• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • ondar
    Ninnie81 skrev 2010-08-21 13:56:48 följande:
    V.25 ida. blir nog att ta en bild oxå...får se om de blir i morgon. ska ha tacos främmande ikväll så nu ska ja skura medan lillebror sover så sött så de hinner torka upp innan han vaknar.
    pissväder har vi oxå...mindre kul

förresten var i luleå med en kompis och kolla lite på bebiskläder. oj va mycke fint de finns, men däremot så upptäckte ja att de är inte så himla mycke neutrala färger. hitta lte på Barbapappa men på nå konstigt sätt fick ja för mig att de skulle passa en tjeja bättre.
    Å låter som om ni har en toppenkväll framför er:). Gott med tacos!!

Det där med neutralt har jag märkt är så olika från person till person vad det är också, rätt intressant :).
    Jag har tex köpt en ljusblå vinteroverall m nalle puh på i st 56, alltså något bebis har bara några veckor.
    Den som sålde den, sålde den för att de fick en flicka så den kunde ju inte ha på sig en pojkoverallDrömmer. Jag tror inte min skrutt blir mindre flickig för att den har något blått på sig faktiskt:).
    Jag har köpt alldeles för mkt 56kläder redan tror jag;), allt går i gult,grått,vitt,grönt,svart,brunt,blått osv. Inget rosa, inga klänningar och inget glitter för det känns inte så unisex :P.

Men håller med om att det i många butiker är väääldigt tydligt på kläderna vilket kön som är tänkt ska ha på sig vad.
  • ÄlskarMina

Nu har vi precis varit och beställt barnvagnen! 
    EL CityCross med denna citykorg (Charleston):

och sittdelen med fotsack som vi fick på köpet i silvercheck:

så idag betalade vi 1000kr i handpenning så nu är det "bara" 6570kr kvar att betala när vi hämtar ut den.
    Så SKÖNT att ha detta gjort iaf och vi är såå nöjda!  

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Lillebror BF 7/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Momalicious
    Emelle skrev 2010-08-21 12:39:10 följande:
    Moma- Grattis till bebisarna
    Tack! Dock tycker Kajsa (mamma katt) att hennes transportbur är världens bästa bo, så där bor hon nu. Och den är parkerad i hallen. Vi ska försöka få flyttat den, för vi håller på att städa haha. 
    Såå härligt att få rent och jäkligt viktigt att det är spotless när bebisarna börjar röra på sig sen! De har ju en tendens att gå överallt och inte så käckt om det ligger lösa grejer på golvet och damm och skit. Inte för att vi brukar ha det hemskt här hemma, men nu känns det ännu viktigare att man är superrenlig. Kommer nog vara samma sak när bebis kommer! 
  • Trollungarnasmamma

ÄlskarNova: Fin den var, ser skön & mysig ut med

Idag vaknade jag med huvudvärk, seg som attan & inte alls pigg...så jag har inte gjort nånting idag....skönt....men hoppas på att vara pigg imon...ska sitta vak imorgon natt.....phu, får se hur det går....

~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • Stefanie

Jag måste höra med er.

VI var ju hos Barnmorskan igår och då var det dags att planera in föräldrautbildningen. Tre träffar från slutet av oktober till början av december.

Barnmorskan påpekade att det är bra om vi kan gå båda två och att sambon borde göra vad han kan för att få ledigt från plugget de förmiddagarna. Men när vi gick ifrån bm för att äta en lunch på stan (som vi gjort till tradition i samband med bm- och läkarbesök) så kommer det fram att han verkligen inte vill gå.

Han säger inte riktigt varför, men det är tydligt att det handlar om att han är rädd. Han är jätterädd för förlossningen. Först trodde jag att det handlade om blod och kladd vilket jag vet att han tycker är obehagligt, men när jag säger att han inte behöver titta på något annat än mitt ansikte och att det känns viktigt för mig att han är med och förstår vad det är som händer och kan stötta mig när jag är mitt inne i kaoset så kläcker han ur sig något om att "jag borde väl kunna andas själv" och försöker skratta bort det. Han säger det inte för att vara elak och jag vet att han kommer att vara där för mig när det väl är dags, han är bara livrädd.
    Jag tror att hans rädsla kommer mycket ifrån alla tv-program jag kollat på förut, med mammor som ligger och skriker, pappor som står på sidan och barn som kommer ut och är alldeles slemmiga ur alldeles för små hål.

Jag vill verkligen att vi går på föräldrautbildningen tillsammans för jag tror att han behöver den förberedelsen. Inte är det omöjligt att jag kommer att lyckas övertala honom, men det är jobbigt nu när jag förstår hur obehagligt han tycker att det är.

Jag vill ju inte att han ska vara rädd, men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.
    Jag tänker att jag skulle vilja kolla med hans kompis som blivit pappa två gånger vad han säger om föräldrautbildningen, om han har bra saker att säga kanske han kan hjälpa mig att få sambon på rätt spår. Sedan har jag sett att det finns kurser att gå via nätet, som kostar pengar, men då kan man göra det hemma och det kanske är mindre läskigt. Kanske ska kolla på det om övertalningskampanjen går segt här hemma...

Hur reagerar andra pappor? Känner ni igen er? Hur skulle ni hantera situationen..?

• Stefanie

Nu såg han att jag satt och surfade på onlinekurser och säger att han tänker gå på föräldrautbildningen "om det inte är något jätteviktigt i vägen i skolan som gör att han inte kan".

Så jag kommer att få med honom. Men han är fortfarande rädd och jag skulle gärna vilja veta om ni känner igen och hur ni tycker att jag ska hantera hans rädsla...

• Sandragumman
    Stefanie skrev 2010-08-21 17:02:10 följande:
    Jag måste höra med er.

VI var ju hos Barnmorskan igår och då var det dags att planera in föräldrautbildningen. Tre träffar från slutet av oktober till början av december.

Barnmorskan påpekade att det är bra om vi kan gå båda två och att sambon borde göra vad han kan för att få ledigt från plugget de förmiddagarna. Men när vi gick ifrån bm för att äta en lunch på stan (som vi gjort till tradition i samband med bm- och läkarbesök) så kommer det fram att han verkligen inte vill gå.

Han säger inte riktigt varför, men det är tydligt att det handlar om att han är rädd. Han är jätterädd för förlossningen. Först trodde jag att det handlade om blod och kladd vilket jag vet att han tycker är obehagligt, men när jag säger att han inte behöver titta på något annat än mitt ansikte och att det känns viktigt för mig att han är med och förstår vad det är som händer och kan stötta mig när jag är mitt inne i kaoset så kläcker han ur sig något om att "jag borde väl kunna andas själv" och försöker skratta bort det. Han säger det inte för att vara elak och jag vet att han kommer att vara där för mig när det väl är dags, han är bara livrädd.
    Jag tror att hans rädsla kommer mycket ifrån alla tv-program jag kollat på förut, med mammor som ligger och skriker, pappor som står på sidan och barn som kommer ut och är alldeles slemmiga ur alldeles för små hål.

Jag vill verkligen att vi går på föräldrautbildningen tillsammans för jag tror att han behöver den förberedelsen. Inte är det omöjligt att jag kommer att lyckas övertala honom, men det är jobbigt nu när jag förstår hur obehagligt han tycker att det är.

Jag vill ju inte att han ska vara rädd, men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.
    Jag tänker att jag skulle vilja kolla med hans kompis som blivit pappa två gånger vad han säger om föräldrautbildningen, om han har bra saker att säga kanske han kan hjälpa mig att få sambon på rätt spår. Sedan har jag sett att det finns kurser att gå via nätet, som kostar pengar, men då kan man göra det hemma och det kanske är mindre läskigt. Kanske ska kolla på det om övertalningskampanjen går segt här hemma...

Hur reagerar andra pappor? Känner ni igen er? Hur skulle ni hantera situationen..?

trist... min sambo ville inte heller vara med och bara bläääade åt förlossningen, men jag har sagt att han ska stå vid mitt ansikte och bara vara där och behöver inte se de han inte vill se.... och han har mer eller mindre börjat mjukna lite och nu är de en självklarthet att han ska vara med säger han och de var de inte alls i början.....

men nu undrar jag en annan sak....
    har köpt linfrön och undrar hur mycket man ska äta*?
    lägger man som i blöt?? hur länge ska de ligga i blöt i så fall? och hur mycket är tillräckligt för en nybörjare???
    hur ofta ska man äta de? 1gång om dagen???
  • Trollungarnasmamma

Jag frågade min sambo om han var nervös inför fl, näe sa han...han vill bara veta hur jag vill ha det så han vet vad kan ska/kan göra.....får inte ut mycket från honom hur kan känner ele tänker om allt detta tycker jag,....

~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • linn78
    Sandragumman skrev 2010-08-21 17:38:55 följande:
    trist... min sambo ville inte heller vara med och bara bläääade åt förlossningen, men jag har sagt att han ska stå vid mitt ansikte och bara vara där och behöver inte se de han inte vill se.... och han har mer eller mindre börjat mjukna lite och nu är de en självklarthet att han ska vara med säger han och de var de inte alls i början.....

men nu undrar jag en annan sak....
    har köpt linfrön och undrar hur mycket man ska äta*?
    lägger man som i blöt?? hur länge ska de ligga i blöt i så fall? och hur mycket är tillräckligt för en nybörjare???
    hur ofta ska man äta de? 1gång om dagen???
    2 msk dagligen är maxdos, lägg dom i ett glas med vatten i ca 10 min sen kan du dricka det. Är lite klumpigt och slemmigt så gillar du tex havregrynsgröt så lägg dom i vattnet tillsammans med havregrynen på morgonen (lite mer vatten än receptet) sen kokar du den som vanligt.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)