• siggie

    Någon som använder pulsmätare?

    Jag har precis införskaffat mig en pulsmätare och använder den vid mina promenader. Men jag är lite osäker på vilken medelpuls jag bör ha för att effektivast gå ner i vikt. Jag brukar ligga på en medelpuls på 145, min maxpuls är 183. Är det en bra medelpuls då? Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring olika pulsintervaller....På en promenad på 25 minuter med en medelpuls på just 145 gjorde jag enligt pulsmätaren av med 155 kcal och 19 gram fett - låter det rimligt? Hur vet jag att jag kan lita på pulsmätaren?
    Jag är tacksam för alla typer av svar då jag är helt ny på detta område!!!

  • Svar på tråden Någon som använder pulsmätare?
  • Becky 30

    Det där med maxpuls, eller egentligen puls överhuvudtaget, är ett gytter av information och kunskap att ta till sig men ett fin-fint redskap i träningen när man väl lärt känna sin puls.

    För att förbränna fett så sägs det generellt att man ska ligga runt 70% av maxpuls för att procentuellt bränna mest fett utav de förbränningsämnen man har att tillgå (fett, kolhydrater & protein).

    Vad är det för märke på din pulsmätare som säger sig så exakt kunna räkna ut hur mycket fett du gjort av med under din promenad?

  • siggie

    Tack för svar! Märket på min pulsklocka är Beurer PM25 och jag tycker den verkar bra....men man kan väl aldrig vara helt säker på att saker och ting fungerar helt korrekt....vet bara inte hur jag ska kunna "dubbelkolla" om dess mätningar stämmer....Jag gjorde om mina inställningar. Jag har en vilopuls på 56 så för att ligga i skiktet 60-70% av maxpulsen bör jag ha puls på 132-145 så jag borde kanske vara nöjd med min medelpuls på 145? Ja, jag håller med dig, ett gytter av information är det.....

Svar på tråden Någon som använder pulsmätare?