• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Carrrie

Tycker det låter som en fin gest att ge bröllopsparet en personlig presentkorg med lite blandat gott och smått. Helst då saker som är "förbrukningsvaror" såsom choklad, marmelad etc.
    Om ni vill ge en liten summa pengar också i korgen så är väl det trevligt. Kan ju skriva på ett litet kort att det ska gå till en upplevelse/middag/drinkar eller nåt sånt under bröllopsresan.
    Hoppas ni får det trevligt på bröllopet!

• Anonym (Lycklig fru)

Jag tycker att många bortser från vad hon egentligen skriver. Att hon inte umgås med tjejen längre utan bara blir bjuden för sakens skull, om det hade varit hennes bästa kompis eller syskon hade hon tänkt likadant då eller är det bara för att det är som det är i det här fallet?
    För om man har det dåligt ställt och kompisen vet det så är ju inte pengarna det viktigste utan att man kommer på självaste bröllopet, att man VILL vara med och fira den stora dagen.

• Grangerous

Ge en fin present från presentaffären. Det är säkert någon annan som ger pengar till resan. Då blir det roligt att få någon present också! 

• Anonym
    071001 skrev 2010-04-13 13:28:03 följande:
    Lavish, gissade det eftersom babyshower är vanligt förekommande i Usa. "Här hemma" har vi ju bebistitt efter att barnet är fött och då får man ofta presenter.
    eh, va? bebistitt? Aldrig hört talas om...
  • Javah

Vi har önskat oss pengar i bröllopspresent som bidrag till bröllopsresa men förväntar oss inga fantasisummor utan helt enkelt bara den summan som de tänkt köpa ett materiellt ting för. Får vi 150:-/person har vi råd att åka och de har hjälpt till att besanna våra drömmar och gett oss ett minne för livet. Inte så dåligt tycker jag :)
    (har också kontonummer, ingen ska behöva stå och visa upp för de andra gästerna vilken summa de gav)

Men självklart är det ni som väljer vad ni ger! Vill ni hellre ge ett ting, så gör det!
    En önskelista är ju bara en önskan, inget krav :)

• Anonym

Mellan 500-1000 kr är det som uppfattas som en ok summa.

Kan själv berätta att vi önskade oss också bidrag till resan fast då sa vi presentkort på Forex. Vissa gillar inte att ge pengar i kuvert men har lättare med ett presentkort. Visst fick vi andra present men just att vi önskade oss det är för att vi har allt man kan behöva i ett hem.

Då alla vet det så foick vi det eller olika presentkort på upplevelser, självklart har i också fått just presenter på smågrejer och för att vara ärlig så har vi INGEN aning vart vi ska ställa sakerna.

• Mabaja

För två år sen var jag på bröllop där paret krävde pengar. Om man skulle komma på bröllopet skulle 200 kr/person betalas in på ett konto.

Vi gifter oss om fyra veckor och vi har önskat oss ett ekonomiskt bidrag till vår bröllopsresa då vi känner att vi annars inte har råd att åka nånstans. Sen får varje individ ge det de anser att de vill ge, vet att vi itne kommer få mer än 100 kr av min bror t.ex. Sen tycker jag att det är tråkigt som min syster t.ex som hela tiden säger "jag vägrar ge er pengar". Då tycker jag hellre att hon kan vara tyst till den dagen än att säga så redan ett år innan det är dags.

Så om fyra veckor får vi se vad vi får, av min syster, brukare och pappa kommer vi inte få något bidrag till bröllopsresan...

• Lavish
    Reglementet skrev 2010-04-13 13:56:03 följande:
    LavishÄr det okej att ha en stor låda där alla får lägga sina presenter, och sen skicka vidare den direkt till välgörenhet?
    Nja nej det är det nog inte. Det är ju inte okej att ge bort presenter man fått, iaf inte så att dom som givit den får reda på det. Det är inte heller okej att offentligt undanbe sig presenter (då det förutsätter att man väntade sig presenter) och då har man inte heller en ursäkt för en sådan åtgärd.

Om någon frågar kan man ju föreslå att dom hellre sätter in pengarna åt en välgörenhetsorganisation eller köper ett träd i regnskogen åt en eller nått.
  • Anonym

Vi önskade oss ett litet bidrag till bröllopsresan och de flesta gav oss 500 per par. Vissa gav oss 300 per par eller en liten gåva istället och det var ju precis lika bra det. Helst av allt hade vi haft ett gåvofritt bröllop men eftersom det sällan funkar (folk VILL ju bidra med något till ett brudpar, även om det bara är nåt litet) så tyckte vi att en liten slant till resan var bra för oss och enkelt för gästerna som slapp tänka på presenter. Men vill du köpa nån present tycker jag att du ska göra det, de blir säkert jätteglada!

• Anonym (GAH!)
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    fast det där är väl snarare kuvertavgift mer än present?
    När man önskar sig pengar i present så kräver man aldrig ett minimumbelopp, folk får väl ge det de har råd med?
    Precis som man inte önskar presenter med minsta värde på 500 kr.
    Jag förstår att flera av era gäster inte kom. Att ni dessutom låtsades bli glada över presenterna tycker jag låter ännu mer otacksamt. Man får väl alltid förvänta sig att få presenter som man kanske inte önskade sig men bli glad över gesten istället.

Jag brukar inte skriva så nedlåtande om andras inlägg men detta lät verkligen pretentiöst.
    Om man ska ha ett bröllop som ens ekonomi inte täcker så kan man inte förvänta sig att ens gäster ska betala för det.
    Förstår att man vill ha pengar för en resa eller annat men kalla inte kuvertavgift för present.

TS.
    Ge pengar men gör en kul grej utav det. Ni kanske kan ge 300 kr i form av tjugolappar som ni stoppar in i en sparbössa eller nåt.
    Vi fick nästa bara pengar i gåvor fast vi inte bad om det, det spelade verkligen ingen roll hur mycket alla gav. Det varierade och det förstår man att det gör, alla har inte råd med lika mycket. Dessutom kostar det oftast lite mer när man ska gå på bröllop, i form av kanske nya kläder, skor etc.
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.