• little­sister­83
    Äldre 11 Apr 19:39
    5823 visningar
    11 svar
    11
    5823

    Gammla ärret kliar, är de normalt?

    Min förra graviditet slutade i Akut snitt och nu är jag gravid igen i vecka 36 och nu har mitt gammla ärr börjat klia. Är de normalt?

  • Svar på tråden Gammla ärret kliar, är de normalt?
  • little­sister­83
    Äldre 11 Apr 20:09
    #1

    *puffa*

  • hellaj­o
    Äldre 11 Apr 20:18
    #2

    Jag opererades för brusten blindtarm 1989 och de ärren kliar fortfarande lite från och till, kanske lite mera nu när jag är gravid i v 37. Skinnet tänjs ju ut.

  • Lilly mama
    Äldre 11 Apr 20:20
    #3

    Här har ni en blindtarm från 1987 som också kliar emellanåt. Så det kan nog vara rätt vanligt med kliande gamla ärr.

  • little­sister­83
    Äldre 11 Apr 20:21
    #4

    okei... Jag har opereat blindarmen för ett antal år sedan men dom ärren känner jag inget från

  • Mia77
    Äldre 11 Apr 21:39
    #5

    Jag blev snittat förra gången och är nu i v. 37+1. Det har både kliat och ibland "dragit" i ärret.

  • Äldre 11 Apr 21:57
    #6

    Jag är snittad två gånger (men väldigt mycket för tidigt båda gångerna) och jag har ett minne av att det kliat i ärret. Det gör det fortfarande trots att jag inte har någon gravidmage längre...

  • Madonn­a
    Äldre 12 Apr 09:25
    #7

    Ni som har blivit snittade innan och nu är gravida igen, skall ni föda normalt denna gången om allt går som det ska? Hur känner ni inför det? Själv har jag nog läst för mycket om det på internet så jag har blivit ganska orolig (många ggr är internet INTE bra för där ramlar man ofta in på extremfallen...)
    Men, i alla fall, risken FINNS ju att ärret går upp och man får livmoderbristning. Min barnmorska har sagt att om man blivit snittad innan håller de extra koll på en på förlossningen när det är dags, bara DET får mig att bli nervös...Och eftersom jag aldrig har upplevt värkar så känns det som jag kommer att tro att det är livmodern som går sönder varje gång det gör ont..

    Skall träffa förlossningsläkaren imorgon som snittade mig för två år sedan och hon skall försöka lugna min oro.

    Men som sagt, ge mig gärna lite lugnande ord ni med!

    :)

  • little­sister­83
    Äldre 12 Apr 09:34
    #8

    Jag blev snittad för snart 2 år sedan och är nu beräknad till den 15 maj. Men jag har sagt att jag ska föra vaginalt om inget annat händer. Visst jag är också lite små orolig att något ska hända men barnmoskan säger ju att dom kommer ha mer kontroll äver en och de känns ändå skönt på något sätt men sedan vet man ju inte hur mycket prat de egentligen är.

  • Äldre 13 Apr 12:31
    #9
    Madonna skrev 2010-04-12 09:25:26 följande:
    Ni som har blivit snittade innan och nu är gravida igen, skall ni föda normalt denna gången om allt går som det ska? Hur känner ni inför det? Själv har jag nog läst för mycket om det på internet så jag har blivit ganska orolig (många ggr är internet INTE bra för där ramlar man ofta in på extremfallen...) Men, i alla fall, risken FINNS ju att ärret går upp och man får livmoderbristning. Min barnmorska har sagt att om man blivit snittad innan håller de extra koll på en på förlossningen när det är dags, bara DET får mig att bli nervös...Och eftersom jag aldrig har upplevt värkar så känns det som jag kommer att tro att det är livmodern som går sönder varje gång det gör ont..Skall träffa förlossningsläkaren imorgon som snittade mig för två år sedan och hon skall försöka lugna min oro. Men som sagt, ge mig gärna lite lugnande ord ni med! :)
    Akutsnitt första barnet, skulle bli vaginalt andra om inget särkilt inträffade. Nu blev det akutsnitt andra barnet också (mina barn har fötts extremt tidigt, i v28+5 samt 25+2, och då har vaginal förlossning/igångsättning inte varit ett alternativt).
    Vid eventuellt fler barn så har jag fått besked att det enda de kan vara säkra på är att jag kommer att förlösas med kejsarsnitt. Hos oss blir man automatiskt snittad efter två snitt...
    Har inga speciella känslor inför just snitt, det har bara varit tvunget för mina barn, fokus har legat på deras överlevnad, inte på förlossningssättet (inte för att det kanske hjälper dig med dina funderingar, men så var det för mig iaf).
  • Äldre 13 Apr 12:51
    #10

    Nu är det inte riktigt samma sak, men när jag var gravid i v10 blev jag tvungen att operera blindtarmen, och nu de sista veckorna (är i v39 nu) har det kliat och slitit och dragit i ärret, men min barnmorska säger att det inte är någon fara, och jag ser ju att det inte är i närheten av att slitas upp. Det är ärrvävnad som inte är lika smidig som resten av huden... Fast det är ju obehagligt som sjutton iaf.

    Men prata med din BM också, hon som ser hur det ser ut!

    Lycka till med bebben!

  • little­sister­83
    Äldre 13 Apr 12:53
    #11

    Jag ska till min BM på fredag så jag tänke passa på att prata med henne då tänkte jag

Svar på tråden Gammla ärret kliar, är de normalt?