    Ondar: Hoppsa det löser sig med pappan, jobbigt när han bara tänker på hur mycket pengar man kan få.
    Förstår han inte att ni inte kommer tjäna nåt på att ha barn eftersom man bara får 80% av sin lön när man är hemma med barnen.
    Visserligen får man ju barnbidrag men det är inte mycket det heller, underhållsstödet får ju du om det är så att barnet ska vara hos dig och det kommer det vara de första månaderna iaf.

Jag skulle nog föröksa få till ensam vårdnad om jag vore dig iaf första tiden tils han inser att det är ett barn och inte nån sak. I mina ögon när jag läser dina inlägg så låter som han ser det så än så länge iaf.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)