Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

December Bebis 2010 :)

Hur är det med soja? Går det bra? Loke tål inte soja, så jag har kolorit hemma (10% salt). Funderar på o göra kalops o tänkte då ha kolorit i. Han måste ju smaka brunsås också, o inte bara äta vitsås. Får era barn smaka brunsås, ni som gör egen mat?

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    April barn skrev 2011-10-09 22:34:38 följande:
    Tack :)
    Jenni78 skrev 2011-10-09 22:11:54 följande:
    Angående nitrit och salt. Det kan ju inte vara så att det är livsfarligt att någon gång ge sitt barn något av detta när barnet snart är ett år. Det känns som om någon står och väntar på att få svänga med trollstaven över barnet på födelsedagen och vipps går det bra att stoppa i det både mangold och vispgrädde. Okej, nitrit undviker jag men lätt saltad mat får hon smaka ibland, typ gryta med buljong som jag sen extrasaltar efter V har fått sin mat.
    Nej men så är det ju såklart, men man ska försöka undvika det tills de blir 1 år. Men lite då och då efter de blivit lite större efter typ 8 mån är ju lixom inte någon katastrof :)
    Suzzi: Vad är det i brunsås haha , när vi gör sås kokar vi bara upp lite grädde i stekpannan när vi stekt klart maten det får han ju äta av :)
    Tänkte bara om det var för salt! Sojan gör såsen brun! =)
    Men han tål inte soja, så kolorit o en nypa köttbuljong, kanske blir för salt!
    Åh, va jobbigt detta är! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Jessika82 skrev 2011-10-10 03:40:39 följande:
    Få ni sova på nätterna?
    Ja, nu får vi göra det. Han vaknar 1-2ggr/natt o får nappen sen sover han. Som inatt, han lades för natten halv nio, vaknade vid tio fick mera välling, somnade om. Vaknade sen 7.45! Tog in honom till oss, nu sover han igen! Skrattande
    mamma smurfen skrev 2011-10-10 07:41:04 följande:

Jag ger Ellie av mten vi äter, även brunsåsen med colorit i, igår åt vi fiskbullar i hummersås, hon älskade det=)

Jag tänker som så att "normalt salt intag nog inte är så farligt"....men man behöver ju inte xtra salta en massa, dvs...som ex brunsås, jag har i buljong å kolorit, men saltar inget utöver det.

Menar...JAG växte ju upp på vanlig husmansskost, där mamma inte hade en susning om att man inte ska salta.

Mina 2 grabbar är uppväxta på en blandning av burk och hemlagat, å för 12 år sedan fanns det ju inga restriktioner ang saltet, å dom e "normala"

Ok, va bra. Då kan han äta av våran kalops! =) Får ta undan lite sås till honom så vi kan ha mera köttbuljong o mera kryddor i våran sås! =) Tack!
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    mamma smurfen skrev 2011-10-10 10:11:38 följande:

Jo klart att det finns en anledning till att inte ge för salt till sina bebbar, de skulle ju inte gåut med en sådan uppmaning om det inte finns ett skäl till det, men...

Tycker att man ska ta det med "en nypa salt" (ursäka men kunde inte låta bli  )

OM man ger vanlig mat, som de flesta av oss fick när VI var små, och om man vet om de nuvarnde riktlinjerna om salt, och TÄNKER på det när man gör maten, så TROR inte jag att det är någon fara, MEN jag skulle ju inte heller GE Ellie typ salta kex, salta pinnar eller liknande, men vanligt salt i maten tror (inte JAG iaf) är skadlligt, givetvis i måttlig mängd. (Dvs överkonumtion)

Men alla gör som dom vet bäst, med sina barn.Solig

Ett barn måste ju få testa brunsås med! =) Så 1-2droppar kolorit o en nypa av en buljontärning kan väl inte vara så skadligt! Det är ju inte som om jag saltar ur saltkaret! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Loke sover 1 gång på fm o två ggr på em. Sover han en gång på em hamnar han tidigare i säng för natten.

Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Åh va jag blir galen på ungen! FAN!!!!!
    Han har bara sovit en gång idag o det en liten stund plus att vi har babysimmat idag! Han är så jävla trött men vägrar somna! Bara gnäller o gnäller o gnäller! Orkar fan inte längre! Sambon är inte mkt till hjälp heller! UNGE!!!!!

Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Mörkt o välling är det när det är natt! Är det inte ännu! =)
    Sambon tog ungen o lade honom i våran säng tsm med honom o han somna! Bra det! Jag har gjort allt utom o ligga bredvid! =)
    Dax för kvällsgröt, men han får sova ist!

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-10 19:43:59 följande:
    Tror han känner att du är stressad.
    Och blev lugn och kunde koppla av hos sin pappa. 
    Ja, kanske det!
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-10 19:46:01 följande:

Jag har inga activiter med vår elias då jag inte vill stressa upp honom med massa saker.
    Så vi har inte babysim alls och inga andra saker häller.
    Men han är jätte jätte lugn kille alltid glad och sprattlig pojke som älskar sin mamma o pappa och syskon.
    När jag ser honom lessen är då han är sjuk rikig sjuk.
    Annars lysser han som solen varje dag.    

Tror barn behöver aktiveras med saker. Jag sitter väldigt sällan bara hemma med honom. När han var 5v började jag med babymassage, sen blev det mamma/barn gympa, babysim o öppna förskolan, som vi varit på sen han var runt 2mån.  Träffa kompisar o deras barn.
    Hittar inte vi på ngt så går vi bara på en barnvagnspromenad o gungar på gungor!
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Åh, va kul! Skulle också vilja rida! Men tål inte hästar så Loke får inte rida, även om han skulle vilja! :/

Loke 11/1-11
Svar på tråden December Bebis 2010 :)