• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Stefanie
    linn78 skrev 2010-08-21 18:18:37 följande:
    2 msk dagligen är maxdos, lägg dom i ett glas med vatten i ca 10 min sen kan du dricka det. Är lite klumpigt och slemmigt så gillar du tex havregrynsgröt så lägg dom i vattnet tillsammans med havregrynen på morgonen (lite mer vatten än receptet) sen kokar du den som vanligt.
    Jag äter linfrön i havregrynsgröt på morgonen nu. Äter med äppelmos och lite kanel och socker, gör i micron på ett kick! Det är gott, kanske hjälper lite mot magen och håller mig mätt längre än mackor nu när jag blir hungrig HELA tiden.

• Stefanie
    Sandragumman skrev 2010-08-21 17:38:55 följande:
    trist... min sambo ville inte heller vara med och bara bläääade åt förlossningen, men jag har sagt att han ska stå vid mitt ansikte och bara vara där och behöver inte se de han inte vill se.... och han har mer eller mindre börjat mjukna lite och nu är de en självklarthet att han ska vara med säger han och de var de inte alls i början.....

men nu undrar jag en annan sak....
    har köpt linfrön och undrar hur mycket man ska äta*?
    lägger man som i blöt?? hur länge ska de ligga i blöt i så fall? och hur mycket är tillräckligt för en nybörjare???
    hur ofta ska man äta de? 1gång om dagen???
    Vad skönt att han har ändrat sig. Hoppas att min sambo mjuknar lite han också...
  • Sandragumman

Jag tror att din sambo behöver mer tid,, jag tror han kommer mjukna ju längre gången du bli och när det närmar sig, skulle han fortfarande vara rädd och nervös så ta med en till person som du känner för, tex din mamma eller syster om du har någon, de kan hjälpa honom lite och lugna honom då han finner lite stöd via en annan som inte ligger och ska föda. Men jag tror och hoppas han mjuknar ju närmre de blir.

• Sandragumman

Snart är de prämiär för mig och dessa underbara linfröna.... får se hur de går då annars prövar jag de där med gröten imorgon.... hahahaha

Nu ska jag gå och fota magen var ett tag sedan nu, så de är dags!

• ÄlskarMina

Ondar och NhjärtaD: Tack! kul att ni oxå tycker om den! 

Idag har vi styrt massa med trädgården sen vi kom hem. Så skönt att få lite ordning på den! Sambon håller på med markstenen på framsidan och vi börjar se ett slut på eländet.  
    Jobbar ni också i trädgården ni som har? Tycker det börjar bli jobbigt att böja sig ner och har jag suttit på huk gör det skitont sen när jag reser mig..spänner i nedre delen av magen.  

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Lillebror BF 7/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Stefanie
    ÄlskarNova skrev 2010-08-21 19:43:18 följande:

Idag har vi styrt massa med trädgården sen vi kom hem. Så skönt att få lite ordning på den! Sambon håller på med markstenen på framsidan och vi börjar se ett slut på eländet.  
    Jobbar ni också i trädgården ni som har? Tycker det börjar bli jobbigt att böja sig ner och har jag suttit på huk gör det skitont sen när jag reser mig..spänner i nedre delen av magen.  
    Den där känslan känner jag igen. Det är bättre vissa dagar än andra, men jag brukar beskriva det som  att det känns som att det sitter senor mellan blygdbenet och naveln som kortas ner när man sitter ner och som att de håller på att gå av varje gång jag sträcker ut mig. Det brukar gå bättre om man reser sig riktigt långsamt, gör inte alls lika ont då.

Har tyvärr varken trädgård eller balkong men har fixat lite hos mina föräldrar och sambons farmor och farfar när jag fått chansen. Finns inget mysigare tycker jag!
  • Stefanie
    ÄlskarNova skrev 2010-08-21 19:43:18 följande:

Det skrev jag aldrig men jag tror i allafall inte att det är något varken konstigt eller farligt. Det känns rätt naturligt att det spänner lite när livmodern växer.

Ondast gör det förresten när jag har sammandragningar (vilket är ofta), då är det jättesvårt att byta läge från sittandes till ståendes. 
  • delifi2
    Stefanie skrev 2010-08-21 17:02:10 följande:
    Jag måste höra med er.

VI var ju hos Barnmorskan igår och då var det dags att planera in föräldrautbildningen. Tre träffar från slutet av oktober till början av december.

Barnmorskan påpekade att det är bra om vi kan gå båda två och att sambon borde göra vad han kan för att få ledigt från plugget de förmiddagarna. Men när vi gick ifrån bm för att äta en lunch på stan (som vi gjort till tradition i samband med bm- och läkarbesök) så kommer det fram att han verkligen inte vill gå.

Han säger inte riktigt varför, men det är tydligt att det handlar om att han är rädd. Han är jätterädd för förlossningen. Först trodde jag att det handlade om blod och kladd vilket jag vet att han tycker är obehagligt, men när jag säger att han inte behöver titta på något annat än mitt ansikte och att det känns viktigt för mig att han är med och förstår vad det är som händer och kan stötta mig när jag är mitt inne i kaoset så kläcker han ur sig något om att "jag borde väl kunna andas själv" och försöker skratta bort det. Han säger det inte för att vara elak och jag vet att han kommer att vara där för mig när det väl är dags, han är bara livrädd.
    Jag tror att hans rädsla kommer mycket ifrån alla tv-program jag kollat på förut, med mammor som ligger och skriker, pappor som står på sidan och barn som kommer ut och är alldeles slemmiga ur alldeles för små hål.

Jag vill verkligen att vi går på föräldrautbildningen tillsammans för jag tror att han behöver den förberedelsen. Inte är det omöjligt att jag kommer att lyckas övertala honom, men det är jobbigt nu när jag förstår hur obehagligt han tycker att det är.

Jag vill ju inte att han ska vara rädd, men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.
    Jag tänker att jag skulle vilja kolla med hans kompis som blivit pappa två gånger vad han säger om föräldrautbildningen, om han har bra saker att säga kanske han kan hjälpa mig att få sambon på rätt spår. Sedan har jag sett att det finns kurser att gå via nätet, som kostar pengar, men då kan man göra det hemma och det kanske är mindre läskigt. Kanske ska kolla på det om övertalningskampanjen går segt här hemma...

Hur reagerar andra pappor? Känner ni igen er? Hur skulle ni hantera situationen..?

Hos oss har det inte varit snack om nåt annat än att han ska vara med, det är en självklarhet för honom som blivande pappa att vara med.

Det du kan göra tycker jag är att skaffa en aurora, hon pratar med er innan fl och är med er när det är dax för fl.
    Låt han se en bra förlossningsfilm ist, för alla program är väl det mest de "hemska" de har klippt ihop. Vet inte rikgit vad ni sett för nåt, men fråga bm om de har nån bra film och kolla på den själv först coh bedöm om det kan vara nåt för din man eller inte.

Försösk inte tvinga honom det tror jag kan ge tvärtom utan mer på ett "mjukt" sätt, att du vill att han ska vara där för dig och att det inte är så hemskt som på tv. Alla förslossningar är olika, även om din förlossning går bra så måste du nog förbereda honom på att det kan sluta med urakut snitt och att personalen först och främst ser till dgi och babyn och inte till honom.

Vi hade jättetur när vi trodde att jag skulle snittas akut och det var att en personal stannde kvar hos man och förklarade allt, även om han var med under hela tiden och han fröstod vrf så var det bra att nån stannde kvar. 

Gå och  hälsa på förlossningen innan så han får se hur det är. Men allra bäst tror jag att det skulle vara med en aurora eller nån anan ni känner bra förtroende med 
  • Momalicious

Nu blir det myskväll för mig och mannen! Tacos och Vampires suck och sedan Eclipse efter det. Bebis sparkar på min blåsa och det är inte skönt alls! 
    Det där som ni pratar om när det känns som kramper när ni ställer er upp, det har jag med. Jag trodde dock det var sammandragningar eftersom magen blir helt hård? Spelar ju egentigen ingen roll vad det gör, ont och obehagligt är det i alla fall.

Nu är det matdags!

ÄlskarNova: Tjusig vagn! 

• ondar
    Stefanie skrev 2010-08-21 17:02:10 följande:
    Jag måste höra med er.

VI var ju hos Barnmorskan igår och då var det dags att planera in föräldrautbildningen. Tre träffar från slutet av oktober till början av december.

Barnmorskan påpekade att det är bra om vi kan gå båda två och att sambon borde göra vad han kan för att få ledigt från plugget de förmiddagarna. Men när vi gick ifrån bm för att äta en lunch på stan (som vi gjort till tradition i samband med bm- och läkarbesök) så kommer det fram att han verkligen inte vill gå.

Han säger inte riktigt varför, men det är tydligt att det handlar om att han är rädd. Han är jätterädd för förlossningen. Först trodde jag att det handlade om blod och kladd vilket jag vet att han tycker är obehagligt, men när jag säger att han inte behöver titta på något annat än mitt ansikte och att det känns viktigt för mig att han är med och förstår vad det är som händer och kan stötta mig när jag är mitt inne i kaoset så kläcker han ur sig något om att "jag borde väl kunna andas själv" och försöker skratta bort det. Han säger det inte för att vara elak och jag vet att han kommer att vara där för mig när det väl är dags, han är bara livrädd.
    Jag tror att hans rädsla kommer mycket ifrån alla tv-program jag kollat på förut, med mammor som ligger och skriker, pappor som står på sidan och barn som kommer ut och är alldeles slemmiga ur alldeles för små hål.

Jag vill verkligen att vi går på föräldrautbildningen tillsammans för jag tror att han behöver den förberedelsen. Inte är det omöjligt att jag kommer att lyckas övertala honom, men det är jobbigt nu när jag förstår hur obehagligt han tycker att det är.

Jag vill ju inte att han ska vara rädd, men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.
    Jag tänker att jag skulle vilja kolla med hans kompis som blivit pappa två gånger vad han säger om föräldrautbildningen, om han har bra saker att säga kanske han kan hjälpa mig att få sambon på rätt spår. Sedan har jag sett att det finns kurser att gå via nätet, som kostar pengar, men då kan man göra det hemma och det kanske är mindre läskigt. Kanske ska kolla på det om övertalningskampanjen går segt här hemma...

Hur reagerar andra pappor? Känner ni igen er? Hur skulle ni hantera situationen..?

Alltså, säg åt honom att ingen kommer föda på föräldrakursen så att han är rädd inför förlossningen är ingen förklaring för att inte hänga med till kursen. Tvärtom är det en större anledning att följa med, så att han blir insatt i vad som egentligen händer och kanske kan lära sig att bli tryggare inför det som faktiskt kommer komma.
    PLUS att han dessutom blir lite mer insatt i vad DU kommer gå igenom och förstå att det inte handlar om att "andas själv".
    Att undvika kursen för att förlossningen känns konstig låter ju bara dumt:).

Så om han tycker att det känns jobbigt sen att barnet ska börja dagis så kommer han inte hjälpa till vid inskolningen eller följa med och titta på dagis? (inte riktigt samma sak men du fattar vart jag vill komma)

Det är ju tvärtom därför det är så himla viktigt att man är väl förberedd, så är det ju för oss också-
    tror stenhårt på att ju mer man läser och vet om vad som kommer att hända och vad som kan hända, desto lättare blir det nog att hantera sen. Panik lär man ju få om man är helt oförberedd och tänka mig att det inte blir lättare som partner att bara stå bredvid och redan känna sig hjälplös om man dessutom inte har en aning om vad som sker med kvinnans kropp, vad som gör ont, olika faser, krystvärkar osv...{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden December Bebis 2010 :)