Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
fast det där är väl snarare kuvertavgift mer än present?
När man önskar sig pengar i present så kräver man aldrig ett minimumbelopp, folk får väl ge det de har råd med?
Precis som man inte önskar presenter med minsta värde på 500 kr.
Jag förstår att flera av era gäster inte kom. Att ni dessutom låtsades bli glada över presenterna tycker jag låter ännu mer otacksamt. Man får väl alltid förvänta sig att få presenter som man kanske inte önskade sig men bli glad över gesten istället.
Jag brukar inte skriva så nedlåtande om andras inlägg men detta lät verkligen pretentiöst.
Om man ska ha ett bröllop som ens ekonomi inte täcker så kan man inte förvänta sig att ens gäster ska betala för det.
Förstår att man vill ha pengar för en resa eller annat men kalla inte kuvertavgift för present.
TS.
Ge pengar men gör en kul grej utav det. Ni kanske kan ge 300 kr i form av tjugolappar som ni stoppar in i en sparbössa eller nåt.
Vi fick nästa bara pengar i gåvor fast vi inte bad om det, det spelade verkligen ingen roll hur mycket alla gav. Det varierade och det förstår man att det gör, alla har inte råd med lika mycket. Dessutom kostar det oftast lite mer när man ska gå på bröllop, i form av kanske nya kläder, skor etc.