Inlägg från: TimesAreAChangin |Visa alla inlägg
  • TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • TimesAreAChangin

Syftet med Londonresan är väl... Tja, jag planerar att flytta till London direkt efter gymnasiet eftersom jag älskar staden. Så att ha roligt, språkträning och helt enkelt göra mig hemmastadd i staden. :)

Hela min familj AVSKYR att resa, men vet hur otroligt gärna jag vill dit. Det verkar som att hon förstår att jag inte tycker den här chansen att få åka dit själv är värd att sumpa. Jag vet inte ens om jag hade släppt iväg min 15åring till London... Det är så otroligt individuellt, men jag är överlycklig över att hon förstår hur gärna jag vill och är villig att låta mig göra det här!

• TimesAreAChangin

Hm, intressant med så blandade reaktioner :) Det jag reagerar på är dock att många resonerar som så att "London är en storstad, det är farligt". Ja? Det är klart det är farligt. Staden jag bor i är en av mitt läns "farligaste", knarket flödar vitt och brett, många i min skola har kniv på sig under skoltid, osv osv.  Jag tvivlar faktiskt på att det är farligare för mig att åka till London än att vara här.

Om man gör ordentlig research så man hamnnar på ett tryggt och bra hotell, och bara är ute under dagarna är det en minimal risk i min mening att något händer. Visst, det kan komma nån och skjuta mig mitt på gatan eller slita in mig i en bil, men det kan lika gärna hända när jag är i Stockholm. Visst, jag är ung och jag kanske har fel, men det är min åsikt. Hanterar man det på rätt sätt tror jag nästan att storstäder på många sätt är säkrare än t.ex den typen av småstad jag bor i.

Men det är kul att se en negativ sida mot det här, intressant att läsa vad ni har för åsikter. Och ja, det kanske är lite galet på ett sätt. Vissa av mina vänner får inte ens ta tåget till Stockholm ensamma och vara där över en dag. Jag förstår inte vad de tror ska hända.. Visst, vissa kan helt enkelt inte ta ansvaret för att åka iväg och det är förståeligt. Men att bara hålla ungdomar inne för att "storstäderna är farliga" tycker jag är konstig logik. Men visst, att inte låta sitt barn åka till London kan jag förstå ändå, det är nog lite mer extremt än att åka på en dagtripp till Stockholm! :)

• TimesAreAChangin

Nej. Självklart är det individuellt. Man känner väl sitt barn bäst, och för mig och min vän kommer faktiskt Londonresan gå ut på att gå runt i Camden, ha picknick i Hyde Park och dricka té på caféer. :D

Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..