• Empo

    Kampen mot sockerberoende!

    Nu har jag bestämt mig! Någon som vill följas åt?

    Min mamma hade ett samtal med mig i lördags. Hon tycker att mitt beteende för mat och sötsaker inte verkar "normalt".
    Läste om sockerberoende igår och såg följande frågor:
    "Gömmer du sötsaker?" "Smygäter du?" m. fler och ja, så är det ju.

    Jag har alltid haft mani på slisk och innan jag fick barn var det inte ovanligt att jag åt sex semlor till frukost, 8 till lunch och 10 till middag.
    Har dock aldrig varit hemlig med mitt ätande.
    Men sista halvåret har det verkligen gått till överdrift... 

    Första omgången med fika/sötsaker äter jag direkt efter middagen.
    Äter först två stora lass med mat och sedan blir det minst en chokladkaka eller ett helt kakpaket, inte så farligt. Men ANDRA eller TREDJE omgången då jag trycker i mig en massa socker, då smyger jag iväg och äter för mig själv så att varken min sambo eller son ser det. Varför jag gör det vet jag faktiskt inte, men jag får dåligt samvete när jag äter det, för har jag 8 krämbullar och äter två så är jag mätt och belåten, men väljer ändå att äta upp allihopa. Samvetet beror inte på viktnojor, utan att jag helt enkelt inte förstår varför jag ska "envisa" mig att äta ALLA när jag egentligen inte ens är SÅ sugen. Jag har turen att min ämnesomsättning är bra. Väger 54 kg till mina 160, men som sagt, det här handlar inte om vikt. Det här handlar om att bryta en hemsk vana som bara blir mer och mer förstörande för mig och min hälsa. Men nu har jag bestämt mig. Idag börjar kampen!!! 

  • Svar på tråden Kampen mot sockerberoende!
  • t0va

    Kämpa på så ska du nog kunna vinna kampen. Själv var jag inte så extrem men drack mycket dricka och åt enhel del godis, men när jag blev gravid så ändrades det, ett av mina första tecken var att drickan smakade julmust och mögel, sambon fick provsmaka massor för jag trodde det var fel på drickan. Var samma med godiset. Har provat att äta men det smakar ingenting, har visserligen ett sug kvar men nu vet jag att det smakar vidrigt. Hoppas att det kan sitta i efter graviditeten också för det är så skönt att inte behöva känna det suget och gömma godis och äta i smyg. Gjorde det förut.

    Så jag önskar dig all lycka i din kamp, det är så skönt att kunna gå förbi godishyllan eller kakhyllan i affären utan att få en massa känslor av habegär :)

  • MMKO

    Jag är likadan så jag hänger gärna på! Handlar inte om vikten för mig heller för jag är ändå gravid och kommer gå upp i alla fall =P Vill bara sluta äta massa skräp tills jag mår dåligt. Jag kan köpa 1 kg lösgodis och äta allt själv på en kväll trots att jag mår så illa att jag vill kräkas. Är ett sjukt beteende men ändå gör jag det =S

    Jag har ändå haft några perioder nu i år då jag hållit mig borta från allt i nån vecka men det slutar alltid med att jag börjar äta lika mycket igen. Vet inte riktigt hur jag ska göra för jag vill ändå kunna äta nått gott ibland men då lagom mycket istället.

    Hur hade du tänkt göra? Ska du avstå allt helt eller?

  • vintertjej

    åhh! känner igen mig helt här! hänger gärna på, hade min första helt godisfria dag igår, och idag är dag 2, har brutit vanan tidigare men fallit tillbaka... vet att dag 3 och 14 brukar vara värst... så bara till å kämpa på, men hänger gärna på här!!

  • Empo

    Åh, vad kul att ni hänger på! Det är så mycket roligare när man har någon med sig, som alla vill åt samma håll! Mycket kul

    Jag är inne, precis som vintertjej, på dag två idag!
    Igår höll jag mig borta från ALLT, jag var så ledsen och nere att jag till slut gick och la mig kring 21

    MMKO: Min plan är att helt stryka allt vad sötsaker heter, en period nu på 4 veckor.
    Sedan försöka äta lite mer gi-mat kanske, då även maten är frosseri för mig.
    Men en sak i taget, blir det för många förbud blir det bara fel.
    Jag börjar med att ta bort alla saker med tomma kalorier, så att säga. Bryta vanan att frossa på kvällarna. Har testat innan med att bara äta på helgerna, men det funkar inte för mig. Så nu kör jag en månad med NOLL socker (förutom socker som finns i mat). Precis som när jag slutade röka när jag blev gravid - Det är bara att plocka bort skiten på e gång, stå emot begäret och ge fan på att man kan klara det!

    Mitt bästa tips när suget är som störst: Citronvatten!!
    Verar funka både för rökning och sötsaker

    Hur har ni tänkt att göra?

  • MMKO

    Vad duktiga ni är som redan börjar hålla er borta från sötsakerna! Här blev det då 4 bullar idag men nu ska det inte bli några flera. Har dock inte tänkt hålla mig borta helt för vi har massa födelsedagar nu framöver så en liten tårtbit tänkte jag unna mig =) Så får väl bara inte köpa nått eller baka nått men om det bjuds på fika kan jag tacka ja om det känns bra! Får se hur det går =)

  • vintertjej

    inge godis här inte så långt ögat kan nå :) men imorgon dag 3 vilket brukar vara en tung dag, får se hur det går! :)

  • Empo

    Härligt jobbat!
    Nu har jag varit utan i över 2 dygn. Känns både i huvud och humör, men samtidigt är jag så glad över att jag fixar det!

    Helgen är på intåg. Har ni tips på något man kan snaska på som ej innehåller en massa socker och kolhydrater? Tänkte mig torkat renkött, men något som SMAKAR sött skulle ju onekligen vara något av intresse

  • MMKO
    Empo skrev 2010-04-15 11:10:09 följande:
    Härligt jobbat! Nu har jag varit utan i över 2 dygn. Känns både i huvud och humör, men samtidigt är jag så glad över att jag fixar det! Helgen är på intåg. Har ni tips på något man kan snaska på som ej innehåller en massa socker och kolhydrater? Tänkte mig torkat renkött, men något som SMAKAR sött skulle ju onekligen vara något av intresse
    Lite fruktsallad med hackade nötter och lite turkisk yoghurt till kanske? =) Det tycker jag är gott plus nyttigt med frukt!
  • Empo
    vintertjej skrev 2010-04-15 23:32:20 följande:
    dag 3 avklarad :)
    Samma här
    Känns helt underbart!
    MMKO skrev 2010-04-15 12:22:23 följande:
    Lite fruktsallad med hackade nötter och lite turkisk yoghurt till kanske? =) Det tycker jag är gott plus nyttigt med frukt!
    Jo, men frukt gör mitt sötsug värre faktiskt :/
    Men det blir nog torkat kött, annars kör jag utan!

    Blir en prövning ikväll. En fredag utan ett ton med sötsaker?! Ojojoj
  • vintertjej

    min fredag bestod av morots och gurk stavar och dip :) idag har det varit såå mycket tyngre, och jag föll för en havreboll, men bara till och ta nya tag, i helgen tror jag det kommer bli lättare då jag har massa och hinna med och inte kommer hinna tänka på godis :)

  • Empo
    vintertjej skrev 2010-04-16 22:31:51 följande:
    min fredag bestod av morots och gurk stavar och dip :) idag har det varit såå mycket tyngre, och jag föll för en havreboll, men bara till och ta nya tag, i helgen tror jag det kommer bli lättare då jag har massa och hinna med och inte kommer hinna tänka på godis :)
    Jag åt en bit mörk choklad och torkat kött. Gick faktiskt bra, men känns sjukt deprimerande att jag inte får frossa som jag annars alltid gör...

    Men som du skrev, dagen efter är alltid en ny dag med nya möjligheter
  • vintertjej

    ja eller hur! :) visst känns det lite deppigt att inte frossa, men jag försöker tänka på hur jag brukar känna mig efteråt, illamående och ångest! och fokuserar man på den tanken och på att efter att ha avgiftat sig så kommer man troligen hitta en balanserad form så tycker jag det känns bättre, troligen kommer vi ju inte tycka om det här frossandet, jag tror inte jag kommer att tycka godis är lika gott senare, möjligen at choklad fällan alltid kommer att finnas, men har man vant sig så är mörk choklad nästan godare! så mot våra nya liv och nya vanor och smaker, vem vet vad mycket mer smaker vi kommer att känna efter denna avgiftning! :)

  • Empo

    Så sant!
    Har ni läst boken "Sockerbomben. Blir kvitt ditt sockerberoende"?
    Har lånat hem den, så idag ska jag börja läsa den, har hört att det fungerar utmärkt!

  • vintertjej

    ja jag har lästden, och den är super! hmm kanske ska ta och läsa den igen.. va ju ett tag sen. just nu sååå förskyld och tappat rösten, vill egentligen ha lite halstabletter men låter bli med tanske på söt smaken i dom..  får bli honungste istället.

  • Empo
    vintertjej skrev 2010-04-19 09:23:26 följande:
    ja jag har lästden, och den är super! hmm kanske ska ta och läsa den igen.. va ju ett tag sen. just nu sååå förskyld och tappat rösten, vill egentligen ha lite halstabletter men låter bli med tanske på söt smaken i dom..  får bli honungste istället.
    Bra tänkt!
    Jag har börjat dra ner på kolhydraterna, det känns bättre.
    Men än kn jag inte säga att känslan att stå emot och vara duktig är bättre än frossarkänslan :/ Men det kommer väl...?
  • vintertjej

    Tidigare när jag hållt upp med godis har suget släppt efter ca 2-3 v antar måste säga att det går bättre denna gång, men då håller jag mig strikt till dietistens råd... 1 v nu! duktigt va! :)

Svar på tråden Kampen mot sockerberoende!