• Äldre 8 Apr 08:01
    9138 visningar
    13 svar
    13
    9138

    flytt inom samma kommun vid gemensam vårdnad

    Ändring av barnets folkbokföring kräver båda föräldrarnas underskrift. I realiteten är det dock så att om man flyttar utan underskrift så gör skatteverket en utredning om var barnet bor och så skrivs ändå barnet där.

    MEN, försök in i det längsta att köra ett sånt "vilda västern"-spår, för det är en form av maktmissbruk och skapar bara massor med konflikt med den andre föräldern.

    Även om det kan vara jobbigare på kort sikt så är det bättre på lång sikt om du kan övertyga den andre föräldern om saken och få honom/henne att frivilligt skriva på.

  • Äldre 8 Apr 10:46
    #4

    Jag förstår att frågan föranleds av att du befarar problem, men ta en sak i taget och ta dig an att övertyga honom. Alternativet att göra en rövarflytt finns alltid kvar, men det är oftast att kasta bensin på brasan, så undvik det om du kan.

  • Äldre 8 Apr 12:20
    #6
    Anonym (m4b) skrev 2010-04-08 11:52:17 följande:
    skriv ut papper till papan om att skriva under flytten.... be även pappan skriva under för flytt av skola/förskola så får du mer underlag om han strular. om han inte är medgörlig så begär du ensam vårdnad intermistiskt då han strular trots att umgänget inte kommer att påverkas.
    Alternativet att gå till domstol finns också, men är liksom rövarflytt ett konfliktskapande alternativ, så även det bör man undvika att använda tills de frivilliga metoderna har visat sig otillräckliga.
  • Äldre 8 Apr 14:59
    #8

    Menar du på fullt allvar att man ska stämma den andre föräldern oavsett om det går att hitta en frivillig lösning eller inte?

    För på annat sätt kan jag inte få ihop dina invändningar mot det jag skrivit (eller rättare sagt det du tycks tro att jag skrivit)

    Var någonstans har jag rekommenderat mamman att flytta hellre än att gå till domstol?

    Det enda jag sagt är att hon ska försöka lösa problemet på frivllig väg och genom samarbetssamtal INNAN hon gör något annat, vare sig det handlar om att flytta på rövarvis eller att stämma någon.

    Läs om och läs rätt och pådyvla mig inte saker jag aldrig sagt.

  • Äldre 8 Apr 18:40
    #10

    Tja, det är frivilligt på samma sätt som ett rånoffer räcker över plånboken när de stirrar in i en pistolmynning, dvs. inte alls särskilt frivilligt.

    Jag förstår att du tror att man kommer någon vart med att spela tuff och köra med vapenskrammel, men faktum är att de föräldrar som lyckas bäst är de som låter bli sånt där, annat än då alla andra alternativ är uttömda.

    Och för att undvika missförstånd: Jag anser inte att mamman ska låta bli att hitta en lösning, bara att jag tycker hon ska göra det på ett smart sätt som möjligt, och på ett sätt som på bästa sätt gagnar samarbetet mellan föräldrarna på sikt.

    För där är min personliga överenstygelse att när man väl börjar stämma varandra så går proppen ur och alla möjliga verkliga och inbillade oförätter blir då lätt källa till ständigt nya konflikter.

  • Äldre 8 Apr 19:40
    #12

    Men tagga ner nu. Visst, samarbetssamtal och lirkande funkar inte alltid, men varför inte PRÖVA det först?

    Herregud, var inte en sån jävla stridspitt (om uttrycket ursäktas)

Svar på tråden flytt inom samma kommun vid gemensam vårdnad