• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Anonym (URK)
    Anonym skrev 2010-04-13 09:48:04 följande:
    Vi ville inte ha en massa presenter, vi ville bara ha en liten slant för som skulle täcka allt mat dryck underhållning vinster mm. och om det blev pengar över skulle dessa gå till resan.. Ja vi blev ledsna pga att vi fick en massa presenter som vi inte ville ha, vi klargjorde i inbjudningar att vi inte vill ha presenter utan en summa pengar som ska täcka så mycket som möjligt och att vi alla skulle få en dag som alla hade mat dryck underhållning vi ville inte ha ett tråkigt bröllop där maten inte räckte eller drycken tog slut osv. Folk köper bröllopspresenter för ca. 500-1000 kr ändå varför inte ge den slanten istället som bröllopspresent? Vi står ju här med massa porslin mm som vi inte ville ha...
    Alltså om man vill ha betalt för underhållning m.m på ett bröllop så får man nog räkna med att gästerna avböjer då man hellre som gäst lägger dem pengarna på något annat som gästerna själv väljer!

Jag skulle oxå tacka nej!

Ni gifter er dvs ni väljer vad ni ska ha m.m.. Ska då gästerna betala en så stor summa så får väl dem vara med å bestämma isf om man ska hårddra det!
  • Anonym (?)
    Vi ville inte ha en massa presenter, vi ville bara ha en liten slant för som skulle täcka allt mat dryck underhållning vinster mm. och om det blev pengar över skulle dessa gå till resan.. Ja vi blev ledsna pga att vi fick en massa presenter som vi inte ville ha, vi klargjorde i inbjudningar att vi inte vill ha presenter utan en summa pengar som ska täcka så mycket som möjligt och att vi alla skulle få en dag som alla hade mat dryck underhållning vi ville inte ha ett tråkigt bröllop där maten inte räckte eller drycken tog slut osv. Folk köper bröllopspresenter för ca. 500-1000 kr ändå varför inte ge den slanten istället som bröllopspresent? Vi står ju här med massa porslin mm som vi inte ville ha...
    Men allvarligt!?
    Hade vi planerat ert bröllop efter hur mkt gästerna skulle bidra med?! - Då får ni skylla er själva!
    Ett bröllop planerar man utifrån sin EGEN ekonomi!
    Har man inte råd med ett STORT bröllop, ja då får det bli ett litet bröllop!
    That´s it!
  • Ts Mamma

Jag har bara läst TS och tycker så här, köp det NI vill och det NI har råd med, de kan absolut ÖNSKA sig pengar etc, men de kan inte KRÄVA det, inte i mina ögon i alla fall...

Lycka Till och hoppas det blir ett trevligt bröllop...

• Ts Mamma
    Sälj presenterna ni inte ville ha då, att kräva att bröllopsgästerns ska ge en viss summa pengar låter helt befängt! Jag hade nog inte gått på det bröllopet om jag så vore miljonär...
  • Mamma 04 och 06

Jag tycker det är snålt att be om pengar i present. Ok om man annars inte har råd med en fest överhuvudtaget, men annars får man ha en enklare fest för att kunna betala och bjuda på den själva.

Om nu brudparet är så snåla att de vill ha pengar så får man ju innerligen hoppas att de samlar in pengarna på ett sätt som inte genererar någon, tex genom en slags sparbössa eller konto.

• Mamma 04 och 06

Jag kan alltså förstå om man inte önskar sig mer onödiga prylar eller så, men jag hade i så fall avböjt BÅDE pengar och presenter.

• Movie Freak
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-13 10:00:52 följande:
    Jag tycker det är snålt att be om pengar i present. Ok om man annars inte har råd med en fest överhuvudtaget, men annars får man ha en enklare fest för att kunna betala och bjuda på den själva.Om nu brudparet är så snåla att de vill ha pengar så får man ju innerligen hoppas att de samlar in pengarna på ett sätt som inte genererar någon, tex genom en slags sparbössa eller konto.
    vad då snålt om man hellre vill ha resecheckar elelr pengar till en resa en att få en massa salladsskålar som bara fyller ens hem är väl inte konstigt?

de flesta bröllop jag varit på har de önskat sig resecheckar till sin bröllopsresa, rätt normalt tycker jag.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • alvaereva
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-13 10:03:07 följande:
    Jag kan alltså förstå om man inte önskar sig mer onödiga prylar eller så, men jag hade i så fall avböjt BÅDE pengar och presenter.
    Det kan man absolut göra men det är inte många som VILL gå tomhänta till ett bröllop. Då får man som brudpar ge iallafall ett alternativ.
  • nericia77

hej vet inte hur brudparet gör som du ts pratar om. men när vi gifte oss så önska vi oss bara pengar. o vi hade gjort i ordning en låda, så de som ville fick lämna en liten slant som hjälp till resa. (vi hade redan betalat bröllopsresan själva så allt extra var bara en bonus). o vi fick lite andra saker oxå, vart jätte glada för allt, o vi vet inte alls  va några gav eftersom alla fick lägga o slapp lämna kort o så, utan bara pengar, så då kanske någon la en tjuga, va vet jag. o den som inte kunde lägga nått, slapp det. o om ni köper en liten present o sen lägger en liten peng, ja då e det ju svårt för de o veta vad presenten kosta. så det tycker jag låter som en bra ide. men som sagt gör det ni kan o vill, man ska inte känna något krav tycker jag. det e ju de som vill gifta sig, o har bjudit er, o de har ju inte sagt att ni måste lägga peng, de önskar. så det e ju skillnad

men det kan ju vara svårt att veta hur de har tänkt, men jag tycker att kan du inte lägga mycket pengar så kan ni inte. o skulle de bli sura eller så, ja då e det deras problem.

Varken om kärlek eller hat kan en människa veta något i förväg
  • Pix Ladin
    Movie Freak skrev 2010-04-13 10:05:30 följande:
    vad då snålt om man hellre vill ha resecheckar elelr pengar till en resa en att få en massa salladsskålar som bara fyller ens hem är väl inte konstigt?de flesta bröllop jag varit på har de önskat sig resecheckar till sin bröllopsresa, rätt normalt tycker jag.
    Presenter får man inte därför att man vill ha, presenter får man därför att någon vill ge en någonting.
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.