• Äldre 7 Apr 08:01
    11472 visningar
    12 svar
    12
    11472

    moderkaka fram & bakvägg?!

    man kan ju ha moderkakan på olika ställen bakvägg och framvägg?
    Och hur stor och fort magen växer påverkas ju av de och lika så hur fort/lätt man känner fosterrörelser!

    Så nu till min fråga, kommer magen fortare om man har moderkakan i fram eller bakvägg? och känner man fosterröelser fortare/lättare om man har moderkakan i fram eller bakvägg?

  • Svar på tråden moderkaka fram & bakvägg?!
  • Äldre 7 Apr 08:03
    #1

    Inte har det nåt att göra hur stor magen blir?
    Har man den i framvägg kan man känna rörelser senare.

  • April Mamma
    Äldre 7 Apr 08:04
    #2

    Om moderkakan ligger fram så skyddar den ju mot sparkar o rörelser = känner senare och oftast mindre.

    Jag hade moderkakan fram med första barnet och bak nu andra gången och visst är det skillnad. Kände mycket mer nu andra gången.

    Om man får mage fortare av den ena eller det andra vet jag inte...har fått mage snabbt med båda.

  • Äldre 7 Apr 08:06
    #3

    Okej jag vet inte om jag har den fram eller bak än, men de får man väl reda på på RUL!, ska på RUL den 14:de, men när kände du de första rörelserna med första barnet?

  • Shmone
    Äldre 7 Apr 08:07
    #4

    Jag har haft i framvägg i två graviditeter och i bakvägg två graviditeter. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad.
    Första barnet är det då jag kände rörelser som tidigast - o då hade jag i framvägg. Men jag har känt inom ungefär samma vecka samtliga fyra gånger.

  • Äldre 7 Apr 08:08
    #5

    Storleken på magen tror jag inte påverkas av vart moderkakan ligger. Däremot så kan man som sagt känna rörelser senare om man har moderkakan i framvägg.

    Jag har moderkakan i framvägg och har känt rörelser varje dag sen jag kände första gången i vecka 17. Så för mig blev det inte särskilt sent ändå.


  • Magini
    Äldre 7 Apr 08:09
    #6

    Jag hade min på toppen av livmodern på RUL. Senare i v 30 hade magen växt så kakan satt framtill fast högt upp istället. Jag kände första sparken runt v20.


    Dammråttorna i hörnen är bara änglarnas tofflor..
  • skuggs­pel
    Äldre 7 Apr 08:10
    #7

    Jag har, som bm sa, mycket moderkaka i framvägg denna graviditet och har känt rörelser betydligt mindre och senare än första gången, trots att jag väntar tvillingar nu.

  • Äldre 7 Apr 08:13
    #8
    Shmone skrev 2010-04-07 08:07:44 följande:
    Jag har haft i framvägg i två graviditeter och i bakvägg två graviditeter. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad. Första barnet är det då jag kände rörelser som tidigast - o då hade jag i framvägg. Men jag har känt inom ungefär samma vecka samtliga fyra gånger.
    I vilken vecka kände du rörelserna i då? :)
  • Äldre 7 Apr 08:13
    #9
    skuggspel skrev 2010-04-07 08:10:42 följande:
    Jag har, som bm sa, mycket moderkaka i framvägg denna graviditet och har känt rörelser betydligt mindre och senare än första gången, trots att jag väntar tvillingar nu.
    Okej kanske är ganska olika iaf, men kanske vanligare med att känna rörelserna mindre! tvillingar va roligt :D Grattis!
  • Shmone
    Äldre 7 Apr 08:15
    #10
    DexX skrev 2010-04-07 08:13:00 följande:
    I vilken vecka kände du rörelserna i då? :)
    I vecka 15-16.
    Rörelser synliga utanpå magen i v.17-18. Men jag tror det är ovanligt tidigt.
  • Äldre 7 Apr 08:16
    #11

    Ja! de verkar väldigt tidigt! men roligt :) jag är i v 17 nu, inte kännt något alls än :(

  • Äldre 7 Apr 10:37
    #12

    Storleken spelar ingen som helst roll på var moderkakan sitter.

    Son1 - Moderkakan fram, kände regelbundna fosterrörelser från vecka 14.

    Son2 - Moderkakan i taket, kände regelbundna rörelser från vecka 14.

    Son3 - MK fram, sonen låg högt i livmodern, regelbundna rörelser från vecka 18.

    Son4 - MK i taket, kände några gånger ett par enstaka "pet-pet" i vecka 12&13, sedan ingenting förrän i vecka 19.


    3 killar & pojke v22 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
Svar på tråden moderkaka fram & bakvägg?!