• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • vivianne
    Anonym skrev 2010-04-13 09:51:30 följande:
    Eller så köper ni typ en liten byrå för typ smycken, sen viker ni tjugolappar till kläder (det finns en sajt på internet där det står hur man gör) och lägger i byrålådorna :P

En annan idé, om ni vet vart de ska åka på bröllopsresan, är att ge pengar i det landets valuta, kanske i en sån där pengapåse man har runt halsen. Då blir det inte lika uppenbart vilket belopp ni ger och känns lite mer som en "present".

• Ts Mamma
    Pix Ladin skrev 2010-04-13 10:06:46 följande:
    Presenter får man inte därför att man vill ha, presenter får man därför att någon vill ge en någonting.
  • Oneesan

Fördelen med att bröllopsparet har sagt pengar som gåva och inte kuvertavgift är ju att alla ska få bidra efter sin egen förmåga. Men det var också något som jag trodde att alla gjorde när de ger bort gåvor. Man spenderar inte mer än vad man har råd med och har man inte råd med något så kan man vara lite kreativ.

Om du ts har svårt att få vardagen att gå ihop så ska ni väll strunta i bröllopet så slipper du onödig stress.

Arigato
  • Anonym (lite synd)

Har inga bra råd egentligen utan vill bara säga att jag tycker det är så synd att bröllop och andra större tillställningar ska behöva kännas så kostsamma och att man ska känna sig tvungen att ge si eller så mycket för att "göra rätt för sig". Jag har under de senaste åren haft rätt ont om pengar på grund av att jag prioriterat lite annorlunda än de flesta människor gör. I mitt dagliga liv är jag nöjd med hur jag har det och jag har inget behov av mer pengar för egen del, men varje gång vi blir bjudna till t ex ett bröllop blir jag plågsamt medveten om hur stor skillnad det är på mitt sätt att leva och andras. Inte nog med att man vill ge en present eller en summa pengar som känns rimlig i sammanhanget, utan dessutom behöver man ordna fram något att ha på sig som inte ser ut som en förolämpning mot värdparet Jag kan ordna detta men det gräver ett hål i min ekonomi som känns långt efter att festen tagit slut.

När det gäller bröllop och sånt tycker jag att det är mycket bättre att folk önskar sig pengar rakt av (helst då in på ett konto) och att man själv kan välja hur mycket man vill ge, än att man ska behöva springa ut och köpa en present. Det är snyggare mot dem som inte har så mycket pengar och själv tycker jag att det känns mycket roligare att ha bidragit till en schysst resa än att köpa en designvas för femhundra spänn. Alla är kanske olika men om jag hade ställt till med stort bröllop och önskat pengar så hade jag inte sett snett på den som bara gett en hundralapp eftersom jag antagit att den personen kanske inte hade råd att ge mer. Om man bara vill ha dyra presenter får man väl låta bli att bjuda fattiglappar

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2010-04-13 09:54:25 följande:
    Men allvarligt!? Hade vi planerat ert bröllop efter hur mkt gästerna skulle bidra med?! - Då får ni skylla er själva! Ett bröllop planerar man utifrån sin EGEN ekonomi! Har man inte råd  med ett STORT bröllop, ja då får det bli ett litet bröllop! That´s it!
    Allvarligt, vi hade råd med ett stort bröllop och vi ville bara ha 500:- per par i bröllopspresent för att pengarna skulle gå till en resa istället för att få presenter som man inte uppskattar alls....
    500:- per par blir 250:- per person, det är inte mycket begärt, eller hur?
    Skitsamma vi ska inte diskutera detta här hur som helst, Gift är jag och min bröllopsdag blev en underbar bröllopsdag och skönt att slippa de snåla giriga gästerna!
  • Anonym
    Ts Mamma skrev 2010-04-13 09:57:36 följande:
    Sälj presenterna ni inte ville ha då, att kräva att bröllopsgästerns ska ge en viss summa pengar låter helt befängt! Jag hade nog inte gått på det bröllopet om jag så vore miljonär...
    Presenterna donerades till Myrorna, till bättre behövande!
  • Ts Mamma
    Anonym skrev 2010-04-13 10:14:43 följande:
    Allvarligt, vi hade råd med ett stort bröllop och vi ville bara ha 500:- per par i bröllopspresent för att pengarna skulle gå till en resa istället för att få presenter som man inte uppskattar alls....500:- per par blir 250:- per person, det är inte mycket begärt, eller hur? Skitsamma vi ska inte diskutera detta här hur som helst, Gift är jag och min bröllopsdag blev en underbar bröllopsdag och skönt att slippa de snåla giriga gästerna!
    Fast det är mycket begärt för de som inte har så mycket pengar...
  • 071001

Tycker också att det är mycket begärt när begär är just vad ni gör. Jag lägger 500-2000 kr på bröllopspresenter utan problem, men om nån krävde det av mig skulle jag slå bakut för sakens skull.

• Anonym (hmm)
    Allvarligt, vi hade råd med ett stort bröllop och vi ville bara ha 500:- per par i bröllopspresent för att pengarna skulle gå till en resa istället för att få presenter som man inte uppskattar alls....500:- per par blir 250:- per person, det är inte mycket begärt, eller hur? Skitsamma vi ska inte diskutera detta här hur som helst, Gift är jag och min bröllopsdag blev en underbar bröllopsdag och skönt att slippa de snåla giriga gästerna!
    Haha, skönt för dem som slapp det giriga brudparet snarare!
  • Anonym

Jag tycker det säger mer om dig än om dina gäster.

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.